Představení závodu: 65. ročník 24 hodin ve Spa
Souhrn informací a odkazů na jednom místě.
Popis závodu
Délka tohoto klání jednoznačně zařazuje tento podnik mezi vytrvalostní závody. Přestože je závod nyní součástí Blancpain Endurance Series (BES, více o šampionátu naleznete Zde), mohou se zúčastnit i zájemci pravidelně nepůsobící v tomto mezinárodním mistrovství.
Závod je určen soukromým stájím. Dalším omezením jsou použitá vozidla: jedná se pouze o vozy třídy GT, konkrétně GT3 podle nejnovějších i starších předpisů. Ty jsou doplněny vozy Porsche z pohárových závodů.
Přestože v jednu chvíli spolu soupeří na dráze více kategorií, dělení se z větší části týká složení posádek. Od plně profesionálních (není brán ohled na zařazení pilota) po smíšené sestavy amatérských a profesionálních pilotů. Jejich rozdělení je učiněno podle dosažených úspěchů do čtyř výkonnostních kategorií: platinové, zlaté, stříbrné a bronzové. Více informací o požadavcích použitých při třídění závodníků do kategorií naleznete Zde.
Uplatněn je zde systém výkonnostního srovnání vozidel, který čerpá ze zkušeností mateřské série BES a předsezónních testů. Jediným dodavatelem paliva je titulární sponzor Total prostřednictvím společnosti Elf. Loňské problémy s trvanlivostí pneumatik vyústily ve výběr jediného dodavatele, jímž je Michelin. Přesto drtivá většina účastníků obutí od francouzského výrobce běžně používá. Výjimku představuje v BES pouze německý tým Black Falcon (Yokohama).
Místem závodu je 7 004 metrů dlouhý okruh v pohoří belgických Arden, Spa-Francorchamps (více o historii okruhu Zde).
Pohled do historie
Společným jmenovatelem vytrvalostních motoristických závodů a gétéček jsou 20. léta minulého století.
O něco dříve se začala psát historie vytrvalostních podniků. U francouzského městečka Le Mans byl uspořádán první 24 hodinový závod v roce 1923. Původně byl zaměřen na odolnost výrobků bouřlivě rozvíjejícího se motoristického odvětví než na podávání vrcholných sportovních výkonů. Již o rok později vyrostla francouzskému podniku na dlouhou dobu jediná konkurence právě poblíž belgických lázní Spa-Francorchamps (více o 24 hodin ve Spa Zde).
V následující tabulce je uveden přehled vítězných posádek z doby, kdy byl závod určen pouze vozům GT.
Rok | Posádka | Vůz |
2011 | M.Ekström/G.Franchi/T.Scheider | Audi R8 LMS |
2010 | R.Dumas/J.Bergmeister/M.Ragginger/W.Henzler | Porsche 997 RSR |
2009 | M.Hezemans/A.Kumpen/J.Menten/K.Mollekens | Corvette Z06 |
2008 | M.Bartels/A.Bertolini/S.Sarrazin/E.van de Poele | Maserati MC12 |
2007 | J.D.Deletraz/M.Hezemans/F.Gollin/M.Fässler | Corvette C6R |
2006 | E.van de Poele/M.Bartels/A.Bertollini | Maserati MC12 |
2005 | M.Bartels/T.Scheider/E.van de Poele | Maserati MC12 |
2004 | L.Cappellari/F.Gollin/L.Bryner/E.Calderari | Ferrari 550 Maranello |
2003 | S.Ortelli/M.Lieb/R.Dumas | Porsche 996 GT3-RS |
2002 | C.Bouchut/D.Terrien/V.Vosse | Chrysler Viper GTS-R |
2001 | C.Bouchut/J.P.Beloc/M.Duez | Chrysler Viper GTS-R |
Zbývá jen dodat, že seznam 24 hodin trvajících podniků rozšířil až v roce 1962 závod v americké Daytoně a nyní obsahuje včetně již nepořádaných událostí pouze dvanáct jmen. Mezistupněm mezi 1 000 km dlouhými závody (anebo 6 hodin trvání) je pět závodů v délce 12 hodin (první byl Sebring v USA, 1950).
