Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

McLaren obsadil první dvě místa ve Španělsku

McLaren obsadil první dvě místa ve Španělsku

Kvalifikační závod MS GT1.

Ranní kvalifikace se z technických důvodů nemohl zúčastnit aston posádky Zuber/Afanasyev, takže byl jasný jejich start z chvostu pole. Dalších šestnáct vozů se již utkalo v kvalifikačním klání, jehož výsledky naleznete zobrazeny na tomto odkazu Zde.

Vniveč však přišlo druhé místo posádky Bartels/Buurman, když Buurman startoval z boxů po technických problémech s palivovým systémem. O čtvrté místo přišla dvojice Pastorelli/Jäger, když byla posunuta o pět míst na roštu.

Po zhasnutí červených světel se zbytek pole vrhnul s vervou vstříc zatáčkám španělského autodromu. Nebýt širokých únikových zón pokrytých asfaltem, jejichž výhod si mohli účastníci světového mistrovství užívat letos poprvé, zřejmě by se několik vozů nedočkalo konce prvního kola.

Podařeným startem se ze šesté pozice protáhl s mclarenem do vedení Parente. Výborně si vedl i Salaquarda, který se utkal o třetí místo s Mayr-Melnhofem. Rakouský jezdec pozici uhájil s vypětím všech sil. Na úspěšné vystoupení z kvalifikace se snažil navázat i Pavlovic, který protnul cíl prvního kola na páté příčce. Původně byl nejrychlejším mužem v druhé zatáčce, ale po kontaktu s Parisym se propadl. Francouzský pilot dopadl o něco hůře, když se po epizodě v první zatáčce propadl na devátou příčku.

Vynikající výkon nejen v prvním kole předvedl Dusseldorp: kvůli technickým problémům nevydařená kvalifikace sice znamenala start z chvostu pole, po prvním kole byl Holanďan jedenáctý. Trpělivě se propracovával polem a svému francouzskému kolegovi předal vůz již na třetí pozici.

Zdárně si počínal i další smolař Buurman, který dotáhl ztrátu po startu z boxů. Navíc se dokázal se propracovat na třináctou pozici a předával vůz Bartelsovi na sedmé příčce.

Nadějně rozjetý závod španělského týmu Sunred ukončily technické problémy. Ty stihly Pavlovice ještě před střídáním. Před ním se dozvěděl nemilou zprávu i Lunardi za prohřešek na startu.

V boxech se po výměně rozlítil čtvrtý Mayr-Melnhof, když se jeho kolega Lauda nedokázal včas odpoutat z boxového stání. Rakušan se vrátil až na třinácté místo.

Druhým a posledním jezdcem, který nespatřil cíl závodu byl Lariche. Krátce poté, co vystřídal Lunardiho zastavil u mechaniků.

I po zastávkách zůstal ve vedení mclaren pilotovaný Demoustierem (místo Parenteho). V druhém voze francouzské stáje se však přibližoval jeho krajan Makowiecki. Ten se v 26. kole posunul před svého týmového kolegu.

Zde se udržel až do 36. kola, v němž protnul cíl na první pozici. Nyní se nedařilo příliš českým zástupcům. Salaquardův kolega dojel desátý, Enge se nedokázal dostat dále než na dvanácté místo.

p.
 Posádka  Tým
Čas/Ztráta
1. 
 F.Makowiecki/S.Dusseldorp  Hexis Racing
1:01:14.538 
2. 
 G.Demoustier/A.Parente  Hexis Racing
+ 3.598 
3. 
 M.Bartels/Y.Buurman  Vita4One Racing Team
+ 21.694 
4. 
 P.Kox/D.O´Young  Reiter Engineering
+ 22.516 
5. 
 M.Basseng/M.Winkelhock  All-Inkl.com Münnich MS
+ 28.688 
6. 
 N.Pastorelli/T.Jäger  All-Inkl.com Münnich MS
+ 30.406 
7. 
 M.Lauda/N.Mayr-Melnhof  Vita4One Racing Team
+ 36.685 
8. 
 O.Jarvis/F.Stippler  Belgian Audi Club WRT
+ 37.435 
9. 
 S.Ortelli/L.Vanthoor  Belgian Audi Club WRT
+ 38.302 
10. 
 T.Vilander/F.Salaquarda  AF Corse
+ 40.162 
11. 
 M.Halliday/M.Parisy  Exim Bank Team China
+ 40.565 
12. 
 T.Enge/A.von Thurn Taxis  Reiter Engineering
+ 40.686 
13. 
 F.Castellacci/E.Ide  AF Corse
+ 45.975 
14. 
 M.Martin/L.Machitski  Valmon Rac. Team Russia
+ 1:31.612 
15. 
 A.Zuber/S.Afanasyev  Valmon Rac. Team Russia
+ 1:32.465 
16. 
 B.Lariche/D.Lunardi  Exim Bank Team China
+ 16 kol 
17. 
 M.Cressoni/M.Pavlović  Sunred
+ 23 kol 

Změny sestav

Teprve ve třetím podniku došlo k prvním změnám sestav. V obou případech se jedná o premiéru ve světovém šampionátu. Novým kolegou Maxime Martina ve voze Aston Martin (č. 7) je ruský pilot Leo Machitski. Nahradil svého krajana Alexeye Vasilyeva.

Leonid Machitski 4. ledna 1983

První zmínky o ruském jezdci pochází z roku 2005. Po krátké zkušenosti s cestovními vozy se v roce 2006 účastnil ve třídě GT3 britského mistrovství vozů GT3 v týmu Barwell Motorsport. Ve voze Aston Martin DBRS9 se stal v této sezóně nejlepším jezdcem této kategorie. Jeden závod jel ve voze Porsche stáje Tech9.

