Formule 1 vstupuje do odvážné nové éry, říká Symonds
"Bude pohyblivé křídlo fungovat? Hlavní je, že to zkoušíme."
Formule 1 vstupuje do nové éry plné odvážných inovací a radikálních nápadů, například pohyblivých zadních křídel, které se začnou používat od letošní sezóny. A přestože panují obavy, že předjíždění bude kvůli nim nyní naopak až příliš snadné, hlavní je, že se týmy alespoň snaží hledat cestu vpřed.
Takový je názor bývalého technického ředitele Renaultu Pata Symondse, který dnes na Autosport International Show řekl, že je nadšený, jakým směrem se budou nová pravidla ve Formuli 1 ubírat.
"Je to (pohyblivá zadní křídla) dobré nebo ne? Já nevím," řekl. "Mě těší, když vidím, že jsou lidé tolerantní k tomu, když se něco takového zkouší, a tohle je dobrá ukázka laterálního myšlení.
Tento sport byl v minulosti příliš konzervativní a to proto, že v minulosti se vždy jeden tým snažil pravidla vetovat. S FOTA se to změnilo a nyní máme pravidlo většiny, takže pokud si 70 procent týmů myslí, že by se něco mělo stát, tak to projde. Takže uvidíme, jak to bude fungovat."
Myšlenka možnosti měnit nastavení zadního křídla v těsné blízkosti za jiným vozem a tím pádem usnadnění předjíždění je však často pojímána s určitou dávkou skepse, neboť panuje názor, že by se předjíždění mohlo stát naopak příliš snadným.
Symonds však tvrdí, že je příliš brzy na to tento prvek hodnotit, ale věří, že se minimálně kompletně změní strategie během závodů.
"Já se obávám toho, že pokud budete blízko za někým v posledním kole, pak budete chtít být spíše za ním, než před ním, protože je téměř jasné, že o tu pozici přijdete. To bude mít veliký dopad na závodní strategii.
Předjíždění by nemělo být příliš snadné. Mělo by to být jako gól ve fotbale, ne jako koš v basketbalu."
Symonds se také vyjádřil k návratu systému KERS, který byl představen v roce 2009, ale v minulé sezóně se od něj kvůli negativnímu vlivu na rozložení hmotnosti ve voze upustilo. Symonds však tvrdí, že toto rozhodnutí byla chyba.
"Nejsem si úplně jistý, jestli to bylo zrovna logické," sdělil. "Když už se v roce 2009 zavedl, měl zůstat. Nyní je trochu jednodušší ho použít, protože minimální hmotnostní limit bude 640kg, zatímco když se naposledy používal, bylo to 605kg.
S příchodem Pirelli budeme moct regulovat rozložení hmotnosti, takže v tomto směru už se nebude objevovat ten starý problém. Už je v tom trochu více logiky. Ale že jsme se toho loni zbavili, to nebylo moc dobré a nebylo to logické."
Symonds je také dalším z těch, kdo podpořil nové motory, které se začnou používat v roce 2013. Podle Francouzova názoru tak bude sport ohleduplnější k životnímu prostředí a bude mít větší smysl pro zelené technologie v produkčních vozech.
"Mně se to celkem značně zamlouvá. Je zcela špatné být tak arogantní a říkat, že nemáme tak zase velkou spotřebu, protože množství paliva použité ve Formuli 1 je zanedbatelné.
Jenže my máme absolutní zodpovědnost. Pravidla ohledně motorů pro rok 2013 jdou v tomto ohledu správným směrem a týmy v jejich přípravě odvedly skvělou práci.
Jsou skutečným modelem pro budoucnost a cestou, kterou jdou také produkční auta. Formule 1 tuto změnu urychlí."
Pravidlem, které by se mělo naopak přepracovat, je podle Symondse myšlenka rozpočtových stropů, protože se domnívá, že by se tak mohla uvolnit cesta pro více technických inovací.
"Formule 1 musí mít tu technickou image, je to velice důležitou součástí DNA. Současné vozy Formule 1 vypadají všechny stejně. Formule 1 je tolik sofistikovaná, takže se pravidla otevřou a nastaví se k nim rozpočtový strop, nebudou týmy odcházet.
Dá se to ohlídat? Samozřejmě, že dá. Každá firma musí každoročně předkládat účetnictví finančnímu úřadu. Takže, když budete postupovat podle skutečných principů účetnictví, pak se to samozřejmě ohlídat dá."