Na počátku velkolepé pouti byl dodatek Gran Turismo u Alfy Romeo 6C z roku 1929. V začínajícím dělení závodů se jednodušší automobily přesouvaly na okruhy a položily základ dnešních formulových sérií. Lépe vybavené vozy GT našly uplatnění ve vytrvalostních podnicích, které se stávaly součástí závodů sportovních vozů.
Po druhé světové válce již byly zařazeny do samostatné třídy v těchto šampionátech a závodech. Po útlumu v 80. a 90. letech si kromě stálé součásti klání sportovních vozů vydobyly vlastní mezinárodní šampionát (BPR Global GT Series).
Podrobnější informace o vozech GT a jejich sportovním nasazení naleznete Zde.
Pořadatelská organizace
Organizaci světového šampionátu má na starosti Stéphane Ratel Organisation (SRO) a belgický Královský automobilový klub (RACB).
Zakladatelem společnosti SRO byl pořadatel pohárových závodů vozů Venturi a posléze spoluúčastník mezinárodního mistrovství BPR Global GT Series Stéphane Ratel. Bližší informace o francouzském podnikateli a jeho aktivitách mimo SRO naleznete Zde.
V roce 1995 jeho nově založená SRO začíná s pořádáním své první série, Lamborghini Supertrophy. O dva roky později se s pomocí Bernieho Eccelestona se svou společností ujímá nástupce šampionátu BPR, série FIA GT.
Od roku 2000 se závod 24 hodin ve Spa stal vrcholným podnikem tohoto šampionátu, když převzal štafetu od cestovních vozů. Po jeho přeměně na MS GT1 v roce 2010 byl závod jedinou událostí poháru GT2 (s účastí GT3 a dalších tříd), od loňského ročníku je součástí Blancpain Endurance Series.
Podrobnosti o bývalých mistrovstvích SRO včetně FIA GT naleznete Zde, nynější série (včetně BES) jsou zmíněny Zde.
Belgický Královský automobilový klub (Royal Automobile Club of Belgium, RACB) byl založen již v roce 1896. Během své bohaté minulosti se zabýval problematikou silniční dopravy, rekreace a motorsportu. V této oblasti je belgickým zástupcem FIA a má na starosti organizaci národních sérií.
Od roku 1920 se předseda sportovní komise RACB, Henri Langlois van Ophem, spolupodílel na myšlence vytvoření okruhu v okolí belgických lázní Spa-Francorchamps. I přes počáteční obtíže byl úspěšný a již v roce 1924 zde navíc byla založena tradice 24 hodinových závodů.
Průběh závodního víkendu
Ještě než dojde na tvrdou práci, představí se účastníci závodu se svojí technikou v městečku Spa-Francorchamps. Událost proběhne odpoledne ve středu 25. července a její součástí jsou autogramiády anebo vystavení vozidel na odiv veřejnosti.
Podle pravidel je na pořadu dne dvojice tréninků (čtvrtek), každý z nich trvá minimálně 90 minut.
Ještě téhož dne je na pořadu dne kvalifikace. Skládá se ze tří částí v minimální délce 45 minut, jedna část musí probíhat v noci. Alespoň jedné z částí se musí zúčastnit každý pilot, všichni jsou také povinni absolvovat alespoň jedno měřené kolo v noci. Rošt je následně sestaven na základě nejlepšího času posádky.
Novinkou bez bližších podrobností je páteční Super pole v délce dvaceti minut. Lze očekávat účast osmi až deseti nejrychlejších posádek kvalifikace, které se utkají o čelní místa na roštu.
