Konec flexibilních křídel? Brawn a Whitmarsh věří, že ano
Křídla RBR a Ferrari se zdají být pevnější než v předešlých závodech.
Ross Brawn vyjádřil přesvědčení, že sága ohledně flexibilních předních přítlačných křídel týmů Red Bull a Ferrari je u konce.
Mezinárodní automobilová federace (FIA) dala najevo, že chce zarazit využívání pravidel v této oblasti a ve Spa zvýšila limity zátěžových testů na předních přítlačných křídlech. Navíc oznámila, že zavede nové měřící procedury v oblasti podlah vozů, počínaje závodem na Monze.
Přestože oba dotyčné týmy, Red Bull a Ferrari, svorně tvrdí, že se jich změny v zátěžových testech nijak nedotýkají a své vozy nemusejí upravovat, McLaren i Mercedes si všímají, že křídla dotyčných týmů se ve Spa chovají odlišně a jsou výše položena než v předešlých závodech.
"Všichni můžeme postřehnout, že to, co bylo viditelné posledních pár závodů, se tady, zdá se, neděje," řekl šéf Mercedesu Brawn. "Nevím, co se stalo, ale vizuálně se mi to jeví odlišně. Myslím, že každý to může vidět."
Na dotaz, zda si myslí, že je toto čára za celou záležitostí, řekl: "Věřím, že ano. Bylo to tak trochu otravné a snad i trochu neférové vůči týmům, kterým se letos vedlo velmi dobře, neboť to na ně dopadá.
Věřím, že za tím uděláme čáru a už o tom nebudeme více mluvit, neboť je to otravné. Jde ale o povahu Formule 1, děje se to neustále a můžete vzpomenout loňské debaty ohledně dvojitých difuzorů. Pracovali jsme na přijetí zákazu této komponenty po velkou část loňského roku. Je povahou našeho byznysu tlačit na hranice toho, co je dovoleno."
Šéf McLarenu Martin Whitmarsh sdílí Brawnův optimismus ohledně této záležitosti, přesto však dodal, že FIA musí zůstat nadále ostražitá.
"Nebyl jsem příliš přesvědčen, že se to podaří podchytit, ale všichni můžeme vidět, že křídla mají odlišnou tuhost a poziční oblast než v předchozích závodech - ať už je to z jakéhokoli důvodu," řekl.
Uvedl, že karosérie je zamýšlena jako tuhý celek bez jakéhokoli stupně volnosti, a uvítal, že požadavky pro Monzu skoncují s trendem užívání některých bizarních volných součástí na karosériích vozů jako odpružené panty a podobně.
"Ale myslím si, že je to záležitost neustálé bdělosti. Nyní tu máte situaci, kdy všichni víme, že jeden milimetr světlé výšky odpovídá jednomu bodu přítlaku za standardních podmínek, čili pokušení hledat zde výhodu tu vždy bude," pokračoval.
"Myslím, že FIA musí zůstat absolutně ostražitá a jednat rychle, pokud objeví něco neobvyklého, jelikož je to občas frustrující - takovéto věci, které se objeví v jednom, dvou či třech závodech, a mají podstatný dopad na šampionát. Musejí zůstat obezřetní."
McLaren podle Whitmarshe, ve světle zásahu FIA, zastavil snahu posunout svá vlastní křídla blíže k vozovce.
"V tuto chvíli již do této oblasti nevkládáme své úsilí," řekl. "Vidíme, že to rozhodně není zamýšleno v pravidlech. Vkládáme své úsilí do produktivnějších oblastí a myslím, že spoléháme na vyřešení této záležitosti, abychom o tom nemuseli již dále diskutovat, doufám v to."