2016: Omezené využívání tunelů zabrání dominanci
Vedle jak ta jedle.
V dalším díle série ohlédnutí za sezonou 2016 a v ní pronesenými nepravdivými předpověďmi si připomeneme optimismus Pata Symondse. Symonds byl technickým ředitelem Williamsu a zároveň šéfoval skupině expertů z různých týmů, kteří napsali pravidla pro současnou generaci vozů F1.
Na základě svých zkušeností tvrdil, že velká změna technických pravidel nebude mít za následek dominanci hrstky týmů, jako tomu bylo v minulosti. Po sezoně ho u Williamsu nahradil Paddy Lowe a nyní pracuje pro televizi Sky jako expert na techniku i dění v F1. Asi by nebyl rád, kdyby mu někdo připomněl, jak moc se sekl. Velké týmy jsou dominantnější, než jsme byli zvyklí. Například v Maďarsku byl v kvalifikaci rozdíl mezi prvním Vettelem a desátým Sainzem přes 2,6 sekundy, v závodě s ním zůstalo v jednom kole pouze pět dalších jezdců a to jim ještě pomohl safety car. Oddělení tří týmů od zbytku pole je jedním z největších problémů současné F1.
"Musíte vzít v úvahu, co všechno se během posledních let změnilo. Aerodynamici každého týmu mohou v tunelu udělat pouze 65 testů týdně. Vzpomeňte si, jak to bylo před velkou změnou v roce 2009, kdy (velké týmy) mohly strávit v tunelech tolik času, kolik chtěly. Některé týmy využívaly dva větrné tunely. Například Toyota, které jely dva tunely nonstop. Samozřejmě jí to velmi pomohlo.
Když jsme se připravovali na rok 2014, měli jsme povolených 80 testů v jednom tunelu týdně. Teď už je to jen 65. To zásadně vyrovnává podmínky. Ano, musíte těch 65 testů využít co nejlépe, ale z toho nevzniknou až takové rozdíly jako před lety," tvrdil Symonds, jenž nejspíš podcenil schopnosti velkých týmů.
Naopak pochvalu si zaslouží Stefan Johansson. Bývalý závodník a žurnalista si v říjnu minulého roku všiml, že Sebastian Vettel na rozdíl od svých soupeřů z Mercedesu a Red Bullu nezanedbává testování prototypů pneumatik Pirelli. Byl přesvědčen, že dny věnované pneumatikám a rozhovorům s inženýry Pirelli dají pracovitému Vettelovi výhodu na startu následující sezony a zdá se, že se nemýlil. Vettel stál na pódiu v prvních šesti závodech sezóny a vždy na nejvyšším nebo druhém nejvyšším stupínku.
"Sebastian Vettel absolvoval ve voze Ferrari každé kolo, které mu bylo nabídnuto. Garantuji vám, že to pro něj příští rok bude výhodou. Vždy, když se posadíte do vozu, vystoupíte z něj s novými zkušenostmi. Závodění a F1 se v tomto neliší od jiných oblastí, kde jsou k dosažení nejlepších výsledků potřebné interakce a vztahy mezi lidmi. Každé jedno testovací kolo pro Pirelli se vyplatí. Já sám jsem často testoval pneumatiky a vždy to byl nejlepší způsob, jak zlepšit mé i týmové výkony.
Pirelli bude milovat zpětnou vazbu od Vettela, protože inženýři ji vždy chtějí co nejvíce. Takže pneumatiky budou nepochybně vyvíjeny na základě jeho poznatků. Jak jsem již mnohokrát řekl, v den závodu jsou pneumatiky důležitější než kterákoli jiná část vozu. Pokud Vettel dostane pneumatiky, které budou vyhovovat jeho jezdeckému stylu, se kterými bude stoprocentně spokojený, nebude muset (během tréninků) trávit tolik času upravováním svého vozu tak, aby reagoval podle jeho potřeb. Okamžitě bude připraven zajíždět dobrá kola. Je to od něj velmi rozumné a od ostatních naopak velmi hloupé, že si nenajdou čas využít příležitost testovat s nimi," předpověděl Johansson.
