GT1: Pokračování ďábelské jízdy
Dvojice závodů GT1 poblíž českých hranic. Odkazy ke sledování i osobní návštěvě.
Jakmile v Portugalsku závodníci ukončili své souboje s časem v hlavním závodě, nastal čilý ruch při balení a přepravě celého cirkusu jménem GT1 do Německa. Zde poprvé zamíří šampionát společnosti SRO do spolkové země Sasko.
Sachsenring bylo jméno automobilky vyrábějící kdysi populární Trabanty. Proslavily se dvoutaktním motorem typickým spíše pro motocykly anebo karosérií z duroplastu. Inspirací pro název výrobce byl nedaleký stejnojmenný okruh, který si vydobyl slávu především mezi motocyklovými fanoušky již v období před 2. světovou válkou. Rozprostírá se na jihozápadním okraji rodiště známého spisovatele Karla Maye, městečka Hohenstein-Ernstthal.
Pro české fanoušky se jedná nejbližší letošní možnost shlédnout závody přímo na okruhu a vychutnat si lahodný koncert rozmanitých zvuků výkonných motorů bez zkreslení při přenosu do televizí nebo počítačů příznivců vozů GT. Bližší podrobnosti o využití této možnosti naleznete Zde.
První zmínky o okruhu pochází z 26. května 1927. Tehdy byl uspořádán první závod pod názvem Badberg-Viereck, kde se utkaly motocykly. Bohužel následující ročník byl poznamenám mnoha zraněními a také smrtelnými nehodami, proto následovala šest let trvající přestávka. V roce 1937 byl poprvé u 8,73 kilometrů dlouhého okruhu použit název Sachsenring. Velmi rychle si vybudoval dobré jméno a pořádaly se na něm i podniky srovnatelné s dnešním světovým mistrovstvím.
Druhá světová válka nemilosrdně ukončila pořádání závodů. Po jejím skončení trvalo do roku 1949, než se podařilo na opravené dráze znovu navázat na předválečnou tradici. V roce 1950 shlédlo závody rekordních 480 tisíc diváků! Od roku 1961 byl okruh součástí světového šampionátu, což trvalo až do roku 1972. Vládě socialistické NDR byla trnem v oku účast západních jezdců.
Teprve po pádu totality ve východním Německu byl v roce 1990 uspořádán jeden ročník na okruhu o délce 8,74 kilometru. Nicméně se ukázalo, že motoristický podnik vedoucí městem Hohenstein-Ernstthal působil řadu problémů a tak se jednalo o ojedinělý počin.
Plány vybudovat nový automotodrom vzaly rychle za své. Nakonec se v roce 1996 podařilo otevřít nový Sachsenring, který využil i část původní okruhu. Zároveň odpovídal tehdejším nejvyšším bezpečnostním požadavkům a nezasahoval do veřejných komunikací. Od roku 1998 se na Sachsenringu objevily znovu závody světového mistrovství motocyklů, které jsou zde pořádány do dnešní doby.
Až do roku 2003 docházelo k častým změnám původně 3,517 kilometru dlouhé dráhy. Úpravy se týkaly šikan v nájezdu na cílovou rovinku a byly měněny v roce 1998 a 2000. V roce 2001 došlo k větší přestavbě zasahující do poslední třetiny okruhu. Výsledkem práce Hermanna Tilkeho bylo vytvoření rovinky proti boxům, která vedla do levé zatáčky Sachsen a po spojnici k levé zatáčce Queckenberg, se dráha stočila na prodlouženou, 780 metrů dlouhou startovní rovinku. Poslední úpravy v roce 2003 se týkaly třetí zatáčky Castrol Omega, která byla více uzavřena.
Délka současné verze Sachsenringu činí 3 671 metrů a jsou na ní čtyři pravé a deset levotočivých zatáček. Šířka dráhy se pohybuje mezi 12-20 metry, většinou je 14 metrů. Při jízdě okruhem se jezdcům mohou vybavit víkendové zážitky z horské dráhy v Algarve, protože maximální stoupání zde dosahuje dokonce hodnoty 10%, klesání 12,8%. Nejnižší bod se nachází 307 metrů nad mořem a hodnota nejvyššího bodu je 334 metrů. Pro získání představy je Zde video z paluby vozu Porsche s vyznačením polohy na okruhu. Přesnost budou vyžadovat únikové zóny, které jsou štěrkové. Piloti budou kroužit proti směru hodinových ručiček.
Letos se jedná o první z okruhů, s nímž nemá většina pilotů zkušenosti. Mírnou výhodu budou mít bývalí účastníci německého mistrovství ADAC GT Masters mj. Hohenadel (se čtyřmi účastmi má nejvíce zkušeností), Matzke, Hennerici, Makowiecki, Schwager anebo Peter Kox. Právě holandský pilot stáje Swiss Racing Team a úřadující šampión ADAC GT Masters popsal okruh následovně: „Pro mě je Sachsenring nejlepší okruh v Německu, kde můžeme jezdit s vozy GT1. Rozhodně je jeden z mých nejoblíbenějších. Okruh má mnoho stoupání spojených s rychlými a slepými zatáčkami. Spolu s dobrým zázemím a fanoušky, se domnívám, že se zde bude všem líbit,“ dodal vítěz loňského sobotního závodu série ADAC GT Masters na tomto okruhu.
Předpověď počasí naznačuje velkou pravděpodobnost deště v sobotu, takže bychom letos mohli poprvé vidět vozy nejen na suché dráze. V neděli by měla zůstat zamračená obloha, z níž se může spustit lehká přeháňka.
Časový rozvrh přenosů GT1.
Událost | Den | GT1 TV | Sport 5 |
Kvalifikace | Sobota | 8,55-10,25 | 9,00-10,15 |
Kvalifikační závod | Sobota | 14,00-15,30 | 14,00-15,30 |
Hlavní závod | Neděle | 14,00-15,30 | 13,30-15,30 |
Užitečné odkazy.
GT1 TV Zde
Tento odkaz nabízí možnost zdarma v dobré kvalitě sledovat přímé přenosy kvalifikací, kvalifikačních a hlavních závodů (volba Live GT, pokud je čas přenosu). Archiv (volba GT1´s most recent videos) nabízí kromě rozhovorů záznam letošních závodů. V záznamu se lze rychleji přesunovat posuvníkem na spodní liště (např. přes upoutávky šampionátu před každým závodem). Před přenosem mohou být nyní zobrazeny reklamy, během přenosu nejsou vysílány. Závodem diváky provází motoristický novinář Ben Edwards a bývalý závodník John Watson. V boxech během závodu zpovídá závodníky a zaměstnance týmů reportérka Hailey Coxon.
Sport 5 Zde
Český televizní program zaměřený na motorsport. Nabízí přenosy závodů GT1, GT3, Blancpain Endurance Series a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a účastník GT3 v roce 2009, Jiří Navrátil. Příležitostně závody komentuje slovenský závodník Andrej Studenič.
Daily Motion – oficiální stránka MS GT1 Zde
Nový partner světového mistrovství gétéček nabízí na svých stránkách videonahrávky z loňského roku včetně záznamu některých závodů. Jsou zde uloženy také záznamy letošních závodů.
Formule.cz – článek s informacemi pro osobní návštěvu Zde