Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Albuquerque vybojoval historické vítězství pro Portugalsko

Albuquerque vybojoval historické vítězství pro Portugalsko

A1GP návštěvou v Číně - výsledky závodu

 Tým Portugalska dne získal v hlavním závodě pro svou zem historicky první vítězství v sérii A1GP. Jednalo se skutečně o týmový výkon, neboť k němu stejnou měrou přispěl tým skvělými zastávkami v boxech stejně jako Filipe bezchybnou jízdou na trati, kde dokázal odolat i závěrečnému náporu Adama Carrolla, který učinil vše proto, aby Irsko získalo v Číně dvojité vítězství. Carroll se však nakonec musel spokojit s druhým místem, Danny Watts startující za Británii z pole position dojel znovu třetí a stejně tak čtvrté místo obsadil tým Švýcarska s Janim v kokpitu.

Favorizovaný Robert Doornbos zůstal stát se ztichlým motorem na startu a tak již v úvodním kole zavlály kolem tratě žluté prapory a na trať vyjel safety car. Než byl jeho vůz znovu v boxové uličce nastartován, ztratil tým Holandska téměř dvě kola a závod tak téměř pro Doornbose skončil. Skvělý start naopak předvedli  Watts a Albuquerque, který se s vozem Portugalska dostal před Adama Carrolla. Ten se pokusil získat ztracenou pozici zpět při restartu, ale nebyl úspěšný. Navíc se musel vzápětí sam bránit útoku Neela Janiho s vozem stáje Švýcarska.

Restart také přinesl další problémy, když se na konci pole při průjezdu první zatáčkou srazily vozy Indonésie a Mexika. Při tomto incidentu se na tra't navíc dostaly zbytky zničené informační tabule, které v následujících kolech ztěžovaly jezdcům průjezd touto zatáčkou. Nejvíce na to doplatil tým Brazílie, na jehož monopost se nabalily zbytky plastové fólie a Guimarães musel zamířit do boxů.

Tam ostatně po otevření okna pro povinnou první zastávku zamířili okamžitě i Watts s Janim. Postupně je následovaly vozy dalších stájí, přičemž ze špičky zůstali na trati nejdéle vozy Irska a Malajsie. Znovu se ukázalo, jak důležitou roli hraje dokonalé zvládnutí zastávek v depu. Naprosto precizně je provedly týmy Portugalska a Austrálie, což katapultovalo Filipa Albuquerqua do vedení s komforním náskokem a Australana Martina posunulo o několik míst vpřed. Na druhé místo se posunul před Carrolla Brit Watts.

Ve střední části závodu stály problémy s monopostem mnoho míst tým Nového Zélandu, když van der Drift musel pro problémy s elektronikou téměř zastavit. Zřejmě po resetu elektroniky se vůz znovu rozjel, ale Novozélanďané tak přišli o naději na slušné umístění. Nejkrásnější souboje probíhaly ve střední části pole, především mezi Austrálií a Malajsií a mezi Indií a Jihoafrickou republikou. Bez naděje na dobrý výsledek bojoval na trati Robert Doornbos, který však byl po většinu závodu nejrychlejším pilotem na trati.

K druhým zastávkám zamířil jako první Albuquerque společně s Wattsem. Ale pro britský tým se ukázalo toto načasování jako fatální, protože  Watts se vrátil na trať do skupiny pomalejších soupeřů a v následujícím kole za nimi ztratil mnoho času. Na druhé místo se tak za tým Portugalska vyhoupnul skvělou zastávkou tým Irska a Adam Carroll za volantem irského monopostu se okamžitě s vidinou dvojitého vítězství pro svoji zemi pustil do pronásledování Albuquerqueho.

Andretti na čele skupinky pronásledován Ho-Pin Tungem   

Doornbos zajel po své druhé zastávce v boxech na nových pneumatikách naprosto fantastické kolo, kdy překonal i nejlepší čas Wattse z kvalifikace a získal tak pro tým Holandska alespoň bod za nejrychlejší kolo závodu. Zatímco Carroll stahoval vedoucího Albuquerqueho, Watts se usadil na třetím místě s dostatečným náskokem před dalšími vozy. O to více se však bojovalo za jeho zády. Krásný souboj svedli opět Martin s Fauzym a Malajec za pomoci posledního power boostu Australana nakonec na konci startovní rovinky překonal. Stejný manévr se ale o několik kol později stal osudným Prostovi ve voze Francie. Po předjetí Australana se dostal v první zatáčce do vnější špinavé části dráhy, ztratil kontrolu nad svým vozem a vyjel mimo dráhu, kde mu navíc zhasnul motor.

Protože vůz Francie zůstal stát na nebezpečném místě, musel na trať znovu safety car. Odklízení Prostova vozu však trvalo nekonečných 6 kol a tak k restartu došlo až když do konce závodu zbývalo jen sedm kol. Zatímco dvojice Albuquerque a Carroll se začala rychle vzdalovat dalším vozů, v hloubi pole se opět bojovalo na ostří nože. Marco Andretti se pokusil předjet  vůz Monaka, ale Clivio Piccione jeho útoku odolal a Andretti se sám vzápětí musel bránit útoku vozů jedoucích v těsném závěsu za ním. Úspěšnější útok předvedl Adrian Zaugg, když překonal Karthikeyana ve voze Indie.

V posledních kolech se ještě rozpoutal boj o vítězství mezi vedoucím Albuquerquem a dotírajícím Carrollem, Portugalec však dokázal útoky vozu irského týmu odrazit a získal pro svou vlast první historické vítězství v sérii A1GP.

Albuquerque jede pro první vítězství Portugalska v A1GP   

A1GP předvedla v Číně znovu velmi dobrou podívanou. Divákům v zemích bez televizních přenosů navíc nabízí velmi dobré služby na svých internetovýh stránkách, kde je možné sledovat závody ve velmi dobrém a hladce běžícím streamu, navíc s velmi přehledným a logicky uspořádaným timingem. Co více si přát? Snad jen aby vyřešení finančních a provozních problémů dovolilo českým fanouškům motorsportu zase držet palce vozu s českou vlajkou na karosérii. 

p.
 Jezdec  Tým
Čas/odstup
1.
 Filipe Albuquerque  Portugalsko
1:11:23.179
2.
 Adam Carroll  Irsko
0.571
3.
 Danny Watts  Velká Británie
4.802
4.
 Neel Jani  Švýcarsko
7.157
5.
 F.Fauzy  Malajsie
13.302
6.
 John Martin  Austrálie
15.544
7.
 Clivio Piccione  Monako
16.236
8.
 Marco Andretti  USA
16.690
9.
 Adrian Zaugg  Jihoafrická republika
18.030
10.
 Narain Karthikeyan  Indie
18.759
11.
 Chris van der Drift  Nový Zéland
19.675
12.
 Ho-Pin Tung  Čína
20.126
13.
 Daniel Morad  Libanon
22.580
14.
 Satrio Hermanto  Indonésie
31.285
15.
 David Garza  Mexiko
1 kolo
16.
 Robert Doornbos  Holandsko
1 kolo
17.
 Jin-Woo Hwang  Korea
1 kolo
18.
 Nicolas Prost  Francie
havárie
19.
 Edoardo Piscopo  Itálie
porucha
20.
 Felipe Guimarães  Brazílie
porucha

Všechny časy neoficiální