Russell první v cíli, Hamilton vítězem
VC Belgie - závod
Do cíle Velké ceny Belgie sice dojel jako první Russell, jeho vůz však nedodržel minimální hmotnost a Brita tak potkala diskvalifikace. Vítězství po něm zdědil týmový kolega Hamilton, který dosáhl na 105. triumf v kariéře. Druhý skončil Piastri a třetí Leclerc. Verstappen obsadil čtvrté místo a porazil svého hlavního rivala v boji o titul Norrise.
V 15:00 hodin odstartovala ve Spa-Francorchamps Velká cena Belgie. Už před startem bylo jasné, že na jezdce čeká něco úplně jiného než v deštivé sobotní kvalifikaci. V Ardenách totiž svítilo slunce a schylovalo se k suchému závodu.
Na pole position se po penalizaci Verstappena za nasazení pátého spalovacího motoru ocitl Leclerc. Vedle pilota Ferrari stál v první řadě Pérez. Následovali Hamilton, Norris, Piastri, Russell, Sainz, Alonso, Ocon, Albon, Verstappen, Gasly, Ricciardo, Bottas, Stroll, Hülkenberg, Magnussen Sargeant, Čou a Cunoda.
Kromě již zmíněného Verstappena, který ztratil 10 míst kvůli nasazení pátého spalovacího motoru, byli penalizování také Cunoda a Čou. Japonec putoval na chvost poté, co vyměnil všechny komponenty pohonné jednotky. Čou, který byl v kvalifikaci nejpomalejší, dostal tři místa za zdržení Verstappena v první části kvalifikace. I přesto ale startoval jako předposlední, neboť tento trest nestačil na to, aby se propadl za Cunodu. Pilot stáje VCARB totiž nasbíral souhrnnou penalizaci 60 míst.
Pirelli předpovídalo, že se pojede na dvě zastávky. Většina jezdců obula pro start střední směs pneumatik. Sainz, Stroll a Čou ovšem obuli tvrdou sadu, přičemž Ricciardo šel do měkké.
Pro Péreze a Ricciarda šlo o velmi důležitý závod. U Mexičana se totiž spekulovalo o tom, že pokud se mu ani tentokrát nezadaří, bude po letní přestávce v Red Bullu nahrazen Ricciardem nebo rezervním jezdcem Lawsonem. Ani Ricciardo ale nemohl být klidný. Krátce před startem závodu se totiž nechal slyšet, že neví, zdali toto pro něj nebude poslední závod F1. Mluvilo se o tom, že by ho mohl u VCARB Lawson nebo v případě sesazení Pérez.
Ačkoli Verstappen vyrážel až ze druhé desítky, soupeři s ním museli počítat. Ve Spa-Francorchamps se totiž velmi dobře předjíždí, což ostatně sám trojnásobný šampion v uplynulých letech potvrdil. V ročnících 2022 a 2023 zde také startoval kvůli penalizacím až zezadu, přesto dokázal vyhrát. V roce 2022 se mu to podařilo dokonce ze 14. pozice.
Lelcerc si po startu udržel první místo. Pérez se okamžitě ocitl pod tlakem Hamiltona. Před Eau Rouge se sedminásobný šampion dostal do čela. Na rovince Kemmel už těžil z větrného pytle a útočil na Leclerca. Pilot Ferrari ale vedení uhájil. Pérez zůstával třetí.
Na konci prvního kola bylo pořadí na zbylých bodovaných pozicích následující: Piastri, Russell, Sainz, Norris, Alonso, Verstappen a Albon. Norris měl potíže v první zatáčce, kdy vyjel dvěma koly do štěrkové zóny a tím pádem ztratil.
Od druhého kola už mohli piloti využívat systému DRS. Hamilton proto opět potrápil na rovince Kemmel Leclerca. I v tomto případě Monačan odolal, bylo ale jasné, že mu krušné chvíle ani zdaleka nekončí. Norris to na konci rovinky zkusil na Sainze. Byl ale široký, vyjel z dráhy a pozici a šesté místo opět ztratil.
