První polovině 24 hodin ve Spa vévodilo Audi
Závěr závodu bude možné sledovat od 14,00 na uvedených odkazech.
Na startu 63. ročníku vytrvalostního závodu ve Spa-Francorchamps se seřadilo celkem 62 posádek v pěti třídách. Ke změně došlo ve třech hlavních kategoriích, když z nižší třídy GT3 Pro AM Cup byla do hlavní kategorie přeřazena posádka vozu č. 29 stáje Vita4One Racing. V německé stáji nasazující trojici Ferrari 458 změnili složení posádek. Dvojici Bobbi/Kechele z vozu č. 1 přesunuli do vozu č. 29 a doplnili ji pilotem z GT3 Giacomem Petrobellim. Ke zbývajícímu Verdonckovi v jedničce doplnili pětinásobného vítěze ve Spa, Erica van der Poeleho a formulového jezdce Vernaye. Zajímavá sestava se objevila ve voze č. 2, když dříve ohlášeného Hommersona a Machielse posílila dvojice čtyřnásobných šampionů GT, Bartels a Bertolini. Naopak o třídu níže byla přeřazena posádka vozu č. 124 (Porsche).
Rozložení posádek ve třídách bylo tedy následující: 19 vozů v GT3 Pro Cup, 27 automobilů třídy GT3 se smíšenými posádkami Pro AM, sedm posádek amatérských jezdců, pětice pohárových vozů Porsche a čtyři vozy GT4. Bližší podrobnosti k závodu, mj. k zúčastněným třídám naleznete v článku Zde.
Kvalifikace
Kvalifikace skládající se ze tří částí proběhla během čtvrtečního večera a noci. Záludné počasí Arden se postaralo o promíchání startovního pole napříč třídami, umocněné vesměs vyrovnanou technikou. Klíčovým okamžikem se stala po dešti osychající dráha v závěru poslední části. Bezmála dvě vteřiny náskoku na zbytek pole dělilo dvojici Maximů z belgických týmů. Domácí pilot Maxime Martin za volantem měsíc starého BMW Z4 stáje Marc VDS (třída Pro) s časem 2:24.488 byl nejrychlejší na dráze legendárního belgického okruhu. Pouze o 0.247 tisícin sekundy byl pomalejší další Belgičan Maxime Soulet s vozem Porsche 997 týmu Prospeed Competition. Třetí místo těsně vybojoval další z pilotů hlavní kategorie Paolo Ruberti, taktéž s vozem z Zuffenhausenu.
Na čtvrté místo se probojoval zkušený holandský závodník Peter Kox s vozem Lamborghini Gallardo týmu Blancpain-Reiter z nižší kategorie Pro AM. Také další dva piloti řídili vozy zařazené do této kategorie, pátý byl šampión GT2 z roku 2009 Richard Westbrook (Porsche, Haribo Team Manthey) a do skupiny profesionálních pilotů se šestým místem vklínil bronzový Ludovic Sougnez z Belgie (Porsche, Prospeed Competition).
Česká republika měla ve startovním poli také své zástupce, konkrétně v nejsilnější kategorii smíšených posádek Pro AM. Jan Šťovíček dosáhl na mokru nejlepšího času v hodnotě 3:03.606, předposlední čas ve třídě v druhé části kvalifikace. Tomáš Enge zlepšil nejlepší výkon z první části v hodnotě 2.46.060 (19. ve třídě) na 2:37.854 (opět 19.). Celkově skončila posádka belgické stáje GPR Aston Martin Racing na 37. příčce celkové hodnocení.
