Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

24 hodin ve Spa – první vítězství pro Audi v Belgii!

24 hodin ve Spa – první vítězství pro Audi v Belgii!

Technické závady a proměnlivé počasí drtily zúčastněné posádky.

O tomto víkendu proběhl na dráze belgického okruhu Spa-Francorchamps 63. ročník 24 hodinového závodu vozů třídy GT3 a GT4. Průběh kvalifikace a první poloviny závodu naleznete Zde.

Deset minut strávil v boxech během opravy mercedesu Lebed (č. 38, Pro AM) po nárazu do zdi v závěru první poloviny závodu. Necelou půlhodinu se u mechaniků zdržel Li (č. 12, Audi, Pro AM) s poškozeným posilovačem řízení.

Okolo půl páté chyboval i jeden z favoritů závodů. Ostřílený pilot a pětinásobný vítěz 24hodinovky ve Spa van de Poele (č.1, F458, Pro) přijel k mechanikům s poškozením levé přední části po kolizi s jiným vozem. Vozidlo, které mělo ještě problém s převodovkou, se nepodařilo opravit a tým Vita4One přišel o první vůz.

O hodinu později si počasí začalo měnící se intenzitou deště pohrávat se zbylými závodníky. V prořídlém poli se jezdcům dařilo vyvarovat větších chyb a o drama na okruhu se staralo selhávající obutí. Christodoulou musel měnit zadní pneumatiku (č. 60, McLaren, Pro AM), van der Straten měl defekt levého předního kola. Teprve v půl sedmé nezvládl Bryant (č. 79, Pro AM) svůj aston martin a zahrabal se v kačírku v zatáčce Stavelot. Pozdější kontrola vozu neodhalila poškození, ale než bylo vozidlo vyproštěno, uběhlo deset minut. Vedoucí vůz Gentleman Cupu pilotovaný Krumbachem (č. 124, Porsche) musel zajet na výměnu předního spoileru.

Probouzející se den přinutil k činnosti také mechaniky u stáje Vita4One, když čtvrtý Hommerson (č.2, F458, Pro AM) musel vyměnit levou přední pneumatiku. Sedm hodin před koncem závodu ukončil své účinkování da Costa (č. 6, Lamborghini, Pro AM), který nezvládl výjezd z Rivage a v další zatáčce narazil do bariéry. Následně se měnilo pořadí v GT4, když Greg Mansell (č. 70, Lotus) odstavil vůz v jehož vnitřek zachvátil požár. Předtím strávil více jak deset minut u mechaniků odstraňujících závadu na mazání motoru.

Krátce po výměně jezdců se Panis (č. 54, Mercedes, Pro AM) musel vrátit do boxů, když se uvolnila spona přidržující kapotu. Náprava byla jednodušší než v případě dalších problémů jednoho z vedoucích vozů v úvodu. U vozu Jana Heylena (č. 75, Porsche, Pro) mechanici ukončili snahu opravit klikovou hřídel. V záběrech kamer se objevil Parisy (č. 55, Pro AM), jehož mercedes se pomalu vlekl po okruhu. Disk jeho vozu byl však natolik poničen, že se francouzskému jezdci nepodařilo dojet do boxů.

Ke konci třetí čtvrtiny závodu pronásledovaly rozsáhlé technické problémy také další vozy mj. vedoucí vůz třídy Gentleman Porsche č. 124 (Rich) přišel o vedení po odstraňování problému s řazením rychlostí, Goueslard (č. 10, F458, Pro) měl problém s elektronikou převodovky a ze závodu odstoupil tým Speed Lover (č.103, Aston Martin, GT4) po závadě klikové hřídele.

Pořadí na prvních třech místech v hlavní kategorii zůstalo beze změn (Audi č.33, BMW č. 76, Aston Martin č.4), ve třídě Pro AM odsunula na třetí místo posádka červeného vozu Ferrari (č. 20) Mercedes č. 90. Problém s převodovkou Porsche č. 124 vynesl do čela kategorie Gentleman sestavu Brody/Corten/Hartema/Dujardin se stejným modelem vozu. Třída vozů Porsche Cupu zůstala beze změn. Odstoupení Lotusu vyneslo do čela třídy Nissan 370Z posádky Buncombe/Treson/Ward.