Ve třetím kole přišla na rovince Kemmel další Hamiltonova šance. A tentokrát už ji pilot Mercedesu zužitkoval. Stal se tak novým lídem závodu. Nejrychlejší kolo však zajel Verstappen. Pilot Red Bullu rovněž zdolal Alonsa a posunul se tak na osmou pozici. Netrvalo dlouho a dýchal na záda Norrisovi.
Ve třetím kole zpomalil Čou. Pilot Sauberu si stěžoval, že ztratil výkon. Vše nasvědčovalo odstoupení. Nakonec ale nebylo tak zle. U švýcarské stáje zvládli závadu vyřešit a Čou pokračoval v závodě. Nabral ovšem více než minutovou ztrátu.
Hamilton zajel nejrychlejší kolo závodu a jeho náskok před Leclercem se blížil jedné vteřině. Piastri si brousil zuby na Pérezovo třetí místo, pořadí se ale prozatím neměnilo.
V sedmém kole Čou definitivně zabalil své snažení a v boxech odstoupil ze závodu. Hamilton už vedl o téměř dvě sekundy. Byli jsme svědky hned dvou soubojů mezi McLarenem a Red Bullem. Zatímco Piastri dotíral na třetího Péreze, sedmý Norris se nacházel pod tlakem Verstappena.
Od osmého kola jsme mohli sledovat první zastávky v boxech. Stavěli Albon, Ricciardo, Hülkenberg a Sargeant, ze špice zatím nikdo. Russell byl širší v osmé zatáčce, na páté pozici ale zůstal.
Hamilton hlásil, že mu trochu začínají odcházet zadní gumy. Obecně měl ale zatím z pneumatik dobrý pocit.
Na konci 10. kola zastavili Russell a Verstappen. oba přezuli na tvrdou sadu. Na trať vyjeli na 13., respektive 14. místě. Russell však vzápětí zdolal Cunodu. O pár okamžiků později to na Japonce zkoušel i Verstappen, zatím ale bez úspěchu.
V boxech opět bylo rušno. Přezouvali Hamilton, Pérez ale také Piastri. Australan se vrátil na dráhu až za Russellem a o jednu pozici tak virtuálně přišel. Na rovince Kemmel však využil systému DRS a větrného pytle, díky čemuž se před Russella vrátil zpět.
Kolo po Hamiltonovi byl povolán do boxů také Leclerc. Pérez byl zaseklý za Strollem a toho využíval Piastri. Pilot McLarenu brzy dýchal Mexičanovi opět na záda. O pár okamžiků později zamířil Stroll do boxů, Pérez si ale přesto nemohl oddechnout. Čelil tlaku Piastriho a Russella.
Ve 13. kole se Piastri před Péreze dostal. Povedlo se mu to na rovince Kemmel. Leclerc se podle očekávání vrátil z boxů zpět za Hamiltona. Rozestup zůstával pod dvěma sekundami. Verstappen se postupně vypořádal s Cunodou a Magnussenem, kteří ještě nestavěli.
Norris se trápil na střední směsi pneumatik a v 15. kole zamířil do boxů. Na trať se vrátil až jako osmý za Verstappenem. Rozestup mezi dvojicí činil šest sekund.
V čele závodu se nacházel Sainz, který stále neměl na kontě zastávku. Jeho pobyt na špici ale nebyl bezproblémový. Ve 14. kole musel krotit přetáčivý smyk a na okamžik vycestoval do štěrku.
Pérez už ztrácel na třetího Piastriho více než sekundu. Za ním se nacházel nejenom Russell, ale také Verstappen, kterému se dařilo dotahovat.
V 18. kole už měli za sebou zastávku všichni s výjimkou Sainze. Za Španělem platilo následující pořadí: Hamilton, Leclerc, Piastri, Pérez, Russell, Verstappen, Norris, Albon, Ricciardo, Alonso, Ocon, Gasly, Hülkenberg, Bottas, Stroll, Sargeant, Magnussen a Cunoda.