Podle zatím zveřejněného časového plánu došlo k úpravám. V případě předkvalifikačního tréninku bylo využito pravidlo pro tříhodinové závody (není uvedena minimální, ale maximální délka tréninku). Kvalifikace je v součtu delší, ale rozdělená pouze na dvě části. Rozvrh celého víkendu je v následující tabulce:
Událost | Den | Čas |
Volný trénink | Čtvrtek | 9,45-11,15 |
Předkvalifikační trénink | Čtvrtek | 18,20-19,20 |
První kvalifikace | Čtvrtek | 20,20-21,35 |
Druhá kvalifikace | Čtvrtek | 22,05-23,20 |
Super pole | Pátek | 15,35-15,55 |
Zahřívací trénink | Sobota | 9,05-9,25 |
Závod – 24 hodin | Sobota | 16,00 |
V sobotu 28. července se po dvacetiminutovém zahřívacím tréninku závodníci postaví na rošt 24 hodinového závodu, který bude odstartován v 16,00 (časy přenosů budou uvedeny v samostatném článku).
Pilotem pro úvodní část závodu může být kterýkoliv člen posádky bez ohledu na čas dosažený v kvalifikaci. Odpočet začíná po protnutí startovní čáry na konci zahřívacího kola, po němž následuje letmý start.
Po ujetí minimálně dvou kol závodu je počet sad pneumatik a jejich výměna zcela na rozhodnutí týmu (do té doby jsou povoleny tři sady suchých pneumatik na předchozí části víkendu). Platí zde stejná pravidla jako např. ve světovém mistrovství: výměnu provádí pouze dva mechanici vybavení jednou utahovací pistolí. Dohlížet na ně může bez zásahu na voze vedoucí stáje a zároveň může probíhat výměna jezdců. Přítomnost jiných osob v pracovním prostoru je nepřípustná. Samozřejmostí je vypnutý motor a zákaz tankování.
Také doplnění paliva je plně na rozhodnutí týmu. Této procedury se mohou kromě dohledu vedoucího týmu účastnit čtyři mechanici: dva určení na obsluhu tankovacího zařízení, jeden pomocník s připraveným hasicím přístrojem a jeden člověk na mytí čelního skla, světel, výměnu láhve jezdci anebo pomoc při výměně pilotů. Během tankování musí stát vůz na kolech, mít vypnutý motor a být uzemněn. Jezdec může zůstat ve voze.
Omezení při strategii se týkají posádek. Stejný pilot může strávit za volantem maximálně 3 hodiny – poté musí následovat minimálně jednu hodinu trvající přestávka v řízení. Zároveň je nutné dodržet maximální délku jednoho úseku (neboli stintu), která může trvat maximálně 65 minut (případně 70 minut při vyjetí zpomalovacího vozu). Za začátek této doby se počítá start závodu, posléze protnutí čáry na výjezdu z boxů. Konec této doby nastává v okamžiku protnutí čáry na začátku boxů anebo v závěru při průjezdu cílem. Posledním omezením je celková doba řízení jednoho pilota, jenž nesmí přesáhnout 14 hodin.
Překročení délky stintu je potrestáno buď průjezdem boxovou uličkou (překročení doby do 5 minut) anebo odpykáním trestu Stop and Go (více jak 5 minut), jenž může být prodloužena v závislosti na délce překročení limitu. Při opakovaném prohřešku u jedné posádky mají komisaři pravomoc prodloužit délku trestu, v krajních případech mohou posádku vyloučit ze závodu. V případě oznámení trestu deset minut před koncem závodu a méně se trest mění na přičtení 60 vteřin k výslednému času.
Již po uplynutí šesti hodin se přiděluje bodové hodnocení podle průběžného pořadí (12-9-7-6-5-4-3-2-1). Stejným způsobem bude znovu po dvanácti hodinách ohodnoecno devět nejlepších posádek ve třídě. Základní bodový příděl v plné výši je rozdělen po vypršení časového limitu a dokončení kola nejúspěšnějším vozem. V každé kategorii je body ohodnoceno deset nejlepších posádek (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1). Body se rozdělují rovnoměrně mezi všechny členy posádky (s výjimkou nedosažení minimálního doby řízení 20% času)
Rozdělení tříd v 24 hodin ve Spa
Převažující technikou jsou vozy třídy GT3 doplněné automobily z pohárových závodů Porsche Carrera Cupu.
