Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Jan Charouz o podrobnostech jeho debutu v Brazílii

Jan Charouz o podrobnostech jeho debutu v Brazílii

Exkluzivní rozhovor pro FORMULE.cz.

Autor: Roman Klemm

Úspěšnému představení českého pilota v pátečním tréninku v Interlagosu předcházely tři měsíce příprav. Jan Charouz prozradil Formuli.cz podrobnosti o okolnostech svého debutu v cirkusu Bernieho Ecclestona.

Formule.cz: Kdy jste se najisto dozvěděl, že to s Brazílií klapne?
Jan Charouz: "Úplně na poslední chvíli, a to někdy ve čtvrtek odpoledne, den před tréninkem. Čekali jsme na potvrzení superlicence."
 
Nebyl fakt, že jste smluvně zavázán Renaultu, problémem?
JCH: "Nebyl, protože celé moji spolupráci s HRT F1 Teamem včetně testování v Abú Zabí přihlížel Eric Boullier a se vším souhlasil."
 
Kdy jste přicestoval do Sao Paula?
JCH: "V úterý ráno, protože jsem se chtěl aklimatizovat a přizpůsobit časovému pásmu zde v Brazílii, když jsem před tím trávil čas v Abú Zabí. Také mi to dalo možnost trošku času se porozhlédnout po městě, je tu opravdu zajímavá kultura."
 
Musí se „páteční jezdci“ zúčastnit rozpravy jezdců před podnikem a ostatních podobných povinných akcí?
JCH: "Ano, musí dělat všechno, co normální jezdci, pro případ, že by se něco stalo a museli hlavního jezdce ve zbytku závodního víkendu zastoupit."
 
Jak Vás přijali ostatní jezdci cirkusu F1. Máte mezi nimi dobré známé?
JCH: "Mám, spoustu jezdců znám buď z paddocku Formule 1, anebo když jsem proti nim závodil v nižších kategoriích."
 
Jak se choval Vitantonio Liuzzi, který musel vyklidit kokpit?
JCH: "Samozřejmě by asi radši jel sám, ale chápe, že to je jedna z mála možností pro nové jezdce, jak se dostat do Formule 1."
 
Vyhlížel jste na trati za jízdy Michaela Schumachera, Sebastiana Vettela a jiné superhvězdy? Nebo jste se nenechal ani na okamžik rozptýlit?
JCH: "Nenechal jsem se rozptylovat, samozřejmě jsem je na trati potkával a je to dobrý pocit být na trati zároveň s těmito jmény, ale nakonec to jsou závodníci jako všichni ostatní."
 
Mohl jste si od ostatních něco odkoukat?
JCH: "Spíš před jízdou z různých onboard záběrů z internetu a od týmu. Na trati se potom snaží člověk hledat si prostor na volné kolo. Když bych za někým jel moc blízko, pohyboval bych se v turbulentním vzduchu a auto pak ztratí přítlak."
 
Čemu jste se v Brazílii hlavně naučil?
JCH: "Asi největším přínosem pro mě bylo naučit se trať v Interlagosu přímo s formulí 1. To se nedá ničím nahradit. Všechno ostatní je stejné i na jiných místech."
 
Jako nejpilnější jezdec dopoledne jste v pátek ujel 37 kol, to odpovídá více než polovině závodu – jak jste se s úkolem vypořádal fyzicky?
JCH: "Fyzicky jsem byl v pořádku, věděl jsem, že je možnost, že se ke konci roku s formulí 1 svezu, tak jsem se přes tři měsíce intenzivně připravoval - jednou až dvakrát denně posilovna nebo běh, správná životospráva a tak dále."
 
Co konkrétně jste musel pro HRT na voze zkoušet?
JCH: "Jeden z mých úkolů v tréninku bylo zjistit, jak dlouho gumy vydrží v závodě, a to se nám povedlo. Na druhou stranu to znamenalo, že jsem celý trénink musel odjezdit na jedné sadě gum, takže jsem měl jen jednu možnost zajet dobrý čas."
 
Převzal byste v případě „pokaženého žaludku“ Daniela Riccarda nebo Liuzziho vůz v závodě Vy nebo někdo jako Pedro de la Rosa?
JCH: "Jsem tady jako třetí jezdec, takže bych jel já."
 
Podílel jste se i zbytek víkendu aktivně na práci týmu HRT?
JCH: "Ano, chodím na všechny týmové schůzky ohledně nastavení vozu, výkonnosti jezdců, strategií do závodu a podobně."
 
Jakým způsobem byla akce financována?
JCH: "Akce byla financovaná mými dlouhodobými sponzory Česká pojišťovna, Interwetten, Forch, Jihostroj, kterým bych chtěl tímto poděkovat. Dále mi k tomu dopomohl tým Lotus Renault GP a společnost Genii, která pomáhá jezdcům dostat se do Formule 1. Sponzoři byli na autě vedle hlavy jezdce a na boku monokoku. Spekulace o tom, že jsme za trénink platili astronomické částky, jsou nesmyslné. Jinak testy nováčků v Abú Zabí jsem jel zdarma, díky mé pozici rezervního jezdce v týmu Lotus Renault GP."
 
Co Vás sportovně v sezoně 2011 ještě čeká?
JCH:
"Sezóna 2011 pomalu končí, vyjma nějakého testování se budu připravovat na příští sezónu."