Ve 20. kole byl Sainz konečně povolán do boxů. Nejlepší trojicí se tak opět stali Hamilton, Leclerc a Piastri. Sainz se vrátil do akce jako osmý za Norrisem.
Pérez měl stále více práce s Russellem. Ve 20. kole se na rovince Kemmel Brit konečně dostal dopředu. Pilot Red Bullu se navíc vzápětí ocitl pod tlakem svého kolegy Verstappena. K souboji ale nakonec nedošlo. Pérez byl totiž již po devíti kolech na tvrdé sadě povolán do boxů, čímž uvolnil Verstappenovi cestu. Mexičan obul novou sadu tvrdé směsi. Do akce se vrátil jako osmý.
Verstappen se sice posunul na páté místo, brzy ale čelil tlaku Norrise. Pilot McLarenu měl o pět kol čerstvější tvrdou sadu, což mu v tuto chvíli hrálo do karet. Ocon pronikl do bodované desítky. Pilot Alpine nejprve pokořil Alonsa a poté využil druhé zastávky Ricciarda.
Hamilton vedl o více než dvě sekundy před Leclercem a byl spokojen. "Pneumatiky jsou na tom dobře," hlásil svému inženýrovi. Ve 25. kole se Leclerc odebral k mechanikům. Ferrari se pokoušelo na Mercedes vyzrát dřívější zastávkou.
O kolo později stavěl Hamilton. Jeho týmový kolega Russella naopak nabádal svůj tým, aby uvažovali o přechodu na jednozastávkovou strategii. Hamilton se sice vrátil na trať jako šestý, náskok před Leclercem si ale s přehledem udržel.
Zatímco Hamilton naháněl Sainze, na čele úřadoval Piastri. Pilot McLarenu zajel nejrychlejší kolo závodu a pochvaloval si jízdu v čistém vzduchu. Sainz s Verstappenem na konci kola stavěli.
Ve 29. kole zajel do boxů Norris. Piastri stále pokračoval. Všichni byli zvědaví na to, co Piastrimu jeh delší úsek přinese. Hamilton ani Leclerc rozhodně nemohli být v klidu.
Kromě Piastriho stále neměl na kontě zastávku mimo jiné ani druhý Russell. U Red Bullu došlo k týmové režii - Pérez přepustil páté místo Verstappenovi.
Ve 31. kole zajel Piastri do boxů. Australan měl problém dobrzdit do svého stání a tím nabral časovou ztrátu. Na trať se vrátil jako čtvrtý za Russella, Hamiltona a Leclerca. Norris pokořil na rovince Kemmel Péreze.
Vše nasvědčovalo tomu, že Russell už neplánuje jet do boxů. 12 kol před koncem vedl s násokem 6,5 sekundy před týmovým kolegou Hamiltonem. Celé startovní pole se nacházelo na tvrdé sadě pneumatik. Pouze Verstappen a Hülkenberg jeli na střední směsi. Úřadující šampion čelil tlaku ze strany Norrise.
Otevřená byla nejenom bitva o vítězství, ale také o třetí pozici. Na Leclerca se dotahoval Piastri. Ve 35. kole přišel na konci rovinky Kemmel Australanův první vážný útok po vnější straně. Leclerc ho však pokryl.
Russell stále vedl, Hamilton ho ale na méně opotřebených pneumatikách pochopitelně stahoval. Osm kol před koncem dělily dvojici 4,3 sekundy.
Zatímco ve 35. kole Piastri úspěšný nebyl, o kolo později už ano. V páté zatáčce se protáhl po vnějšku okolo Leclerca a byl třetí. Na Hamiltona ztrácel více než pět sekund.
Sedminásobný mistr světa nadále stahoval Russella. Ten byl ale pořád relativně daleko. Pět kol před koncem dělilo dvojici pět sekund. Norris nadále tlačil na pátého Verstappena. Sainz se dostal na sedmé místo před Péreze.