Nejrychlejším pilotem amatérské třídy Gentleman byl Lionel Comole (Ferrari 430, Sport Garage), jenž zaostal za celkovým vítězem o devět a půl vteřiny (což je hodnota pravděpodobně dosažená již na suchu). Výsledky dalších tříd již mohly být ovlivněny stavem dráhy, neboť v závodě dosahují vozy o cca 6-8 vteřin lepší časy. Ve zdánlivě nejpomalejší kategorii GT4 dosáhl nejlepšího času Alex Buncombe s vozem Nissan 370Z týmu RJN Motorsport (ztráta cca 17 sekund na vítěze). Pilotem nejrychlejšího pohárového Porsche byl Thierry Stepec ze stáje RMS (rozdíl 18 vteřin).
První etapa plná zvratů (16:00-22:00)
Nebe nad belgickým okruhem plné mraků zahrozilo hodinu před startem lehkým mrholením. Vlhnoucí dráha přinutila vedení vyhlásit mokrý závod a způsobila vrásky pilotům při vzpomínkách na deštěm smáčenou čtvrteční kvalifikaci. Ještě více starostí měli u McLarenu, kde ve voze č. 59 měnili motor, čímž si měli během prvních třech kol odpykat pět minut trvající penalizaci.
Kromě trojice vozů startujících z boxů (Vita4One č. 2, Hexis č. 4 (oba Pro) a Marc VDS č. 92 (Pro AM)) se celé pole vydalo za zpomalovacím vozem do zaváděcího kola. Tři minuty před čtvrtou hodinou odpoledne semknuté pole gétéček protnulo startovní čáru a zahájilo den trvající závod.
Pořadí na čele se měnilo ještě před Eau Rouge, když se druhý Heylen s porsche protáhl před vedoucího Martina. Belgickému jezdci se úvod nevydařil, protože se během úvodního kola dokázal propadnout na sedmé místo. Překonal jej také ze čtvrtého místa startující Kox s lamborghini anebo Ruberti s porsche. Ital posléze předjel i Koxe. Za volanty vozů dvou nejrozšířenějších kategorií seděli většinou zkušenější piloti (včetně našeho Engeho) a tak byli diváci svědky úvodního kola bez větších kolizí. Navíc se profesionálové postarali o řadu soubojů, jakoby se nejednalo o vytrvalostní závod, ale o sprint.
Již od začátku začalo být rušno nejen na okruhu, ale také v boxech. Během prvního kola do nich zajel Kirkaldy s mclarenem odpykat si zmíněnou penalizaci za výměnu motoru. Následně se k mechanikům vypravil Damien Coens s corvette č. 26 (Pro AM). Nájezd do Chicane přehnal třetí Sougnez, který sice předjel Koxe, ale vzápětí kolidoval s týmovým kolegou Heylenem. Horlivý Sougnez poškodil pneumatiku, Heylen měl problém s řízením a tak místo slávy čekala na oba jezdce velmi dlouhá zastávka u mechaniků.
Motor zpomalovacího vozu nestačil vychladnout a Audi s majáky na střeše muselo znova na dráhu. Kirkaldy ujel pouhé kolo po odpykání penalizace za výměnu motoru a vzápětí na výjezdu z La Source narazil prudce do bariéry. Zdemolovaný McLaren se odrazil na druhou stranu dráhy. Jezdce museli vyprostit záchranáři, kteří jej po prohlídce odeslali na podrobnější vyšetření do místní nemocnice. Britský pilot, který si stěžoval na bolesti zad a šíje, je podle posledních zpráv v pořádku.
Zpomalovací vůz vodil celé pole více jak půl hodiny, během níž se spustil déšť, který se později změnil na mrholení. V době, kdy se nezávodilo, využila této skutečnosti třetina jezdců k doplnění paliva. Pořadí na čele zůstalo před druhým startem beze změny: vedl Ruberti (č. 9, Porsche, Pro) před Koxem (č.24, Lamborghini, Pro AM) a Griffinem (č. 50, Ferrari 458, Pro AM). Jestliže Chicane byla nejdříve zakletá pro vozy Porsche, nedlouho po novém startu se o kousek dále střetla dvojice BMW Z4 holandské stáje Faster Racing (Pro AM). Strkanice mezi Knapem a Maasenem se obešla bez poškození vozů.
