Alonso udržel Vettela za zády a vyhrál i v Singapuru
Velká cena Singapuru - závod
Fernando Alonso naplno zužitkoval start z pole position, když do první zatáčky udržel vedení a v závěru ustál sílící tlak Sebastiana Vettela, aby podruhé v kariéře vyhrál Velkou cenu Singapuru. Vybojoval tak své čtvrté letošní vítězství a díky výpadku Lewise Hamiltona poskočil na průběžné druhé místo. Lídr šampionátu Mark Webber dojel třetí.
Klíčovým momentem závodu z pohledu boje o vítězství byl už start. Vettel sice vyrazil o něco lépe, jenže Alonso jej obranným manévrem udržel za zády a do první zatáčky najel ve vedení. Následě ustál i jeho úvodní tlak a postupně si vybudoval drobný náskok.
Alonso v první polovině zajížděl nejrychlejší kola závodu a když přišla zastávka v boxech, měl k dobru pár sekund. Vettelovi se navíc příliš nezdařil odjezd od mechaniků, což jen potvrdilo Alonsovu první pozici.
Jenže ve druhé polovině se karta začal postupně obracet. Vettel byl pravidelně rychlejší v prvním sektoru a nakonec Alonsa dojel na kontaktní rozdíl. Jenže ačkoliv se snažil sebevíc, cestu před pilota Ferrari už si nenašel.
Alonso tak počtvrté v letošní sezóně vítězně proťal cílovou pásku a výrazně si tak polepšil v boji o letošní mistrovský titul.
Sebastian Vettel se po delší době prosadil na stupně vítězů, když skončil druhý. Na Alonsa mu ale v cíli chybělo méně než tři desetiny sekundy.
Mark Webber se rozhodl pro odlišnou strategii než všichni jeho soupeři ze špičky. V úvodu závodu vyjel na trať safety car, to když Vitantonio Liuzzi po kolizi odstavil svoji force indii na okraji tratě. Webber se během této fáze vydal ke svým mechanikům, podobně jako drtivá většina jezdců ze druhé poloviny pole.
Po restartu nejprve musel předjet Tima Glocka na virginu, následně se probíjel přes další soupeře. Jeho postup skončil za Rubensem Barrichellem, přes kterého se Australan nemohl dostat.
Jenže když v polovině závodu jeli do boxů i ostatní, dostal se Webber na třetí místo. Pak ale došlo k dramatickému momentu. Když v nájezdu do tunelu nezvládl svůj sauber Kamuj Kobajaši a do bariéry se trefil také nepozorný Bruno Senna, podruhé vyjel na trať safety car.
Po restartu opět zaúřadovali piloti virginu, především Lucas di Grassi, který za sebou Webbera pozdržel. Díky tomu se na koně dostal Lewis Hamilton, který na něj v nájezdu do páté zatáčky zaútočil po vnější stopě. Jenže v zatáčce mu nenechal dost místa a došlo k tvrdému kontaktu. A zatímco Webber mohl se štěstím pokračovat, Hamilton byl kvůli poškození levého zadního kola vyřazen. Brit si byl vědom toho, že druhý výpadek v řadě pro něj může být rozhodující, proto byl evidentně velice rozladěný.
Webber si v závěru musel ještě dávat pozor na blížícího se Jensona Buttona, ten se ale k útoku nedostal a tak se Australan udržel na pódiu. Button skončil čtvrtý.
Páté místo vybojoval nenápadný Nico Rosberg před šestým Rubensem Barrichellem. Sedmé místo vydřel Robert Kubica, který ke konci zajel podruhé do boxů. Přestože byl po výjezdu až dvanáctý, na čerstvých pneumatikách si postupně podal Sebastiena Buemiho, Vitalije Petrova, Felipeho Massu, Nica Hülkenberga a Adriana Sutila.
Sutil, Hülkenberg a Massa tedy uzavřeli bodovanou desítku. Massa přitom vytěžil na podobně agresivní strategii jako Alonso v Monaku, když jel na výměnu pneumatik hned na konci prvního kola.
Drama v závěru závodu efektivně dokreslil Heikki Kovalainen. Z jeho vozu se tři kola před cílem začalo kouřit, jenže Fin se rozhodl pokračovat na cílovou rovinku. Když pak zastavil u boxové zdi, jeho vůz už byl z poloviny v plamenech.