Další členění GT3 je závislé na složení posádek. Ve třídě GT3 Pro se nebere ohled na rozdělení jezdců do kategorií dle výkonnosti. Je zde prostor pro profesionální jezdce mnohdy ověnčené vavříny z významných mezinárodních podniků. Maximální počet členů posádky jednoho vozu je stanoven na tři piloty.
U dalších kategorií se jedná o nejmenší povinný počet, maximálně mohou být v sestavě čtyři. První z nich je nejpočetnější GT3 Pro-Am určená smíšeným posádkám. V následující tabulce jsou v jednotlivých řádcích zmíněny maximální povolené kombinace pouze pro tento závod.
platinový | platinový | bronzový | bronzový |
platinový | zlatý | stříbrný | bronzový |
zlatý | zlatý | zlatý | bronzový |
stříbrný | stříbrný | stříbrný | stříbrný |
Podrobnější informace o požadavcích použitých při třídění závodníků do kategorií naleznete Zde.
Vozy GT3 využívá také Gentleman Trophy, jejich vybavení odpovídá starším technickým předpisům (do března 2010). Stejným způsobem jsou rozděleny posádky z třídy pro vozy z pohárových šampionátů Cup Class. Zde jsou maximální povolené kombinace pro tyto třídy:
stříbrný | stříbrný | bronzový | bronzový |
stříbrný | bronzový | bronzový | bronzový |
Ve všech výše uvedených případech je při povinné účasti pilota z bronzové kategorie stanovena minimální doba šest hodin během závodu. Navíc je nutné řídit minimálně jednu hodinu v každém z šestihodinových úseků závodu (16,00-22,00; 22,01-04,00; 4,01-10,00 a 10,01-16,00). Pokud je v posádce více jezdců s tímto typem licence, mohou se o tyto časy podělit. Porušením tohoto pravidla hrozí posádce ztráta všech bodů s výjimkou zásahu vyšší moci.
Startovní listina
V níže uvedené tabulce je oficiální startovní listina (vydání z 19. července) v pořadí dle startovních čísel bez ohledu na zařazení do třídy. Komentovaná startovní listina (aktualizováno 28. července) s rozdělením dle tříd a následně dle vozidel (včetně odkazů na popis vybraných modelů) je Zde.
Vysvětlivky zkratek použitých v tabulce:
Třídy (včetně barevné kombinace startovních čísel na vozech):
GT3 Pro Cup (PRO; černé číslo na bílém podkladu), GT3 Pro AM Cup (PAM; bílé číslo na černém podkladu), Gentleman Cup (GEN;*), Cup Class (CUP;*)
* Vozy této třídy mají shodnou kombinaci. Správně by se mělo jednat o bílé číslo na červeném podkladu. V předchozích letošních závodech nebylo toto pravidlo vždy striktně dodrženo.
Vozy:
Audi R8 LMS (A), Audi R8 LMS ultra (Au), Aston Martin V12 Vantage GT3 (AM), BMW Z4 GT3 (B), Dodge Viper Competition Coupé (D) Ferrari 458 Italia GT3 (F), Ferrari F430 GT3 (430), Ford Mustang FR500C GT3 (FM), Jaguar XKR GT3 (J), Lamborghini Gallardo LP600+ (L), Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (MB), McLaren MP4-12C GT3 (Mc), Nissan GT-R GT3 (N), Porsche 911 GT3-R (P), Porsche 997 GT3 Cup S (PS; pouze v kategorii Gentlemen), Porsche 997 GT3 Cup (PC; pouze v kategorii Cup)
Doplňující informace k rozdílným verzím jednoho modelu (týká se především značky Porsche) naleznete Zde.