Na základě svých zkušeností tvrdil, že velká změna technických pravidel nebude mít za následek dominanci hrstky týmů, jako tomu bylo v minulosti. Po sezoně ho u Williamsu nahradil Paddy Lowe a nyní pracuje pro televizi Sky jako expert na techniku i dění v F1. Asi by nebyl rád, kdyby mu někdo připomněl, jak moc se sekl. Velké týmy jsou dominantnější, než jsme byli zvyklí. Například v Maďarsku byl v kvalifikaci rozdíl mezi prvním Vettelem a desátým Sainzem přes 2,6 sekundy, v závodě s ním zůstalo v jednom kole pouze pět dalších jezdců a to jim ještě pomohl safety car. Oddělení tří týmů od zbytku pole je jedním z největších problémů současné F1.
"Musíte vzít v úvahu, co všechno se během posledních let změnilo. Aerodynamici každého týmu mohou v tunelu udělat pouze 65 testů týdně. Vzpomeňte si, jak to bylo před velkou změnou v roce 2009, kdy (velké týmy) mohly strávit v tunelech tolik času, kolik chtěly. Některé týmy využívaly dva větrné tunely. Například Toyota, které jely dva tunely nonstop. Samozřejmě jí to velmi pomohlo.
Když jsme se připravovali na rok 2014, měli jsme povolených 80 testů v jednom tunelu týdně. Teď už je to jen 65. To zásadně vyrovnává podmínky. Ano, musíte těch 65 testů využít co nejlépe, ale z toho nevzniknou až takové rozdíly jako před lety," tvrdil Symonds, jenž nejspíš podcenil schopnosti velkých týmů.
Naopak pochvalu si zaslouží Stefan Johansson. Bývalý závodník a žurnalista si v říjnu minulého roku všiml, že Sebastian Vettel na rozdíl od svých soupeřů z Mercedesu a Red Bullu nezanedbává testování prototypů pneumatik Pirelli. Byl přesvědčen, že dny věnované pneumatikám a rozhovorům s inženýry Pirelli dají pracovitému Vettelovi výhodu na startu následující sezony a zdá se, že se nemýlil. Vettel stál na pódiu v prvních šesti závodech sezóny a vždy na nejvyšším nebo druhém nejvyšším stupínku.
"Sebastian Vettel absolvoval ve voze Ferrari každé kolo, které mu bylo nabídnuto. Garantuji vám, že to pro něj příští rok bude výhodou. Vždy, když se posadíte do vozu, vystoupíte z něj s novými zkušenostmi. Závodění a F1 se v tomto neliší od jiných oblastí, kde jsou k dosažení nejlepších výsledků potřebné interakce a vztahy mezi lidmi. Každé jedno testovací kolo pro Pirelli se vyplatí. Já sám jsem často testoval pneumatiky a vždy to byl nejlepší způsob, jak zlepšit mé i týmové výkony.
Pirelli bude milovat zpětnou vazbu od Vettela, protože inženýři ji vždy chtějí co nejvíce. Takže pneumatiky budou nepochybně vyvíjeny na základě jeho poznatků. Jak jsem již mnohokrát řekl, v den závodu jsou pneumatiky důležitější než kterákoli jiná část vozu. Pokud Vettel dostane pneumatiky, které budou vyhovovat jeho jezdeckému stylu, se kterými bude stoprocentně spokojený, nebude muset (během tréninků) trávit tolik času upravováním svého vozu tak, aby reagoval podle jeho potřeb. Okamžitě bude připraven zajíždět dobrá kola. Je to od něj velmi rozumné a od ostatních naopak velmi hloupé, že si nenajdou čas využít příležitost testovat s nimi," předpověděl Johansson.