24 hodin ve Spa – první vítězství pro Audi v Belgii!
Technické závady a proměnlivé počasí drtily zúčastněné posádky.
O tomto víkendu proběhl na dráze belgického okruhu Spa-Francorchamps 63. ročník 24 hodinového závodu vozů třídy GT3 a GT4. Průběh kvalifikace a první poloviny závodu naleznete Zde.
Deset minut strávil v boxech během opravy mercedesu Lebed (č. 38, Pro AM) po nárazu do zdi v závěru první poloviny závodu. Necelou půlhodinu se u mechaniků zdržel Li (č. 12, Audi, Pro AM) s poškozeným posilovačem řízení.
Okolo půl páté chyboval i jeden z favoritů závodů. Ostřílený pilot a pětinásobný vítěz 24hodinovky ve Spa van de Poele (č.1, F458, Pro) přijel k mechanikům s poškozením levé přední části po kolizi s jiným vozem. Vozidlo, které mělo ještě problém s převodovkou, se nepodařilo opravit a tým Vita4One přišel o první vůz.
O hodinu později si počasí začalo měnící se intenzitou deště pohrávat se zbylými závodníky. V prořídlém poli se jezdcům dařilo vyvarovat větších chyb a o drama na okruhu se staralo selhávající obutí. Christodoulou musel měnit zadní pneumatiku (č. 60, McLaren, Pro AM), van der Straten měl defekt levého předního kola. Teprve v půl sedmé nezvládl Bryant (č. 79, Pro AM) svůj aston martin a zahrabal se v kačírku v zatáčce Stavelot. Pozdější kontrola vozu neodhalila poškození, ale než bylo vozidlo vyproštěno, uběhlo deset minut. Vedoucí vůz Gentleman Cupu pilotovaný Krumbachem (č. 124, Porsche) musel zajet na výměnu předního spoileru.
Probouzející se den přinutil k činnosti také mechaniky u stáje Vita4One, když čtvrtý Hommerson (č.2, F458, Pro AM) musel vyměnit levou přední pneumatiku. Sedm hodin před koncem závodu ukončil své účinkování da Costa (č. 6, Lamborghini, Pro AM), který nezvládl výjezd z Rivage a v další zatáčce narazil do bariéry. Následně se měnilo pořadí v GT4, když Greg Mansell (č. 70, Lotus) odstavil vůz v jehož vnitřek zachvátil požár. Předtím strávil více jak deset minut u mechaniků odstraňujících závadu na mazání motoru.
Krátce po výměně jezdců se Panis (č. 54, Mercedes, Pro AM) musel vrátit do boxů, když se uvolnila spona přidržující kapotu. Náprava byla jednodušší než v případě dalších problémů jednoho z vedoucích vozů v úvodu. U vozu Jana Heylena (č. 75, Porsche, Pro) mechanici ukončili snahu opravit klikovou hřídel. V záběrech kamer se objevil Parisy (č. 55, Pro AM), jehož mercedes se pomalu vlekl po okruhu. Disk jeho vozu byl však natolik poničen, že se francouzskému jezdci nepodařilo dojet do boxů.
Ke konci třetí čtvrtiny závodu pronásledovaly rozsáhlé technické problémy také další vozy mj. vedoucí vůz třídy Gentleman Porsche č. 124 (Rich) přišel o vedení po odstraňování problému s řazením rychlostí, Goueslard (č. 10, F458, Pro) měl problém s elektronikou převodovky a ze závodu odstoupil tým Speed Lover (č.103, Aston Martin, GT4) po závadě klikové hřídele.
Pořadí na prvních třech místech v hlavní kategorii zůstalo beze změn (Audi č.33, BMW č. 76, Aston Martin č.4), ve třídě Pro AM odsunula na třetí místo posádka červeného vozu Ferrari (č. 20) Mercedes č. 90. Problém s převodovkou Porsche č. 124 vynesl do čela kategorie Gentleman sestavu Brody/Corten/Hartema/Dujardin se stejným modelem vozu. Třída vozů Porsche Cupu zůstala beze změn. Odstoupení Lotusu vyneslo do čela třídy Nissan 370Z posádky Buncombe/Treson/Ward.
