Erik Janiš: "Dnešek byl pro mě dost těžký."
Druhá zastávka v boxech byla hektická.
Český tým A1GP dokončil v úvodním podniku sezony v Zandvoortu oba závody a Erik Janiš dokázal ozdobit svůj debut v A1GP prvním bodem v Hlavním závodě. Erik se také stal jubilejním stým jezdcem, který zasáhnul do Světového poháru motorsportu. Třetí sezona A1GP dnes odstartovala v holandském Zandvoortu, kde si zaplněné tribuny užívaly závody na suché trati a vzrušující podívanou.
Také počasí ukázalo svou lepší tvář, po sobotním dešti se celý nedělní program odehrál na suchu. Byla to příjemná změna, jenže českému týmu příliš nepomohla, protože Janiš si mohl suchou trať osahat až v samotném Sprintu. Mladý Čech k závodu přistoupil rozvážně a postupně zrychloval s tím, jak získával na jistotě. Do závodu odstartoval 14. a v cíli byl odmávnut 15.
Po závodu měl překvapivě malý důvod k oslavě, protože se stal 100. jezdcem, který zasáhnul do závodu A1GP. Před víkendovými závody čítal tento seznam 97 jmen a ve startovním poli bylo pět nových jmen, takže bylo jasné, že se některý z pěti nováčků postará o jubilejní zápis. Brazilec Sergio Jimenez a Libanonec Chris Alajajian dojeli těsně před Janišem, což při klasifikaci znamenalo, že Erik Janiš se oficiálně stal 100. jezdcem A1GP.
Na startu Hlavního závodu měl Janiš velmi dobré sedmé místo. Před pevným startem si nebyl úplně jistý, protože v přípravě mu moc nešly. Jeho rozjezd byl nakonec podařený a udržel se v první desítce. Tvrdě bojoval se soupeři a jeho souboj s kanadským vozem trval prakticky po celý závod, přerušily ho jen dvě povinné zastávky v boxech. První zastávka proběhla v klidu, při druhé se ale odehrálo drama. Mechanik držící “lízátko“ ho zvedl ve chvíli, kdy se ještě pracovalo na jednom kole.
Rychle ho strhnul dolů, ale to už Janiš akceleroval. Naštěstí pro Čechy nebylo zdržení příliš velké a Janiš pokračoval v boji s Kanaďanem. Tvrdý boj skončil lehkým kontaktem, ale Erik udržel vůz pod kontrolou. Ani poté neměl šanci si na chvíli vydechnout, protože těsně za sebou měl Brazílii. Janiš nedovolil soupeři, aby ho rozhodil a udržel desáté místo až do cíle. V něm ho uvítal nejen tým, ale také starší bratr Jarek a Tomáš Enge. Oba zkušení čeští jezdci v Zandvoortu pomáhali týmovému nováčkovi.
V dnešních dvou závodech si body připsalo 11 týmů. Česká republika je díky Janišovu bodu z hlavního závodu na 10. místě průběžného pořadí.
Erik Janiš: „Jsem doopravdy spokojený. Dnešek byl pro mě dost těžký, po mokrých trénincích i kvalifikacích jsme jeli poprvé na suchu, takže první kola na hladkých pneumatikách jsem odjel až ve sprintu. Postupně jsem zrychloval, snažil jsem se neudělat chybu a získat zkušenosti pro hlavní závod. Letmý start byl pro mě novinkou, trochu mě překvapilo, jak brzo před cílovou čárou celé startovní pole akcelerovalo. V závodu měl náš vůz menší problémy s brzdami, ale i tak jsem bojoval s vozy těsně přede mnou. Hlavní závod byl neuvěřitelný. Mé tréninkové pevné starty nebyly moc dobré, ale v závodu se mi podařil zatím nejlepší rozjezd a bez nehody jsem ustál první kolo. Naše první zastávka byla dobrá, ale druhá byla hektická. Jakmile mi zvedli lízátko, tak jsem šlápl na plyn, ale hned ho zase stáhli dolů. Myslel jsem, že je po šanci získat body, ale nakonec jsme byli pořád ve hře. Tvrdě jsem bojoval s Kanaďanem, jeho přední kolo se dotklo mého, ale naštěstí jsem to ustál. Na konci se na mě hodně tlačil Brazilec, ale strašně jsem chtěl bodovat a jel jsem jako zběsilý – v předposledním kole jsem zajel mé nejrychlejší kolo závodu! Chtěl bych poděkovat Tomášovi i Jarkovi, oba mi hodně pomohli. Nešlo jenom o nastavení vozu, ale také mě uklidnili nebo povzbudili podle situace. Je hezké, že jsem 100. jezdcem v historii A1GP, ale mým cílem je přepisovat jiné statistiky.“
Antonín Charouz, šéf týmu: „Desáté místo a jeden bod můžeme považovat za dobrý výsledek vzhledem k tomu, že šlo o Erikův první závodní víkend A1GP. Musí postupovat krok za krokem a odvedl slušnou práci, dokončil oba závody a vůz je celý. Pochopitelně máme vyšší ambice než 10. místo, ale to chce čas. Erik určitě pojede v Brně nováčky. Pokud jde o domácí závody, pak se o jejich obsazení rozhodneme později, bude záležet na tom, jak na tom bude ruka Tomáše Engeho. Tomáš má daleko více zkušeností a doma bude na nás velký tlak.“