Verstappen naplnil odvážné předpovědi
VC Belgie - závod
Po kvalifikaci uvedla řada jezdců, že i přes start z hloubi pole může Verstappen zvítězit. Tato prohlášení se sice zdále být jako příliš optimistická, Nizozemec je ale dokázal naplnit. Ještě před polovinou závodu se ujal vedení a po suvernním výkonu si dojel pro vítězství před Pérezem a Sainzem. Leclerc sice projel cílem jako pátý, nakonec byl ale klasifikován na šesté pozici. V závěru závodu si totiž dojel pro nové pneumatiky, aby se pokusil získat body za nejrychlejší kolo. V boxové uliče ale překročil rychlost, čímž si vysloužil pětisekundový trest.
Do Velké ceny Belgie startoval z pole position Sainz před Pérezem a Alonsem. Následovali Hamilton, Russell, Albon, Ricciardo, Gasly, Stroll, Vettel, Latifi a Magnussen. Za touto dvanáctkou se seřadili závodníci, kteří obdrželi penalizace za nasazení nových komponent pohonné jednotky. Třináctý tak startoval Bottas, čtrnáctý Verstappen, patnáctý Leclerc, šestnáctý Ocon, sedmnáctý Norris, osmnáctý Čou a devatenáctý Schumacher. Z boxů vyrážel Cunoda. I Japonec nasadil nové části pohonné jednotky. K jejich výměně ale došlo bez souhlasu technického delegáta FIA.
Za nejrychlejší považovalo Pirelli dvouzastávkovou strategii se startem na střední směsi, přezutím na měkkou (12.-17. kolo) a poté nasazením střední směsi (25.-30. kolo). Italský výrobce ale připouštěl rovněž jednozastávkovou strategii. První možností byl start na střední směsi a poté přezutí na tvrdou sadu (18.-24. kolo). Druhou variantu představoval start na měkké směsi a poté nasazení tvrdé mezi 16. až 22. kolem.
Opakování loňského fiaska, kdy se odjelo pouze jedno kolo za zpomalovacím vozem, nehrozilo. Pravděpodobnost deště totiž byla nulová.
Většina pilotů nazula pro start závodu střední sadu pneumatik. Výjimkami byli Sainz, Bottas, Verstappen, Leclerc (všichni měkká) a Cunoda (tvrdá).
Vzduch měl před startem teplotu 21 stupňů. Teplota asfaltu činila 36 stupňů.
Ještě před startem postihly potíže Gaslyho. Francouz tak stejně jako jeho kolega Cunoda musel startovat z boxů a osmé místo na roštu zůstalo prázdné.
Sainz si po startu udržel první místo. Výborně ale odstartoval Alonso, který zdolal Péreze a posunul se na druhou pozici. Pérez spadl až na páté místo. Předjeli ho totiž i Hamilton a Russell.
Hamilton se konci rovinky Kemmel pokusil předjet Alonsa. Oba piloti vycestovali z dráhy a došlo mezi nimi ke kontaktu, po kterém Hamiltonův vůz na chvíli letěl vzduchem. Toho využil Pérez, který krátce předtím předjel Russella a dostal se na druhé místo. Na třetí příčku se posunul Russell. Alonso spadl na čtvrté místo. Na Hamiltonově voze ale došlo k poškození a začal zpomalovat. Nakonec musel ze závodu odstoupit.
Ve druhém kole došlo k dalšímu incidentu. V pasáži Les Combes totiž při souboji s Oconem vycestoval do štěrku. Jeho roztočenému vozu se snažil vyhnout Bottas, to se mu ale nepodařilo. Při vyhýbání se roztočil také a skončil v kačírku. Na trať vyjel zpomalovací vůz.
Leclercovi se kouřilo od pravé přední pneumatiky. Problémem bylo, že mu do brzdového kanálku spadla slída, kterou si jezdci strhávají z hledí přilby. Zamířil proto k mechanikům a nazul střední sadu. Stavěl i Latifi, kde se měnilo přední křídlo.
Restart přišel v pátém kole. Sainz zůstal první, na Péreze si ale hned v první zatáčce vyšlápl Russell. Jeho útok ale úspěšný nebyl. Pilot Mercedesu nedokázal Mexičana předjet ani na rovince Kemmel, kde se dokonce musel bránit Alonsovi. Španěl se ale na třetí místo posunout nedokázal.
