Zandvoort se vzdává velké ceny
Smlouvu prodloužil o jediný rok.
Pořadatel velké ceny F1 na nizozemském okruhu Zandvoort se odhodlal k hodně neobvyklému kroku. Oznámil, že jeho event vypadne z kolotoče F1, a to více než dva roky předem. Stará smlouva Zandvoortu končí příštím rokem a nyní se s F1 dohodl na prodloužení o rok 2026. Oznamuje, že to budou poslední dvě velké ceny na okruhu, který se v modernizované a populární formě vrátil do kalendáře F1 v roce 2021. Plné tribuny byly třikrát svědky vítězství domácího Maxe Verstappena, letos tam zvítězil jeho rival Lando Norris.
„Jsme soukromě vlastněný a provozovaný podnik a příležitosti vyplývající z pokračování hostování eventu musíme klást na misku vah proti rizikům a odpovědnosti. Rozhodli jsme se v Nizozemsku zorganizovat ještě dvě úžasné velké ceny v letech 2025 a 2026,“ oznámil jménem pořadatelské společnosti Robert van Overdijk, ředitel Velké ceny Nizozemí.
„Všechny zúčastněné strany spolupracovaly v dobré víře na nalezení řešení, včetně rotování s jiným eventem. Respektujeme rozhodnutí pořadatele ukončit jeho fantastický stint rokem 2026,“ řekl k tomu za F1 její generální ředitel, Stefano Domenicali.
VC Nizozemska ani v jednom roce neměla problém s návštěvností, avšak chybí jí jakákoli podpora ze strany vlády. Ta letos uvažovala i o zvýšení sazby DPH na vstupenky na sportovní eventy. Nestalo se, avšak pořadatel balancující na hranici ziskovosti si během diskusí musel ještě silněji než jindy uvědomovat, jakému riziku se vystavuje podepisováním víceleté smlouvy na zorganizování tak drahé události.
„Musíme vyprodat lístky na všechny tři dny, abychom byli schopni zaplatit všechny účty. Sobota a neděle nestačí. Pár let se nám to dařilo, ale je to dlouhodobě udržitelné? Řekl bych, že je to od nás rozumné a snad i odvážné rozhodnutí. Proč jít dál tak dlouho, až padneme? Rozhodli jsme dát sbohem stylově, ne ležíce na lopatkách,“ dodal Van Overdijk.
Je to opravdu konec? Možná ne definitivní. Fanoušci byli postaveni do pozoru a nejenže si budou chtít rezervovat místa na tribunách obou zbývajících víkendů hned, jak to bude možné, ale možná kopec času využijí i k tomu, aby zatlačili na nizozemskou vládu, a ta by mohla pustit pírko nebo dvě. Případně se toho některý politik může sám iniciativně chytit. Zatím se ještě se Zandvoortem nelučme, ačkoli jeho situace je nepochybně vážná.
Ani plné tribuny v neděli i v sobotu nemohou stačit k udržení velké ceny v Nizozemsku. Foto: Red Bull
Zcela opačná zpráva přišla ze Šanghaje. Smlouva na Velkou cenu Číny byla bez jakéhokoli humbuku prodloužena, a to až do roku 2030, tedy o dalších 5 let. A to navzdory tomu, že mezi závodníky F1 se už nepočítá Kuan-jü Čou, ačkoli si hledá alespoň místo testovacího jezdce některého z předních týmů.
Která země by mohla v roce 2027 nahradit Nizozemsko? Zájemců bude více, ale mezi favority se zařadila východoafrická Rwanda, která tento týden písemně požádala o možnost pořádat velkou cenu. Po ztroskotání projektu v Jihoafrické republice se jedná o nový pokus o Velkou cenu Afriky, která by F1 vylepšila image, jelikož pak by už měla závody na všech obydlených kontinentech. Zajímavostí je, že jako designér trati je uveden Alexander Wurz, bývalý jezdec týmů Benetton a Williams.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull