Formule 1 už příští rok vyzkouší rozpočtový strop
Nové motory odloženy na neurčito?
Zavedení nových motorů se čím dál více jeví jako první velké selhání Rosse Brawna ve funkci ředitele sportovních záležitostí F1. Dlouho se mluví o tom, že F1 potřebuje nové motory. Brawn přislíbil, že budou výkonnější, hlučnější, zlepší show na trati (například větším navýšením výkonu na kratší čas prostřednictvím nového rekuperačního systému) a v neposlední řadě budou levnější pro týmy i pro výrobce.
Součástí jakéhosi restartu F1 naplánovaného na rok 2021 mělo být i to, že nová podoba motorových pravidel přiláká výrobce luxusních sportovních automobilů typu Porsche, Lamborghini nebo Aston Martinu i motorových specialistů Cosworthu či Ilmoru. Problémem je, že Brawnovi se nikdo nepřihlásil a okno, ve kterém by nový zájemce musel začít sestavovat projekt, pokud by chtěl mít v roce 2021 hotový jakžtakž konkurenceschopný motor, se pomalu uzavírá. Čtyři současné automobilky tvrdě lobují za zachování stávajícího konceptu motoru a tak se zdá, že Brawn ústup zaobalí jako odklad na neurčito.
"Snažíme se vytvořit soubor technických motorových pravidel, který naláká nové výrobce a zároveň bude vyhovovat současným dodavatelům," řekl Brawn v Belgii. "Musíme znovu promyslet načasování, zda je rok 2021 tím správným a zda by nebylo lepší nechat si střelný prach na později, abychom pak velkou změnou opravdu do F1 přilákali čerstvou krev."
Brawn nevzdává boj na poli sportovních pravidel, hlavně šetřících opatření - omezení času na dynamometru nebo počtu úprav motoru během sezony, ale i rovnějších podmínek pro zákazníky motorářů s továrními týmy. Namísto revoluce se tak začne mluvit o evoluci.
Nadále se ale bude pracovat na nové generaci vozů i na zavedení rozpočtového stropu pro týmy. Nečekaný pokrok byl dosažen v druhé zmíněné oblasti, kde Brawn očekává, že již v roce 2019 bude fungovat rozpočtový strop, byť pouze zkušebně. Finance týmů nebudou skutečně omezeny, ale F1 a FIA je budou sledovat a pro všechny to bude vlastně trénink před rokem 2021.
Brawn zároveň otevírá citlivé téma šetření prostřednictvím standardizace částí vozu a hned si vybral docela citlivou oblast. Navrhuje zavedení jednotné převodovky pro všechny týmy.
"Mělo by to velký ekonomický význam, přičemž dopad na vnímání konkurenčního boje týmů ve F1 by byl zanedbatelný. Týmy utrácejí spoustu peněz, aby získaly maličké výhody. Pokud si tým staví vlastní převodovku, stojí ho to pět až deset milionů dolarů ročně a nikdo to nevidí," zdůvodňuje svůj návrh.
V současnosti mají vlastní převodovku tovární týmy Mercedes, Ferrari a Renault, velké nezávislé stáje McLaren a Red Bull (což oběma umožnilo získat na svou stranu Hondu, která si nevyrábí vlastní) a také Williams, jenž ale uvažuje o uzavření této části své továrny. Toro Rosso staví své převodovky s velkým přispěním Red Bullu a zbylé tři týmy je nakupují v jednom kompletu spolu s pohonnými jednotkami.