Power si připsal další vítězství a stále je ve hře o titul
Indy Grand Prix of Sonoma – výsledky závodu
Will Power a tým Penske se po problémech v posledních závodech vrátili zpět v pravou chvíli. Tým "Captaina" Penskeho zcela dominoval závodu IndyCar v Sonomě a jeho jezdci obsadili v nepříliš zajímavém závodě první tři místa. Powerův největší soupeř Franchitti dojel čtvrtý před stájovým kolegou Scottem Dixonem.
Indy Grand Prix of Sonoma – Infineon Raceway
75 kol
1 žlutá fáze – 3 kola
2 jezdci ve vedení – celkem 4 změny ve vedení
Nejvíce kol ve vedení: Will Power – celkem 71 kol
Nejrychlejší kolo: Will Power – 80,8194 (ve 2. kole závodu)
Závod na kalifornském přírodním okruhu Infineon Raceway měl odpovědět na otázku, zda jsou Will Power a tým Penske schopni vrátit se zpět do boje o letošní titul. Infineon Raceway je místem, kde se Penskemu v posledních létech tradičně daří, a nejinak tomu bylo i letos. Dominance týmu byla zřejmá už během kvalifikace a pro tentokráte na Penskeho vozy nestačil ani Dixon, ani Franchitti, o zbytku startovního pole ani nemluvě. Důvod zmínil na tiskové konferenci již po kvalifikaci Dario Franchitti. Zatímco na primárních pneumatikách byly Ganassiho vozy rovnocenným soupeřem, po přezutí na měkčí "červené" byla rovnováha vozu ta tam a Ganassiho technici nedokázali tento problém po celý závodní víkend odstranit. A "červené" byly na jedno kolo až o jednu sekundu rychlejší, než primární "černé" pneumatiky. V samotném závodě však mohlo být vše jinak.
Start proběhnul bez problémů a jezdci se poměrně rychle seřadili do procesí vozů, které pak dlouho bez větších změn kroužilo po trati. Graham Rahal se zpočátku snažil tlačit na Alexe Taglianiho, ale poté co na výjezdu z Karuselu vyjel polovinou vozu z trati, výrazně ochladnul. Bylo zřejmé, že vozy z pozic hluboko v poli mohou pomýšlet na posun vpřed jedině za pomoci alternativní palivové strategie. Jako první se rozhodnul ji vyzkoušet Tony Kanaan, který již v pátem kole zajel do boxů pro palivo a výměnu primárních pneumatik za alternativní "červené". Brzy ho následovala řada dalších jezdců, například Kimball, Pagenaud, Hildebrand a Meira. Tomu však mechanici nestačili upevnit levé přední kolo a při následném zastavení na hranici pit boxu mu zhasnul motor. Jak se však v dalším průběhu závodu ukázalo, alternativní palivová strategie tentokráte příliš nepomohla, protože se stále jelo pod zelenou vlajkou, a rychlejší jezdci jako Kanaan zůstali nakonec stejně blokováni těmi pomalejšími na chvostu pole. Kanaan musel nakonec stejně odstoupit pro technickou poruchu.
Průběh první části závodu příliš vzrušení nepřinesl. Předjížděcích manévrů bylo jako šafránu. V 19. kole dostal Viso Bourdaise v zatáčce č. 7 a další povedený manévr předvedl v 24. kole Servia. Větší vzrušení nepřišlo ani během prvních zastávek v boxech. Na jedo kolo se do vedení dostal Ryan Briscoe, to když vedoucí Power i druhý Castroneves zajeli do boxů pro palivo o jedno či dvě kola dříve. Poté však Australan znovu převzal vedení. Na zbývajících místech první pětice se stále držely oba vozy Chipa Ganassiho. Zastávky v boxech posunuly vpřed Pantana, který se dostal před Hinchcliffa, Visa a Bourdaise.
K výraznějším změnám nedošlo ani v druhém segmentu závodu. Nevyznamenala se ani režie přenosu, které unikla alespoň ta trocha akce, kdy se například Power dostával před pomalejšího Jakese, či Taglianiho. Vzrušení nepřinesly ani další zastávky v boxech. Přesto se však občas bojovalo alespoń ve středu pole. Z jednoho takového sřetu si odnesl šrámy vůz Marca Andrettiho, který svým předním křídlem rozpáral v sedmé zatáčce zadní pneumatiku vozu JR Hildebranda. Tomu se naštěstí podařilo vůz zvládnout.
