FIA zvěřejnila technickou zprávu o McLarenu
Ta možná zavelila k politickému zakončení případu.
Překvapivého obratu dnes nabrala špionážní aféra, kterou už dvakrát měli fanoušci za skončenou. Nejprve až do února příštího roku bylo odloženo finální rozhodnutí o voze týmu McLaren pro rok 2008, načež byla k dispozici dána zpráva technického oddělení FIA pro účely rozhodnutí Světové rady také konkurenčním týmům.
Ba co víc, FIA dnes celou zprávu čítající 21 stránek zveřejnila zde (v angličtině).
Právě na tuto zprávu reagoval McLaren důvěrným dopisem adresovaným FIA, ve kterém se otevřeně omluvil všem zainteresovaným stranám včetně fanoušků s tím, že o hloubce vlivu duševního vlastnictví na organizaci McLarenu neměl tušení [čtěte více zde].
Ačkoli v něm McLaren slovy výkonného šéfa Martina Whitmarshe nesouhlasí s některými závěry zprávy, uznává, že některá fakta tým pochopil až po přečtení této zprávy, spíše než po vlastní analýze. Ačkoli McLaren stále tvrdí, že na voze není nic původem z Ferrari, rozsah vědomostí mezi zaměstnanci McLarenu byl větší, než tým původně myslel. Právě toto je klíčovým faktem, kvůli kterému FIA rozhodla o odložení rozhodnutí a které vystavilo McLaren reálné hrozbě dalších postihů v roce 2008.
Dopis Martina Whitmarshe obecně na jedné straně nesouhlasí s určitými závěry zprávy a že by se některé prvky Ferrari objevily na voze McLarenu, na straně druhé doznání vážného provinění je zřejmé, a také proto McLaren nabídl spolupráci, významné změny a omluvu.
Omluva je asi ta menší cena, kterou McLaren zaplatí, protože zmíněná zpráva technické skupiny odhalila, že McLaren plánoval do svého návrhu vozu implementovat některá řešení inspirovaná Ferrari (například systém vyvážení brzd). V některých z těchto případů nebyl McLaren schopen vyvrátit obecné dojmy o záměrech využití takto získaných informací.
Navíc, mnozí inženýři věděli o tom, že diskutovaná data pochází od Ferrari, což bylo zřejmé z některých z e-mailových komunikací.
Je také velmi pravděpodobné, že dnešní události jsou výsledkem zákulisní dohody mezi McLarenem a FIA: pokud McLaren veřejně dozná provinění a zastaví vývojové práce na kritických systémech, Max Mosley oficiálně "v zájmu sportu" požádá Světovou radu o uzavření celé záležitosti. Ten tak učinil dnes [čtěte více zde].
V reakci na tuto výzvu Maxe Mosleyho Ferrari reagovalo smířlivě, tedy že akceptuje jednak omluvu britského týmu a současně záměr zrušit únorové zasedání Světové rady. Upozornilo ovšem, že na civílní úrovni pokračuje ve vedení žalob v Británii a Itálii, která nejspíše vyustí v rozhodnutí soudů vůči individuálním osobám.