Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Barcelona by měla poodhalit otázku strategie

Barcelona by měla poodhalit otázku strategie

Pirelli čeká, že se týmy zaměří na závodní režim.

Závěrečné předsezónní testování na Katalánském okruhu nedaleko Barcelony by mělo poodhalit odpověď na otázku, jaká strategie bude v letošní sezóně nejčastější. Myslí si to šéf oddělení pro motorsport u Pirelli Paul Hembery.

Italský výrobce pneumatik se při svém návratu do Formule 1 snaží přispět k zajímavějšímu závodění, když vyrobil své směsi tak, aby neměly tak značnou výdrž jako do loňské sezóny používané pneumatiky Bridgestone.

Chce tím přinutit jezdce častěji stavět v boxech, přičemž různé zacházení s pneumatikami by mělo míchat výkonností jednotlivých pilotů během závodů.

Pirelli v dosavadních testech poskytlo týmům k vyzkoušení všechny čtyři směsi, které pro letošní sezónu připravuje. Na poslední týden do Barcelony však veze pouze tvrdé a měkké gumy, které byly zvoleny pro první tři velké ceny letošní sezóny.

"Vzhledem k tomu, že jsme oznámili naše směsi pro začátek roku, většina týmů se bude zaměřovat na testování tvrdých a měkkých pneumatik PZero," řekl Hembery.

"Čekáme, že se budou soustředit na delší jízdy a závodní simulace, což by mělo potvrdit výsledky, které jsme už odvodili z našich dat z testů: dvě nebo někdy tři zastávky v každém závodě."

Pravděpodobnost potřeby většího počtu zastávek byla jedním z hlavních témat dosavadních testů. Někteří jezdci však současnou politiku Pirelli kritizuje.

Například Lewis Hamilton řekl, že kvůli snaze pošetřit pneumatiky je potřeba změnit jezdecký styl tak, že "je to jak jet výjezdové kolo, velice pomalé a ne zrovna vzrušující. Vydrželo to trochu déle, ale vůbec mi pak nepřipadalo, že s tím vozem závodím."

Fernando Alonso dodal, že příliš velký počet zastávek v boxech by mohl do závodů vnést chaos a ten by mohl poškodit silnější týmy.

"Z toho, co jsme dosud viděli, opotřebení je skutečně značné, což znamená, že budeme mít závody se spoustou zastávek v boxech.

Já z toho nadšený nejsem, protože si myslím, že zvýšená nejistota nenahrává nejsilnějším týmům. Je to jako kdyby se ve fotbale rozhodlo, že oba týmy budou každou půlhodinu kopat penaltu, z čehož by Barcelona a Real Madrid neskákaly radostí."

Hembery však podotkl, že dosavadní testy nebyly z pohledu skutečného chování pneumatik až tolik průkazné, neboť se odehrávaly za podstatně nižších teplot než úvodní závody sezóny.

"Náš poslední test v Barceloně se konal za teplot pouze šesti stupňů poránu, což nepomohlo nagumování tratě nebo sběru informací potřebných k založení strategie pro průběh sezóny.

Tento týden doufáme v teplejší počasí, ačkoliv je nepravděpodobné, že by bylo tak teplo, jako očekáváme od prvního závodu v Austrálii."

Kdo byl novým možnostem vytvořeným kratší životností pneumatik otevřen, byli jezdci Red Bullu. Obhájce titulu Sebastian Vettel přitom tvrdil, že strategie dvou zastávek se nejeví jako reálná.

"Myslím, že jedna zastávka není možná a v této fázi ani dvě zastávky, takže bych řekl, že to budou závody na tři až čtyři zastávky. Myslím, že to bude díky tomu velice zajímavé," řekl Němec.

"Otázkou je, zda to pro nás bude dobře, nebo špatně. Je těžké to říct teď, protože samozřejmě musíme nejprv začít jezdit a uvidíme, jak se vyvinou závody."

Vettelův týmový kolega Mark Webber naopak řekl, že situace v testech vůbec nemusí odpovídat situaci ve velkých cenách a výsledný počet zastávek může být nakonec překvapivě nižší.

"V minulosti už se tak stalo. Loni jsme se v Jerezu při dlouhých jízdách s bridgestony hrozně s*ali, říkali jsme si 'Můj bože, vždyť budeme zastavovat každé...' víte, pak jsme přijeli na první závody a jezdili celý den (na jedné sadě)," řekl Webber. "Musíme nejprve něco odzávodit."

Australan je toho názoru, že nové pneumatiky budou pro jezdce větším oříškem a prověří jejich kvality.

"Je pro nás snazší vypadat průměrně. V kokpitu si dokonce říkáte 'Marku, to se ti nepovedlo, to nebylo čisté', je velice snadné ztrácet čas, když se pneumatika trochu ojede, takže je třeba mít to na paměti."