Bezchybný Verstappen i riskující Alonso
VC Číny – závod
Verstappen si připsal první triumf při Velké ceně Číny. I v nedělním závodě byl pilot Red Bullu k nezastavení. Norrisovi vyšla strategie jedné zastávky a díky druhému místu porazil Péreze. Alonsovi sice taktika nevyšla, v závěru ale pobavil diváky velkou stíhací jízdou a nejrychlejším kolem závodu.
Velká cena Číny začala z první řady pro piloty Red Bullu. Zatímco pole position v sobotu vybojoval Verstappen, druhý čas zajel Pérez. Za nimi se seřadili Alonso, Norris, Piastri, Leclerc, Sainz, Russell, Hülkenberg, Bottas, Stroll, Ricciardo, Ocon, Albon, Gasly, Čou, Magnussen, Hamilton a Cunoda. Z boxů startoval Sargeant. U Američana se po kvalifikaci pracovalo na nastavení. Jelikož ale pilot Williamsu zajel v kvalifikaci i tak poslední čas, mohl si něco podobného dovolit.
Pirelli předpovídalo, že se pojede na dvě zastávky. Většina pilotů zvolila pro start střední směs pneumatik. Našly se ale také výjimky. Zatímco Stroll, Hamilton, Cunoda a Sargeant obuli měkkou, Magnussen cílil na dlouhý úvodní úsek a zvolil proto tvrdou sadu.
Zatímco vzduch měl před startem teplotu 18,9 stupňů, teplota asfaltu byla 30,9 stupňů. Do hry ovšem mohl během závodu vstoupit déšť. Existovala totiž desetiprocentní pravděpodobnost jeho příchodu. Verstappen navíc na začátku zaváděcího kola hlásil, že už lehce kape.
Verstappen si po startu pohlídal první místo. Blýsknul se ovšem Alonso, který se v táhlé první zatáčce dostal po vnějšku před Péreze. Španěl to chvíli zkoušel i na Verstappena, Nizozemec ale měl situaci pod kontrolou.
Verstappen najížděl už do druhého kola s náskokem větším než jedna sekunda. Alonso mírně poodjel Pérezovi. Mexičan se naopak musel mít na pozoru před Norrisem, který chtěl jít také dopředu. Pátý byl po prvním kole Piastri, šestý Russell, až sedmé, respektive osmé místo patřilo Leclercovi se Sainzem, devátou pozici držel Hülkenberg a bodovanou desítku uzavíral Stroll. Hamiltonovi se vstup do závodu nepodařil. Z 18. místa se propadl na předposlední devatenácté. Za ním se nacházel pouze Sargeant.
Zatímco Stroll se posunul na devátou pozici před Hülkenberga, Hamilton dával do vysílačky najevo svou nespokojenost. „Na této sadě pneumatiky nemohu nic získat,“ naříkal.
Zatímco Verstappenův náskok už se šplhal ke čtyřem sekundám, Pérez cítil šanci vrátit se na druhé místo. Mexičan se totiž dotahoval na Alonsa. Čtvrtému Norrisovi se již začínala dvojice vzdalovat.
Hamilton se i navzdory své nespokojenosti zvládal posouvat kupředu. Zatímco nejprve zdolal domácího Čoua, zanedlouho se posunul také před Magnussena. To vše mu přineslo posun na 17. příčku.
V šesté zatáčce pátého kola už zase jezdili piloti Red Bullu na prvních dvou místech. Pérez poslal svůj monopost pod Alonsa a tímto manévrem se vrátil na stříbrnou příčku. V dalších okamžicích Alonso nezvládal s Pérezem držet krok a Red Bull tak pomalu vyrážel vstříc dalšímu dvojitému triumfu.
V sedmém kole už byla v ohrožení také Alonsova třetí pozice. Na pilota Aston Martinu se totiž dotahoval Norris. Na dlouhé rovince mezi 13. a 14. zatáčkou využil Brit systému DRS a na Alonsa zaútočil. Ve svých snahách byl úspěšný a posunul se tak na třetí příčku.
Po posunu Norrise před Alonsa probíhal v rámci elitní desítky nejtěsnější souboj o šesté místo. Zde začínal ztrácet dech Russell a přibližoval se k němu Leclerc. V deváté zatáčce přišel ve 14. zatáčce první Monačanův pokus. Po vnější straně ale nebyl úspěšný. V úvodní zatáčce 15. kola už mu to ale po vnějšku vyšlo.
Sauber mohl snít o prvním letošním bodovaném výsledku. Na desáté místo se totiž posunul Bottas. Fin vystrnadil na 11. příčku Hülkenberga. Mezitím probíhaly první zastávky v boxech. U mechaniků se ukázali Hülkenberg, Cunoda a Čou.
Na Russella se po Leclercovi začal dotahovat i Sainz. Monačan si naopak začínal brousit zuby na Piastriho. Před Australana se dokázal dostat během 11. kola ve 14. zatáčce.
