Velká cena Nizozemska v Assenu? Vzdálená představa
Exkluzivní rozhovor s předsedou okruhu
Zandvoort po sezoně 2026 z kalendáře F1 zmizí. Mohl by ale Velkou cenu Nizozemska zachránit v budoucnu Assen? Zatím to tak nevypadá. V exkluzivním rozhovoru pro server FORMULE.cz to přiznal předseda okruhu Arjan Bos.
Nedávno bylo oznámeno, že Velká cena Nizozemska se v roce 2026 uskuteční v Zandvoortu naposledy a poté z kalendáře F1 zmizí. Jak se na něco takového díváte?
Chtěli bychom našim kolegům z Zandvoortu především složit poklonu za dobrou práci, kterou doposud odváděli. Myslím si, že na sebe mohou být hrdí. Ukázali komunitě F1, že je možné přidat do ní nové prvky. Chápeme, proč toto rozhodnutí učinili. Z obchodního hlediska je to totiž složité. V Nizozemsku vláda takové události nepodporuje.
Ještě předtím než se F1 v roce 2021 na okruh Zandvoort vrátila, projevil zájem o pořádání Velké ceny Nizozemska také Assen. Může konec Zandvoortu znamenat, že váš okruh opět začne v budoucnu usilovat o závod F1?
V tuto chvíli se soustředíme na oslavy stého výročí, které proběhnou příští rok. Assen je jedinečným okruhem především pro komunitu MotoGP. Co se týče F1, tak respektujeme, že se Zandvoort rozhodl s pořádáním velké ceny skončit. Má to své důvody. Budeme se ale s opatrností zabývat tím, jak by takový projekt mohl vypadat a také sledovat, jaké plány bude mít FOM. Představa závodu F1 v Assenu ale v tuto chvíli vypadá jako hodně vzdálená.
Momentálně brání Assenu v pořádání závodu F1 mimo jiné skutečnost, že okruh nemá licenci Grade 1, která je pro něco takového nutná. Jak obtížné by ji bylo získat?
Víme, co bychom měli pro to udělat. Myslíme si, že něco takového není problém.
Co všechno tedy momentálně Assenu stojí v cestě k tomu, aby mohl pořádat velkou cenu F1?
Je příliš složité to všechno popisovat. Ale obecně by to pro nás bylo zvládnutelné.
Takže pro Assen by bylo z finančního hlediska možné pořádat Velkou cenu Nizozemska a na rozdíl od Zandvoortu ji dlouhodobě udržet?
To je právě ta náročná část. Náš okruh byl postaven především kvůli tourist trophy (závod MotoGP - pozn. red.) a naším hlavním cílem je zajistit budoucnost právě tohoto závodu. A kvůli tomu si nemůžeme dovolit podstupovat finanční rizika. Takový projekt by si proto měl vzít na starost nějaký externí subjekt, který by si náš okruh pouze pronajímal. A to je náročné. Zandvoort ovedl skvělou práci a přesto po roce 2026 skončí.
Než se Velká cena Nizozemska v roce 2021 vrátila do kalendáře, uvedl poradní orgán vlády Nederlandse Sportraad, že jako dějiště závodu připadá v úvahu pouze Zandvoort kvůli blízkosti velkých měst a letišť. Mohlo by něco takového pro vás představovat překážku znovu?
To si nemyslím. Nizozemsko je spíše menší země. Blízko okruhu se nachází mezinárodní letiště a také už skoro sto let (ve skutečnosti je to 75 let - pozn. red.) hostíme závody MS silničních motocyků. A fanoušci se k nám sjíždějí z celého světa.
Vytvořit atmosféru podobné té v Zandvoortu by nejspíše nebyl problém. Assen má o 5 000 větší kapacitu...
Přesně tak. Za naše zázemí jsme byli pochváleni, takže v tomto směru nemáme žádné obavy.
O diváckém zájmu by nemohl být pochyb mimo jiné proto, že by šlo o domácí závod Maxe Verstappena, současného šampiona...
Samozřejmě. Na úspěchu závodu v Zandvoortu mají částečně podíl Maxovy úspěchy.
Pojďme náš rozhovor uzavřít jednoduchou otázkou. Jaká je podle vás pravděpodobnost, že by Assen mohl do deseti let pořádat Velkou cenu Nizozemska F1?
Budu opatrný. Fanoušci si jistě dělají naděje a my zkoumáme možnosti. S takovým projektem by to bylo náročné a také platí, že FOM se zaměřuje spíše na okruhy, které leží mimo Evropu. Bude to náročné.
Zdroj: exkluzivní rozhovor redakce, úvodní foto: Assen Circuit