S blížícím se koncem závodu se začal jednak dotahovat Castroneves na Powera, jednak velmi rychlý Bourdais na Hinchcliffa. Navíc se vedoucí dvojice rychle přibližovala pomalejším jezdcům na konci pole. Pak však přišlo 66. kolo a jediná žlutá fáze závodu, kterou způsobil Ho-Pin Tung svým výletem do pneumatikové bariéry. Přestože bylo vyhlášení žluté poněkud sporné, následný restart přinesl v podstatě poslední možnost změnit pořadí. Přišlo však ještě jedno kontroverzní rozhodnutí race control, když posunulo Jakese jedoucího o kolo zpět za první pětici, ale nechalo ho před šestým závodníkem v pořadí.
Havárie Ho-Pin Tunga
Castroneves se samozřejmě při restartu příliš nesnažil, protože dalším sestřelením Powera při boji o vítězství by Penskeho sotva potěšil. Zabodoval však Bourdais, který se posunul před Hinchcliffa. Poslední kola přinesla ještě souboj mezi Saavedrou a Conwayem, ale to už bylo skutečně vše.
Poslední kola závodu včetně souboje Saavedry a Conwaye
Prvních pět vozů na startu skončilo na prvních pěti pozicích v cíli. Šestý Pantano se po výborném výkonu v závodě ze svého úspěchu bohužel dlouho neradoval, protože ho race control dalším lehce kontroverzním rozhodnutím penalizovala za blokování, a tak se posunul až na 17. příčku.
Dario Franchitti zůstává i nadále ve vedení šampionátu, jeho náskok se však změnšil na 26 bodů. Penskeho vozy obsadily první tři místa poprvé od závodu v Nazarethu v roce 1994, celkově se jim to však podařilo již po osmé. Naposledy se podobný úspěch podařil v IndyCar týmu Michaela Andrettiho, jehož vozy obsadily první tři místa při závodu v St. Petersburgu v roce 2005.
Příštím závodem je premiéra IndyCar na městském okruhu v Baltimore. Jede se již příští týden.
p.
|
Jezdec | Tým |
Kol
|
Čas/odstup
|
1.
|
W.Power | Team Penske |
75
|
1:47:29.7619
|
2.
|
H.Castroneves | Team Penske |
75
|
+ 3,2420
|
3.
|
R.Briscoe | Team Penske |
75
|
+ 6,4494
|
4.
|
D.Franchitti | Target Chip Ganassi Racing |
75
|
+ 7,6540
|
5.
|
S.Dixon | Target Chip Ganassi Racing |
75
|
+ 14,4755
|
6.
|
S.Bourdais | Dale Coyne Racing |
75
|
+ 17,1257
|
7.
|
J.Hinchcliffe | Newman/Haas Racing |
75
|
+ 17,2713
|
8.
|
G.Rahal | Chip Ganassi Racing |
75
|
+ 17,7900
|
9.
|
E.Viso | KV Racing Technology |
75
|
+ 21,6276
|
10.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
75
|
+ 22,1731
|
11.
|
O.Servia | Newman/Haas Racing |
75
|
+ 22,9512
|
12.
|
M.Plowman | Sam Schmidt Motorsports |
75
|
+ 24,2602
|
13.
|
A.Beatriz | Dreyer & Reinbold Racing |
75
|
+ 29,7207
|
14.
|
S.Saavedra | Conquest Racing |
75
|
+ 41,1146
|
15.
|
S.Pagenaud | HVM Racing |
75
|
+ 41,7526
|
16.
|
M.Conway | Andretti Autosport |
75
|
+ 74,2912
|
17.
|
G.Pantano | Dreyer & Reinbold Racing |
75
|
+ 74,2922
|
18.
|
T.Sato | KV Racing Technology |
74
|
1 kolo
|
19.
|
J.Jakes | Dale Coyne Racing |
74
|
1 kolo
|
20.
|
A.Tagliani | Sam Schmidt Motorsports |
74
|
1 kolo
|
21.
|
D.Patrick | Andretti Autosport |
74
|
1 kolo
|
22.
|
V.Meira | A.J.Foyt Enterprises |
74
|
1 kolo
|
23.
|
JR Hildebrand | Panther Racing |
74
|
1 kolo
|
24.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
74
|
1 kolo
|
25.
|
E.Carpenter | Sarah Fisher Racing |
74
|
1 kolo
|
26.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
66
|
8 kol
|
27.
|
H. Tung | Dragon Racing |
64
|
havárie
|
28.
|
T.Kanaan | KV Racing Technology |
38
|
porucha
|
Všechny časy neoficiální