Verstappenovi se dařilo postupovat dopředu. V šestém kole už byl šestý. Prognózy, že by Verstappen mohl i přes penalizaci vyhrát, tak najednou nevypadaly zase tak nereálně. V šestém kole navíc předjel i Vettela a v sedmém Alonsa. Najednou tak byl už čtvrtý. Leclerc byl naopak až čtrnáctý.
Verstappenova stíhačka pokračovala i v osmém kole. Tentokrát předjel na rovince Kemmel Russella a najednou tak figuroval na stupních vítězů. Stále vedl Sainz před Pérezem. Pilot Ferrari si stěžoval na vysoké opotřebení pneumatik.
V desátém kole činil Sainzův náskok před Pérezem zhruba jednu sekundu. Podobný byl i rozestup mezi Pérezem a Verstappenem.
V 11. kole už Verstappen na rovince Kemmel naznačil útok na Péreze. Viděli jsme i první plánované zastávky. Stavěli Gasly a Albon.
Kolo po této dvojici zamířil k mechanikům také Sainz. Z měkké směsi přezul na střední. Po návratu se propadl na šestou pozici. Verstappen se na rovince Kemmel dostal před Péreze a vedl závod. Zastávku už měl za sebou mimo jiné i Alonso. Pilot Alpine pokračoval na střední směsi. Bylo tak jasné, že později bude muset k mechanikům zajet ještě jednou.
Sainz postupoval dopředu. Zdolal Ricciarda a zanedlouho také Vettela. Russell mu mezitím uvolnil cestu, neboť si dojel pro novou střední sadu. I Brit tak jel na dvě zastávky.
Verstappen zvýšil svůj náskok před Pérezem už na tři sekundy. Na konci 14. kola Mexičan stavěl. Sainz se tak vrátil na druhé místo.
Leclerc už byl čtvrtý a poté, co Pérez opustil boxy, si na Mexičana vyšlápl na rovince Kemmel. Pilot Red Bullu se ovšem ubránil a Leclerca navíc o pár kol později zdolal Russell. Mezi Pérezem a Leclercem došlo ke kontaktu. Monačan si stěžoval, že mu Pérez nedal dostatečný prostor.
Verstappen zamířil do boxů. Z měkkých pneumatikách šel na střední a vrátil se zhruba čtyři sekundy za Sainzem. Ihned po návratu do akce ale začal pilota Ferrari stahovat.
V 17. kole už Verstappen ztrácel na Sainze méně než sekundu a bylo jasné, že na rovince Kemmel to bude mít Španěl velmi těžké. Pilot Red Bullu zde totiž dostal k dispozici systém DRS a bez problémů se přes Sainze přehnal.
Na konci 18. kola zajel do boxů Cunoda a všichni piloti už tak měli na kontě alespoň jednu zastávku. Pořadí mělo následující podobu: Verstappen, Sainz, Pérez, Russell, Leclerc, Alonso, Vettel, Albon, Ocon, Ricciardo, Gasly, Stroll, Norris, Čou, Magnussen, Schumacher, Cunoda a Latifi.
Verstappen nenechával nic náhodě a ujel Sainzovi na více než pět sekund. Na Španěla už se navíc dotahoval Pérez a brzy ho předjel. Albon prozbrzdil v první zatáčce a Ocon toho využil, aby mu sebral osmou pozici.
Sainz na konci 25. kola zajel na druhou zastávku. Tentokrát dostal tvrdou směs. Na té už plánoval dojet do konce. Ve stejném kole jako Sainz zastavil i jeho kolega Leclerc a také Alonso. Zatímco pilot Alpine také obul tvrdou sadu, Leclerc zůstal na střední.
Sainz se po své zastávce propadl na čtvrtou pozici za Russella. Na něj ztrácel necelé čtyři sekundy. Leclerc se vrátil na dráhu jako sedmý a Alonso až jako třináctý.
Na konci 26. okruhu zajeli k mechanikům i Albon se Strollem. Během 27. kola byl k mechanikům povolán i Pérez. Dostal tvrdou sadu a spadl na třetí příčku za Russella. I pilot Mercedesu ale ještě musel zastavit.
Leclerc se dostal na šestou pozici před Ocona. Velmi rychle se probíjel ze 13. příčky dopředu Alonso. Ve 30. kole už byl osmý.
Russell si zajel v tomto okruhu pro nové tvrdé pneumatiky. Propadl se tak zpět na čtvrtou příčku. Pérez se vrátil na druhé místo a Sainz na třetí.