č.
|
kat. | Tým |
Vůz
|
Posádka |
1
|
PRO
|
Audi Sport WRT |
Au
|
Haase/Mies/Ortelli |
2
|
PRO
|
Audi Sport WRT |
Au
|
Bonanomi/Sandström/Vanthoor |
3
|
PRO
|
Marc VDS Rac. Team |
B
|
Palttala/Leinders/Martin |
4
|
PRO
|
Marc VDS Rac. Team |
B
|
Longin/Hezemans/Moser |
5
|
PAM
|
Boutsen Ginion Rac. |
Mc
|
Verdonck/Mondron/Clarke/van de Poele |
6
|
PRO
|
Audi Sport Phoenix |
Au
|
Fässler/Kristensen/Lotterer |
7
|
PAM
|
ARC Bratislava |
P
|
Konopka/Mikuláško/Crotti/Corten |
8
|
PAM
|
Haribo Racing Team |
P
|
Riegel/Stursberg/Menzel/Alzen |
9
|
PRO
|
Gulf Racing UK |
Mc
|
Wainwright/R.Bell/Meyrick |
10
|
PAM
|
Team SOFREV-ASP |
F
|
Panis/Barthez/Debard/Traffort |
11
|
PAM
|
Sport Garage |
F
|
Beroujon/Corbel/Duquene/Vaissiere |
12
|
PAM
|
ART Grand Prix |
Mc
|
Amato/Demoustier/Tappy/Parisy |
14
|
PAM
|
KRK Racing |
MB
|
R.Vanthoor/Wauters/Retera/Kumpen |
15
|
PAM
|
Boutsen Ginion Rac. |
Mc
|
Bovy/Broggi/Thirry/Vignali |
16
|
PRO
|
Audi Sport Perf. Team |
Au
|
A.Piccini/Rast/Stippler |
17
|
PAM
|
Insight Racing |
F
|
Andersen/Jensen/Dockerill |
18
|
PAM
|
Black Falcon |
MB
|
Curtis/Jans/Cheng/Bleekemolen |
19
|
PAM
|
Black Falcon |
MB
|
Morley/Rösler/Heyer/Metzger |
20
|
PAM
|
Team SOFREV-ASP |
F
|
Beaubelique/Goueslard/Badey/Vautier |
21
|
PAM
|
MTECH |
F
|
Cameron/Griffin/Edmonds/Cadei |
23
|
PAM
|
United Autosports |
Au
|
Patterson/Meins/Li/Blundell |
24
|
PAM
|
Blancpain-Reiter |
L
|
Hayek/Kox/Menten/von Thurn und Taxis |
25
|
GEN
|
First Motorsport |
PS
|
van Bellingen/Redoint/Flumal/Vanloo |
29
|
PAM
|
Roal Motorsport |
B
|
Coronel/Colombo/Liberati/Cerutti |
30
|
PAM
|
GT3 Racing |
A
|
Wilkins/Belshaw/Scott/Keen |
32
|
CUP
|
Pro GT by Alméras |
PC
|
J.L.Alloin/J.Alloin/Vaxivière/Ferte |
33
|
PAM
|
Pro GT by Alméras |
P
|
Tuchbant/Dermont/Leclerc/Perera |
34
|
PAM
|
Pro GT by Alméras |
P
|
Bervillé/Hassid/Beltoise/Armindo |
35
|
PAM
|
GT Academy Team RJN |
N
|
Ward/Mardenborough/Buncombe/Ordonez |
36
|
PRO
|
DB Motorsport |
B
|
Lémeret/van Hooydonck/den Boer |
37
|
PAM
|
DB Motorsport |
B
|
Danyliw/Habets/Knap/Rijnbeek |
40
|
PRO
|
Sainteloc Racing |
Au
|
Guilvert/Lunardi/Albuquerque |
41
|
GEN
|
Sainteloc Racing |
A
|
Marie/Hissom/P.Hirschi/Demay |
42
|
PAM
|
Sport Garage |
F
|
Brandela/Comole/Despinasse/Petit |
47
|
PAM
|
ASM Team |
Mc
|
Lamy/Silva/Santo Bravo/Ojjeh |
49
|
PAM
|
AF Corse |
F
|
Mallegol/Bachelier/Blank/Perrodo |
50
|
PAM
|
AF Corse |
F
|
Gerber/Ide/Cioci/Giammaria |
51
|
PAM
|
AF Corse |
F
|
Ciro/Ardagna Perez/Brown/Vilander |
52
|
PAM
|
AF Corse |
F
|
Hommerson/Machiels/Bertolini/Pier Guidi |
57
|
PAM
|
Vita4One Team Italy |
F
|
Amos/Bonacini/Petrobelli/J.Hirschi |
58
|
GEN
|
Exagon Engineering |
P
|
Kelders/Desbruéres/Blanchemain/Muller |
59
|
PAM
|
Vita4One Team Italy |
F
|
Bonetti/Ceccato/Lyons/Salaquarda |
60
|
PAM
|
Von Ryan Racing |
Mc
|
J.Draper/M.Draper/Jelley/Dusseldorp |
62
|
PAM
|
Lapidus Racing |
Mc
|
Hummel/Quaife/Mullen/Christodoulou |
66
|
PRO
|
