GT1: Velikonoční nadílka po francouzsku
Zahájení sezóny MS GT1 a ME GT3 v Nogaru.
Po nezvykle dlouhé zimní přestávce je zde další pokračování světového mistrovství vozů GT. Ratelovi se nakonec s vypětím všech sil podařilo sehnat dostatek zájemců. Předchozí dva ročníky se odehrály v působivém a megalomanském prostředí hlavního města Spojených Arabských Emirátů. Časově náročný přesun se při obtížích během shánění účastníků mnohdy v hodině dvanácté ukázal jako nepříliš šťastný.
Letošní zahájení se odehraje v skromnějším prostředí na jihu Francie. Oblast na evropské poměry s nezvykle nízkou hustotou osídlení si vysloužila mj. nelichotivé označení Midi-pyrenejská poušť. Přesto ve zdejší oblasti vznikají zaznamenání hodné produkty. Prvním z nich je Armagnac, destilát z vína anebo sýr Roquefort. Poblíž Toulouse jsou vyráběna letadla Airbus. Na své si přijdou i fanoušci motorsportu, ať už se jedná o městský okruh v Pau anebo autodrom ležící nedaleko obce Nogaro, Circuit de Paul Armagnac.
Historie tohoto méně známého francouzského autodromu se začala psát již v roce 1960. Tehdy byl 3. října otevřen pouze 1,752 km dlouhý okruh. V roce 1972 byl autodrom prodloužen až na 3,12 km. Významné změny byly provedeny nejprve v roce 1987, když byla dráha rozšířena na 12 metrů a následně o dva roky později. Za zatáčkou Ferme byla vybudována technická část, čímž došlo k prodloužení okruhu na 3 635 metrů. Okruh nyní nabízí ještě další dvě varianty, Short (1,799 km), vycházející z původní podoby a Caupenne. Jedná se o samostatnou část nezávislou na krátké verzi.
Světový šampionát sem zavítá poprvé, nicméně závod předchůdce FIA GT zde proběhl již dvakrát. Podrobnosti o vítězích jsou zobrazeny v následující tabulce. Protože obě třídy jely společně, je u GT2 v závorce u vítěze uvedeno celkové umístění.
Galerie vítězů
Rok | Posádka | Třída | Vůz |
2008 | A.Negrão/M.Ramos | GT1 | Maserati MC12 |
R.Westbrook/A.Davison | GT2 (9.) | Porsche 911 GT3 RS (997) | |
2007 | M.Hezemans/J.D.Deletraz | GT1 | Corvette C6R |
G.Bruni/S.Ortelli | GT2 (12.) | Ferrari 430 GT2 |
Na závodníky čeká devět pravých, pět levých zatáček a jeden mírný záhyb. Což vzhledem k délce pouhých 3 635 metrů i v případě nejdelší verze činí okruh technicky náročným. Ačkoliv rozdíl nadmořských výšek se pohybuje v rozmezí 89-102 metrů nad mořem, případné terénní změny jsou pozvolné. Dráhu většinou lemuje tráva, v kritických místech je kačírek. Jezdci krouží po směru hodinových ručiček.
V současnosti je již zveřejněna startovní listina, kde chybí pouze jméno jednoho z jezdců. Protože došlo ke změnám v sestavách od představení týmů, bude jezdeckému složení věnován samostatný článek v sobotu.
Časový rozvrh přenosů
Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry. Časový údaj u hlavního závodu v případě GT1 TV značí zahájení živého vysílání. Stejně jako u kanálu Sport 5 je předchozí půlhodina věnována představení a sestřihu kvalifikačního závodu.
Vzhledem k pondělnímu svátku budou závody uspořádány v netradičních dnech, tj. kvalifikační až v neděli a hlavní dokonce v pondělí.
Událost | Den | GT1 TV | Sport 5 | Start |
Kvalifikace | Sobota | 15,30-17,00 | - |
-
|
Kvalifikační závod | Neděle | 14,00-15,30 | 14,05-15,30 |
14,10
|
Hlavní závod | Pondělí | 14,00-15,30 | 13,30-15,35 |
14,10
|
Foto: Martin Ševčík
Balancování nad propastí
Doprovod světovému mistrovství obstará evropský šampionát GT3. Číslo sedm značící ročník této série zatím mnoho štěstí nepřináší. V současnosti je přihlášeno pouhých 14 účastníků. Mezi nimi je i dvojice vozů stáje s českou licencí, Heico Gravity-Charouz Team. Vozy Mercedes nepilotuje žádný z českých anebo slovenských jezdců.
Třída GT3 se těší obrovskému zájmu výrobců a některé šampionáty pořádané SRO s těmito vozy (ADAC GT Masters, Blancpain Endurance Series) hlásí přeplněné startovní rošty. Opakem je situace u v roce 2006 průkopnického šampionátu, který letos prochází hlubokou krizí. Ratel jej prozatím neodepisuje a je ochoten bojovat za jeho přežití.
Událost | Den | GT3 | Sport 5 | Start |
Kvalifikace | Sobota | 14,00-15,20 | - |
-
|
Kvalifikační závod | Neděle | 17,20-18,50* | 17,25-18,45* |
17,30*
|
Hlavní závod | Pondělí | 9,30-11,00 | 9,40-11,00 |
9,40
|
* V současné době je rozpor mezi časovým rozvrhem na stránkách série a programem TV. Podle informací pořadatelů by se měl závod odehrávat o hodinu dříve.
Foto: Martin Straka
Užitečné odkazy
GT1 World Zde
Odkaz vede na stránky šampionátu, kde lze zjistit informace o účastnících anebo závodech. Měly by zde opět probíhat přenosy závodů s možností sledování přes internet.
GT3 Zde
Odkaz vede na stránky šampionátu, kde je ve spodní části stránky umístěno okno GT3 TV. Nabízí možnost zdarma v dobré kvalitě sledovat přímé přenosy ze závodů. Na spodní liště, která se zobrazí po najetí kurzoru na okno televize, je tlačítko pro zvětšení na celou obrazovku. Také zde je k dispozici archiv letošních závodů a některých loňských událostí (volba GT3´s most recent videos).
Sport 5 Zde
Český televizní program zaměřený na motorsport. Nabízí přenosy závodů GT1, GT3, Blancpain Endurance Series a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a Jiří Čermák.
You Tube Zde
Staronové úložiště vybraných videonahrávek zajišťuje opět kanál You Tube. Prozatím zde nejsou přenosy předchozích závodů.
Daily Motion Zde
Loňský partner světového mistrovství gétéček nabízí na svých stránkách videonahrávky z předchozích let včetně záznamu některých závodů.
Zdroj: GT1, GT3, FIA GT, Endurance-Info, Wikipedia, Circuit Paul Armagnac, The Racing Line, Sport 5, Topocoding