Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

GT1: Přestup z francouzské lokálky na belgický rychlík

GT1: Přestup z francouzské lokálky na belgický rychlík

Aktualizováno. Změna časů nedělních závodů.

Předchozí okázalé prostředí okruhu Yas Marina při úvodních podnicích vystřídaly skromnější poměry stísněnějšího autodromu na jihu Francie. Samotné závody tím neutrpěly a na předních pozicích se i nyní odehrávaly zajímavé souboje. Svoji roli sehrálo také různorodé počasí, s nímž se budou možná muset účastníci MS GT1 vypořádat i při návštěvě další evropské země, Belgie.

Zde se na severovýchodě země proslulé řadou turisticky zajímavých měst anebo jedinečnými čokoládovými pochoutkami nachází vlámská provincie Limburg. V kontrastu s její severní částí s písčitou půdou porostlou křovinami a lesy je úrodnější jižní část charakteristická rozvinutým zemědělstvím a ovocnářstvím. Zároveň se jedná o průmyslovou oblast, v níž jsou v Genku od roku 1964 vyráběny vozy Ford – v současnosti se jedná oblíbené modely Mondeo, Galaxy a S-Max, zastoupené i na našich silnicích. O pouhý rok dříve se Limbursko začalo dostávat do povědomí mezinárodní motoristické veřejnosti novým okruhem v blízkosti městečka Heusden-Zolder.

Kořeny okruhu lze dohledat až v 50. letech minulého století, kdy místní Zolder Motor Club pořádal závody okolo náměstí. S postupem času vzrůstala potřeba najít vhodnější místo pro pořádání motoristických podniků. V roce 1961 byly zahájeny práce na novém okruhu. Návrhem byl pověřen Johannes Bernhardus Theodorus Hans Hugenholtz. Mezi známější díla holandského projektanta patří mj. okruhy Suzuka, Hockenheimring (1965), Jarama aj.

Okruh Zolder, známý také pod názvem Terlaemen, byl slavnostně otevřen 19. června 1963. Až do roku 1972 měřil 4,186 km, pak došlo k prodloužení na 4,22 km po vybudování šikany Kleine nacházející se v druhém sektoru. K další změně došlo o dva roky později, když byl upraven nájezd na cílovou rovinku nazývaný po belgickém závodníkovi Jacky Ickxovi. Cílem bylo snížit rychlost, došlo k utažení dvojice mírných a rychlých zatáček. Délka okruhu vzrostla na 4,261 km a při přestavbě byl změněn také nájezd do boxové uličky. Tato varianta byla v provozu deset let, než byla v místě smrtelné havárie Gillese Villeneuva, vybudovaná šikana pojmenovaná po tomto legendárním kanadském jezdci. Po této úpravě okruh měřil 4,184 km.

Poslední změna trasy okruhu proběhla v roce 2001, kdy byla upravena úvodní část. Na místě vracejícího oblouku je nyní výjezdová komunikace z boxů. První zatáčka příznačně pojmenovaná Eerste Linkse byla zkrácena a byla napřímena k pravotočivé Sterenwacht, která má nyní větší poloměr. Změny v roce 2006 neměly vliv na současnou délku okruhu, která je 4 004 metrů. Byly pouze provedeny menší úpravy pro zvýšení bezpečnosti. K dispozici je jediná varianta okruhu. Areál je obklopen z větší části lesem, částečně obytnou zónou a kanálem.

V 70. a 80. letech minulého století se zde odehrálo celkem deset podniků F1. Bohužel poslední závod v roce 1982 byl poznamenán smrtelnou nehodou kanadského pilota Gillese Villeneuva při kvalifikaci. Zajímavostí tohoto okruhu bylo pořádání světového mistrovství v silniční cyklistice (1969 a 2002) a v cyklokrosu (1970 a 2002). Třetí zatáčka okruhu se jmenuje Kanaalbocht, podle Albertova kanálu kolem nějž krátce vede, než se okruh stočí v další pravotočivé zatáčce. Jedná se o významnou dopravní tepnu vybudovanou v letech 1930-1939, jejíž uvedení do provozu oddálila 2. světová válka.

