Novinky

  • 14.04.2025 Bad Hülkenberg byl diskvalifikován z VC Bahrajnu kvůli sedřené spodní desce

  • 13.04.2025 Bad Russell a Antonelli přišli o 1 místo na startu VC Bahrajnu

  • 07.04.2025 Bad Japonec Šigeaki Hattori, účastník Indy 500, zahynul při dopravní nehodě ve věku 61 let.

  • 14.04.2025 Bad Hülkenberg byl diskvalifikován z VC Bahrajnu kvůli sedřené spodní desce

  • 13.04.2025 Bad Russell a Antonelli přišli o 1 místo na startu VC Bahrajnu

Facebook Instagram

Návrat k V10 smeten ze stolu

Návrat k V10 smeten ze stolu

Zatím nedává smysl.

Bublina vytvořená prezidentem FIA rychle splaskla. Formule 1 potřebuje automobilky, aby investovaly nejen do pohonných jednotek, ale také do marketingu F1 a pomáhaly ji držet na vrcholu motorsportu. A v dohledné době si nedovedou představit fungování bez hybridních technologií, když už ne rovnou s elektromotory. Pokud se syntetické palivo neosvědčí a nepronikne i na čerpací stanice, nemůže se F1 vrátit k atmosférickým desetiválcům.

Mohamed ben Sulajem (prezident FIA) a Stefano Domenicali (generální ředitel F1) si v Bahrajnu pozvali zástupce Mercedesu, Ferrari, Red Bull – Fordu, Audi, Hondy a GM na poradu ohledně budoucnosti motorů F1. A ze setkání jednoznačně vzešlo, že ke zkrácení příští generace nedojde, a i kdyby se v příští příští vrátily větší spalovací motory, nadále bude přítomna i elektrická část. Ne dříve, než v roce 2031 se může stát, že například motor V8 bude opět zkombinován s prostým KERSem, jak tomu bylo před rokem 2014. Samozřejmě už s obnovitelným palivem.

Ne, absolutně ne,“ byla razantní odpověď šéfa Red Bullu, Christiana Hornera, když se ho zeptali, zda alespoň on podporuje rychlý návrat motorů V10. Red Bull postavil novou továrnu na motory, a právě u něj byla viděna velká šance, že bude za větší, ale jednodušší motory. Avšak Red Bull se již připravil i na vývoj a výrobu hybridní části pohonné jednotky a nejspíše dostal i jasné instrukce od Fordu, který se na projektu podílí nejen finančně.

"Vybudovali jsme infrastrukturu vzhledem k nové sadě pravidel a případné změny pravidel musí brát ohled na zdroje týmů. Chápete, vystavěli jsme byznys kolem přicházející sady pravidel. A těšíme se na rok 2026. Blíží se to strašně rychle. A ve světě motorů jako by to bylo zítra. My jsme spokojeni s tím, jak rychle se posouváme kupředu. Romantik ve mně by asi rád přivedl zpátky řvoucí V10, F1 by přidaly na atraktivitě. Ale muselo by se to udělat zodpovědně. A víte, elektrickou část bychom stejně nevynechali, takže jak by to vlastně bylo? Možná raději V8 než V10? Na poradě jsme mluvili o vyhlídkách na vzdálenější budoucnost. Výrobci dají FIA zpětnou vazbu, FIA ji pak bude muset zpracovat.

S rozmrazením vývoje motorů se rozmrazují i ​​témata kolem nich. Například šetřit maximálně náklady pomocí nízkého rozpočtového stropu nebo nechat výrobcům volnější ruce, aby ti s horším motorem sezony 2026 mohli rychleji dohánět nejlepší? Vzpomeneme si, že se to dělo i v letech 2014/15/16, kdy měl systém žetonového omezení vývoje udržet v seriálu všechny výrobce, ale většina z nich si vyžádala jeho uvolnění a následné zrušení, neboť jim překážel v dohánění Mercedesu, který v roce 2014 přišel s nejvýkonnějším konceptem.

"Vždy, když přijdou nové motory, jsou mezi nimi velké výkonnostní rozdíly. Téměř určitě budou i příští rok. Jedním z témat porady bylo, jak rychle se budou dát rozdíly smazat. Máme rozpočtový strop. Asi bychom motory neměli homologovat, asi by měl mít každý volné ruce v rámci rozpočtového stropu, aby se rozdíly zmenšovaly co nejrychleji. Myslím, že všichni si přejí těsné závodění, ne opakování sezony 2014. Takže je důležité, hlavně pro nováčky, aby byli schopni dohánět.

Ani Red Bull si nepřeje zkrátit generaci, která možná navždy zůstane nejhybridnější v celé historii F1. Pokud se osvědčí obnovitelné palivo. Foto: Red Bull

Rozhovory s médii měl i Domenicali a přízvukoval, že by bylo dobré mít mechanismus, který pomůže těm vzadu. Snad by se mohlo jednat o něco podobného, ​​jako je systém omezení práce týmů F1 ve větrném tunelu a s CFD, kde je omezení o to volnější, o co hůře byl tým umístěn v Poháru konstruktérů v předchozím období.

Dále na horizontu i on vidí méně komplikované, méně drahé motory s nižší hmotností. A s technologií atraktivní pro výrobce automobilů, přičemž tam je sázka na úspěch obnovitelných paliv, díky kterým si automobilky snad budou moci vedle elektromobilů dlouhodobě ponechat v nabídce i auta se spalovacími motory. V prostředí F1 se ale moc nemluví o tom, že obnovitelné palivo musí být vyrobeno v továrně poháněné ekologicky vyrobenou elektřinou, aby palivo bylo opravdu ekologické. A například Evropa nyní nemá elektřiny nazbyt, takže nové palivo by se asi nadále dováželo ze Saúdské Arábie tankery, avšak bylo by vyráběno v továrnách obklopených solárními panely a větrnými turbínami? To je ještě otázkou vzdálené budoucnosti. Ta budoucnost však jednoho dne přijde, snadno dostupné zásoby ropy se začnou ztenčovat. Ví to i Saúdská Arábie, právě proto investuje do diverzifikace své ekonomiky, čehož součástí je vývoj obnovitelného paliva, které bude do F1 dodávat Aramco, partner Aston Martinu.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Mercedes