Další rok prohloubil svoji spolupráci s britským úpravcem vozů z Zuffenhausenu již v šampionátu FIA GT v kategorii GT2. Nejlepším výsledkem bylo třetí místo ve třídě v prestižním závodě 24 hodin ve Spa. V součtu 24,5 bodů stačilo na 15. místo celkového hodnocení v předchůdci MS GT1.

Se stájí Tech9 Motorsport pokračoval i v roce 2008, tentokráte v britském mistrovství GT. Změna vozu za Lamborghini Gallardo však nebyla příliš šťastná kvůli mnoha technickým problémům.

Foto: Martin Straka 

Pro posádku Machitski/Janiš přinesl víkend na Slovakia Ringu bohatou úrodu bodů. V sobotu za osmé místo, v neděli dokonce za druhé místo, což byl nejlepší výsledek v loňské sezoně. 

Následující dva roky se věnoval více rodině, dopřál si pouze dvě vystoupení v závodech ostrovních GT. Loni se opět naplno věnoval závodům, když ve stáji Gravity-Charouz nastupoval v ME GT3. V novém voze Mercedes-Benz SLS vystřídal několik kolegů, nejlepším výsledkem bylo druhé místo na Slovakia Ringu s Jarkem Janišem. Spolu s dvojicí osmých míst nasbíral s přispěním olomouckého rodáka 26 bodů, což stačilo na celkové osmé místo. V této sérii se objevil i letos v Zolderu za volantem vozu Lamborghini Gallardo stáje rhino´s Leipert.

Leonid Machitski

Foto: Tomáš Krejčík 

Leonid Machitski v Zolderu 

Druhým nováčkem bude Dino Lunardi ve voze Porsche (č.8) týmu Exim Bank. Nahradil čínského pilota Rena Weie. Jeho kolegou je krajan Benjamin Lariche.

Dino Lunardi   Nimes, 25. října 1978

Začínal v roce 2003 ve francouzském formulovém šampionátu, poté však přesedlal do závodů cestovních vozů. V roce 2006 se stal mistrem pohárových závodů vozidel Peugeot RC.

O dva roky později zahájil svoji kariéru v závodech vozů GT, ať už se jednalo o účast v evropském mistrovství vozů GT3 anebo občasné starty v domácím FFSA GT. V obou případech vystřídal několik týmů i vozů. V ME GT3 absolvoval většinu závodů ve voze Dodge Viper stáje La Torre Motorsport, svezl se i ve Ferrari F430 (JMB Racing). Nasbíral celkem 22 bodů (8. celkově).

V podobném stylu pokračoval i další rok, své pole působnosti rozšířil i na start v německém mistrovství ADAC GT Masters. Zde si vyzkoušel Corvette Z06 německého úpravce Callaway Competition, ve Francii vůz BMW Alpina B6. Větší část sezóny v GT3 byl věrný vozu Ford GT a stáji Matech, svezl se však i s porsche stáje Mühlner Motorsport. Výsledkem bylo opět 22 bodů, které stačily nyní na celkovou devátou příčku.

V roce 2010 střídal Corvette Z06 stáje Toni Seiler v evropském mistrovství s Audi R8 (Sainteloc - Phoenix Racing) ve francouzské sérii FFSA GT. V ME GT3 nyní nasbíral 51 bodů, ovšem díky štědřejšímu systému bodování (celkově 11.). Svezl se také v šampionátu GT Open s Ferrari F430 GT2.

Lunardi/Margaritis na Sachsenringu

Foto: Tomáš Krejčík

Loni byl s Margaritisem nejúspěšnějším jezdcem v prestižním ADAC GT Masters. Zde známý německý úpravce vozů BMW úzce spolupracuje se stájí Franze Engstlera.

Velmi rušný byl loňský rok. Kromě pokračování spolupráce se stájí Sainteloc – Phoenix v evropském šampionátu (35 bodů, 16.) a GT Tour (nástupce FFSA GT) se znovu objevil v německém mistrovství. S Alexandrosem Margaritisem (účastnil se MS GT1 v roce 2010) se ve voze BMW Alpina B6 týmu Liqui Moly stali mistry ADAC GT Masters. Se stejným vozem jel i v posledním závodě v Blancpain Endurance Series, kde po startu z první pozice dojel šestý.

Letos působil opět s francouzskou stájí a vozem Audi v GT Tour a ME GT3. V německém šampionátu jezdí v alpině, nyní přímo v barvách německého úpravce.

Hlavní závod

Program nedělního odpoledne začíná Zde v 12,00 informacemi o probíhajícím víkendu a sestřihem kvalifikačního závodu. Okno se zobrazením vysílání se objevuje až po načtení stránky v čase blížícího se přenosu – není na samostatné stránce, jako v předchozích dvou letech. V případě technických problémů je na pravé straně možné využít odkaz na spolehlivější německé stránky s přenosem anebo přímý odkaz Zde.

Zahájení přímého přenosu hlavního závodu můžete sledovat od 12,30 středoevropského času, start do zahřívacího kola proběhne v 12,40. Na komentátorském stanovišti je Jack Nichols a John Watson. V boxech zpovídá účastníky Hailey Coxon.

Doplňující informace o GT

Formule.cz Zde

Odkaz na článek se souhrnem základních informací o MS GT. Jeho součástí je kalendář šampionátu, účastníci a jejich technika a jezdecké obsazení. Dále zde naleznete odkazy k článkům s doplňujícími údaji, zpravodajskými souhrny anebo technikou uveřejněných na zdejších stránkách. Jsou zde také odkazy na jiné zajímavé stránky zabývající se závody třídy GT.

Zdroj: GT1 World, GT3, Wikipedia, Racing Charouz, Racing Sports cars, Driver database