Vedoucí posádka Pro AM, Ferrari č.2 stáje Vita4One, si však ke konci této části zadělala na pořádný problém. Při delší zastávce v boxech přišli krátce o celkové třetí místo, ale nastartovaný motor vozu na zvedácích odstartoval řetězec nešťastných událostí. Komisaři udělili Machielsovi penalizaci za tento prohřešek. Belgickému jezdci se nepodařilo tuto informaci sdělit kvůli nefunkční radiové komunikaci a neúspěšné byly také pokusy pomocí tabulí. Neuposlechnutí trestu znamenalo tvrdý postih – černou vlajku. Teprve poté Machiels zajel do boxů, ale bylo již pozdě a vůz byl diskvalifikován!

V závodě pokračovala polovina vozů, jenž si i nadále žádaly pozornost zaměstnanců týmů. Zatímco Piccini předal vůz Rockenfellerovi (č. 98, Audi, Pro) a mechanikům na údržbu brzdového systému, Smith (č.79, Aston Martin, Pro AM) měl závadu na pohonném ústrojí, Panis (č. 54, Mercedes, Pro AM) posilovače, Bachelart (č. 92, Ford Mustang, Pro AM) řízení anebo Corbel (č. 22, F430, Gen) se trápil s přehříváním vozu. Zaseknutý třetí stupeň zabral půl hodiny práce u vozu Geddieho (č. 60, McLaren, Pro AM). Pomohla až výměna elektronické řídící jednotky. Gerber (č. 50, F458, Pro AM) musel zpomalit po defektu pneumatiky, jejíž běhoun se při jízdě do boxů oddělil a kutálel se po dráze.

Sled technických problémů narušily kolize, penalizace a kuriózní situace. Kolen (č. 44, Pro AM) nezvládl své bmw a po nárazu do zdi odstoupil necelé čtyři hodiny před koncem. Dusseldorp (č.4, Aston Martin, Pro) kolidoval na cílové rovince s Johanssonem (č. 23, Audi, Pro). Smolné vystoupení týmu Vita4One pokračovalo penalizací v délce jedné minuty pro zbývající Ferrari č. 29 (Pro). Kechele odpykal trest za použití neschválených pneumatik.

Corbel (č. 22, F430, Gen) tlačil svůj vůz boxovou uličkou. Protože mu nemohli dle pravidel pomoci s tlačením vozu mechanici, stoupli si za sebe a tlačili jej rukama položenými na zádech! Snaha byla marná, protože závadu na převodovce se již nepodařilo odstranit.

Tři hodiny před koncem se začalo kouřit z třetího vozu v pořadí pilotovaného Dusseldorpem (č.4, Aston Martin, Pro). Pravděpodobné následky nedávné kolize se snažili mechanici několikrát opravit. Již po první zastávce přišel holandský pilot o třetí místo na úkor Heyera (č. 35, Mercedes, Pro), následně se propadl až na 11. místo. Zároveň došlo ke změně na čele třídy Pro AM. Jordan (č.90, Mercedes) zdolal po krátkém souboji vedoucího Badeye (č. 20, F458).

Další drama se odehrálo na konci boxové uličky. Westbrook (č. 888, Porsche, Pro AM) se rozjel z boxového stání s náhle vzplanulým ohněm z pravé zadní části. Protože oheň byl v dolní části, britský pilot si jej nevšiml a tak okamžitě po protnutí čáry vyznačující konec boxů došlo po přidání plynu k vyvalení hustého kouře ze zádě německého vozu. Nepojízdný vůz na chvíli znemožnil výjezd vozidel z boxové uličky, než jej Westbrook s pomocí komisařů odtlačil na bok.

V kategorii Pro AM nadále probíhal souboj o vedení mezi Ferrari a Mercedesem. Úspěšnější byl Moreau za volantem italského vozu a hodinu před koncem získal zpět nedávno ztracené vedení ve třídě. K souboji o čtvrté místo se schylovalo v hlavní třídě, kde Petrobelli (č. 29, F458) si na chvíli oddechl po zajetí Albuquerquea (č. 32, Audi) do boxů na poslední doplnění paliva. Později stejně italský pilot, který byl pomalejší o cca 6 vteřin, musel kapitulovat.

Okolo bezpečně vedoucího Scheidera (č. 33, Audi, WRT) se v závěru shromáždili zbylé vozy ingolstadtské automobilky, aby jej triumfálně doprovodili do cíle den trvajícího závodu. Německý pilot se mohl radovat s kolegy po ujetí 545 kol (v čase 24:01:22.333) v náročných a neustále se měnících podmínkách. Znovu si po šesti letech vychutnával pocity štěstí po výhře, tehdy dobyté za volantem Maserati. Prvnímu vítězství Audi v belgické 24hodinovce přihlíželo na tribunách 60 tisíc diváků a v boxech šéf oddělení Audi Sport Dr.Wolfgang Ulrich, jehož vůz dobyl další vytrvalostní metu.

p.
 Posádka  Kat.  Vůz
Počet kol
1.
 Ekström/Franchi/Scheider
PRO
 Audi R8
545
2.
 Werner/Sandström/Hürtgen
PRO
 BMW Z4
543
3.
 Heyer/Jäger/Lemeret
PRO
 Mercedes SLS
535
4.
 Albuquerque/Longin/Ortelli
PRO
 Audi R8
534
5.
 Bobbi/Kechele/Petrobelli
PRO
 Ferrari 458
531
6.
 Badey/Morel/Moreau/Beauelique
PAM
 Ferrari 458
530
7.
 D.Jones/G.Jones/Jordan
PAM
 Mercedes SLS
529
8.
 Y.Clairay/Rodrigues/Mena
PRO
 Aston Martin
527
9.
 Gerber/Griffin/Caden/Ciocci
PAM
 Ferrari 458
526
10.
 den Boer/Knap/Hart
PAM
 BMW Z4
521
11.
 Hirschi/Palttala/Leclerc
PRO
 Ford GT
521
12.
 Lebed/Curtis/van der Kolk/van den Heuvel
PAM
 Mercedes SLS
518
13.
 Dean/Brown/Herbert/Johansson
PAM
 Audi R8
512
14.
 Fässler/Piccini/Rockenfeller
PRO
 Audi R8
510
15.
 Makowiecki/Moser/Dusseldorp
PRO
 Aston Martin
510
16.
 Vanthoor/Ritskes/v. Oranje-Nassau/Retera
PAM
 Mercedes SLS
504
17.
 Brody/Corten/Hartema/Dujardin
GEN
 Porsche 997
493
18.
 Rich/Bergmeister/Asch/Krumbach
GEN
 Porsche 997
493
19.
 Luyendyk/Li/Meins/Richard
PAM
 Audi R8
490
20.
 Bryant/McCaig/Smith/Twyman
PAM
 Aston Martin
489
21.
 Westbrook/Menzel/Stursberg/Riegel
PAM
 Porsche 997
485
22.
 Buncombe/Treson/Ward
GT4
 Nissan 370Z
476
23.
 Chaillet/du Bosqueau/Galand/Geoffroy
GEN
 Dodge Viper
473
24.
 Faggionato/Stepec/Prignaud/Racinet
CUP
 Porsche
470
25.
 Christodoulou/Geddie/Quaife/Wills
PAM
 McLaren GT
469
26.
 Nury/Salam/Merlin/G.Clairay
GEN
 Dodge Viper
467
27.
 Legrand/Sangiuolo/de Pasquale/Haugg
GT4
 BMW M3
465
28.
 Duez/Martin/Bachelart
PAM
 Ford Mustang
444
29.
 Nicolaidis/Spirgi/Keller/Baron
CUP
 Porsche
442
30.
 Baily/Schroyen/Close/van der Straten
GEN
 Ford Mustang
437
31.
 Vos/Kolen/Hamilton/Maasen
PAM
 BMW Z4
432
32.
 Muller/Gelladé/Grandjean/Sandona
CUP
 Porsche
407
33.
 Bartels/Bertolini/Hommerson/Machiels
PAM
 Ferrari 458
401
34.
 Pla/Jousse/Goueslard
PRO
 Ferrari 458
374
35.
 Parisy/Vannelet/Haezebrouck/Vignali
PAM
 Mercedes SLS
367
36.
 Panis/Lapierre/Demoustier/Debard
PAM
 Mercedes SLS
364
37.
 Goossens/Heylen/Soulet
PRO
 Porsche 997
331
38.
 Bravo/da Veiga/da Costa/Vahamaki
PAM
 Lamborghini
329
39.
 Comole/Corbel/Duchêne/Vaissière
GEN
 Ferrari 430
319
40.
 Piscopo/L.Mansell/G.Mansell/Giudici
GT4
 Lotus Evora
315
41.
 E.van de Poele/Verdonck/Vernay
PRO
 Ferrari 458
251
42.
 Negroni/Crotti/Fecchio/Piodi
CUP
 Porsche
239
43.
 van Audenhove/van Laere/Marin/Bigourie
GT4
 BMW M3
235
44.
 Roda/Giammaria/Ruberti
PRO
 Porsche 997
233
45.
 Basseng/Haase/Stippler
PRO
 Audi R8
224
46.
 Bouvy/Coens/Blanchemain/Kelders
PAM
 Corvette Z06
215
47.
 de Coster/Renmans/Langeberg/Slingerland
CUP
 Porsche
200
48.
 Brandella/Cayrole/Jouet/Petit
PAM
 Ferrari 430
160
49.
 Enge/Renard/Pickering/Šťovíček
PAM
 Aston Martin
154
50.
 Wauters/Kumpen/Hezemans
PRO
 Mercedes SLS
151
51.
 Giroix/Fatien/Barlesi/Al Azhari
PAM
 Lamborghini
136
52.
 Furnal/Lefort/Rosenblad/Thiry
PAM
 Porsche 997
131
53.
 De Lorenzi/Bonetti/Caccia/Bontempelli
PAM
 Porsche 997
128
54.
 Patterson/Bell/Cheever/Blundell
PAM
 Audi R8
112
55.
 Martin/Leinders/Hennerici
PRO
 BMW Z4
102
56.
 Bell/Goodwin/Mullen
PRO
 McLaren GT
88
57.
 Mallegol/Bachelier/Blank
PAM
 Ferrari 458
69
58.
 Hayek/Kox/Menten
PAM
 Lamborghini
65
59.
 van Splunteren/Miller/Sougnez/de Crem
PAM
 Porsche 997
43
60.
 Amos/Mayr-Melnhof/von Thurn und Taxis
PRO
 Lamborghini
36
61.
 Grivegnee/Vanderwauwer/A. van de Poele
GEN
 Aston Martin
19
62.
 Kirkaldy/Parente/Turvey
PRO
 McLaren GT
2

Vysvětlivky k tabulce.

Třídy: GT3 Pro Cup (PRO), GT3 Pro AM Cup (PAM), Gentleman Cup (GEN), Porsche Cup (CUP), GT4 (GT4).

Tučným písmem jsou zvýrazněni vítězné posádky jednotlivých tříd. Zvýrazněna jsou také příjmení českých pilotů.

Další ročník vytrvalostního závodu vozů GT je za námi. Šéf pořadatelské organizace, Stéphane Ratel, letos opět poodhalil plány týkající se budoucnosti gétéček. V tomto týdnu vyjde článek, který přiblíží již brzy představené novinky týkající se příštího roku, ale také změny v kalendáři GT1 během září 2011.