Vita4One Rac. Team |
B
|
Lauda/Franchi/Kechele |
69
|
PRO
|
Gulf Racing UK |
Mc
|
Goethe/Hall/Campbell-Walter |
70
|
PAM
|
Race Art |
B
|
Grouwels/Catsburg/van Lagen/Nearn |
71
|
PRO
|
Kessel Racing |
F
|
Rigon/Gatusso/Zampieri |
72
|
PAM
|
Kessel Racing |
F
|
Rostan/Bruneau/Gosselin/Bontempelli |
73
|
GEN
|
Kessel Racing |
430
|
Andreasi/Paladino/Caccia/G.Piccini |
74
|
PAM
|
ProSpeed Competition |
P
|
Derdaele/van Splunteren/Soulet/Bouvy |
75
|
PRO
|
ProSpeed Competition |
P
|
Hennerici/Maassen/Goossens |
76
|
CUP
|
Race Art |
PC
|
Harkema/Geoffroy/Brody/Richard |
80
|
PAM
|
Emil Frey Racing |
J
|
Frey/Maritz/Gardel/Barth |
81
|
GEN
|
ALFAB Racing |
A
|
Behrens/Ros/Skoog/Öhman |
82
|
GEN
|
Bull Fight Racing/GCR |
D
|
Vannelet/Decultot/Lesoudier/Fontaine |
83
|
PRO
|
SMG Challenge |
P
|
Gache/Clément/Pla |
85
|
GEN
|
VDS Rac. Adventures |
FM
|
van der Straten/de Crem/Close/Bailly |
86
|
CUP
|
RMS |
PC
|
Loger/Mouez/Stepec/Salini |
87
|
CUP
|
RMS |
PC
|
Nicolaidis/Spirgi/Feller/Baron |
88
|
PAM
|
Von Ryan Racing |
Mc
|
Parente/Barff/Goodwin/Wills |
89
|
PAM
|
GPR Racing |
AM
|
Verbergt/Dupont/Latine/Baguette |
90
|
PAM
|
Preci-Spark |
MB
|
D.Jones/G.Jones/Jordan/Schneider |
94
|
CUP
|
SpeedLover |
PC
|
Balthazard/Bigourie/Renmans/Vleugels |
98
|
GEN
|
JB Motorsport |
A
|
Brunstedt/Bender/Mangs |
107
|
PAM
|
Beechdean - AMR |
AM
|
Adam/Dryburgh/Gaw/Howard |
Přehled úspěšných závodníků
Údaj v závorce za jménem pilota je startovní číslo vozu, v němž se jezdec účastní závodu 24 hodin ve Spa. Jezdci jsou seřazeni podle abecedy
Jezdci v GT3 Pro Cup
Jméno | Úspěchy v závodech sportovních vozů |
Bell, Robert (9) | mistr LMS 2007 a 2008 (kategorie GT2) |
Campbell-Walter, Jamie (69) | mistr FIA GT 2000 (třída GT i celkově) |
Fässler, Marcel (6) | vítěz 24 hodin Le Mans 2012 a 2011 (LMP1 i celk.) |
Franchi, Greg (66) | mistr LMS 2007 a 2008 (kategorie GT2) |
Haase, Christopher (1) | mistr ME GT3 2009 |
Kristensen, Tom (6) | mistr ALMS 2002 (kategorie LMP900 i celkově) |
vítěz 24 hodin Le Mans 1997 (LMP i celk.) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2000-2002 (LMP900 i celk.) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2003 (LMGTP i celk.) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2004 a 2005 (LMP1 i celk.) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2008 (LMP1 i celk.) | |
Lotterer, André (6) | vítěz 24 hodin Le Mans 2012 a 2011 (LMP1 i celk.) |
Mies, Christopher (1) | mistr ME GT3 2009 |
Moser, Henri (4) | mistr ME GT3 2007 |
Ortelli, Stéphane (1) | mistr FIA GT 2002 a 2003 (kategorie N-GT) |
mistr LMS 2007 (kategorie GT1) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 1998 (GT1 i celk.) | |
Pla, Olivier (83) | mistr LMS 2009 (kategorie LMP2) |
Celkem čtyři jezdci se mohou pochlubit celkovým vítězstvím právě ve Spa (v éře GT): Stéphane Ortelli ( č. 1; 2003), Mike Hezemans ( č. 4; 2007 a 2009), Marcel Fässler ( č. 5; 2007) a Greg Franchi ( č. 66; 2011).