Galerie vítězů

Závodníci šampionátu FIA GT se zde objevili celkem šestkrát, světové mistrovství GT1 zde bylo uspořádáno jednou.

Podrobnosti o vítězích jsou zobrazeny v následující tabulce. Protože obě třídy jely společně (u FIA GT), je u GT2 (N-GT) v závorce u vítěze uvedeno celkové umístění. U MS GT1 představuje posádka v kolonce QR vítěze kvalifikačního závodu, u CR jde o výsledek hlavního závodu.

 Rok  Posádka  Třída  Vůz
 2011  M.Basseng/M.Winkelhock  QR  Lamborghini Murciélago
 M.Basseng/M.Winkelhock  CR  Lamborghini Murciélago
 2009  A.Pier Guidi/M.Bobbi  GT1  Maserati MC12
 R.Westbrook/M.Holzer  GT2 (6.)  Porsche 911 GT3 RS (997)
 2008  A.Bertolini/M.Bartels  GT1  Maserati MC12
 G.Bruni/T.Vilander  GT2 (9.)  Ferrari 430 GT2
 2007  K.Wendlinger/R.Sharp  GT1  Aston Martin DBR9
 D.Müller/T.Vilander  GT2 (12.)  Ferrari 430 GT2
 2001  C.Bouchut/J.P.Belloc  GT  Chrysler Viper GTS-R
 F.Babini/L.Moccia  N-GT (7.)  Porsche 996 GT3-RS
 2000  J.Bailey/J.Campbell-Walter  GT  Lister Storm
 L.Riccitelli/H.Willems  N-GT (8.)  Porsche 996 GT3-RS
 1999  O.Beretta/K.Wendlinger  GT  Chrysler Viper GTS-R

Na piloty čekají dvě levé a pět pravých zatáček doplněné čtyřmi šikanami. Jezdí se po směru hodinových ručiček. Okruh se nachází v nadmořské výšce 52 metrů nad mořem. Profil dráhy má pouze menší výškové rozdíly, nejznatelnější je mírné stoupání za šikanou Kleine s následným klesáním k šikaně Gilles Villeneuve. Prozatím odolává trendu výstavby asfaltových únikových zón, takže piloti se v případě chyb musí mít na pozoru před uvíznutím v kačírku.

K charakteru okruhu lze jen doplnit slova loňského účastníka MS, britského pilota Darrena Turnera, vyřčená při jeho startu v roce 2007 ve Ferrari F430 třídy GT2: „Jde o dobrý výběr rychlých a středně rychlých zatáček a pak jsou zde velmi těžké šikany. Takže bude docela zajímavé najít správné vyvážení pro rychlé zatáčky i šikany, ale pracujeme na tom,“ uvedl rodák z Readingu.

V současné době nejsou uvedeny ve startovní listině zveřejněné FIA změny posádek. Otazník i nadále visí nad účastí druhého fordu stáje Sunred.

Časový rozvrh přenosů

Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry. Čas u hlavního závodu v případě GT1 TV značí zahájení živého vysílání. Stejně jako u kanálu Sport 5 je předchozí půlhodina věnována představení a sestřihu kvalifikačního závodu.

 Událost  Den  GT1  Sport 5  Start
 Kvalifikace  Sobota  8,50-10,20  -
-
 Kvalifikační závod  Sobota  13,30-15,00  13,35-15,00
13,40
 Hlavní závod  Neděle  14,00-16,00  14,00-16,10
14,40

Obohacení startovního pole na obzoru

Také v Belgii doprovází světová gétéčka jejich evropská obdoba. Ve Francii se v závodě nakonec objevil pouze tucet GT3 místo v listině uváděných čtrnácti. Podle předběžné listiny to v Belgii nebude o moc lepší, alespoň pole zpestří jedna z letošních novinek. Třešničkou na dortu bude Chevrolet Camaro v barvách stáje Reiter Engineering.

