Jan Charouz se v Auto GP poprvé probil na stupně vítězů

Jezdec týmu Charouz-Gravity Racing vybojoval třetí místo.
Jan Charouz má trať v belgickém Spa-Francorchamps opravdu rád a po dvou nedělních závodech Auto GP ji bude mít zřejmě ještě radši. Jezdec týmu Charouz-Gravity Racing dokázal bodovat v obou belgických závodech, ve druhé jízdě navíc vybojoval třetí místo a poprvé se tak v Auto GP prosadil na stupně vítězů.
Start do prvního nedělního závodu se Janu Charouzovi povedl a český jezdec se po atraktivním souboji s Jonny Reidem prosadil na třetí místo. Pražský závodník ale v průběhu prvního kola neodolal tlaku Giorgia Pantana a vrátil se na čtvrtou pozici, kterou držel až do povinných zastávek v boxech.
K povinné výměně dvou pneumatik zamířili první z jezdců na konci čtvrtého kola, Jan Charouz se k mechanikům týmu Charouz-Gravity Racing vydal o okruh později, zatímco vedoucí trojice pokračovala. Závodníci postupně zajížděli do boxů až do desátého ze třinácti kol, na která byl závod vypsán.
Poté, co povinné zastávky absolvovali všichni, patřila Janu Charouzovi znovu čtvrtá pozice, na českého pilota ale z pátého místa důrazně dotíral Jonny Reid, který se v desátém kole nakonec před Charouze probil. Ve zbývajících kolech se jezdec týmu Charouz-Gravity Racing musel bránit ještě náporu ze strany Edoarda Piscopa, ale dosavadního leadera šampionátu dokázal udržet za svými zády a až do cíle uhájil pátou příčku.
Švýcarská závodnice Natacha Gachnang dokončila svůj premiérový závod Auto GP na dvanáctém místě, Francouz Adrien Tambay, který pro Charouz-Gravity Racing vybojoval premiérové vítězství při předchozím podniku Auto GP v italské Imole, musel tentokrát odstoupit už v průběhu prvního kola.
Do odpoledního závodu vypsaného na deset kol startovali jezdci podle výsledků první jízdy, jen první osmička vyrážela v opačném pořadí. Janu Charouzovi tak znovu patřila čtvrtá startovní pozice. Oficiální rezervní jezdec týmu Renault F1 odstartoval velmi dobře, dostal pod tlak Juliana Leala a po jeho chybě a výletu mimo trať se dostal na třetí příčku.
Ve třetím kole vyjel na trať poprvé safety car, což nahrálo do karet Grosjeanovi, který se dotáhl těsně za Jana Charouze. Po restartu český jezdec bojoval ve skupince s Piscopem a Grosjeanem o druhou až pátou pozici. V šestém kole ale vyjel safety car po havárii dvou vozů na trať znovu. Na konci sedmého okruhu došlo k restartu závodu a krátce na to Grosjean zaútočil na Charouze a uspěl. Francouz rychle předstihl i svého týmového kolegu Piscopa a usadil se na druhé pozici.
Mezi Piscopem a Charouzem se ale rozhořela fantastická bitva o poslední místo na stupních vítězů. Výtečně jedoucí český závodník si poslední útok načasoval až do závěrečného kola a zhruba v jeho polovině připravil Piscopa o třetí pozici. Jan Charouz bronz uhájil až do cíle a poprvé v letošní sezoně Auto GP se prosadil na podium. Díky dalšímu bodovému zisku se v průběžném pořadí šampionátu posunul na šesté místo.
Janovi týmoví kolegové Adrien Tambay a Natacha Gachnang se po celý víkend potýkali s nastavením svých vozů a nedělní druhý závod dokončili na desáté, resp. jedenácté pozici. Francouz tak v hodnocení šampionátu jezdců klesl ze druhé na pátou příčku. Stáji Charouz-Gravity Racing patří v polovině sezony druhá pozice v klasifikaci týmů.
Jan Charouz: "Nedělní závody byly z mého pohledu hodně rozdílné. Dopoledne auto příliš nefungovalo, bylo hrozně přetáčivé, takže jsem byl rád, že jsem v závěru závodu za sebou dokázal udržet Piscopa. Odpoledne to bylo úplně jiné. Měl jsem k dispozici nové gumy a na nich jsem byl hodně rychlý. Byla škoda, že na trať dvakrát vyjel safety car. Nebýt toho, jsem si jistý, že jsem mohl útočit ještě výš. Kvůli safety carům jsem ale neměl příležitost. Přesto mám samozřejmě radost za sebe i za tým, že se nám podařilo probojovat ba stupně vítězů."
Adrien Tambay: "Bohužel, tentokrát se nám od začátku víkendu nedařilo. Já jsem dělal chyby, tým dělal chyby a společně jsme se potýkali se spoustou problémů. Celkový dojem byl naprosto opačný než v Imole. Pokud chceme bojovat o titul, nesmí se podobný víkend opakovat. Musíme vše analyzovat a udělat opatření, aby se nic takového už neopakovalo."
Natacha Gachnang: "Nebyl to vůbec jednoduchý víkend. Jsem trochu zklamaná. Potýkali jsme se s řadou problémů, takže jsem si závodění příliš neužila. Samozřejmě jsem věřila, že výsledky budou lepší, ale s ohledem na všechny okolnosti to nebylo možné."
Premiérová sezona Auto GP vstoupí do své druhé poloviny o víkendu 9. až 11. července, kdy je na programu čtvrtý podnik ve francouzském Magny-Cours.
