CCWS a IRL snad o krok blíže spojení
Některé závody ve společných termínech na stejných tratích
Po několika týdnech, kdy se již zdálo, že jednání o spojení Champ Cars a IRL uvázla opět na mrtvém bodě, se o víkendu objevilo znova světlo na konci tunelu.
Podle všeho se oba klíčoví představitelé konkurenčních stran, Tony George a Kevin Kalkhoven, dohodli na společném vlastnictví budoucí série. Zůstává však nadále otázkou, jak bude taková série vypadat a především kdo bude arbitrem, pokud dojde mezi oběma principály k zásadním neshodám. To, že k nim dojde, je již téměř jisté.
Tony George to potvrdil z Richmondu, kde se o víkendu jel další závod série IRL: " V podstatě jsme se shodli (na společném vlastnictví budoucí série), to ano. Teď se ale ještě musíme shodnout na tom, jak budeme řešit rozdílné názory na další vývoj. Musíme pro takové případy nalézt funkční mechanismus, kdy by mohla mít rozhodující slovo osoba, na které se oba shodneme."
Na tuto pozici jakéhosi arbitra je ve hře několik osobností, přičemž v poslední době padala především dvě jména. Mario Andretti a Rick Mears. Andretti a Mears dokázali vyhrát v minulosti Indy 500 a v americkém motorsportu se těší neobvyklé vážnosti. Andretti byl po dlouhou dobu velkým kritikem IRL a Tonyho George, Rick Mears pak pracuje pro Penske Racing, jeden z nejúspěšnějších týmů amerického motorsportu vůbec. U obou je však jisté, že váhou svého hlasu by v zájmu formulového sportu ve Státech dokázali ukrotit oba budoucí principály.
Otázkou však zůstává, co bude příští rok. Jednání nejsou tak daleko, aby mohlo dojít již ke spojení. Je velmi pravděpodobné, že v příštím roce pojedou obě série některé závody na společných tratích ve stejných termínech. Vozy ICS by se tak mohly objevit v Long Beach, kde by závod této série byl v sobotu a závod CCWS v neděli, Champ Cars by naopak podobným způsobem zavítali do ST. Petersburgu.
Většina týmů obou sérií by se pak sešla k Indy 500, v příštím roce zřejmě s vozy specifikace ICS.
Na obou stranách si všichni uvědomují, že při aktu spojení se každá ze stran bude muset něčeho vzdát. Koncepce vozu, motoru či některé z oblíbených tratí. Problémem je, že pokud se týče techniky, má jednoznačně navrch koncepce CCWS. Nový Panoz je navržen tak, aby pořizovací i provozní náklady byly na přijatelné výši a je zřejmě konstruován tak, aby byl schopen závodit na všech typech tratí včetně superoválů. Technologicky je o dvě generace před vozy Dallara série ICS.
CCWS má oproti ICS teoreticky navrch i pokud se týče koncepce motorů. To, že turba byla po dlouhé roky synonymem pro CART v nejlepších letech, není tak důležité jako fakt, že z principu tento koncept umožňuje jednodušší regulování výkonu, motory jsou hlukově výrazně přijatelnější především pro městské závody a koncept turbomotorů se zdá být cestou vpřed v mnoha oblastech automobilového průmyslu. Jen největší optimisté však předpokládají, že nová série převezme techniku kompletně od CCWS.
Cesta vpřed k jednotné sérii tedy ještě bude dlouhá a plná úskalí. Kevin Kalkhoven se však zdá být optimistou: " Zajděte do paddocku kterékoliv z obou sérií a uslyšíte jednotný hlas, aby ke spojení došlo. V sázce je příliš mnoho. Historie posledních deseti let však ukazuje, jak obtížné to bude."