Účastníci MS GT 2012: 3. díl
Reiter Engineering.
Když byl v lednu Hans Reiter dotázán, zda by měl zájem o účast ve světovém mistrovství, jeho odpověď byla kladná. Překážkou byl nedostatek finančních prostředků. Přestože během dalšího měsíce nemělo dojít k pokroku, oznámení týmu z 1. března potvrdilo účast v šampionátu. Reiter zmínil především zájem o asijské podniky, které spolu s ruským trhem patří mezi jeho významná odbytiště.
Zároveň byla uvedena informace o případném využití služeb Petera Koxe. Při odhalení startovní listiny SRO 12. března uvedl tým jednu z dvojic tvořenou Tomášem Engem a Albertem von Thurn und Taxisem. Jméno posledního člena a kolegy Koxe, Daryl O´Younga, bylo zveřejněno 16. března.
Německou stáj založil v roce 2000 německý inženýr Hans Reiter. Je nejen zakladatelem, majitelem, ale zastává i roli vedoucího společnosti a závodního týmu. Od počátků spolupracuje s automobilkou Lamborghini. S upraveným vozem Diablo se od roku 2001 účastnil mistrovství FIA GT. Páté místo v předposledním závodě stačilo na celkové deváté místo v hodnocení týmů. Další dva roky se týmu nepodařilo bodovat.
V roce 2003 začal upravovat novější model Murciélago, s nímž začal závodit o rok později. Již v druhém závodě posádka Peter Kox/Oliver Gavin vybojovala bronz. Stáj pak s občasnými bodovými příděly byla účastníkem FIA GT do roku 2007.
Mezitím se tým zaměřil s menším modelem Gallardo na úvodní ročník evropského mistrovství GT3. Stáj se sem po delší odmlce vrátila v minulých dvou sezonách.
Hlavním šampionátem pro tým z Kirchanschöringu bylo domácí mistrovství ADAC GT Masters pořádané od roku 2007. Stáj zde vybojovala týmový titul v roce 2007, 2008 a 2011. Také její piloti jsou ověnčeni tituly v hodnocení jezdců. V roce 2007 to byl Christopher Haase, o tři roky později Peter Kox a Albert von Thurn und Taxis. Kromě roku 2009 se tým zúčastnil všech ročníků.
Foto: Tomáš Krejčík
Stáj byla součástí úvodního ročníku světového mistrovství GT1 v roce 2010. Tři vítězství, tři druhá místa a dvě třetí místa znamenaly v závěrečném součtu 155 bodů, což stačilo na bronz. V dalším roce převzal vozy nepříliš úspěšně působící Swiss Racing Team, přestože si pochvaloval jejich výborný stav. Po vážné havárii obou vozů v MS nepokračoval, nejprve kvůli náročnosti oprav a následně pro údajný nedostatek náhradních dílů.
Výčet šampionátů by nebyl úplný bez účasti v Blancpain Endurance Series, sérii VLN anebo v pohárovém Lamborghini Super Trofeo.
Posádka vozu č. 24: Tomáš Enge /Albert von Thurn und Taxis
Český pilot loni dostal místo Turnera nového kolegu Alexe Müllera, který se stal posilou týmu Young Driver AMR. Dvakrát vyhráli kvalifikační závod, následně v obou hlavních kláních z toho bylo pouze druhé místo (Silverstone, Goldenport). Další přítomnost na stupních vítězů se kromě bronzového víkendu v Zolderu odehrála druhým místem v kvalifikačním klání a třetím místem v nedělním závodě na okruhu Paul Ricard. Před posledním závodem měl Tomáš šanci i na trofeje z cenných kovů v celkovém hodnocení. Kvůli sporné penalizaci v závěrečném závodě na něj znovu zbyla jen bramborová medaile po nasbírání 103 bodů.
Výčet úspěchů, které v minulosti dosáhl všestranný a zkušený rodák z Liberce by byl velmi dlouhý a zahrnuje mj. titul ze série LMS v roce 2009 anebo výhru ve třídě GTS (GT1) v Le Mans v roce 2003.
Jeho kolegou není tentokráte profesionální závodník, ale urozený nadšenec motorsportu, který je držitelem stříbrné licence. Začínal před jedenácti roky v závodech cestovních vozů, v roce 2003 působil v pohárových závodech vozů Maserati. Vůz a německou stáj zná velmi důvěrně ze společné pouti německým a evropským mistrovstvím GT. Úplné jméno dvanáctého prince rodiny Thurn und Taxis je poněkud komplikovanější: Albert Maria Lamoral Miguel Johannes Gabriel Prinz of Thurn und Taxis.
Posádka vozu č. 25: Peter Kox /Daryl O´Young
Holandský závodník putoval po sezóně u německé stáje do švýcarského Inwilu spolu s vozy Lamborghini. Jeho kolegou byl neméně zkušený pilot, Karl Wendlinger. Největším úspěchem této dvojice byla dvě čtvrtá místa v Belgii. Jenže přišel nešťastný hlavní závod na Sachsenringu, v němž Koxův kolega po kontaktu s Engem spustil řetězovou reakci kolizí. Na jejím konci byly kromě rozbitého Engeho astonu dva poškozené švýcarské vozy. Tím sezóna pro rodáka z Eindhovenu loni skončila.
V minulém století nastupoval především v cestovních vozech, poté se začal více objevovat ve vozech GT. Na svém kontě má třináct startů v Le Mans. Zde dokázal v roce 2003 s Tomášem Engem a Jamie Daviesem dovézt Ferrari 550 Maranello na prvním místě ve třídě GTS (GT1). Na pódiu při vyhlášení výsledků jednotlivých tříd se objevil ještě celkem třikrát.
Jeho kolega závodící pod vlajkou Hongkongu se narodil v kanadském Vancouveru. Již v roce 2005 nastoupil ve FIA GT, ale více zkušeností načerpal při účasti v asijském šampionátu vozů Porsche v letech 2006-2008. V poslední době se spíše zabýval závody cestovních vozů WTCC.
Foto: Tomáš Krejčík
Stáj bude používat vozy Lamborghini Gallardo LP600+ (více o voze Zde).
Po oznámení posledního jezdce vyřkl majitel týmu velmi smělé plány: „Jsme připraveni. Máme výborné jezdecké sestavy a výkonná auta. Určitě chceme bojovat o titul.“
Stáj sídlí v obci Kirchanschöring, která leží na německo-rakouské hranici. Nejbližším městem je patnáct kilometrů jihovýchodně vzdálený rakouský Salzburg.
Web: www.reiter-engineering.com
Zdroj: Reiter Engineering, FIA GT, GT1, GT3, ADAC GT, Racing Sports Car, D. O´Young, Wikipedia, Formule