Lépe dopadl útok Griffina na druhé místo Koxe v nájezdu do této šikany. A do druhé hodiny závodu vjížděl britský závodník ve vedení po zdolání Rubertiho. Neradoval se dlouho, byl prvním z dlouhé řady potrestaných závodníků za zkracování dráhy. Následně se totéž týkalo Martina, také za prohřešek v Eau Rouge. Do vedení se tak snadno dostal Westbrook (č. 888, Porsche, Pro AM), který poutal pozornost výraznou kresbou gumového medvídka na černém podkladu u svého vozu.
Nevydařené předjetí Ortelliho (č. 32, Audi, Pro) v Les Combes bylo vyšetřováno komisaři a Francouz byl potrestán průjezdem boxy. V nájezdu do zatáčky totiž roztočil červený Mercedes SLS pilotovaný Jägerem (č. 35, Pro).
Pravděpodobná závada převodovky byla za odstoupením Aston Martinu stáje GPR AMR/Grivegnée (č. 78, Gen). Nehoda byla důvodem odstoupení prvního Lamborghini stáje Blancpain-Reiter. Mayr-Melnhof (č. 25, Pro) z neznámých důvodů havaroval na vjezdu do boxů a na dráhu musel znovu zpomalovací vůz. Rakouskému jezdci hořekujícímu nad vozem ležícím na levém boku se podařilo vyváznout bez zranění.
Pomaleji jedoucí pole se hodilo při opravách stávkujících vozů. Týkalo se to posilovače řízení vozu Ferrari týmu Vita4One (č. 1, Pro) anebo ztráty výkonu motoru u Audi stáje United Autosports (č. 11, Pro AM).
Zpomalovací vůz se po dvaceti minutách vrátil do boxů a ve Spa se opět začalo závodit. Krátce nato chyboval v Les Combes Rodriguez (č. 3, Aston Martin, Pro) a skončil v kačírku. Po vyproštění komisaři navštívil své mechaniky se závadou plynového pedálu.
Dráhu belgického okruhu místy skrápěl opět déšť a jezdci začali chybovat. Do hodin se dostal Li (č. 12, Audi, Pro AM), jemuž do nich v Chicane pomohl (Heyer č.35, Mercedes, Pro). Hodiny s návštěvou štěrkové zóny si neodpustil ani Hart (č. 43, BMW Z4, Pro AM), který později musel nechat vyměnit kapotu.
Ve vedení se v tu dobu pohybovala dvojice továrnou podporovaných vozů Audi (č. 98 a č. 99, oba Pro). Spokojenost šéfa Audi Sport, Dr. Wolfganga Ulricha, však neměla dlouhého trvání. Druhý z německých automobilů prodírající se hustým provozem zřejmě přehlédl v Chicane pilot pohárového Porsche a ukázkovým policejním manévrem poslal Picciniho (č. 98) do hodin. U Porsche však nevydrželo zavěšení a jeho pilot musel překonat dlouhých sedm kilometrů ke svým mechanikům.
Nad nejnižší částí okruhu v okolí boxů se pomalu rozplýval mohutný bílý oblak kouře z Lamborghini týmu Blancpain-Reiter (č. 24, Pro AM). Majiteli hlavního sponzora této vytrvalostní série, společnosti Blancpain, Marc A. Hayek nezbývalo než vůz odstavit na kraji dráhy. Nedlouho poté, zastavil vedoucí vůz této třídy Porsche č. 888 (Menzel) u mechaniků na výměnu alternátoru. A technické závady postihly najednou hned dva vozy týmu Marc VDS! Nejdříve začalo hořet BMW Z4 (č. 40, Pro) a Ford GT (č. 41, Pro) postihl defekt pneumatiky. Ani premiéra nového McLarenu nevycházela dle představ. Po havárii jednoho z vozů se k technickým problémům druhého automobilu (č. 58) v nejvyšší kategorii přidaly i potíže po poškození karosérie u posádky vozu č. 60 (Pro AM).