Pokračovaly zastávky v boxech. Výměnu pneumatik absolvovali mimo jiné i Alonso, Russell a Hamilton. Netrvalo dlouho a v boxové uličce jsme viděli také oba piloty Red Bullu. Jak Verstappen, také Pérez obuli tvrdou směs.
V 15. kole už zůstávala bez zastávky jenom pětice Norris, Leclerc, Piastri, Sainz a Magnussen. Norris s Leclercem díky tomu dostali na první dvě pozice, přičemž Verstappen jezdil po dráze jako třetí.
Alonsovi hrozila ztráta další pozice. Španěl obul při první zastávce tvrdou sadu. Russell se však nacházel na rychlejší střední směsi a v prvních kolech po návratu na trať toho zvládal využívat.
Verstappen se dostal před Leclerca ještě předtím, než Monačan zamířil do boxů. Nyní se mohl vydat stíhat Norrise, který měl k dobru šest sekund.
V 19. kole už se čekalo pouze na zastávku prvního Norrise a třetího Leclerca. Brit dostal od svého inženýra informaci, že Ferrari nejspíše plánuje jet pouze na jednu zastávku v boxech. Složení nejlepší desítky bylo následující – Norris, Verstappen, Leclerc, Pérez, Alonso, Russell, Piastri, Stroll, Sainz a Hülkenberg. Russell tak během prvních zastávek vydělal v zásadě dvě pozice.
Verstappenovi nečinilo žádný problém dotahovat na čerstvějších pneumatikách Norrise. V 19. kole proto převzal od Brita vedení.
Ve 21. kole skončil pro Bottase slibně rozjetý závod. Finovi vypověděl službu motor a tak odstavil svůj monopost v 11. zatáčce. Vlály žluté vlajky a Norris s Leclercem vyhlíželi fázi virtuálního zpomalovacího vozu. Sainz naháněl Strolla.
Ve 22. kola byla fáze virtuálního zpomalovacího vozu skutečně vyhlášena. Norris prošvihl šanci zajet do boxů jenom těsně, Leclerc ale zamířil k mechanikům a přezul. Virtuálního zpomalovacího vozu využili ke druhým zastávkám i Cunoda s Hamiltonem.
Leclerc se po své zastávce propadl na páté místo za Péreze s Alonsem. Svou zastávku si nakonec mohl odbýt i Norris, neboť se fáze virtuálního zpomalovacího vozu protáhla. Pilot McLarenu se vrátil na třetí pozici.
Před restartem bylo pořadí Verstappen, Pérez, Norris, Alonso, Leclerc, Russell, Piastri, Sainz, Hülkenberg a Ocon. Za bodovanými pozicemi se nacházeli Ricciardo, Cunoda, Stroll, Albon, Čou, Sargeant, Hamilton, Gasly a Magnussen.
Odklizení Bottasova vozu neprobíhalo vůbec hladce. Monopost pilota Sauberu se nedařilo odtáhnout a ředitelství závodu proto povolalo do akce skutečný zpomalovací vůz. Této skutečnosti využívala většina pole k zastávkám. Stavěli Verstappen, Pérez, Alonso, Russell, Stroll, Hülkenberg, Ocon, Albon, Čou a Gasly. O kolo později stavěl i Piastri. Nešlo však o vhodné načasování. Do boxů zajel také Sargeant.
Po zastávkách v boxech vedl Verstappen před Norrisem a Leclercem. Pérez se propadl na čtvrté místo. Pátý byl Sainz, šestý Alonso, sedmý Russell, osmý Piastri, devátý Ricciardo a desátý Stroll. Většina jezdců obula při svých zastávkách tvrdou sadu. Alonso však hodně překvapil. Mechanici mu nasadili nejměkčí směs. Nebylo pravděpodobné, že by na této sadě dokončil celý závod.
Verstappen po restartu opět ujížděl. Druhý zůstával Norris a třetí Leclerc. Sainz už se musel bránit rozjetému Alonsovi. Restart se ale neobešel bez potíží. Ještě před zavlátím zelených vlajek narazil Stroll zezadu do Ricciarda. Stroll zajel ihned do boxů, zatímco Ricciardo se propadal. V 6. zatáčce pak poslal Magnussen do hodin Cunodu. Zatímco pilot Haasu odskákal incident poškozením předního přítlačného křídla, Cunoda si přivodil defekt pravé zadní pneumatiky.
Na tento chaos reagovalo ředitelství závodu dalším povoláním zpomalovacího vozu. To hrálo do karet Alonsovi, který tak mohl pošetřit své měkké pneumatiky. Pro Cunodu závod skončil.
Ve 32. kole přišel restart závodu. První místo patřilo Verstappenovi před Norrisem, Leclercem a Pérezem. Alonso se těsně před neutralizací posunul na páté místo před Sainze. Na bodech se nacházeli také Russell, Piastri, Ricciardo a Hülkenberg. U Ricciarda ale bylo zaděláno na problémy. Po kontaktu se Strollem měl totiž hodně poškozený vůz. Stejné to bylo také u Piastriho.