V 41. kole už Hamilton dýchal Russellovi na záda. Mercedes se rozhodl, že do soubjoe nebude zasahovat týmovou režií. "Hlavně si nechte dostatek prostoru," dostal Hamilton instrukci od svého inženýra.
Ve 42. kole naznačil Hamilton na konci rovinky Kemmel útok. Ke změně pořadí ale nedošlo. Souboje pilotů Mercedesu využíval Piastri, který se přibližoval mílovými kroky. V předchozím kole byl o více než vteřinu rychlejší a na Hamiltona najednou ztrácel méně než dvě sekundy.
Ačkoli se Hamilton zvládal Russella držet, v nájezdu na rovinku Kemmel vždy Russell zvládl být dostatečně daleko na to, aby se udržel na prvním místě. Tak tomu bylo i ve 43. kole. Do posledního kola tak piloti Mercedesu najeli v pořadí Russell, Hamilton. Třetí Piastri stále číhal na příležitost.
Ani v posledním kole nebyl Hamilton na rovnice Kemmel tak blízko, aby mohl zaútočit. Pod tlak se naopak dostával Hamilton, který se chtěl dostat do čela a z přemíry snahy byl široký v osmé zatáčce.
Ve zbývajících metrech už si Russell situaci pohlídal a dojel si pro druhé letošní vítězství. Hamilton skončil na druhé pozici a třetí dojel Piastri. Verstappen sice obsadil pouze páté místo, svého úhlavního rivala v boji o titul Norrise porazil. Pérez si ještě v závěru dojel pro měkkou sadu pneumatik, aby zabojoval o bod za nejrychlejší kolo. To se mu nakonec povedlo, svým výsledkem ale Red Bull moc nepřesvědčil.
Aktualizace: Russellovi nakonec nebyla jeho odvážná strategie nic platná. Jeho monopost totiž nedodržel minimální povolenou hmotnost a Brita tak potkala diskvalifikace. Vítězství po něm zdědil kolega Hamilton, na druhé místo se posunul Piastri a na třetí Leclerc. Do bodované desítky se posunul Ricciardo.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
DSQ | George Russell | Mercedes | Mercedes | - | 44 | 0 |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 0,526 | 44 | 25 |
2. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 1,173 | 44 | 18 |
3. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 8,549 | 44 | 15 |
4. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 9,226 | 44 | 12 |
5. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 9,850 | 44 | 10 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 19,795 | 44 | 8 |
7. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 43,195 | 44 | 6+1 |
8. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 49,963 | 44 | 4 |
9. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 52,552 | 44 | 2 |
10. | Daniel Ricciardo | RB | Red Bull PT | 54,926 | 44 | 1 |
11. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:03,011 | 44 | 0 |
12. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | 1:03,651 | 44 | 0 |
13. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | 1:04,365 | 44 | 0 |
14. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:06,631 | 44 | 0 |
15. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1:10,638 | 44 | 0 |
16. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1:16,737 | 44 | 0 |
17. | Logan Sargeant | Williams | Mercedes | 1:26,057 | 44 | 0 |
18. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 1:28,833 | 44 | 0 |