Štafetu na čele závodu si předávaly vozy Audi R8. V neustále se měnících podmínkách se na prvním místě střídala posádka vozu č. 33 (WRT, Pro) anebo č. 99 (Phoenix, Pro). Nebýt havárie druhého vozu stáje WRT (č. 32, Pro) mohl být Dr. Ulrich spokojen. Prvních sto kol měli jeho vozy za sebou po více jak čtyřech a půl hodinách.
Červený kohout začal opět úřadovat a vybral si poslední z oranžových McLarenu v hlavní kategorii (č. 58). Mullenovi nezbylo než poškozený vůz odstavit mimo dráhu. Nad belgickým okruhem se začalo pomalu šeřit a dráha vinoucí se ardenským pohořím se halila do černé tmy, občas protnuté paprsky světel závodících automobilů.
Konce první bodované části se nedočkalo BMW Z4 týmu Marc VDS (č. 40, Pro), jehož diferenciál byl zničen. Smůla se lepila na paty jejich spřízněnému týmu, VDS Racing Adventures (č. 85, Gen). Jeho Ford Mustang se po řadě předchozích závad začal potýkat se stávkující převodovkou. Problémy potkaly opět Audi č. 11 (Pro AM), když Cheever odstavil vůz se stávkujícím motorem na kopci před nájezdem z boxů na dráhu. V závěru šesté hodiny se do boxů dobelhal poškozený vůz týmu AF Corse (č. 50, F458, Pro AM). Gerber nedobrzdil do jedné ze zatáček a po krátkém průjezdu kačírkem se otřel levým bokem o bariéru.
Nyní je na řadě dvojice tabulek ohodnocených posádek hlavních dvou tříd.
GT3 Pro Cup
p.
|
Posádka | St.č. | Vůz |
Body
|
1.
|
Basseng/Haase/Stippler |
99
|
Audi R8 |
12.5
|
2.
|
Ekström/Franchi/Scheider |
33
|
Audi R8 |
9
|
3.
|
Werner/Sandström/Hürtgen |
76
|
BMW Z4 |
7.5
|
4.
|
Fässler/Piccini/Rockenfeller |
98
|
Audi R8 |
6
|
5.
|
Wauters/Kumpen/Hezemans |
15
|
Mercedes SLS |
5
|
6.
|
Bobbi/Kechele/Petrobelli |
29
|
Ferrari 458 |
4
|
7.
|
Pla/Jousse/Goueslard |
10
|
Ferrari 458 |
3
|
8.
|
Hirschi/Palttala/Leclerc |
41
|
Ford GT |
2
|
9.
|
Makowiecki/Moser/Dusseldorp |
4
|
Aston Martin |
1
|
10.
|
Heyer/Jäger/Lemeret |
35
|
Mercedes SLS |
0.5
|
GT3 Pro AM Cup
p.
|
Posádka | St.č. | Vůz |
Body
|
1.
|
Bartels/Bertolini/Hommerson/Machiels |
2
|
Ferrari 458 |
12.5
|
2.
|
Panis/Lapierre/Demoustier/Debard |
54
|
Mercedes SLS |
9
|
3.
|
Parisy/Vannelet/Haezebrouck/Vignali |
55
|
Mercedes SLS |
7.5
|
4.
|
Badey/Morel/Moreau/Beauelique |
20
|
Ferrari 458 |
6
|
5.
|
Vos/Kolen/Hamilton/Maasen |
44
|
BMW Z4 |
5
|
6.
|
D.Jones/G.Jones/Jordan |
90
|
Mercedes SLS |
4
|
7.
|
Bravo/da Veiga/da Costa/Vahamaki |
6
|
Lamborghini |
3
|
8.
