AMR Eastern Europe v kvalifikaci nejlepší z benzinových vozů
Kvalifikace 77. ročníku závodu 24 hodin Le Mans 2009.
Čtvrteční kvalifikace určila postavení vozů na startovním roštu 77. ročníku závodu 24 hodin Le Mans 2009. Jan Charouz, Tomáš Enge a Stefan Mücke s prototypem Aston Martin týmu AMR Eastern Europe kvalifikaci vyhráli v hodnocení vozů třídy LMP1 s benzinovými motory a díky 8. času absolutně v sobotu odstartují do závodu ze čtvrté řady! V závěru kvalifikace sice česká stáj prožila horké chvilky, když vůz se startovním číslem 007 havaroval, poškození naštěstí nejsou vážná a nijak neohrozí účast česko-německého jezdeckého tria ve víkendové čtyřiadvacetihodinovce.
Čtvrteční kvalifikace začala v Le Mans za obrovského zájmu diváků, kteří už nyní značně zaplnili tribuny kolem dráhy. Narozdíl od středečního volného tréninku se tentokrát bojovalo na zcela suché trati. Jezdci a týmy měly k dispozici dva dvouhodinové měřené tréninky, jejichž výsledky určily postavení na startu sobotního závodu.
Tým Aston Martin Racing Eastern Europe (vůz st. č. 007) a jeho sesterská stáj Aston Martin Racing (vozy st. č. 008 a 009) využily první části kvalifikace k vyzkoušení vozů na suchém povrchu, k drobnému vyladění nastavení aut a především společně vyzkoušely všechny tři druhy směsí pneumatik, které mají k dispozici. Na základě těchto poznatků byly tovární prototypy Aston Martin Racing LMP1 připraveny do rozhodující druhé části.
"První část kvalifikace byla z našeho pohledu dobrá. Zkoušeli jsme všechny tři varianty gum, které máme k dispozici. Vůz s číslem 009 jel na tvrdých, my jsme měli měkké gumy a na auto s číslem 008 mechanici obuli média. Zjistili jsme, že třetí varianta byla nejlepší, takže v druhé části kvalifikace pojedeme na středních gumách a budeme se snažit zajet nějaký solidní čas," prozradil Jan Charouz během hodinové přestávky mezi oběma měřenými tréninky.
V noční části kvalifikace vyrazil s modro-oranžovým vozem se startovním číslem 007 v barvách společnosti Gulf na trať jako první Stefan Mücke a hned výrazně zabodoval. Německý závodník zlepšil dosavadní výkon „českého“ Astonu o 5,3 sekundy a v průběžném hodnocení kvalifikace poskočil na 8. příčku. Před ním v tu chvíli figurovaly pouze dieselové vozy Audi a Peugeot. To se už do konce kvalifikace nezměnilo. Český tým Aston Martin Racing Eastern Europe tak v Le Mans v kvalifikaci vládl všem vozům poháněným benzinovými motory a do sobotního závodu odstartuje ze čtvrté řady!
Přibližně v polovině druhé části kvalifikace si ale česká stáj a především její jezdec Jan Charouz prožili velké drama. Vůz se startovním číslem 007 se při nájezdu do šikany zachoval zcela nečekaně, přestal být ovladatelný a skončil v bariéře. Napětí v boxech by se v tu chvíli dalo krájet, po návratu vozu a jezdce z trati zpátky do depa se naštěstí ukázalo, že pilot vyvázl z incidentu nezraněn a poškození techniky nejsou nijak vážná, takže účast v závodě není ohrožena.
Jan Charouz: "Bohužel se mi stalo to samé, co potkalo Jose Verstappena při testování v Monze. Nevím přesně, čím to je, ale když se začne brzdit z vysoké rychlosti, zvedá se trochu zadní část. Proto jsem měl brzdy na předek, takže pokud se brzdilo hodně, zamkla se přední kola. Jenže tentokrát se uzamkl zadek a s tím už pak nejde nic udělat. Došlo k tomu v rychlosti okolo 290 km/h v nájezdu do druhé šikany na zadní rovince a vypadalo to děsivě. Naštěstí to dopadlo mnohem lépe. Já jsem z nehody vyvázl v pohodě, jen mě trošku bolí noha. Je mi líto, že jsem přidělal práci mechanikům."
Stefan Mücke: "Kvalifikace probíhala dobře. Nijak zvlášť jsme se nesnažili o dosažení co nejlepšího času, jen jednou jsem vyjel na nové sadě pneumatik, navíc nešlo o měkkou kvalifikační směs, ale o středně tvrdé obutí, protože jsme se soustředili na přípravu na závod. Přesto jsme dosáhli dobrého času, ačkoliv jsem se v rychlém kole dostal za pomalejší vozy, čímž jsem ztratil přibližně sekundu. Nebýt toho, mohli jsme se v hodnocení dostat i mezi diesely, což by bylo příjemné. Auto se chovalo velmi dobře, takže se těším na závod. Škoda jen, že nás potkala nehoda, ale šasi není poškozené, takže se teď soustředíme na přípravu na závod."
Tomáš Enge: "Auto dnes fungovalo dobře. Náš plán pro druhou část kvalifikace byl takový, že ke konci tréninku vyjedu já a pojedu pár kol za tmy na ojetých gumách a pak obujeme nové pneumatiky. K tomu však nedošlo. Hlavní je, že auto je v pohodě, vymění se plasty a bude jako nové."
Antonín Charouz, manažer týmu: "Jsem rád, že se Honzovi nic vážného nestalo a že škody na voze nejsou fatální. Věřím, že si tímto Honza vybral svou porci smůly a že nám teď už bude přát. Z výsledku mám obrovskou radost. Ačkoliv jsme jen jednou vyjeli na nové sadě pneumatik, dokázali jsme držet krok s diesely. Od továrního Audi na sedmé pozici nás dělilo jen sedm setin sekundy. To je před závodem velice slibné."
77.ročník závodu 24 hodin Le Mans odstartuje v sobotu 13. června 2009 v 15 hodin.
Výsledky kvalifikace - 24h Le Mans, FRA, 11/06/2009
Umístění | Posádka | Vůz | Čas | |
1. | Montagny/Sarrazin/Bourdais | Peugeot 908 Hdi-FAP | 3:22.888 min | |
2. | Capello/Kristensen/McNish | Audi R15 TDI | 3:23.650 min | |
3. | Minassian/Klien/Lamy | Peugeot 908 Hdi-FAP | 3:24.860 min | |
4. | Treluyer/Pagenaud/Boullion | Peugeot 908 Hdi-FAP | 3:25.062 min | |
5. | Brabham/Wurz/Gene | Peugeot 908 Hdi-FAP | 3:25.252 min | |
6. | Luhr/Rockenfeller/Werner | Audi R15 TDI | 3:25.780 min | |
7. | Premat/Dumas/Bernhard | Audi R15 TDI | 3:27.106 min | |
8. | Enge/Charouz/Mücke | Lola-Aston Martin | 3:27.180 min | |
9. | Davidson/Turner/Verstappen | Lola-Aston Martin | 3:27.704 min | |
10. | Belicchi/Jani/Prost | Lola-Aston Martin | 3:28.134 min |