Jezdci v GT3 Pro AM Cup
Jméno | Úspěchy v závodech sportovních vozů |
Alzen, Uwe, (8) | vítěz 24 hodin Le Mans 1999 (třída GT) |
Bertolini, Andrea (52) | mistr FIA GT 2006, 2008, 2009 (GT1 i celk.) |
mistr MS GT1 2010 | |
Bleekemolen, Jeroen (18) | mistr ALMS 2010 (třída GTC) |
vítěz 24 hodin Le Mans 2008 (třída LMP2) | |
Blundell, Mark (23) | vítěz 24 hodin Le Mans 1992 (třída C1 i celk.) |
Buncombe, Alex (35) | úřadující mistr BES 2011 (kategorie GT4) |
Gardel, Gabriele (80) | mistr FIA GT 2005 (kategorie GT1) |
mistr LMS 2006 a 2010 (kategorie GT1) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2010 (kategorie GT1) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2011 (kat. GTE-AM) | |
Goueslard, Patrice (20) | mistr FIA GT 2000 (třída N-GT) |
mistr LMS 2008-2010 (kategorie GT1) | |
Hommerson, Niek (52) | úřadující mistr BES 2011 (třída GT3 Pro-Am) |
Kox, Peter (24) | vítěz 24 hodin Le Mans 2003 (kategorie GTS) |
Lamy, Pedro (47) | mistr FIA GT 1998 (kategorie GT2) |
mistr LMS 2004 a 2006 (kategorie GT1) | |
mistr LMS 2011 (kategorie LMP1 i celkově) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 2012 (kat. GTE-Am) | |
Machiels, Louis (52) | úřadující mistr BES 2011 (kategorie GT3 Pro-Am) |
Ojjeh, Karim (47) | mistr LMS 2011 (kategorie LMP2) |
vítěz 24 hodin Le Mans 2011 (kategorie LMP2) | |
van de Poele, Eric (5) | vítěz 24 hodin Le Mans 1998 (kategorie LMP1) |
vítěz 24 hodin Le Mans 2001 a 2002 (celk. i LMGTP) | |
Schneider, Bernd (90) | mistr FIA GT 1997 (GT1 i celkově) |
Vilander, Toni (51) | mistr FIA GT 2007 a 2008 (kategorie GT2) |
vítěz 24 hodin Le Mans 2012 (kategorie GTE-Pro) | |
Ward, Chris (35) | úřadující mistr BES 2011 (kategorie GT4) |
Také v této třídě nalezneme čtyři celkové vítěze z belgického závodu: Eric van de Poele ( č. 5; 2005, 2006 a 2008), Anthony Kumpen ( č. 14; 2009), Jos Menten ( č. 24; 2009) a Andrea Bertolini ( č. 52; 2006 a 2008).
Užitečné odkazy
24 hodin ve Spa
Total 24 hours of Spa Zde
Odkaz na úvodní stránku oficiální stránky závodu, která nabízí možnost volby pouze ve francouzštině anebo holandštině. Naleznete zde informace nejen o aktuálním ročníku, ale částečně také pohled do minulosti.
