Souboj výrobců aneb vozy MS GT 2012 – 7. díl
Porsche 911 GT3 R.
První zmínky o možné účasti Porsche probleskly až na konci listopadu, když bylo uváděno jeho použití týmem Prospeed Competition. Od Porsche se nedal očekávat velký zájem, respektive nabídnutí povolené míry podpory vybranému týmu.
Klesající naděje na zastoupení německého výrobce oživily začátkem února zvěsti o zájmu čínských investorů o stáj provozující vozy Porsche. I když další dohady zmiňovaly i účast Mika Hezemanse na projektu, zcela jasno bylo až 12. března v pořadatelem uveřejněné startovní listině. Nakonec se o vozy bude starat belgický Mühlner Motorsport.
Foto: Martin Ševčík
Porsche 911 GT3 R modelového ročníku 2010 během akce na brněnském automotodromu.
Nestárnoucí legenda
První vozy řady 911 sjely z výrobních pásů bezmála před padesáti lety. Přestaveny jsou prozatím ještě vozy z předposlední generace (997) uvedené v roce 2005 s vylepšením po čtyřech letech výroby. V nabídce je nepřeberné množství verzí lišících se mj. pohonnou jednotkou, karosérií anebo typem pohonu. Základem závodního vozu je jeden z vrcholů z nabídky, typ 911 GT3 RS, které upravuje Porsche Motorsport Department z Weissachu. Zde připravují pohárové verze s označením Cup, pro třídu GT2 označené RSR a pro GT3 pouze s písmenem R (z roku 2010 i 2012).
Foto: Tomáš Krejčík
Brzdové kotouče na přední nápravě. Mřížkovaný výdech horkého vzduchu od brzd za rozšířením blatníku je specialitou závodní verze.
Šasi vyrobené z oceli je doplněno na přední nápravě systémem McPherson, vzadu je vyspělejší víceprvkové uchycení. Silniční verze je poprvé vybavena elektronicky ovládanými tlumiči s možností volby ze dvou jízdních režimů. Nebude ovšem určena závodním vozům na rozdíl od většího rozchodu. Novinkou u aktuální závodní verze je změkčení předních stabilizátorů, které by mělo potlačit nedotáčivost.
Sériový vůz je vybaven karbon keramickými kotouči, jež budou moci využívat i piloti za volanty strojů belgicko-čínské stáje. V obou případech je vůz vybaven ABS, byť závodní je jinak nastavena. Totéž platí i pro kontrolu prokluzu.
Foto: Tomáš Krejčík
Ojedinělé je uložení motoru za zadní nápravou, stejně jako jeho koncepce – šestiválcový boxer. Jeho zvláštností je protiběžné umístění pístů na jedné klikové hřídeli. Původní objem 3 797 cm3 byl zvětšen na 3 996 cm3, stejný ovšem může mít i omezená 600 kusová série silničního vozu s dodatkem 4.0. Výsledkem je nárůst výkonu z 336 kW na 368 kW u letošního závodního modelu. V minulém století býval chlazen vzduchem, od roku 1998 bylo potřeba pohonnou jednotku chladit vodou.
V obou případech je poháněna zadní náprava. Sériovou šestirychlostní ručně řazenou převodovku nahradil typ se sekvenčním řazením, nově s pádly pod volantem.
Během půlstoletí se podoba vozu příliš nezměnila. Základní rysy zůstávají zachovány, přičemž modely s označením 996 s pozměněnými předními světlomety vyvolaly nevoli u fanoušků. Výsledkem byl návrat ke klasice počínaje řadou 997 a nejnovějším přírůstkem s označením 991.
Foto: Tomáš Krejčík
Předloha představuje takřka shodný obrázek v porovnání se závodním modelem. Přední směrová světla nahradily další vstupy vzduchu. V karoserii přibyly i další přívody a odvody vzduchu v okolí 18 palcových kol krytých patrnějším rozšířením (sériový vůz má 19 palcová).
Foto: Tomáš Krejčík
Porsche řady 997 vyráběné v letech 2005-2009 má podobný tvar koncových svítilen, po modernizaci byly žárovky nahrazeny LED diodami. Přestože je vůz vybaven ochranným rámem a zadním křídlem, nejedná se o model, z něhož vychází závodní speciály.
Ve výbavě silničního vozu nalezneme např. bezpečnostní klec za posádkou anebo i karbonové zadní křídlo umístěné na podobných nosnících z hliníku. V závodní verzi jsou ovšem tyto detaily dotaženy k dokonalosti, včetně většího podílu karbonových dílů na panelech karoserie.
Zatímco vnitřek okruhového modelu je podobný svým konkurentům na dráze, silniční vůz se vymyká svým nablýskaným soupeřům v autosalonech. Obložení je sice na podobné úrovni, ale přístrojová deska postrádá větší displej a naopak nabízí hned trojici kruhových přístrojů v tubusech doplněnou další dvojicí na bocích. Na volantu byste marně hledali tlačítka anebo pádla. Řazení probíhá řadicí pákou s kulisou řazení. Kromě menších displejů v přístrojích tak plynoucí 21. století připomene obrazovka na středovém panelu.
Foto: Tomáš Krejčík
Hodnoty silniční verze vyráběné v Stuttgartu jsou délka 4 493 mm (4 467mm u závodního), šířka 1852 mm (1 878 mm) a výška 1 280 mm při rozvoru 2 360 mm. Podstatnější rozdíl je ve váze 1 370 kg oproti 1 200 kg u speciálu. Výkony u závodní verze uváděny nejsou, ale silniční model zvládne stovku za čtyři vteřiny a maximum je na hodnotě 310 km/h. Cena bude tentokráte bez daně v obou případech, silniční bylo možné pořídit od 122 400 euro, závodní od 304 500 euro (2010 stál 279 000 euro).
Zdroj: Porsche, Ultimate Car Page, GT3, Wikipedia, Formule