Restart se obešel bez dramatických okamžiků. Vedl Verstappen před Norrisem, Leclercem, Pérezem a Alonsem. Právě na pilota Aston Martinu byl upřen zrak nejvíce. Nacházel se totiž na měkké sadě pneumatik. V úvodu byl skutečně schopen držet krok s Pérezem.
Ricciardo zápasil se svým vozem a padal pořadím dolů. Sargeant obdržel desetisekundový trest za prohřešek při fázi zpomalovacího vozu. Stejně vysokou penalizaci dostali také Stroll a Magnussen za způsobené kolize.
Ricciardo byl povolán do boxů a tam pro něj závod skončil. Alonsovi se nedařilo dostat před Péreze. Tím pádem se nezdálo, že by jeho riskantní taktika vycházela.
Stroll zamířil do boxů, kde si odbyl penalizaci deseti sekund. Verstappen udržoval bezmála třísekundový náskok před Norrisem. Alonso už ztrácel na Péreze více než sekundu. Mexičan si naopak brousil zuby na Leclerca.
Ve 39. kole se Pérez vrátil na stupně vítězů. V páté zatáčce se posunul před Leclerca. Monačan se sice pokoušel v následující rychlé sekci vrátit dopředu, pilot Red Bullu už si ale situaci pohlídal.
Hamilton se sice v úvodu trápil, ve 43. kole vše ale nasvědčovalo tomu, že si i on odveze nějaké body. Postupně se totiž propracoval na devátou příčku. Alonso řešil dilema. Španěl sice nadále držel pátou pozici s třísekundovým náskokem před Sainzem, jeho tempo na měkkých pneumatikách ale nadále povadalo. Případná zastávka v boxech by ho ale odsunula z nejlepší desítky.
Ve 44. kole Alonso zastavil. Na zbývajících 12 kol dostal žlutě značenou střední sadu. Na trať se vrátil až jako dvanáctý. Před ním jedoucí Albon měl náskok pěti sekund. Ocon se posunul na desáté místo a sahal po prvním letošním bodu pro Alpine.
Alonso na nových gumách uháněl vpřed. Brzy se dostal před Albona a navíc zajel nejrychlejší kolo závodu. Ve 46. kole už byl nalepen na svého bývalého kolegu Ocona. I jeho zvládl odsunout a byl zpět v bodované desítce. Navíc nyní sahal po bonusovém bodu za nejrychlejší kolo.
Ve 48. kole se Alonso posunul i na deváté místo před Hülkenberga. Nyní se před ním nacházel Hamilton, který měl k dobru méně než dvě sekundy. Rozjetého Alonsa se osm kol před koncem obávali dokonce také u Ferrari a varovali pátého Sainze.
Bylo znát, že Alonso je při chuti. V poslední zatáčce totiž vyjel dvěma koly do štěrku a měl co dělat, aby nehavaroval. Situaci ale ustál a v šesté zatáčce se navíc posunul i před Hamiltona. Nyní měl na mušce Piastriho. Před Australana se dostal ještě před koncem 50. kola. Nyní už ale před ním byla větší výzva. Šestý Russell byl totiž vpředu o více než 11 sekund a Alonso měl na jeho dotažení jenom šest kol.
Verstappena už nikdo nezastavil a poprvé ve svém životě vyhrál Velkou Číny. Na stupně vítězů ho doprovodili druhý Norris se třetím Pérezem. Alonso už sice Russella nedohnal, připsal si však alespoň bod za nejrychlejší kolo.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 1:40:52,554 | 56 | 25 |
2. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +13,773 | 56 | 18 |
3. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | +19,160 | 56 | 15 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +23,623 | 56 | 12 |
5. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +33,983 | 56 | 10 |
6. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +38,724 | 56 | 8 |
7. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | +43,414 | 56 | 6+1 |
8. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | +56,198 | 56 | 4 |
9. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +57,986 | 56 | 2 |
10. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | +60,476 | 56 | 1 |
11. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +62,812 | 56 | 0 |
12. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | +65,506 | 56 | 0 |
13. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | +69,223 | 56 | 0 |
14. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | +71,689 | 56 | 0 |
15. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +82,786 | 56 | 0 |
16. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +87,533 | 56 | 0 |
17. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | +95,110 | 56 | 0 |
DNF | Daniel Ricciardo | RB | Red Bull PT | - | 33 | 0 |
DNF | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | - | 26 | 0 |
DNF | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | - | 19 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 110, 2. Pérez 85, 3. Leclerc 76, 4. Sainz 69, 5. Norris 58, 6. Piastri 38, 7. Russell 33, 8. Alonso 31, 9. Hamilton 19, 10. Stroll 9, 11. Cunoda 7, 12. Bearman 6, 13. Hülkenberg 4, 14. Magnussen 1.
Průběžné pořadí týmů: 1. Red Bull 195, 2. Ferrari 151, 3. McLaren 96, 4. Mercedes 52, 5. Aston Martin 40, 6. RB 7, 7. Haas 5.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull