Brawn si nechal poradit od IndyCar
Veřejnosti ukázal další koncepty
Formule 1 v Singapuru ukázala víc, než jen jeden obrázek, jenž unikl z prezentace za zavřenými dveřmi. Ross Brawn přiznal, že nepočítal s tím, že mladí nadějní designéři na přednášce Tech Talk s absolutní přirozeností vytáhnou mobily a pořídí si detailní fotografie prezentovaného obrázku, které bez prodlení poputují na sociální sítě. Co se jednou dostalo na internet, už se nedá vzít zpět, proto Brawn v následujících dnech oficiální cestou uvolnil celou sérii obrázků.
Jak bylo řečeno ve videu, aerodynamika nového vozu zahrnuje
- jednodušší přední přítlačné křídlo, jež bude vytvářet méně turbulencí a přispěje k lepšímu závodění
- nějaký druh "lopatky" za předními koly, opět opatření proti špinavému vzduchu
- Halo náročnější na výrobu, ale méně omezující výhled na jezdce a trošku více estetické
- nízké a široké zadní křídlo, jehož koncové pláty přecházejí do krytů osmnáctipalcových kol, což je také součástí boje proti turbulencím. Ne tedy ochranou proti nebezpečným kontaktům kol, jak se původně předpokládalo (tak to alespoň tvrdí Brawn).
Zajímavé je, že Brawn otevřeně přiznává inspiraci novým vozem americké série IndyCar.
"Primárním cílem je vytvoření dobrého závodního vozu. Takového, který umožní těsné závodění. To je sice vidět v jiných formách motorsportu, ale zpravidla jsou to série s unifikovaným vozem, který není tak extrémní jako ve F1.
Vozy F2 v těsném závěsu ztrácejí méně rychlosti než F1, ale skutečně skvělý je v tomto ohledu nový monopost IndyCar, která se s námi podělila o své zkušenosti. Jsme velmi optimističtí. Jistě se nám podaří vymyslet skvěle vypadající vozy, které budou zároveň lepšími závodními stroji. Poprvé ve své historii se F1 soustřeďuje na tyto aspekty," uvedl.
Brawn řekl, že současný vůz při jízdě v závěsu ztrácí až 50 % ze síly aerodynamiky, zatímco nový si (v CFD a v aerodynamickém tunelu) zachovává 80 %. Nejspíš se to dosahuje díky jednodušším křídlům a přítlaku generovanému podlahou. Vedlejším efektem bude zpomalení vozů.
"V roce 2021 budou auta pomalejší než současné. Ty jsou opravdu ohromující, ale pokud by jejich vývoj pokračoval, musely by se zpomalit (uměle, kvůli bezpečnosti). Už příští rok bude krokem zpět (kvůli jednodušším předním křídlům), ale tomu se ve F1 nevyhnete," přiznal Brawn. "Takže absolutní hodnota přítlaku bude nižší, ale důležitější pro nás je jeho typ a vlastnosti vozu. V IndyCar šli s přítlakem dolů a jezdci si to, alespoň na klasických okruzích, velmi pochvalují. Na oválech s tím měli nějaké problémy, ale to je velmi specifický typ trati."
Definitivní podoba technických pravidel je ale ještě v nedohlednu, Brawn si jako hraniční termín určil konec příštího roku. Týmy pak budou mít více než rok na navržení a vyrobení zcela nového vozu, málo podobného současným, ačkoli uvnitř zřejmě bude téměř stejná pohonná jednotka.