Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

BES: Z drsných Arden do sladké Francie

BES: Z drsných Arden do sladké Francie

Předposlední závod vytrvalostní série v Magny-Cours. Již v sobotu.

Před necelým měsícem se stálí účastníci Blancpain Endurance Series účastnili spolu s třicítkou jiných zájemců 24 hodin trvajícího závodu. Nevyzpytatelné klima ardenského pohoří se postaralo o neustále měnící se podmínky na dráze okruhu Spa-Francorchamps. Spolu s nesčetnými technickými problémy a chybami unavených jezdců se počasí postaralo o dramatický a náročný závod. Na jeho konci se z vítězství radovala posádka Ekström/Franchi/Scheider ve voze Audi R8 LMS stáje Audi Sport Team WRT (Belgian Audi Club). Členitý profil belgické trati a jejího okolí nyní vystřídá rovinatá oblast francouzských Burgund. Zde sídlí již více jak půl století okruh pojmenovaný podle měst, u nichž leží – Circuit de Nevers Magny Cours.

Jméno dvanáct kilometrů severně ležícího Nevers patří mezi méně známé, více se ujal název dva kilometry vzdáleného městečka Magny-Cours. Paradoxem je, že okruh leží takřka za humny neznámé vesnice Saint-Parize-le-Châtel, od níž okruh odděluje velkokapacitní parkoviště pro návštěvníky.

Starosta Magny-Cours Jean Bernigaud, který byl původcem myšlenky vybudování autodromu, musel překonat řadu počátečních problémů. Plány na vybudování rychlého okruhu vzaly za své a tak došlo na postupné budování. K pětiset deset metrů dlouhé motokárové dráze z roku 1960 vybudované na vlastním pozemku, přibyla o rok později další část. Necelé dva kilometry dlouhý okruh byl již určen pro motocykly a automobily a byl slavnostně otevřen 12. března 1961. Automotodrom určený pro místní závody a výcvik talentů, pojmenovaný na počest tragicky zesnulého francouzského jezdce Jeana Behry, zatím příliš nepřipomínal budoucí místo Velkých cen. Areál byl postupně rozšiřován a o deset let později došlo i na prodloužení dráhy na 3,8 kilometru. K části okolo současné startovní rovinky a třetího sektoru byl přidán za úvodní zatáčkou úsek s táhlou pravou zákrutou, rovinkou a vracečkou, která vedla k místu napojení na starší okruh. Od této doby nabízí Magny-Cours využití tří různých verzí dráhy. Přesto automotodrom nadále hostil pouze národní šampionáty a to i přes neustálé zlepšování areálu.

Když v roce 1986 rodina Bernigaudů prodala okruh kraji Nièvre, podařilo se o tři roky později s pomocí francouzského prezidenta Mitterranda otevřít zcela přepracovaný automotodrom v délce 4 271 metrů. I nadále připomínal tvarem původní variantu, ale byl rozšířen na protilehlé straně za cílovou rovinkou a doplněn záhyby a šikanami na rovinkách. Na přestavěný okruh, který již získal současné pojmenování, se podařilo postupně přilákat organizátory významných mezinárodních závodů včetně F1. Také šampionát FIA GT pořádal v letech 2000-2005 na tomto francouzském okruhu jeden ze svých závodů. Poslední změny proběhly na okruhu v roce 2003.

Na nejdelší 4,411 kilometrů dlouhé trati se odehraje tříhodinový závod Blancpain Endurance Series. Její šířka se pohybuje v rozmezí 10,4–18 metrů a okraje jsou lemovány asfaltovými a kačírkovými únikovými zónami anebo jejich kombinací. Na jezdce čeká pět levých a šest pravých zatáček a tři šikany. Pouze polovina zatáček a jedna šikana však jezdce zpomalují výrazněji, takže se jedná o rychlý okruh. Což ještě umocňuje jeho profil s pozvolným stoupáním a klesáním dráhy. Nejnižší místo se nachází v pravotočivém oblouku Estoril (205 metrů nad mořem), za nímž dráha zvolna stoupá k pravé vracečce Adelaide (leží o 30 metrů výše). Následuje sjezd k levé vracečce za šikanou Nürburgring, odkud dráha stoupá k nejvyššímu místu na okruhu, pravé zatáčce Chateau D´ Eau (240 metrů nad mořem). Posléze již trať pozvolna klesá k prostoru startu a cíle. Jezdci krouží po směru chodu hodinových ručiček.

Sledování závodu.

 Událost  Den  BES TV  Sport 5
Závod  Sobota  18,00-21,30*  17,55-21,15

* v současné době není v dokumentech SRO uveden přenos závodu

Užitečné odkazy.

Oficiální stránky BES Zde

Kromě možnosti sledování zde naleznete bližší informace o sérii, např. složení posádek.

Daily Motion – oficiální stránka Blancpain Endurance Series Zde

Na stránkách lze nalézt necelou hodinu trvající sestřihy závodů z Monzy, Navarry a 24 hodin Spa. U obou tříhodinových závodů jsou také celé závody a u 24 hodin ve Spa vybrané části.

Sport 5 Zde

Český televizní program zaměřený na motorsport. Nabízí přenosy závodů GT1, GT3, Blancpain Endurance Series a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Jiří Čermák a slovenský závodník Andrej Studenič.