Vedoucí posádka Pro AM, Ferrari č.2 stáje Vita4One, si však ke konci této části zadělala na pořádný problém. Při delší zastávce v boxech přišli krátce o celkové třetí místo, ale nastartovaný motor vozu na zvedácích odstartoval řetězec nešťastných událostí. Komisaři udělili Machielsovi penalizaci za tento prohřešek. Belgickému jezdci se nepodařilo tuto informaci sdělit kvůli nefunkční radiové komunikaci a neúspěšné byly také pokusy pomocí tabulí. Neuposlechnutí trestu znamenalo tvrdý postih – černou vlajku. Teprve poté Machiels zajel do boxů, ale bylo již pozdě a vůz byl diskvalifikován!
V závodě pokračovala polovina vozů, jenž si i nadále žádaly pozornost zaměstnanců týmů. Zatímco Piccini předal vůz Rockenfellerovi (č. 98, Audi, Pro) a mechanikům na údržbu brzdového systému, Smith (č.79, Aston Martin, Pro AM) měl závadu na pohonném ústrojí, Panis (č. 54, Mercedes, Pro AM) posilovače, Bachelart (č. 92, Ford Mustang, Pro AM) řízení anebo Corbel (č. 22, F430, Gen) se trápil s přehříváním vozu. Zaseknutý třetí stupeň zabral půl hodiny práce u vozu Geddieho (č. 60, McLaren, Pro AM). Pomohla až výměna elektronické řídící jednotky. Gerber (č. 50, F458, Pro AM) musel zpomalit po defektu pneumatiky, jejíž běhoun se při jízdě do boxů oddělil a kutálel se po dráze.
Sled technických problémů narušily kolize, penalizace a kuriózní situace. Kolen (č. 44, Pro AM) nezvládl své bmw a po nárazu do zdi odstoupil necelé čtyři hodiny před koncem. Dusseldorp (č.4, Aston Martin, Pro) kolidoval na cílové rovince s Johanssonem (č. 23, Audi, Pro). Smolné vystoupení týmu Vita4One pokračovalo penalizací v délce jedné minuty pro zbývající Ferrari č. 29 (Pro). Kechele odpykal trest za použití neschválených pneumatik.
Corbel (č. 22, F430, Gen) tlačil svůj vůz boxovou uličkou. Protože mu nemohli dle pravidel pomoci s tlačením vozu mechanici, stoupli si za sebe a tlačili jej rukama položenými na zádech! Snaha byla marná, protože závadu na převodovce se již nepodařilo odstranit.
Tři hodiny před koncem se začalo kouřit z třetího vozu v pořadí pilotovaného Dusseldorpem (č.4, Aston Martin, Pro). Pravděpodobné následky nedávné kolize se snažili mechanici několikrát opravit. Již po první zastávce přišel holandský pilot o třetí místo na úkor Heyera (č. 35, Mercedes, Pro), následně se propadl až na 11. místo. Zároveň došlo ke změně na čele třídy Pro AM. Jordan (č.90, Mercedes) zdolal po krátkém souboji vedoucího Badeye (č. 20, F458).
Další drama se odehrálo na konci boxové uličky. Westbrook (č. 888, Porsche, Pro AM) se rozjel z boxového stání s náhle vzplanulým ohněm z pravé zadní části. Protože oheň byl v dolní části, britský pilot si jej nevšiml a tak okamžitě po protnutí čáry vyznačující konec boxů došlo po přidání plynu k vyvalení hustého kouře ze zádě německého vozu. Nepojízdný vůz na chvíli znemožnil výjezd vozidel z boxové uličky, než jej Westbrook s pomocí komisařů odtlačil na bok.
V kategorii Pro AM nadále probíhal souboj o vedení mezi Ferrari a Mercedesem. Úspěšnější byl Moreau za volantem italského vozu a hodinu před koncem získal zpět nedávno ztracené vedení ve třídě. K souboji o čtvrté místo se schylovalo v hlavní třídě, kde Petrobelli (č. 29, F458) si na chvíli oddechl po zajetí Albuquerquea (č. 32, Audi) do boxů na poslední doplnění paliva. Později stejně italský pilot, který byl pomalejší o cca 6 vteřin, musel kapitulovat.