Výsledky 1. závodu, 13 kol
1. | Romain Grosjean | DAMS | 27:43.609 |
2. | Luca Filippi | EURONOVA | + 4.219 |
3. | Giorgio Pantano | SUPERNOVA RACING | + 6.323 |
4. | Jonny Reid | SUPERNOVA RACING | + 22.355 |
5. | Jan Charouz | CHAROUZ-GRAVITY RACING | + 27.260 |
6. | Edoardo Piscopo | DAMS | + 27.724 |
7. | Julian Leal | TRIDENT RACING | + 28.282 |
8. | Carlos Iaconelli | DURANGO | + 32.159 |
9. | Fabio Onidi | LAZARUS | + 35.086 |
10. | Celso Miguez | RP MOTORSPORT | + 52.321 |
11. | Fabrizio Crestani | TRIDENT RACING | + 52.517 |
12. | Natacha Gachnang | CHAROUZ-GRAVITY RACING | + 1:06.413 |
13. | Stefano Bizzarri | RP MOTORSPORT | + 2:28.434 |
Výsledky 2. závodu, 10 kol
1. | Carlos Iaconelli | DURANGO | 24:42.662 |
2. | Romain Grosjean | DAMS | + 0.592 |
3. | Jan Charouz | CHAROUZ-GRAVITY RACING | + 3.349 |
4. | Edoardo Piscopo | DAMS | + 4.336 |
5. | Luca Filippi | EURONOVA | + 7.060 |
6. | Giorgio Pantano | SUPERNOVA RACING | + 8.066 |
7. | Jonny Reid | SUPERNOVA RACING | + 8.070 |
8. | Fabrizio Crestani | TRIDENT RACING | + 9.942 |
9. | Duncan Tappy | DAMS | + 12.016 |
10. | Adrien Tambay | CHAROUZ-GRAVITY RACING | + 13.043 |
11. | Natacha Gachnang | CHAROUZ-GRAVITY RACING | + 13.664 |
12. | Fabio Onidi | LAZARUS | - 4 kola |
Průběžné pořadí Auto GP 2010 po 6 z 12 závodů:
Jezdci
1. | Edoardo Piscopo | DAMS | 26 bodů |
2. | Luca Filippi | Euronova Racing | 23 |
3. | Romain Grosjean | DAMS | 18 |
4. | Carlos Iaconelli | Durango | 17 |
5. | Adrien Tambay | Charouz-Gravity Racing | 16 |
6. | Jan Charouz | Charouz-Gravity Racing | 15 |
7. | Duncan Tappy | DAMS | 13 |
8. | Fabio Onidi | Team Lazarus | 12 |
9. | Jonny Reid | SuperNova | 10 |
10. | Vladimir Arabadzhiev | DAMS | 8 |
11. | Giorgio Pantano | SuperNova | 8 |
12. | Celso Miguez | RP Motorsport | 6 |
13. | Adrian Zaugg | Trident Racing | 6 |
14. | Julian Leal | Trident Racing | 5 |
15. | Walter Grubmüller | Charouz-Gravity Racing | 2 |
16. | Stefano Coletti | Charouz-Gravity Racing | 2 |
17. | Federico Leo | Trident Racing | 2 |
Týmy
1. | DAMS | 63 bodů |
2. | Charouz-Gravity Racing | 35 |
3. | Euronova Racing | 23 |
4. | SuperNova | 18 |
5. | Durango | 17 |
6. | Trident Racing | 13 |
7. | Team Lazarus | 12 |
8. | RP Motorsport | 6 |
Auto GP 2010
Auto GP je zcela novým šampionátem, který dává mladým jezdcům možnost předvést své schopnosti a talent a získat potřebné zkušenosti. Kalendář Auto GP pro sezonu 2010 tvoří šest podniků. Každý z nich čítá dva závody a všechny se konají na známých evropských okruzích. Sezonu Auto GP zahajuje podnik v Brně (Česká republika), kalendář pak pokračuje podniky v Imole (Itálie), Spa-Francorchamps (Belgie), Magny-Cours (Francie), Navaře (Španělsko) a uzavírá jej podnik v Monze (Itálie).
Pravidla Auto GP jsou nastavena tak, aby účastníci šampionátu měli vyrovnané podmínky, v rámci nichž mohou předvést své schopnosti a talent. S každým z jezdců, startujících na monopostech Auto GP s podvozky Lola a motory Zytec, spolupracuje závodní inženýr a dva mechanici. Tento tým poskytuje jezdci technickou podporu; náhradní díly centrálně dodává Auto GP. Odměnou za úspěch jsou pro účastníky šampionátu prize money v celkové výši 1.200.000 eur.
Závodní víkend Auto GP
Program závodního víkendu Auto GP je rozdělen do dvou dnů. V prvním dni jezdci absolvují dva půlhodinové volné tréninky a třicetiminutovou kvalifikaci určující pořadí na startovním roštu prvního závodu. Druhý den se konají dva závody.
První závod je vypsán na 40 – 45 minut nebo 90 km s povinnou zastávkou v boxech. Body získává podle systému 10-8-6-5-4-3-2-1 bodů prvních osm jezdců v cíli. Jeden bod je udělen jezdci, který absolvuje nejrychlejší kolo závodu.
Výsledky prvního závodu určují pořadí na startu do druhého závodu, do něhož startuje prvních osm jezdců v opačném pořadí. Druhý závod je vypsán na 30 – 35 minut nebo 70 km a boduje v něm prvních šest jezdců, kteří si rozdělují body 6-5-4-3-2-1. Zvláštní bod znovu získává jezdec s nerychlejším kolem závodu.