Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Fotbalová formule zahájí už letos, přípravy finišují

Fotbalová formule zahájí už letos, přípravy finišují

[Superleague Formula] Formát víkendu je také znám.

Myšlenka Premier1 Grand Prix sice umřela, ale zdá se, že ji dále než jen na úroveň myšlenky dokázali dovést pořadatelé formulového šampionátu postaveného na úplně stejném principu - jen mu dali nové jméno: Superleague formula (volně můžete překládat např. jako formulová superliga nebo superligové formule).

Myšlenka závodů formulových vozů v barvách a pod patronací slavných fotbalových klubů, přičemž v jednání byla i Sparta, se zrodila v době, kdy se měla Premier1 Grand Prix rozeběhnout v roce 2002.

Pak byl díky údajnému velkému zájmu a organizačním problémům start odložen o devět měsíců na březen 2003. Následoval krach Reynardu, dodavatele šasi a následně byl "v zájmu série" její start odložen do roku 2004. Ano, nepamatujete si správně, ani v roce 2004 nic takového nezačalo. Britové projekt zabalili, vypnuli oficiální stránky série a šli dělat něco jiného.

Našli se ovšem lidé, kteří se této myšlenky nechtěli vzdát. Možná právě ti, kteří jsou dnes spojeni se Superleague Formula [SF]. V roce 2005 jsme dokonce přinesli konkrétní návrhy monopostů [psali jsme zde].

V dubnu loňského roku se objevily podrobnější informace, tou důležitou byl plánovaný start v srpnu letošního roku [informovali jsme zde]. Později prošla nová formule crash testy a získala certifikát FIA [psali jsme zde].

V rozhovoru pro magazín Autosport pak šéf série Superleague Formula Alex Andreu prozradil podrobnější informace:

V neděli se pojedou dva závody, každý o délce 50 minut. Postavení na startu hlavního závodu určí kvalifikace. Ta proběhne tak, že se účastníci rozdělí do dvou skupin a čtyři nejlepší z každé skupiny postoupí do boje o prvních osm míst na startu.

Druhý závod se bude startovat podle pořadí závodu prvního, ovšem pořadí zcela opačného. První startuje poslední, druhý předposlední, atd. Každý závodník ale kromě bodů za regulérní umístění získá extra bod za každé předjetí jezdce, který startoval před ním.

Týmy budou provozovat zavedené stáje, například Astromega bude zajišťovat fungování Anderlechtu (Belgie) a Flamenga (Brazílie). Za vítězství v závodě se uděluje odměna 100 000 euro (tedy stejně jako v případě A1GP).

A když už jsme narazili na A1GP, jak se obě soutěže snesou vedle sebe? A1GP ve své třetí sezoně nabírá na popularitě, s podpisem šestileté smlouvy s Ferrari by to mělo být jen lepší. Ale Alex Andreu nachází významné rozdíli mezi A1GP a SF:

"Koncept je zcela odlišný," řekl Andreu. "Když máte auto ze Španělska, je to všem ukradené. Myslím, že emotivně je souboj fotbalových klubů desetkrát silnější než v podání souboje zemí.

Navíc, povinnost A1GP mít jezdce každého týmu stejné národnosti je hodně limitující z pohledu soubojů. Jezdce ze Singapuru nikdo nezná.

Navíc, A1GP cestuje spíše po jižní polokouli, motorsport tam nepatří mezi ty větší odvětví. Televizní pokrytí je také špatné, jednak kvůli časovým posunům a pak také tím, že je to vše na placené televizi.

Při prezentaci vozu klubu Flamengo tam bylo 90 000 lidí, rachot byl neuvěřitelný."

Auto vážící 675 kg bude poháněno dvanáctiválcem o objemu 4,2 litru a výkonu 750 koní (stejné jako formule 1). Maximální otáčky jsou 12 000 ot./min., při maximálním točivém momentu 510 Nm při 9 500 až 10 555 ot./min. Závodit by se mělo se šestistupňovou převodovkou a na pneumatikách Michelin.

Začít by se mělo s 20 týmy, čeká se rozšíření na 26. Kluby podepisují smlouvu na pět let s možností prodloužení. Zatím podespalo 12 klubů: AC Milan, RSC Anderlecht, Borussia Dortmund, Corinthians, FC Basel, Flamengo, Galatasaray SK, PSV Eindhoven, FC Sevilla, FC Porto a Olympiacos.

Předběžný kalendář:

Donington, United Kingdom – Srpen 30/31, 2008
Nürburgring, Germany – Září 20/21, 2008
Zolder, Belgium – Říjen 4/5, 2008
Italy (location TBA) – Říjen 18/19, 2008
Estoril, Portugal – Listopad 1/2, 2008
Jerez, Spain – Listopad 22/23, 2008

Zda se Superleague Formula stane silnou (a třeba i osudnou) konkurencí A1GP, nebo půjde ve šlépějích Grand Prix Masters, kterou nezachránila ani velká jména, na to si budeme muset počkat. Nelze ovšem říct, že se na závody ve výše popsaném duchu nedá těšit.

Oficiální stránky (v angličtině) naleznete zde.