|
Gerber/Griffin/Caden/Ciocci |
50
|
Ferrari 458 |
2
|
9.
|
Dean/Brown/Herbert/Johansson |
23
|
Audi R8 |
1
|
10.
|
Lebed/Curtis/van der Kolk/van den Heuvel |
38
|
Mercedes SLS |
0.5
|
V třídě Gentleman Cup vedla s pěti koly náskoku z GT3 Pro AM Cup přeřazená posádka Rich/Bergmeister/Asch/Krumbach (č. 124, Porsche). V souboji vozů z Porsche Cupu vedla sestava de Coster/Renmans/Langeberg/Slingerland (č. 104) s náskokem jednoho kola před soupeři. Třídě GT4 vévodila osádka vozu č. 70 (Lotus Evora) ve složení Piscopo/L.Mansell/G.Mansell/Giudici s šesti koly náskoku.
Audi, déšť a oheň ovládli noc ve Spa (22:00-04:00).
Proměnlivé podmínky si vybíraly svoji daň i mezi předními posádkami. S poškozenou přídí mercedesu č.54 se zastavil u mechaniků druhý vůz kategorie Pro AM. Nedlouho poté vyjel na dráhu zpomalovací vůz po smyku Ferrari 430 (č. 42, Pro AM) ve Fagnes. Ještě než se začalo znovu závodit, pole prořídlo o další dvojici vozů. Nejprve mechanici vzdali snahu opravit Porsche č. 18 týmu De Lorenzi (Pro AM). K nim se nedokázal s rozbitou spojkou dostat Barlesi (č.45, Lamborghini, Pro AM) a nepojízdné vozidlo nechal u Les Combes.
Ve Stavelotu najel nešikovně na obrubník zkušený Hezemans (č. 15, Mercedes, Pro) a skončil v kačírku. Holandský jezdec se dokázal s poškozeným řízením dostat do boxů. Plné ruce práce s poškozenou přídí vozu č. 22 (Ferrari 430, Gen) měli mechanici po havárii Duchêneho. V posledních minutách 30. července se pustili mechanici do opravy zaseklé převodovky Pickeringova vozu (č.8, Aston Martin, Pro AM). Závada na motoru vyřadila ze závodu ve stejné kategorii jedoucí Porsche č. 123 (Mühlner Motorsport).
Půl hodiny po půlnoci provedli u Porsche týmu Prospeed (č.75, Heylen, Pro) opravu poškozených pravých dveří. V kačírku za zatáčkou Fagnes na chvíli uvízl Mercedes č.55 (Graff Racing, Pro AM). Krátce nato zesílil déšť a boxové uličce nastal čilý ruch při výměně pneumatik. K mechanikům musel i poslední McLaren s poškozeným krytem spodku vozu po kolizi.
Neuplynula ani celá hodina nového dne a na dráhu již počtvrté vyjel zpomalovací vůz. Příčinou byl požár Ferrari F430 (č. 42, Sport Garage, Pro AM) v Les Combes. Ve stejné chvíli musel ze třetího místa na opravu převodovky vůz č. 98 (Phoenix, Pro). Devadesát minut po půlnoci začala vysychat na mokré dráze stopa a vozy se začaly trousit do boxů pro hladké pneumatiky.
Velmi rušno bylo dvě hodiny po půlnoci. Do boxů přijelo BMW Z4 stáje Faster Racing (č. 44, Pro AM) v oblacích kouře a s unikajícím olejem. Mechanici museli vzápětí hasit oheň, který zachvátil vůz. Ze závodu musel po rozsáhlém poškození karoserie chladiče odstoupit vůz č. 104 (Porsche, Cup). Opravený McLaren se vrátil na okruh a brzy jej následoval zpomalovací vůz. Druhý Haase zabořil příď svého audi o bariéru z pneumatik za levou zatáčkou následující po Rivage (č. 99, Phoenix, Pro). Pilot je po těžké havárii zdráv, ale vůz nebyl schopen v závodě pokračovat.
