Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

McLaren přešel do protiútoku: Ferrari podvádělo

McLaren přešel do protiútoku: Ferrari podvádělo

Ron Dennis vnáší daleko více světla do aféry.

Znáte ten pocit, kdy skončí film a vy si stále nejste jisti, jestli měl skončit a co tím chtěl básník říci? Taková atmosféra panovala po rozhodnutí Světové rady motorpsportu, která potvrdila obvinění McLarenu ve věci špionáže, ale nechala toto provinění bez trestu.

Na to konto se ozvala italská automobilová federace, která reprezentuje zájmy italského motorsportu, která zpochybňovala takový závěr s tím, že potvrdit nečí obvinění a nechat jej bez trestu jen proto, že dotyčnému nebyla prokázána získaná výhoda, je nebezpečným precedentem.

Italská federace ACI - CSAI má pravdu, FIA nezkoumá míru získané výhody, tak jako to například neudělala v případě stáje BAR, když odhalila, že má v nádržích dodatečné úschovny benzínu, a stejně jí udělila distanc na dva závody.

Zloba na straně Ferrari je tedy pochopitelné, stejně jako pochopitelná je stanovisko McLarenu, že Světová rada rozhodla jednomyslně, jednalo se o izolovanou akci nezodpovědného zaměstnance, který navíc plánoval odchod z týmu.

Přesto Max Mosley coby prezident FIA předal případ odvolacímu soudu, který jej na konci srpna bude projednávat.

Nyní však McLaren přešel do tvrdého protiútoku. Po výměně dopisů mezi ACI - CSAI a FIA a FIA a ACI - CSAI se nyní ozval Ron Dennis, v rozsáhlém dopise adresovaném italské federaci ACI - CSAI.

Tím menším obviněním je, že Ferrari veřejnosti podsouvá mylné a zavádějící informace, tím horším, že Ferrari v Austrálii na začátku sezony vyhrálo s ilegálním vozem.

V dopise vyšlo najevo, že to byl Nigel Stepney, kdo upozornil na nelegální podlahy vozů Ferrari před závodem v Austrálii, s tím, že za tento počin by Stepney neměl být kritizován.

"Nebýt tohoto upozornění, je zřejmé, že Ferrari by dále jezdilo s nelegálním vozem," říká Dennis.

Ten poukázal na to, že FIA publikovala zmíněnou korespondenci mezi ní a Itálií, aniž by McLaren dostal šanci se vyjádřit.

V rozsáhlém dopise pak Ron Dennis poodkrývá detailní sled událostí. Ten začal v březnu 2007, kdy Nigel Stepney (šéfinženýr Ferrari) kontaktoval Mika Coughlana (šéfkonstruktér McLarenu) a upozornil je na možné prohřešky vůči technickým regulím v oblasti podlah vozů a zadního přítlačného křídla.

McLaren požadal FIA o vysvětlení a FIA potvrdila, že zatímco zadní přítlačné křídlo je v pořádku, podlaha vozů nikoli. McLaren se ale rozhodl výsledky Velké ceny Austrálie, kterou Ferrari vyhrálo, nezpochybňovat, navzdory této skutečnosti.

V této souvislosti Dennis poukazuje na skutečnost, že Stepneyovo upozornění nelze považovat za únik důvěrných informací, nýbrž za prosté poukázaní na podezřelé počínání.

"Nelze předpokládat, že zaměstnanec zůstane zticha, pokud zaměstnavatele podezřívá - a v tomto případě správně - z porušování pravidel," píše Dennis, který zastává názor, že identita těchto lidí by měla zůstat utajena.

S čím ale McLaren nebyl spokojen, byla skutečnost, že Stepney kontaktoval právě Coughlana. Na to konto Coughlanův šéf Neal nařídil svému podřízenému veškeré kontakty se Stepneyem ukončit.

"Jestli je v této fázi tedy co kritizovat, pak skutečnost, že Ferrari nasadilo auto v rozporu s pravidly," upozorňuje Dennis italskou federaci.

Šéf McLarenu pak ve svém psaní odvrací pozornost, podle něj ke zcela nezávislé, akci "dokumenty Ferrari". Ty si prý oba aktéři měli předat 28. dubna 2007 v Barceloně. Mike Coughlan v této fázi jednal tajně a v rozporu s politikou McLarenu, navíc pro svůj osobní prospěch. McLaren údajně aplikoval na své mailservery pravidlo, které Nigelu Stepneymu znemožňovalo e-mailem kontaktovat Coughlana.

V podání Mika Coughlana bylo jednání v Barceloně s Nigelem Stepneyem vedeno za tím účelem, aby Stepney přestal Coughlana kontaktovat. To prý splnilo svůj účel. To bylo poslední, o čem McLaren v souvislosti s tímto případem a Coughlanovým počínáním věděl.

Pak následovala už jen prohlídka Coughlanova domu 23. července na základě stížnosti Ferrari.

"V objektech McLarenu žádné dokumenty nalezeny nebyly," řekl Dennis.

Coughlan sám potvrdil, že dokumenty nepoužil ve prospěch McLarenu a že byly po celou dobu drženy pouze v jeho domě.

V této fázi dopisu Ron Dennis poukazuje na start kampaně Ferrari proti McLarenu jako takovému "za účelem získat lepší postavení v Mistrovství světa" mj. tím, že podle Ferrari ostatní zaměstnanci Ferrari měli k dokumentům Ferrari přístup a že McLaren měl z těchto informací prospěch.

"Ferrari to ani nemá čím dokázat," řekl Ron Dennis a poukazuje na snahu Maranella Stepneyho akci ohledně podlah spojovat s Coughlanovým držením dokumentů podat tak, že již šlo o tajné poskytování informací.

"Stepneyho akce v březnu 2008 nemá s tímto vůbec dočinění," řekl Dennis, který na Coughlana prozradil, že již 25. března 2007 se svým šéfem projednával uvolnění ze smlouvy a již 2. května (pár dní po jednání v Barceloně) kontaktoval Nigel Stepney Hondu.

"Jakkoli nevíme, co oba pánové sledovali tím, že jeden dokumenty předával a druhý je obdržel, je více než zřejmé, že oba muži měli v úmyslu opustit McLaren a Ferrari a dát se k jinému týmu," píše Dennis.

Ten také poukazuje na to, že prohlášení Ferrari (čítající 118 stran) pro účely zasedání Světové rady motorsportu nebylo předloženo McLarenu a že Woking dostal možnost upozornit na nesrovnalosti až dva dny před slyšením.

"Kromě toho se významné pasáže prohlášení plné nepřesností dostaly italskému tisku," a dále Dennis píše:

"Ferrari mělo možnost se na zasedání Světové rady mnohokrát vyjádřit. Nechápu tedy jeho současný postoj, že výsledek by byl jiný, kdyby Ferrari tu možnost mělo: dostalo ji, a to jak v písemné tak ústní podobě."

"Důvod, proč Světová rada neudělila McLarenu žádný trest, je ten, že by McLaren neměl nést zodpovědnost za Coughlanovy aktivity.

Jedná se o jeden z nejlepších šampionátů posledních let, a byla by škoda, kdyby individuální akce jednoho zaměstnance Ferrari a jednoho zaměstnance McLarenu nesouvisející s Ferrari a McLarenem tento šampionát poškodily," uzavřel Dennis.

Ron Dennis odeslal svůj dopis v kopii prezidentu Mezinárodní automobilové federace Maxi Mosleymu a šéfovi Ferrari Jeanu Todtovi.