Přímý odkaz na oficiální startovní listinu (pdf; možný tisk): Zde
Přímý odkaz na startovní listinu (stránky BES): Zde
Okruh Spa-Francorchamps: Zde
Úvodní stránka belgického okruhu nabízí volbu informací ze čtyř jazyků: angličtina, němčina, francouzština a holandština. Kromě obvyklých informací o okruhu a programu jsou zde i odkazy, jenž ocení návštěvníci nejen tohoto závodu.
Sledování závodu
BES (ve spodní části stránky): Zde
Ustream: Zde
Časomíra: Zde
Wikipedia: Zde
Ve známé encyklopedii lze nalézt stránku věnovanou předchozím ročníkům závodu. Výhodou je snadná dostupnost řady doplňujících informací.
Blancpain Endurance Series
Web: Zde
Oficiální stránky šampionátu světového mistrovství. Najdete zde informace z dění v šampionátu a z předchozích závodů. Probíhají zde přenosy závodů s možností sledování přes internet.
Twitter: Zde
Wikipedia: Zde
Ve známé encyklopedii lze nalézt stránku věnovanou nejen letošnímu ročníku. Výhodou je snadná dostupnost řady doplňujících informací. Za zmínku stojí aktualizované přehledné změny ve složení posádek, ale i další informace o probíhající sezóně.
Sport 5 Zde
Český televizní program zaměřený na motorsport zajišťuje i v letošním roce přenosy ze závodů BES a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a Jiří Čermák.
You Tube Zde
Staronové úložiště vybraných videonahrávek zajišťuje opět kanál You Tube. Nejsou zde přenosy předchozích závodů.
Daily Motion Zde
Loňský partner světového mistrovství gétéček nabízí na svých stránkách videonahrávky z předchozího roku včetně záznamu některých závodů. Jsou zde i jednotlivé části z loňského ročníku závodu (4 díly v celkové délce devět hodin)
24 hodin ve Spa 2011: Zde
Sestřih loňského závodu v přijatelné délce 52 minut.
Souhrn odkazů k letošnímu ročníku
Obsah článku | Odkaz |
Dějiny okruhu Spa-Francorchamps | Zde |
Historie předchozích 63 ročníků 24 hodinového závodu v Belgii | Zde |
Popis jednotlivých úseků okruhu | Zde |
Startovní listina, poslední vydání (Blancpain Endurance Series) | Zde |
Komentovaná startovní listina | Zde |
Rozdílné verze stejných modelů | Zde |
Tisková zpráva stáje Vita4one o účasti Filipa Salaquardy | Zde |
Fotogalerie ze středeční přehlídky ve Spa | Zde |
Průběh a výsledky kvalifikace | Zde |
Tisková zpráva týmu ARC Bratislava po kvalifikaci | Zde |
Průběh prvních šesti hodin závodu | Zde |
Situace po polovině závodu | Zde |
Průběh druhé poloviny závodu | Zde |
Výsledky závodu 24 hodin ve Spa | Zde |
Tisková zpráva ARC Bratislava s podrobnějším popisem a fotografiemi | Zde |
Závěr
Odkaz na tento článek bude součástí článků věnovaných závodu. V průběhu roku může být součástí vybraných článků vydaných na zdejším portálu. V případě změn informací dojde k úpravě a jejich vyznačení pro snadnější rozpoznání.
Seznam aktualizací
23. července: doplnění informací o pátečním Super Pole. Informace byla doplněna do textu a vložena do tabulky časového rozvrhu. V tabulce byl opraven čas předkvalifikačního tréninku
23. července: přidán odkaz na webové stránky belgického okruhu
23. července: přidán odkaz na startovní listinu zveřejněnou na stránkách šampionátu
27. července: upravená startovní listina dle údajů z tréninků a kvalifikace
8. srpna: doplnění tabulky se souhrnem odkazů k letošnímu ročníku
Zdroj: RACB, BES, Wikipedia, Sport 5, Endurance-Info, Formule