Klidnou směnu řidiči zpomalovacího vozu nedopřál Ruberti (č.9, Pro), který krátce po třetí hodině v Raidillonu rozsel části svého porsche po dráze. Úklid trosek trval půl hodiny. Vzápětí musel na opravu promáčknutých pravých dveří pilot pohárového Porsche (č. 161).
Mezitím se přiblížila druhá polovina závodu a poslední příděl bodů před závěrem závodu. V tu dobu již v závodě nepokračoval Enge se Šťovíčkem, jejichž vůz se nepodařilo opravit (č. 8, Aston Martin, Pro AM). Zde jsou ohodnocené posádky dvou hlavních tříd po 12 hodinách.
GT3 Pro Cup
p.
|
Posádka | St.č. | Vůz |
Body
|
1.
|
Ekström/Franchi/Scheider |
33
|
Audi R8 |
12.5
|
2.
|
Werner/Sandström/Hürtgen |
76
|
BMW Z4 |
9
|
3.
|
Makowiecki/Moser/Dusseldorp |
4
|
Aston Martin |
7.5
|
4.
|
Bobbi/Kechele/Petrobelli |
29
|
Ferrari 458 |
6
|
5.
|
Pla/Jousse/Goueslard |
10
|
Ferrari 458 |
5
|
6.
|
Heyer/Jäger/Lemeret |
35
|
Mercedes SLS |
4
|
7.
|
Hirschi/Palttala/Leclerc |
41
|
Ford GT |
3
|
8.
|
Albuquerque/Longin/Ortelli |
32
|
Audi R8 |
2
|
9.
|
Y.Clairay/Rodrigues/Mena |
3
|
Aston Martin |
1
|
10.
|
Goossens/Heylen/Soulet |
75
|
Porsche 997 |
0.5
|
GT3 Pro AM Cup
p.
|
Posádka | St.č. | Vůz |
Body
|
1.
|
Bartels/Bertolini/Hommerson/Machiels |
2
|
Ferrari 458 |
12.5
|
2.
|
D.Jones/G.Jones/Jordan |
90
|
Mercedes SLS |
9
|
3.
|
Badey/Morel/Moreau/Beauelique |
20
|
Ferrari 458 |
7.5
|
4.
|
Bravo/da Veiga/da Costa/Vahamaki |
6
|
Lamborghini |
6
|
5.
|
Vos/Kolen/Hamilton/Maasen |
44
|
BMW Z4 |
5
|
6.
|
Duez/Martin/Bachelart |
92
|
Ford Mustang |
4
|
7.
|
Vanthoor/Ritskes/van Oranje-Nassau/Retera |
16
|
Mercedes SLS |
3
|
8.
|
Gerber/Griffin/Caden/Ciocci |
50
|
Ferrari 458 |
2
|
9.
|
Lebed/Curtis/van der Kolk/van den Heuvel |
38
|
Mercedes SLS |
1
|
10.
|
Parisy/Vannelet/Haezebrouck/Vignali |
55
|
Mercedes SLS |
0.5
|
Svoji převahu ve třídě Gentleman Cup potvrzovala i nadále posádka Porsche č. 124, která zdvojnásobila svůj náskok na soupeře ve třídě a zároveň figuroval na celkovém 20. místě. Ke změně došlo v souboji pohárových Porsche, když se v čele této třídy pohybovala sestava Faggionato/Stepec/Prignaud/Racinet s deseti koly náskoku. Stejné pořadí bylo ve třídě GT4, Lotus jel čtyři kola před dalším ze soupeřů.
Zprávy z kvalifikace a první části jsou u konce. Ve 14,00 bude zahájen přenos závěru závodu na stránkách šampionátu Zde, GT1 TV Zde anebo na televizní stanici Sport 5.