Jani získal v napínavém závodě další vítězství pro Švýcary
A1GP Jihoafrocká republika - výsledky hlavního závodu
Pilot týmu Švýcarska Neel Jani s přehledem zvítězil v dnešním hlavním závodě závodního víkendu série A1GP na jihoafrickém okruhu Kyalami. V napínavém, strhujícím závodě plném předjížděcích manévrů, dojel na druhém místě mladý Brazilec Felipe Guimarães, chráněnec Emersona Fittipaldiho, třetí místo pak obsadil Monačan Clivio Piccione, který do závodu startoval z pole position.
S napětím očekávaný start, kdy hlavní favorité startovali až z druhé poloviny první desítky pozic na roštu, bezchybně provedl Clivio Piccione. Dostal se hladce do vedení před Neela Janiho, který se nejlépe zorientoval za situace, kdy se do první zatáčky řítily vedle sebe hned čtyři vozy. Velmi špatný start předvedl naopak Albuquerque, jenž se propadl hluboko vzad.
Hned první kolo znamenalo konec všech nadějí pro Adama Carrola, který se při boji o pozice dostal do kontaktu s monopostem Malajsie a zůstal po hodinách stát bezmocně v kačírku. Bojovalo se však v celé hloubce startovního pole a při nájezdu do druhého kola se rozpoutala bitva o třetí místo mezi Bamberem a Fauzym. Zatímco Piccione a Jani využili zmatků prvního kola a získávali náskok, Fauzy se snažil najít slabé místo výrazně pomalejšího Bambera. Jejich souboj umožnil Australanu Martinovi, aby se na ně dotáhnul, ale prozatím sledoval úporné pokusy Malajce o předjetí "černé krásky" z pozadí. Ve čtvrtém kole došlo k téměř nevyhnutelnému, když Fauzy zezadu narazil do Bambera a poslal ho mimo trať, čehož Martin bystře využil a protáhnul se na třetí pozici. Ve zmatku provázejícím tento incident do sebe ještě narazili Mexičan Durán a Nicolas Prost, což pro oba znamenalo konec dnešního závodu. Beztrestně z incidentů nevyšel ani Fauzy, který musel v následujícím kole do boxu s podezřením na defekt pravé přední pneumatiky.
Piccione si mezitím dokázal vybudovat náskok 2,8 sekundy na druhého Janiho a s ním také zabočil jako první do boxů k prvním zastávkám. Monacký tým však předvedl velmi pomalý pit stop a bylo jasné, že pokud si Švýcaři nepovedou ještě hůře, vedení převezmě posléze jejich pilot. Naprosto katastrofálně však dopadla zastávka v boxech pro momentálně třetího Martina. Právě v okamžiku, kdy se chystal opustit své stání, se přihnal Ammermüller a Martinovi ve snaze zabránit kolizi zhasnul motor. Zatímco se australští mechanici marně snažili vůz roztlačit, Martin ztrácel jednu pozici za druhou.
Jani se po své zastávce skutečně dostal před vůz Monaka, ale oba si ještě museli poradit s Andrettim a Moradem, které první zastávka stále ještě čekala. Oba však nepříjemné okamžiky zvládli. Po návratu Andrettiho a Morada na trať se vytvořila skupina, kde kromě obou zmiňovaných byli i Ammermüller a skvěle jedoucí Zahir Ali. Americký monopost na nových pneumatikách zcela ztratil grip a Marco Andretti nedokázal odolat ani jednomu ze soupeřů.
V 17. kole zavládlo zděšení mezi domácími fanoušky, když domácí borec Adrian Zaugg náhle zpomalil, zamával na rozloučenou a zamířil se svým trucujícím monopostem do boxů. O kolo později předvedl další skvělý předjížděcí manévr Morad, když zcela bravurně překonal Ammermüllera, a jen dokázal, že jeho výkony v trénincích nebyly náhodné.
V polovině závodu vedlo Švýcarsko před Monakem, na třetím místě jel nenápadně Guimarães. Brazilec se však začal přibližovat vozu Monaka, jehož zadní pneumatiky postupně ztrácely přilnavost a Piccione mohl jen zoufale sledovat, jak mu stříbrný monopost Brazílie roste ve zpětném zrcátku. Nakonec Guimarães Monačana udolal a převzal druhou pozici. Ještě před tím však odstoupila pro technickou poruchu ze závodu Čína.
Druhé kolo zastávek příliš pořadím nezamíchalo a po jeho ukončení zůstalo pořadí Jani, Guimarães, Piccione, Bleekemolen, Albuquerque a Watts. Na nových pneumatikách ožil Andretti, jeho ztráta však byla příliš velká na boj o přední místa. O poslední bodované místo svedli souboj Karthikeyan a Piscopo, na Bleekemolena začal útočit Albuquerque.
Tři kola před cílem si Libanonec Morad vyšlápl na Wattse a ani zkušený Brit jeho útoku neodolal. Fauzy, který se vrátil na trať ještě dokázal získat jeden bod za nejrychlejší kolo závodu, to už ale bylo skutečně téměř vše. Ale jen téměř, neboť druhý Guimarães začal pro technickou závadu zpomalovat a Piccione se mu rychle přiblížil. Šachovnicový praporek však přinesl nejen vítězství Janimu, ale zachránil i druhé místo pro Fittipaldiho svěřence. Piccione dojel třetí před Bleekemolenem, Albuquerquem a Moradem.
Neel Jani dostal svým vítězstvím při odpadnutí Carrola tým Švýcarska do vedení celkového hodnocení šampionátu, který bude pokračovat 12. dubna v Portugalsku.
p.
|
Jezdec | Tým |
Čas/odstup
|
1.
|
Neel Jani | švýcarsko |
1:02:24.617
|
2.
|
Felipe Guimarães | Brazílie |
13.176
|
3.
|
Clivio Piccione | Monako |
14.193
|
4.
|
Jeroen Bleekemolen | Holandsko |
17.024
|
5.
|
Filipe Albuquerque | Portugalsko |
17.995
|
6.
|
Daniel Morad | Libanon |
31.210
|
7.
|
Danny Watts | Velká Británie |
34.328
|
8.
|
Marco Andretti | USA |
59.000
|
9.
|
Zahir Ali | Indonésie |
1:03.995
|
10.
|
Edoardo Piscopo | Itálie |
1:04.856
|
11.
|
Michael Ammermüller | Nemecko |
1:08.603
|
12.
|
Narain Karthikeyan | Indie |
1:09.150
|
13.
|
John Martin | Austrálie |
1:20.545
|
14.
|
Ho-Pin Tung | Čína |
porucha
|
15.
|
Fairuz Fauzy | Malajsie |
porucha
|
16.
|
Adrian Zaugg | JAR |
porucha
|
17.
|
Earl Bamber | Nový Zéland |
havárie
|
18.
|
Nicolas Prost | Francie |
havárie
|
19.
|
Salvador Durán | Mexiko |
havárie
|
20.
|
Adam Carroll | Irsko |
havárie
|
Všechny časy neoficiální