Jean Todt podporuje návrat pravidla 107 procent
To v kvalifikaci eliminuje výrazně pomalejší vozy.
Prezident FIA Jean Todt řekl, že podporuje návrat pravidla 107 procent. To v kvalifikaci eliminuje všechny jezdce, jejichž čas přesahuje 107% nejrychlejšího času.
Toto pravidlo platilo ve formuli 1 do roku 2002, pak bylo opuštěno kvůli změně formátu kvalifikace. Jenže nyní, když se i závěrečná část pojede s minimálním množstvím paliva, může být pravidlo obnoveno.
Todt si ale nemyslí, že se tak stane ještě letos, k tomu by totiž potřeboval souhlas všech týmů. Rozhodně ale zvažuje jeho aplikaci od příští sezóny.
"Jsme silně pro znovuzavedení limitu 107 procent," řekl Todt na včerejší tiskové konferenci v Bahrajnu. "Důvodem, proč od něj bylo upuštěno, byla změna kvalifikace, ve které se jezdilo s palivem na závod.
Abyste to nyní změnili ještě letos, byl by potřeba jednotný souhlas všech týmů a aby tohoto jednotného souhlasu týmů bylo dosaženo, FIA bude toto řešení podporovat.
Nemyslím si, že to projde, takže budeme muset se zavedením počkat do roku 2011."
Diskuze o opětovném zavedení tohoto pravidla jsou nyní na místě, nové týmy totiž v Bahrajnu za nejlepšími zaostávají. V dnešním dopoledním tréninků byl z nových týmů nejrychlejší Virgin, přičemž Timo Glock ztratil na prvního Fernanda Alonsa pět sekund.
Nejhůře je na tom ale tým HRT, Bruno Senna totiž v dopoledním tréninku před kvalifikací zajel čas téměř o deset sekund pomalejší.
Todt ale zároveň podotýká, že nové týmy je v této chvíli třeba podporovat.
"Musíte respektovat nový tým, který v tomto období výrazné ekonomické krize přijíždí a investuje peníze do formule 1. Podle mě teď není vhodná doba na kritiku, ale na podporu a pomoc a to je v zájmu všech.
Každý v tomto byznysu by je měl v těchto dnech podporovat. Já jsem byl dnes ohromen, vedli si docela dobře a my jim musíme dát na přípravu určitý čas."
Todt dodal, že je zklamán z nepovedeného pokusu jednoho z nováčků, týmu US F1, dostat se do formule 1.
"To, že se US F1 neobjevil, je rozhodně zklamání," řekl Todt. "Ani můj kolega Nick Craw to nepopírá, protože byl tomuto týmu velice blízko a my jsme doufali, že US F1 bude na startu. Bylo to možné.
Jak jsem řekl, je to velké zklamání, protože vím, že se urputně snažili. Vynaložili velké úsilí a jak se dozvíte, Charlie Whiting za nimi jel. Viděl nějaké možnosti, viděl, jak jsou auta stavěna, ale bohužel to nestačilo na to mít dvě auta na startu první velké ceny."
Todt také vysvětlil, proč volné místo po US F1 nezaplnil srbským týmem Stefan GP, který se v poslední době velice snažil prosadit do formule 1.
"Stefan Grand Prix byl součástí výběrového řízení. Nezískal přihlášku a jak jsem vyrozuměl, v posledních měsících změnil svůj způsob pomýšlení na to, jak se dostat do F1.
Spojili se s Toyotou, ale my jsme je požádali, aby vstoupili do řádného řízení. Když chcete vstoupit do F1, když je v šampionátu volné místo, musíte projít řízením.
A to v následujících dnech vypíšeme. Otevřeme třinácté místo a pravěpodobně vytvoříme i čtrnácté, rezervní, a to řízení začne v následujících dnech.
Pak vyhodnotíme výsledky, koho vezmeme do šampionátu roku 2011 a pokud budou (Stefan GP) v tomto řízení, bude na ně brán zřetel, stejně jako na všechny ostatní týmy účastnící se tohoto řízení."