Otevřený dopis sportovního šéfa BMW
Mario Theissen obhajuje desetiválcové motory.
V týdnu před Grand Prix Španělska se šéfové stájí působících ve formuli 1 setkali v Monaku, aby spolu s technickými řediteli a zástupci FIA diskutovali budoucnost formule 1 a možnost redukce nákladů. Současně by mělo dojít i ke zvýšení atraktivity celé soutěže.
Na oficiálních internetových stránkách BMW se objevil otevřený dopis napsaný sportovním ředitelem automobilky Mariem Theissenem.
Vážení příznivci motoristického sportu,
před Grand Prix Španělska se v Monaku setkalo mnoho známých tváří formule 1. 4.května proběhla velmi konstruktivní diskuse se zástupci FIA. Body uvedené v návrhu FIA usilují o výrazné snížení nákladů a přitom zvýšení atraktivity soutěže. BMW tyto cíle podporuje.
Ve světle všech těchto diskusí však nelze zapomenout na to, že Formule 1 je výkladní skříní motoristického sportu a měla by si tuto pozici udržet. To se týká sportu, obchodu i technologií. Pro BMW je právě postavení formule 1 hlavním důvodem účasti.
Když přijde řeč na snižování nákladů, pro BMW to znamená nejvíce opatření týkající se motoru. V Monaku se všichni shodli na tom, že se náklady v této oblasti musí dramaticky snížit. Všichni výrobci motorů se shodli na tom, že přijdou s návrhem, který by obsahoval omezení týkající se motoru, která by pomohla dosáhnout stanovený cíl.
Podporujeme množství technických doporučení FIA a během následujících schůzek přijdeme s dalšími návrhy. Klíčový faktor pro snížení nákladů spojených s cenou motorů, zejména pak pro nezávislé týmy, které za ně musí platit, je množství agregátů pro sezónu. Jsme připraveni prodloužit vzdálenost, kterou motory vydrží, až na tři závodní víkendy. Toto opatření v kombinaci s omezením testování, by v praxi mohlo znamenat snížení nákladů spojených s motory o padesát procent.
Když přijde řeč na sníženy ceny, tak není technologický koncept motoru až tak důležitý. Pokud vezmeme v úvahu neměnnost nařízení a zabránění dalšímu zvyšování nákladů, navrhujeme zachování současné koncepce třílitrových agregátů V10. Prodloužená životnost a technická omezení by snížily výkon o zhruba sto koňských sil. To by mělo za následek zpomalení vozů a snížení maximální rychlosti a přitom by to neznamenalo ztrátu kouzla desetiválcových motorů.
Důvodem, proč Theissen hájí desetiválec, souvisí se strategií automobilky. Původní návrh FIA zmiňoval osmiválcový motor o objemu 2,4 litru.