Okolo bezpečně vedoucího Scheidera (č. 33, Audi, WRT) se v závěru shromáždili zbylé vozy ingolstadtské automobilky, aby jej triumfálně doprovodili do cíle den trvajícího závodu. Německý pilot se mohl radovat s kolegy po ujetí 545 kol (v čase 24:01:22.333) v náročných a neustále se měnících podmínkách. Znovu si po šesti letech vychutnával pocity štěstí po výhře, tehdy dobyté za volantem Maserati. Prvnímu vítězství Audi v belgické 24hodinovce přihlíželo na tribunách 60 tisíc diváků a v boxech šéf oddělení Audi Sport Dr.Wolfgang Ulrich, jehož vůz dobyl další vytrvalostní metu.
p.
|
Posádka | Kat. | Vůz |
Počet kol
|
1.
|
Ekström/Franchi/Scheider |
PRO
|
Audi R8 |
545
|
2.
|
Werner/Sandström/Hürtgen |
PRO
|
BMW Z4 |
543
|
3.
|
Heyer/Jäger/Lemeret |
PRO
|
Mercedes SLS |
535
|
4.
|
Albuquerque/Longin/Ortelli |
PRO
|
Audi R8 |
534
|
5.
|
Bobbi/Kechele/Petrobelli |
PRO
|
Ferrari 458 |
531
|
6.
|
Badey/Morel/Moreau/Beauelique |
PAM
|
Ferrari 458 |
530
|
7.
|
D.Jones/G.Jones/Jordan |
PAM
|
Mercedes SLS |
529
|
8.
|
Y.Clairay/Rodrigues/Mena |
PRO
|
Aston Martin |
527
|
9.
|
Gerber/Griffin/Caden/Ciocci |
PAM
|
Ferrari 458 |
526
|
10.
|
den Boer/Knap/Hart |
PAM
|
BMW Z4 |
521
|
11.
|
Hirschi/Palttala/Leclerc |
PRO
|
Ford GT |
521
|
12.
|
Lebed/Curtis/van der Kolk/van den Heuvel |
PAM
|
Mercedes SLS |
518
|
13.
|
Dean/Brown/Herbert/Johansson |
PAM
|
Audi R8 |
512
|
14.
|
Fässler/Piccini/Rockenfeller |
PRO
|
Audi R8 |
510
|
15.
|
Makowiecki/Moser/Dusseldorp |
PRO
|
Aston Martin |
510
|
16.
|
Vanthoor/Ritskes/v. Oranje-Nassau/Retera |
PAM
|
Mercedes SLS |
504
|
17.
|
Brody/Corten/Hartema/Dujardin |
GEN
|
Porsche 997 |
493
|
18.
|
Rich/Bergmeister/Asch/Krumbach |
GEN
|
Porsche 997 |
493
|
19.
|
Luyendyk/Li/Meins/Richard |
PAM
|
Audi R8 |
490
|
20.
|
Bryant/McCaig/Smith/Twyman |
PAM
|
Aston Martin |
489
|
21.
|
Westbrook/Menzel/Stursberg/Riegel |
PAM
|
Porsche 997 |
485
|
22.
|
Buncombe/Treson/Ward |
GT4
|
Nissan 370Z |
476
|
23.
|
Chaillet/du Bosqueau/Galand/Geoffroy |
GEN
|
Dodge Viper |
473
|
24.
|
Faggionato/Stepec/Prignaud/Racinet |
CUP
|
Porsche |
470
|
25.
|
Christodoulou/Geddie/Quaife/Wills |
PAM
|
McLaren GT |
469
|
26.
|
Nury/Salam/Merlin/G.Clairay |
GEN
|
Dodge Viper |
467
|
27.
|
Legrand/Sangiuolo/de Pasquale/Haugg |
GT4
|
BMW M3 |
465
|
28.
|
Duez/Martin/Bachelart |
PAM
|
Ford Mustang |
444
|
29.
|
Nicolaidis/Spirgi/Keller/Baron |
CUP
|
Porsche |
442
|
30.
|
Baily/Schroyen/Close/van der Straten |
GEN
|
Ford Mustang |
437
|
31.
|
Vos/Kolen/Hamilton/Maasen |
PAM
|
BMW Z4 |
432
|
32.