Mark Webber se díky třetímu místu udržel v čele průběžného pořadí, když jako první překročil hranici dvou set bodů. Na svém kontě jich má nyní 202. Fernando Alonso poskočil na druhé místo a snížil svůj odstup na 11 bodů. Lewis Hamilton spadl na třetí pozici, nyní ztrácí na Webbera 20 bodů, jen o bod za ním pak figuruje čtvrtý Vettel. Button je za Vettelem o další čtyři body zpět.
První pětku tedy před posledními čtyři, možná ale už jen třemi závody, pokud se neuskuteční Velká cena Koreje, dělí 25 bodů.
V Poháru konstruktérů vypadá situace jednoznačněji, vede Red Bull se ziskem 383 bodů, druhý je McLaren s 359 body a třetí Ferrari má 316 bodů.
p.
|
Jezdec | Tým |
Čas/Ztráta
|
1.
|
F.Alonso | Ferrari |
1:57:53.579
|
2.
|
S.Vettel | Red Bull |
+ 0.293
|
3.
|
M.Webber | Red Bull |
+ 29.141
|
4.
|
J.Button | McLaren |
+ 30.384
|
5.
|
N.Rosberg | Mercedes |
+ 49.394
|
6.
|
R.Barrichello | Williams |
+ 56.101
|
7.
|
R.Kubica | Renault |
+ 1:26.559
|
8.
|
A.Sutil | Force India |
+ 1:52.416
|
9.
|
N.Hülkenberg | Williams |
+ 1:52.791
|
10.
|
F.Massa | Ferrari |
+ 1:53.297
|
11.
|
V.Petrov | Renault |
+ 1 kolo
|
12.
|
J.Alguersuari | Toro Rosso |
+ 1 kolo
|
13.
|
M.Schumacher | Mercedes |
+ 1 kolo
|
14.
|
S.Buemi | Toro Rosso |
+ 1 kolo
|
15.
|
L.di Grassi | Virgin |
+ 2 kola
|
16.
|
H.Kovalainen | Lotus |
+ 3 kola
|
Neklasifikováni:
Jezdec | Tým | V kole | |
NC
|
T.Glock | Virgin |
51
|
NC
|
N.Heidfeld | Sauber |
35
|
NC
|
L.Hamilton | McLaren |
34
|
NC
|
C.Klien | HRT |
30
|
NC
|
K.Kobajaši | Sauber |
29
|
NC
|
B.Senna | HRT |
28
|
NC
|
J.Trulli | Lotus |
26
|
NC
|
V.Liuzzi | Virgin |
1
|
Průběžné pořadí šampionátu jezdců po 15. závodě:
p.
|
Jezdec | Tým |
Body
|
1.
|
M.Webber | Red Bull |
202
|
2.
|
F.Alonso | Ferrari |
191
|
3.
|
L.Hamilton | McLaren |
182
|
4.
|
S.Vettel | Red Bull |
181
|
5.
|
J.Button | McLaren |
177
|
6.
|
F.Massa | Ferrari |
125
|
7.
|
N.Rosberg | Mercedes |
122
|
8.
|
R.Kubica | Renault |
114
|
9.
|
A.Sutil | Force India |
49
|
10.
|
M.Schumacher | Mercedes |
46
|
11.
|
R.Barrichello | Williams |
39
|
12.
|
K.Kobajaši | Sauber |
21
|
13.
|
V.Petrov | Renault |
19
|
14.
|
N.Hülkenberg | Williams |
18
|
15.
|
V.Liuzzi | Force India |
13
|
16.
|
S.Buemi | Toro Rosso |
7
|
17.
|
P.de la Rosa | Sauber |
6
|
18.
|
J.Alguersuari | Toro Rosso |
3
|
Průběžné pořadí šampionátu týmů po 15. závodě:
p.
|
Tým | Jezdci |
Body
|
1.
|
Red Bull | M.Webber, S.Vettel |
383
|
2.
|
McLaren | L.Hamilton, J.Button |
359
|
3.
|
Ferrari | F.Alonso, F.Massa |
316
|
4.
|
Mercedes | N.Rosberg, M.Schumacher |
168
|
5.
|
Renault | R.Kubica, V.Petrov |
133
|
6.
|
Force India | A.Sutil, V.Liuzzi |
62
|
7.
|
Williams | R.Barrichello, N.Hülkenberg |
57
|
8.
|
Sauber | K.Kobajaši, P.de la Rosa |
27
|
9.
|
Toro Rosso | S.Buemi, J.Alguersuari |
10
|