Porsche 911 GT3 R
Představení nového GT3 bojovníka z Weissachu.
Porsche Motorsport odhalilo 15. května na Nürburgringu po dlouhém čekání a řadě odkladů novou 911 GT3 R. Ještě před plánovanou závodní premiérou v lednu 2016 v Daytoně má být novinka od prosince nabízena zákazníkům.
Nejnovější počin německého výrobce přichází v hodině dvanácté, neboť ve vysoce konkurenčním prostředí třídy GT3 začíná být patrný přesun týmů k modernější konkurenci. Situaci navíc umocňuje chystaná generační obměna vozů GT3, v níž se Porsche zařadí na konec zástupu. Dlouho očekávaný vůz je představen více jak dva roky po premiéře varianty pro třídu GTE. Zpoždění podtrhuje také blížící se doba retuší silniční 991, která je na trhu již od roku 2011.
Nyní se můžete seznámit s výsledkem práce techniků z Weissachu. Pro připomenutí a představu je popis doplněn údaji předchůdce s posledními úpravami představenými v roce 2013.
Foto: Porsche
Úkolem konstruktérů bylo mj. zaměření na zlepšení aerodynamické účinnosti, ovladatelnosti, nižší hmotnost dílů a vyšší úroveň bezpečnosti. Nejen nižší spotřeba se podílí na snížení provozních nákladů, ale také důraz na dostupnější náhradní díly a servis.
Jako základ pro přestavbu dle pravidel GT3 byl opět vybrán silniční typ 911 GT3 RS. V porovnání s předchozí nepatrně nastavovanou generací je rozvor prodloužen o 8,3 centimetru na 2 463 mm. Tím se podařilo zajistit lepší rozložení hmotnosti anebo předvídatelnější řízení.
Šasi je tvořeno z kombinace hliníkových a ocelových částí. Panely karoserie jsou u závodní verze vyrobeny z uhlíkových vláken nejen u krytů motoru a kufru, ale také u ostatních částí (např. místo střechy z hořčíku). Skla, poprvé včetně čelního, jsou nahrazeny polykarbonátem.
Na přední nápravě je stále používáno zavěšení McPherson. Vzadu je použito opět vyspělejší víceprvkové zavěšení. Mnoho dalších informací úpravce neuvádí, přepracování zavěšení opatřeného i nadále vybaveného nastavitelnými tlumiči a pružinami se také podílelo na snížení těžiště.
Průměr kotoučů předních brzd doplněných šestipístkovými třmeny zůstal i nyní na hodnotě 380 mm. Vzadu byl jejich průměr zvětšen z 355 mm na 372 mm, třmeny jsou i nadále čtyřpístkové. Pilotem nastavitelná míra pomoci ABS patří mezi jednu z částí řízených elektronikou Bosch MS (verze 6.4. místo 4.0).
Kola na obou nápravách mají průměr 18 palců. Vpředu mají šířku 12 palců, vzadu třináct. Dodavatelem disků je nyní BBS namísto firmy Rays.
Pohonná jednotka o objemu 3 996 cm3 se i nadále obejde bez pomoci turbodmychadla. Výkon je v porovnání s předchůdcem, ale také s předlohou podobný. Pohybuje se okolo pěti set koní, konkrétní hodnota závisí na požadavcích vyrovnání výkonnosti, mj. dle průměru omezovače sání.
Snížených nároků na přísun paliva bylo docíleno vysokotlakým přímým vstřikováním (až 200 barů) a proměnným časováním ventilů plochého šestiválce. Přesto objem zesílené nádrže dle současného trendu vzrostl na 120 litrů.
Motor tradičně umístěný za zadní nápravou je spojen se šestistupňovou sekvenční převodovkou.
Porsche upustilo u tohoto modelu od bočních chladičů a stejně jako u vyspělejší verze 911 RSR (GTE) používá jediný ve středu. Změny pod kapotou jsou patrné i na povrchu, kdy v předním nárazníku zabírají vstupy výrazně menší plochu. Naopak dříve nezvykle hladká kapota je nyní vprostřed opatřena otvory odvádějící horký vzduch od chladiče.
Foto: Porsche
Foto: Tomáš Krejčík
Starší model v barvách týmu ARC Bratislava. Za povšimnutí stojí rozdílné vzezření předního nárazníku a kapoty, což činí závodní verze různých generací za snadněji rozlišitelné.
Průduchy na vrchní straně blatníků mají zajistit větší přítlak na přední nápravě. Nepřehlédnutelné zadní křídlo měří na délku dva metry a je čtyřicet centimetrů široké.
U nově představených vozů je již standardním bezpečnostním prvkem poklop ve střeše. Porsche zmiňuje kromě obvyklejších vyjímatelných dveří možnost vyjmutí bočních oken. To vše k zajištění lepšího přístupu záchranářů k pilotovi.
Foto: Porsche
Pohled na pracoviště pilota. Namísto displeje od společnosti Motec odečítá nyní údaje od barevného displeje dodaného Cosworthem.
Za plejádu technických a bezpečnostních vymožeností v novém voze však Porsche bude požadovat již 429 000 euro bez daně. Přitom předchůdce z roku 2012 stál 304 500 euro s možností dokoupení vylepšení roku 2013 za dalších 45 500 euro.
Rozměry uváděné v minulosti úpravcem byly buď velmi neurčité anebo se týkají verze 2012 (hodnoty v závorce), jenž posléze po vylepšení v dalším roce narostla přibližně do velikosti novinky. Délka nově představeného vozu je 4 604 mm (4 467 mm), šířka vpředu, respektive vzadu dosahuje hodnoty 1 975/2 002 mm (1 879 mm). Údaj o výšce uveden nebyl, model 2013 byl přibližně 1,3 metru vysoký.
Přestože by má být nejnovější počin dle tvrzení úpravce lehčí, je uváděna hodnota 1 220 kilogramů. Ačkoliv tento údaj také závisí na dalším vyvážení výkonnosti, starší vůz vážil asi 1,2 tuny.
Foto: Porsche