|
Muller/Gelladé/Grandjean/Sandona |
CUP
|
Porsche |
407
|
33.
|
Bartels/Bertolini/Hommerson/Machiels |
PAM
|
Ferrari 458 |
401
|
34.
|
Pla/Jousse/Goueslard |
PRO
|
Ferrari 458 |
374
|
35.
|
Parisy/Vannelet/Haezebrouck/Vignali |
PAM
|
Mercedes SLS |
367
|
36.
|
Panis/Lapierre/Demoustier/Debard |
PAM
|
Mercedes SLS |
364
|
37.
|
Goossens/Heylen/Soulet |
PRO
|
Porsche 997 |
331
|
38.
|
Bravo/da Veiga/da Costa/Vahamaki |
PAM
|
Lamborghini |
329
|
39.
|
Comole/Corbel/Duchêne/Vaissière |
GEN
|
Ferrari 430 |
319
|
40.
|
Piscopo/L.Mansell/G.Mansell/Giudici |
GT4
|
Lotus Evora |
315
|
41.
|
E.van de Poele/Verdonck/Vernay |
PRO
|
Ferrari 458 |
251
|
42.
|
Negroni/Crotti/Fecchio/Piodi |
CUP
|
Porsche |
239
|
43.
|
van Audenhove/van Laere/Marin/Bigourie |
GT4
|
BMW M3 |
235
|
44.
|
Roda/Giammaria/Ruberti |
PRO
|
Porsche 997 |
233
|
45.
|
Basseng/Haase/Stippler |
PRO
|
Audi R8 |
224
|
46.
|
Bouvy/Coens/Blanchemain/Kelders |
PAM
|
Corvette Z06 |
215
|
47.
|
de Coster/Renmans/Langeberg/Slingerland |
CUP
|
Porsche |
200
|
48.
|
Brandella/Cayrole/Jouet/Petit |
PAM
|
Ferrari 430 |
160
|
49.
|
Enge/Renard/Pickering/Šťovíček |
PAM
|
Aston Martin |
154
|
50.
|
Wauters/Kumpen/Hezemans |
PRO
|
Mercedes SLS |
151
|
51.
|
Giroix/Fatien/Barlesi/Al Azhari |
PAM
|
Lamborghini |
136
|
52.
|
Furnal/Lefort/Rosenblad/Thiry |
PAM
|
Porsche 997 |
131
|
53.
|
De Lorenzi/Bonetti/Caccia/Bontempelli |
PAM
|
Porsche 997 |
128
|
54.
|
Patterson/Bell/Cheever/Blundell |
PAM
|
Audi R8 |
112
|
55.
|
Martin/Leinders/Hennerici |
PRO
|
BMW Z4 |
102
|
56.
|
Bell/Goodwin/Mullen |
PRO
|
McLaren GT |
88
|
57.
|
Mallegol/Bachelier/Blank |
PAM
|
Ferrari 458 |
69
|
58.
|
Hayek/Kox/Menten |
PAM
|
Lamborghini |
65
|
59.
|
van Splunteren/Miller/Sougnez/de Crem |
PAM
|
Porsche 997 |
43
|
60.
|
Amos/Mayr-Melnhof/von Thurn und Taxis |
PRO
|
Lamborghini |
36
|
61.
|
Grivegnee/Vanderwauwer/A. van de Poele |
GEN
|
Aston Martin |
19
|
62.
|
Kirkaldy/Parente/Turvey |
PRO
|
McLaren GT |
2
|
Vysvětlivky k tabulce.
Třídy: GT3 Pro Cup (PRO), GT3 Pro AM Cup (PAM), Gentleman Cup (GEN), Porsche Cup (CUP), GT4 (GT4).
Tučným písmem jsou zvýrazněni vítězné posádky jednotlivých tříd. Zvýrazněna jsou také příjmení českých pilotů.
Další ročník vytrvalostního závodu vozů GT je za námi. Šéf pořadatelské organizace, Stéphane Ratel, letos opět poodhalil plány týkající se budoucnosti gétéček. V tomto týdnu vyjde článek, který přiblíží již brzy představené novinky týkající se příštího roku, ale také změny v kalendáři GT1 během září 2011.