Do boxů nakonec ještě jednou zamířil i Verstappen. Pilot Red Bullu nazul pro závěr závodu nejměkčí sadu. I přesto mu ale z náskoku na Péreze po návratu stále zbývalo osm sekund.
Verstappenovi se na měkkých gumách pochopitelně dařilo navyšovat náskok. Před Pérezem vedl už o 12,5 sekundy.
Sainz byl povzbuzován týmem, aby do toho dal všechno. Španěl se dotázal, co by se stalo, kdyby absolvoval ještě třetí zastávku. Inženýr mu odpověděl, že by v takovém případě skončil až za Russellem.
Divákům se starali o zábavu Ocon, Vettel a Gasly. Ti bojovali o sedmé místo. Nejprve Vettel předjel Gaslyho, poté se však přes něj přehnal na rovince Kemmel nejen Gasly, ale také Ocon. Na sedmé místo se dostal Ocon a začal ujíždět. V osmé zatáčce se Vettel vrátil před Gaslyho na osmou příčku.
Čtyři kola před koncem se zdála být situace v první desítce více méně jasná. Vedl Verstappen před Pérezem, Sainzem, Russellem, Leclercem, Alonsem, Oconem, Vettelem a Gaslym. Nic nenasvědčovalo tomu, že by na těchto příčkách ještě mělo dojít k nějakému dramatu. Zas tak v klidu ale nemohl být Albon. Za ním se totiž začínala tvořit skupina ve složení Stroll, Norris, Čou, Cunoda a Ricciardo. Bod za desáté místo tak ještě neměl jistý.
Ještě v předposledním kole zajel do boxů pátý Leclerc. Monačan dostal měkké pneumatiky. Bylo tak jasné, že se pokusí o zisku bodu za nejrychlejší kolo. Leclerc ale vyjel jen těsně před Alonsem. Ten navíc na rovince Kemmel využil větrného pytle a dostal se na pátou pozici. Místo nejrychlejšího kola se tak musel Leclerc starat hlavně o to, aby se dokázal před Španěla vrátit.
Verstappen si po velkolepém výkonu dojel pro vítězství. Úspěch Red Bullu podtrhl druhým místem Red Bull. Třetí dojel Sainz. Leclerc se nakonec v posledním kole dokázal dostat před Alonsa. Ukázalo se ale, že při své zastávce překročil rychlost v boxové uličce a po pětisekundovém trestu spadl zpět na šestou pozici. Albon nakonec udržel desáté místo.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull | 1:25:52,894 | 44 | 25+1 |
2. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull | +17,841 | 44 | 18 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | +26,886 | 44 | 15 |
4. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +29,140 | 44 | 12 |
5. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | +73,256 | 44 | 10 |
6. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +74,936 | 44 | 8 |
7. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +75,640 | 44 | 6 |
8. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | +78,107 | 44 | 4 |
9. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Red Bull | +92,181 | 44 | 2 |
10. | Alexander Albon | Williams | Mercedes | +101,900 | 44 | 1 |
11. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | +103,078 | 44 | 0 |
12. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +104,739 | 44 | 0 |
13. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Red Bull | +105,217 | 44 | 0 |
14. | Čou Kuan-jü | Alfa Romeo | Ferrari | +106,252 | 44 | 0 |
15. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | +107,163 | 44 | 0 |
16. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | +1 kolo | 43 | 0 |
17. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | +1 kolo | 43 | 0 |
18. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | +1 kolo | 43 | 0 |
DNF | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | Ferrari | - | 1 | 0 |
DNF | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | - | 0 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 284, 2. Pérez 191, 3. Leclerc 186, 4. Sainz 171, 5. Russell 170, 6. Hamilton 146, 7. Norris 76, 8. Ocon 64, 9. Alonso 51, 10. Bottas 46, 11. Magnussen 22, 12. Vettel 20, 13. Ricciardo 19, 14. Gasly 18, 15. Schumacher 2, 16. Cunoda 11, 17. Čou 5, 18. Albon 4, 19. Stroll 4, 20. Latifi 0, 21. Hülkenberg 0.
Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 475, 2. Ferrari 357, 3. Mercedes 316, 4. Alpine 115, 5. McLaren 95, 6. Alfa Romeo 51, 7. Haas 34, 8. AlphaTauri 29, 9. Aston Martin 24, 10. Williams 4.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull