Albuquerque vybojoval historické vítězství pro Portugalsko
A1GP návštěvou v Číně - výsledky závodu
Tým Portugalska dne získal v hlavním závodě pro svou zem historicky první vítězství v sérii A1GP. Jednalo se skutečně o týmový výkon, neboť k němu stejnou měrou přispěl tým skvělými zastávkami v boxech stejně jako Filipe bezchybnou jízdou na trati, kde dokázal odolat i závěrečnému náporu Adama Carrolla, který učinil vše proto, aby Irsko získalo v Číně dvojité vítězství. Carroll se však nakonec musel spokojit s druhým místem, Danny Watts startující za Británii z pole position dojel znovu třetí a stejně tak čtvrté místo obsadil tým Švýcarska s Janim v kokpitu.
Favorizovaný Robert Doornbos zůstal stát se ztichlým motorem na startu a tak již v úvodním kole zavlály kolem tratě žluté prapory a na trať vyjel safety car. Než byl jeho vůz znovu v boxové uličce nastartován, ztratil tým Holandska téměř dvě kola a závod tak téměř pro Doornbose skončil. Skvělý start naopak předvedli Watts a Albuquerque, který se s vozem Portugalska dostal před Adama Carrolla. Ten se pokusil získat ztracenou pozici zpět při restartu, ale nebyl úspěšný. Navíc se musel vzápětí sam bránit útoku Neela Janiho s vozem stáje Švýcarska.
Restart také přinesl další problémy, když se na konci pole při průjezdu první zatáčkou srazily vozy Indonésie a Mexika. Při tomto incidentu se na tra't navíc dostaly zbytky zničené informační tabule, které v následujících kolech ztěžovaly jezdcům průjezd touto zatáčkou. Nejvíce na to doplatil tým Brazílie, na jehož monopost se nabalily zbytky plastové fólie a Guimarães musel zamířit do boxů.
Tam ostatně po otevření okna pro povinnou první zastávku zamířili okamžitě i Watts s Janim. Postupně je následovaly vozy dalších stájí, přičemž ze špičky zůstali na trati nejdéle vozy Irska a Malajsie. Znovu se ukázalo, jak důležitou roli hraje dokonalé zvládnutí zastávek v depu. Naprosto precizně je provedly týmy Portugalska a Austrálie, což katapultovalo Filipa Albuquerqua do vedení s komforním náskokem a Australana Martina posunulo o několik míst vpřed. Na druhé místo se posunul před Carrolla Brit Watts.
Ve střední části závodu stály problémy s monopostem mnoho míst tým Nového Zélandu, když van der Drift musel pro problémy s elektronikou téměř zastavit. Zřejmě po resetu elektroniky se vůz znovu rozjel, ale Novozélanďané tak přišli o naději na slušné umístění. Nejkrásnější souboje probíhaly ve střední části pole, především mezi Austrálií a Malajsií a mezi Indií a Jihoafrickou republikou. Bez naděje na dobrý výsledek bojoval na trati Robert Doornbos, který však byl po většinu závodu nejrychlejším pilotem na trati.
K druhým zastávkám zamířil jako první Albuquerque společně s Wattsem. Ale pro britský tým se ukázalo toto načasování jako fatální, protože Watts se vrátil na trať do skupiny pomalejších soupeřů a v následujícím kole za nimi ztratil mnoho času. Na druhé místo se tak za tým Portugalska vyhoupnul skvělou zastávkou tým Irska a Adam Carroll za volantem irského monopostu se okamžitě s vidinou dvojitého vítězství pro svoji zemi pustil do pronásledování Albuquerqueho.
Doornbos zajel po své druhé zastávce v boxech na nových pneumatikách naprosto fantastické kolo, kdy překonal i nejlepší čas Wattse z kvalifikace a získal tak pro tým Holandska alespoň bod za nejrychlejší kolo závodu. Zatímco Carroll stahoval vedoucího Albuquerqueho, Watts se usadil na třetím místě s dostatečným náskokem před dalšími vozy. O to více se však bojovalo za jeho zády. Krásný souboj svedli opět Martin s Fauzym a Malajec za pomoci posledního power boostu Australana nakonec na konci startovní rovinky překonal. Stejný manévr se ale o několik kol později stal osudným Prostovi ve voze Francie. Po předjetí Australana se dostal v první zatáčce do vnější špinavé části dráhy, ztratil kontrolu nad svým vozem a vyjel mimo dráhu, kde mu navíc zhasnul motor.
Protože vůz Francie zůstal stát na nebezpečném místě, musel na trať znovu safety car. Odklízení Prostova vozu však trvalo nekonečných 6 kol a tak k restartu došlo až když do konce závodu zbývalo jen sedm kol. Zatímco dvojice Albuquerque a Carroll se začala rychle vzdalovat dalším vozů, v hloubi pole se opět bojovalo na ostří nože. Marco Andretti se pokusil předjet vůz Monaka, ale Clivio Piccione jeho útoku odolal a Andretti se sám vzápětí musel bránit útoku vozů jedoucích v těsném závěsu za ním. Úspěšnější útok předvedl Adrian Zaugg, když překonal Karthikeyana ve voze Indie.
V posledních kolech se ještě rozpoutal boj o vítězství mezi vedoucím Albuquerquem a dotírajícím Carrollem, Portugalec však dokázal útoky vozu irského týmu odrazit a získal pro svou vlast první historické vítězství v sérii A1GP.
A1GP předvedla v Číně znovu velmi dobrou podívanou. Divákům v zemích bez televizních přenosů navíc nabízí velmi dobré služby na svých internetovýh stránkách, kde je možné sledovat závody ve velmi dobrém a hladce běžícím streamu, navíc s velmi přehledným a logicky uspořádaným timingem. Co více si přát? Snad jen aby vyřešení finančních a provozních problémů dovolilo českým fanouškům motorsportu zase držet palce vozu s českou vlajkou na karosérii.
p.
|
Jezdec | Tým |
Čas/odstup
|
1.
|
Filipe Albuquerque | Portugalsko |
1:11:23.179
|
2.
|
Adam Carroll | Irsko |
0.571
|
3.
|
Danny Watts | Velká Británie |
4.802
|
4.
|
Neel Jani | Švýcarsko |
7.157
|
5.
|
F.Fauzy | Malajsie |
13.302
|
6.
|
John Martin | Austrálie |
15.544
|
7.
|
Clivio Piccione | Monako |
16.236
|
8.
|
Marco Andretti | USA |
16.690
|
9.
|
Adrian Zaugg | Jihoafrická republika |
18.030
|
10.
|
Narain Karthikeyan | Indie |
18.759
|
11.
|
Chris van der Drift | Nový Zéland |
19.675
|
12.
|
Ho-Pin Tung | Čína |
20.126
|
13.
|
Daniel Morad | Libanon |
22.580
|
14.
|
Satrio Hermanto | Indonésie |
31.285
|
15.
|
David Garza | Mexiko |
1 kolo
|
16.
|
Robert Doornbos | Holandsko |
1 kolo
|
17.
|
Jin-Woo Hwang | Korea |
1 kolo
|
18.
|
Nicolas Prost | Francie |
havárie
|
19.
|
Edoardo Piscopo | Itálie |
porucha
|
20.
|
Felipe Guimarães | Brazílie |
porucha
|
Všechny časy neoficiální