DNF | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 5 | 0 |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru jezdců - 2024
p. | Jezdec |
∑ | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | M. Verstappen | 277 | 26 | 25 | - | 26 | 33 | 26 | 25 | 8 | 25 | 25 | 18 | 18 | 10 | 12 | ||||||||||
2. | L. Norris | 199 | 8 | 4 | 15 | 10 | 21 | 25 | 18 | 12 | 18 | 19 | 6 | 15 | 18 | 10 | ||||||||||
3. | C. Leclerc | 177 | 12 | 16 | 19 | 12 | 17 | 22 | 15 | 25 | - | 10 | 2 | - | 12 | 15 | ||||||||||
4. | O. Piastri | 167 | 4 | 12 | 12 | 4 | 6 | 3 | 12 | 18 | 10 | 6 | 25 | 12 | 25 | 18 | ||||||||||
5. | C. Sainz | 162 | 15 | - | 25 | 15 | 14 | 14 | 10 | 15 | - | 8 | 19 | 11 | 8 | 8 | ||||||||||
6. | L. Hamilton | 150 | 6 | 2 | - | 2 | 9 | 8 | 8 | 7 | 13 | 15 | 15 | 25 | 15 | 25 | ||||||||||
7. | S. Pérez | 131 | 18 | 18 | 10 | 18 | 21 | 18 | 4 | - | - | 4 | 7 | - | 6 | 7 | ||||||||||
8. | G. Russell | 116 | 10 | 8 | - | 6 | 9 | 4 | 7 | 10 | 15 | 12 | 30 | - | 5 | - | ||||||||||
9. | F. Alonso | 49 | 2 | 10 | 4 | 8 | 7 | 2 | - | - | 8 | - | - | 4 | - | 4 | ||||||||||
10. | L. Stroll | 24 | 1 | - | 8 | - | - | 2 | - | 6 | - | - | 6 | 1 | - | |||||||||||
11. | J. Cunoda | 22 | - | - | 6 | 1 | - | 7 | 1 | 4 | - | - | - | 1 | 2 | - | ||||||||||
12. | N. Hülkenberg | 22 | - | 1 | 2 | - | 1 | 2 | - | - | - | - | 8 | 8 | - | - | ||||||||||
13. | D. Ricciardo | 12 | - | - | - | - | - | 5 | - | - | 4 | - | 2 | - | - | 1 | ||||||||||
14. | O. Bearman | 6 | 6 | |||||||||||||||||||||||
15. | P. Gasly | 6 | - | - | - | - | - | - | - | 1 | 2 | 2 | 1 | - | - | - | ||||||||||
16. | K. Magnussen | 5 | - | - | 1 | - | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - | ||||||||||
17. | E. Ocon | 5 | - | - | - | - | - | 1 | - | - | 1 | 1 | - | - | - | 2 | ||||||||||
18. | A. Albon | 4 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | 2 | - | - | ||||||||||
19. | V. Bottas | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||
20. | K. Čou | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||||||||
21. | L. Sargeant | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Průběžné pořadí MS F1 v Poháru konstruktérů - 2024
p. | Jezdec |
∑ | ||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Red Bull | 408 | 44 | 43 | 10 | 44 | 54 | 44 | 29 | 8 | 25 | 29 | 25 | 18 | 16 | 19 | ||||||||||
2. | McLaren | 366 | 12 | 16 | 27 | 14 | 27 | 28 | 30 | 30 | 28 | 25 | 31 | 27 | 43 | 28 | ||||||||||
3. | Ferrari | 345 | 27 | 22 | 44 | 27 | 31 | 36 | 25 | 40 | - | 18 | 21 | 11 | 20 | 23 | ||||||||||
4. | Mercedes | 266 | 16 | 10 | - | 8 | 18 | 12 | 15 | 17 | 28 | 27 | 45 | 25 | 20 | 25 | ||||||||||
5. | Aston Martin | 73 | 3 | 10 | 12 | 8 | 7 | 2 | 2 | - | 14 | - | - | 10 | 1 | 4 | ||||||||||
6. | RB | 34 | - | - | 6 | 1 | - | 12 | 1 | 4 | 4 | - | 2 | 1 | 2 | 1 | ||||||||||
7. | Haas | 27 | - | 1 | 3 | - | 1 | 2 | - | - | - | - | 12 | 8 | - | - | ||||||||||
8. | Alpine | 11 | - | - | - | - | - | 1 | - | 1 | 3 | 3 | 1 | - | - | 2 | ||||||||||
9. | Williams | 4 | - | - | - | - | - | - | - | 2 | - | - | - | 2 | - | - | ||||||||||
10. | Sauber | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes