Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Allmendinger vítězem v Clevelandu

Allmendinger vítězem v Clevelandu

Grand Prix of Cleveland - výsledky a průběh závodu

Grand Prix of Cleveland – Burke Lakefront Airport
96 kol – 200,070 mil
27 °C, slunečno
9 žlutých fází, celkem 35 kol
nejrychlejší kolo: N.Philippe - 57,508 sekundy v 91 kole

Závod s poněkud bláznivým, ale zajímavým průběhem skončil druhým vítězstvím A.J. Almendingera. Stačilo však málo a závod mohl dopadnout i tragicky. Při hromadné havárii v prvním kole skočil monopost Paula Tracyho na vůz Sebastiena Bourdaise a "Seabass" při tom inkasoval nebezpečný úder do přilby. Několik následujících kol, po která záchranáři vyprošťovali Bourdaise, nebylo v paddocku, na tribunách ani u televizních přijímačů veselo. Naštěstí pak přicházeli jen dobré zprávy. Sebastien byl při vědomí a nakonec byl do nemocnice odvezen jen na preventivní scan hlavy a krční páteře. Ještě během závodu pak hlásil tým Newman / Haas Junqueirovi, že podle prvních vyšetření je Bourdais v pořádku.

Divoký závod plný změn a zvratů začal pro Allmendingera vlastně ještě před samotným startem, když se týmu nepodařilo včas nahodit motor při odjezdu vozů do zaváděcích kol. Nakonec si však vůz dal říci a A.J. se mohl zařadit v poli jezdců na své místo.
 
 
Výjezd z první zatáčky, drama začíná
 
K problémům po startu, které jsou tak typické pro Cleveland, tentokráte došlo až za první zatáčkou. Na krátké rovince vedoucí na protilehlou širokou část tratě došlo ke skrumáži, ve které se ocitl postupně Ranger, Zwolsman, Tagliani a da Matta. Daleko nebezpečnější situace ale nastala v nájezdu do třetí zatáčky, kde spolu kolidovali Bourdais, Tracy a Junqueira, přičemž Tracyho vůz na okamžik přistál na voze Sebastiena Bourdaise. Ve vzniklém zmatku se dostali mimo trať i další jezdci, včetně Allmendingera.
 
Následovala dlouhá žlutá fáze, během které záchranáři vyprošťovali Sebastiena. V boxech bylo rušno, neboť většina týmů opravovala škody na vozech . Neuvěřitelné bylo, že po tvrdém přistání byl Tracyho vůz natolik v pořádku, že Kanaďan dokázal pokračovat a držet se při tom dlouhou dobu nejlepších. Zároveň zmatek prvních kol přinesl různou palivovou strategii pro některé vozy, což se pak projevovalo změnami ve vedení v průběhu závodu.
 
 
Tracy koliduje s Pastorellim
 
Po restartu vedl až k prvním zastávkám v boxech Oriol Servia, následován Wilsonem, Powerem a Clarkem, přičemž Allmendinger a Junqueira spolu bojovali v hloubi pole.  První
Kolo pit-stopů přišlo během žluté, způsobené smykem Pastorelliho. Na čelo se dostala skupina vedená Junqueirou a  Allmendingerem, kteří tankovali během oprav v prvních kolech. Souboj na čele pro sebe rozhodnul Allmendinger krásným manévrem v zatáčce číslo 9 a začal se rychle vzdalovat všem. Vybudoval si náskok až 15 sekund, který se ale vypařil při žluté, kterou způsobil Kasemets. Následně většina jezdců zamířila do boxů, ale ne tak Tagliani a Philippe, kteří se rozhodli risknout alternativní palivovou strategii.
 
Restart v 41. kole přinesl zelenou na jen jediné kolo, neboť hned v tom příštím havaroval Tracy, když mu pravděpodobně odešla některá ze součástek poškozených během jeho letecké vložky v prvním kole závodu. Další restart přišel v 49. kole a Allmendinger se ihned přehnal před Wilsona, který se před něj dostal rychlejší zastávkou v boxech. Poté co Tagliani a Philippe museli pro palivo, otevřela se opět cesta vpřed pro Allmendingera. Dokázal si opět vybudovat slušný náskok, ale opět o něj přišel, tentokráte zásluhou Rangera. Palivové strategie sehrály opět svou roli, když Allmendinger zamířil do boxů, ale Junqueira zůstal na trati.
 
 
Nelson Philippe ve vedení
 
Do čela se pak dostal na šest kol opět Philippe, ale závada na elektroinstalaci ho zastavila na protilehlé straně okruhu. V zápětí však přišla rána Justina Wilsona, u jehož vozu odešel závěs kola. Během následné žluté fáze byl Philippův vůz odtažen do boxů, kde mechanici závadu bleskově opravili a Nelson se vydal znovu na trať, aby ještě v závěrečných kolech zajel alespoň nejrychlejší kolo závodu.
 
 
Jan Heylen
 
Po posledním restartu mělo čelo složení Allmendinger, Dominguez a Clarke, přičemž oba vedoucí jezdci měli pro dokončení závodu kritické množství paliva. Allmendinger si i za situace, kdy musel šetřit každým gramem dokázal udržet vedení. Za ním se však zuřivě bojovalo. Mario Dominguez byl jen krůček od historického úspěchu pro tým Dale Coyna, když jej v posledním kole sestřelil Dan Clarke. Dostal se totiž před Domingueze, ale nezvládl následnou akceleraci ze zatáčky a smykem smetl i svého konkurenta, který mu před tím nechal dostatek prostoru.
 
Allmendinger tak získal své druhé vítězství, na druhém místě dojel Junqueira před Serviou, Taglianim a Heylenem. Dominguez byl nakonec klasifikován na šestém místě.
 
 
 
 
Allmendinger se stal prvním Američanem od dob Michaela Andrettiho, kterému se podařilo zvítězit ve dvou po sobě jdoucích závodech Champ Cars. Zároveň se tak i díky odpadnutí Bourdaise vrátil do hry o titul. Šampionát stále vede Bourdais s náskokem 26 bodů na Wilsona, Allmendinger je o pět bodů zpět za Wilsonem.
 
Dalším závod série se jede 9. července v Torontu.
 
p.
 Jezdec  Tým
Čas/odstup
1.
 A.J.Allmendinger  Forsythe Racing
2:00:22.619
2.
 B.Junqueira  Newman/Haas Racing
3.279
3.
 O.Servia  PKV Racing
3.505
4.
 A.Tagliani  Team Australia
6.708
5.
 J.Heylen  Dale Coyne Racing
11.030
6.
 M.Dominguez  Dale Coyne Racing
havárie
7.
 D.Clarke  CTE Racing HVM
havárie
8.
 K.Legge  PKV Racing
1 kolo
9.
 W.Power  Team Australia
1 kolo
10.
 N.Philippe  CTE Racing HVM
2 kola
11.
 A.Ranger  Mi-Jack Conquest
3 kola
12.
 T.Kasemets  Rocketsports Racing
4 kola
13.
 J.Wilson  RuSPORT
havárie
14.
 C.da Matta  RuSPORT
20 kol
15.
 Ch.Zwolsman  Mi-Jack Conquest
porucha
16.
 P.Tracy  Forsythe Racing
havárie
17.
 N.Pastorelli  Rocketsports Racing
havárie
18.
 S.Bourdais  Newman/Haas Racing
havárie

Všechny časy neoficiální