Osmá sezóna GP2 bude tou nejdelší
Představení GP2 Series 2012
GP2, nejsilnější podpůrná série pro Formuli 1, startuje do své osmé sezóny. Ta s sebou přinese řadu změn, týkajících se nových okruhů, nových pneumatik či nového bodování.
Nezvykle brzy, již o víkendu Velké ceny Malajsie, startuje letošní ročník seriálu GP2. Na startovních roštech se bude objevovat šestadvacetičlenné pole složené ze zkušených jezdců a vítězů některých závodů z loňských sezón a slibných nováčků. Chybět opět nebude ani česká vlajka.
Loňský šampion Romain Grosjean se přes zimu přesunul do Formule 1 k týmu Lotus, v jehož barvách před týdnem v Austrálii vybojoval třetí pozici na startovním roštu. Na jeho místo k týmu DAMS přišel zkušený Ital Davide Valsecchi, bývalý šampion již zaniklé GP2 Asia.
Jeho hlavními rivaly by měli být vítěz loňského samostatného podniku GP2 Finale Fabio Leimer, který bude startovat v barvách týmu Racing Engineering, rychlý Švéd Marcus Ericsson z iSportu, nadějné duo týmu Lotus GP Esteban Gutiérrez a James Calado či horkokrevný Brazilec Luiz Razia, který se přesunul ke stáji Arden.
Nejvýraznější zprávou zimní přestávky však bylo pro české příznivce angažování Josefa Krále do týmu obhajujícího celkové vítězství mezi stájemi - Barwa Addax.
"Rozhodně je to profesionální tým. Všichni jsou hodně motivovaní a přesně vědí, co dělají," řekl o svém týmu Král. "Zároveň je tady ale velice příjemná atmosféra. I když všichni pracují na sto procent, najdeme si čas na nějakou tu legraci."
Letošní sezóně předcházely dvě série testů na španělských okruzích v Jerezu a Barceloně. Josef Král sice nepatřil co do časů na jedno kolo k těm nejrychlejším, testovací program však velil jinak.
"Myslím si, že jsme odvedli velký kus práce," poznamenal Král. "Důležité je, že jsme po celou dobu drželi daný testovací program a nasbírali kupu dat a poznatků do začátku sezóny.
Celou dobu jsme se snažili dodržovat přesný testovací program a jít spíše naproti nepříznivým podmínkám, abychom přišli na to, co musíme před sezónou vylepšit. Většinou to bylo i na úkor rychlých časů."
Přestože řada předních jezdců z loňské sezóny již letos ve startovním poli není, měl by i nadcházející ročník být velice napínavý, neboť startovní listinu doplnila celá řada talentovaných mladíků.
"I tato sezóna bude hodně vyrovnaná a šanci získat titul bude mít skoro polovina startovního pole. Dá se ale předpokládat, že na špici budou spíš ti zkušenější jezdci než nováčci," dodává Král.
Zkušenosti skutečně budou hrát velkou roli, neboť je pro jezdce GP2 během každého závodního víkendu vyčleněn pouze jeden třicetiminutový trénink. Času na přípravu proto příliš mnoho není.
Letos se znovu pojede s pneumatikami Pirelli stejných speficikací, které používají jezdci a týmy ve Formuli 1. Poprvé však budou mít piloti na každý víkend dvě směsi obutí, přičemž musejí alespoň jednou použít každou z nich.
Sobotní hlavní závod bude znovu obsahovat povinnou zastávku v boxech a výměnu minimálně dvou pneumatik, nedělní sprint se pak pojede na kratší vzdálenost.
Změny však doznal bodovací systém, který bude nyní po vzoru Formule 1 štědřejší. V hlavním závodě bude nyní místo osmi jezdců bodovat hned deset pilotů klíčem 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1, v nedělním sprintu si pak body rozdělí první osmička podle schématu 15-12-10-8-6-4-2-1. Čtyři body navíc získá vítěz páteční kvalifikace a po dvou bodech dostanou jezdci za nejrychlejší kolo v každém závodů. Podmínkou je však start ze startovního roštu (nikoliv z boxové uličky) a klasifikace v první desítce.
Největší změnou je však o třetinu delší kalendář, který letos čítá celkem 12 podniků. Prodloužení je výsledkem zániku GP2 Asia a jejího včlenění do hlavní sezóny. Asijská GP2 měla za cíl připravovat především talenty z největšího kontinentu, svůj význam však kvůli nedostatku asijských jezdců postupně ztratila.
Začínat se letos bude v Malajsii, následují hned dva podniky v Bahrajnu, jeden v rámci víkendu F1, druhý samostatný. Od května bude GP2 tradičně kopírovat evropskou část sezóny F1 a finálový podnik bude hostit městská trať v Singapuru, kam se GP2 podívá vůbec poprvé v historii.
Kdo bude osmým šampionem GP2? Kdo bude osmým jménem po Nicu Rosbergovi, Lewisi Hamiltonovi, Timu Glockovi, Giorgiu Pantanovi, Nicu Hülkenbergovi, Pastoru Maldonadovi a Romainu Grosjeanovi? To je otázkou následujících šesti měsíců.
Horní řada zleva: Rapax - Ricardo Teixeira (POR) & Tom Dillmann (FRA), Arden International - Simon Trummer (SUI) & Luiz Razia (BRA), Ocean Racing Technology - Nigel Melker (NED) & Jon Lancaster (GBR), Marussia Carlin - Rio Haryanto (INA) & Max Chilton (GBR)
Prostřední řada zleva: Lotus GP - James Calado (GBR) & Esteban Gutiérrez (MEX), Caterham Racing - Rodolfo González (VEN) & Giedo van der Garde (NED), Scuderia Coloni - Stefano Coletti (MON) & Fabio Onidi (ITA), Trident Racing - Stéphane Richelmi (MON) & Julián Leal (COL), Venezuela GP Lazarus - Fabrizio Crestani (ITA) & Giancarlo Serenelli (VEN)
Spodní řada zleva: Barwa Addax Team - Johnny Cecotto jr. (VEN) & Josef Král (CZE), DAMS - Davide Valsecchi (ITA) & Felipe Nasr (BRA), Racing Engineering - Fabio Leimer (SUI) & Nathanaël Berthon (FRA), iSport International - Marcus Ericsson (SWE) & Jolyon Palmer (GBR)