Prozatím se zřejmě nebude konat premiéra v GT3 běžného vozu Audi R8 LMS. Nezvyklý je tým s nigerijskou vlajkou a názvem Team Nigeria Racing Eagle. Z africké země pochází také posádka vozu: Sam Collins a Ovie Iroro. Provoz vozu bude zajišťovat stáj United Autosports.

V Zolderu by se měla opět objevit dvojice mercedesů s českou licencí vedoucího týmu Heico Gravity-Charouz Team. Na čele jsou rovněž její jezdci Maxmilian Buhk a Dominik Baumann. Ve startovní listině nejsou uvedena jména jezdců, ale stáj slovenského jezdce Filipa Sládečky bude také přítomna.

 Událost  Den  GT3  Sport 5  Start
 Kvalifikace  Sobota  10,45-12,05  -
-
 1. závod  Sobota  16,30-18,00  16,35-18,00
16,40
 2. závod  Neděle  12,00-13,30  12,00-13,30
12,10

Užitečné odkazy

GT1 World Zde

Odkaz vede na stránky šampionátu, kde lze zjistit informace o účastnících anebo závodech. Okno se zobrazením vysílání se objevuje až po načtení stránky v čase blížícího se přenosu – není na samostatné stránce, jako v předchozích dvou letech. Před přenosem mohou být zobrazeny reklamy, během přenosu nejsou vysílány. Archiv je umístěn na úložištích videonahrávek Daily Motion a You Tube.

Na komentátorském stanovišti provází diváky závodem Jack Nichols a bývalý závodník John Watson. V boxech během závodu zpovídá závodníky a zaměstnance týmů reportérka Hailey Coxon.

GT3 Zde

Odkaz vede na stránky šampionátu, kde jsou uvedeny informace o účastnících a předchozích závodech. Ve spodní části stránky umístěno okno GT3 TV. Nabízí možnost zdarma v dobré kvalitě sledovat přímé přenosy ze závodů.

Sport 5 Zde

Český televizní program zaměřený na motorsport. Nabízí přenosy závodů GT1, GT3, Blancpain Endurance Series a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a Jiří Čermák.

You Tube Zde

Staronové úložiště vybraných videonahrávek zajišťuje opět kanál You Tube. Nejsou zde přenosy předchozích závodů s výjimkou letošního úvodního podniku.

Daily Motion Zde

Loňský partner světového mistrovství gétéček nabízí na svých stránkách videonahrávky z předchozích let včetně záznamu některých závodů. V současnosti probíhá i ukládání vybraných letošních záznamů

Doplňující informace o závodech GT na Formuli.cz

GT1 Zde

Odkaz na článek se souhrnem základních informací o MS GT1. Jeho součástí je kalendář šampionátu, účastníci a jejich technika a jezdecké obsazení. Dále zde naleznete odkazy k článkům s doplňujícími údaji, zpravodajskými souhrny anebo technikou uveřejněných na zdejších stránkách. Jsou zde také odkazy na jiné zajímavé stránky zabývající se závody třídy GT1.

GT3 Zde

Odkaz na článek se souhrnem základních informací o ME GT3. Jeho součástí je kalendář šampionátu, účastníci a jejich technika a jezdecké obsazení. Dále zde naleznete odkazy k článkům s doplňujícími údaji, zpravodajskými souhrny anebo technikou uveřejněných na zdejších stánkách. Jsou zde také odkazy na jiné zajímavé stránky zabývající se závody třídy GT3.

Zdroj: Wikipedia, Zolder, Circuiti, Sport5, GT1, FIA GT, GT3, FIA, The Racing Line, Racing Sports Cars, Endurance-Info