Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Představení závodu: 65. ročník 24 hodin ve Spa

Představení závodu: 65. ročník 24 hodin ve Spa

Souhrn informací a odkazů na jednom místě.

Popis závodu

Délka tohoto klání jednoznačně zařazuje tento podnik mezi vytrvalostní závody. Přestože je závod nyní součástí Blancpain Endurance Series (BES, více o šampionátu naleznete Zde), mohou se zúčastnit i zájemci pravidelně nepůsobící v tomto mezinárodním mistrovství.

Závod je určen soukromým stájím. Dalším omezením jsou použitá vozidla: jedná se pouze o vozy třídy GT, konkrétně GT3 podle nejnovějších i starších předpisů. Ty jsou doplněny vozy Porsche z pohárových závodů.

Přestože v jednu chvíli spolu soupeří na dráze více kategorií, dělení se z větší části týká složení posádek. Od plně profesionálních (není brán ohled na zařazení pilota) po smíšené sestavy amatérských a profesionálních pilotů. Jejich rozdělení je učiněno podle dosažených úspěchů do čtyř výkonnostních kategorií: platinové, zlaté, stříbrné a bronzové. Více informací o požadavcích použitých při třídění závodníků do kategorií naleznete Zde.

Uplatněn je zde systém výkonnostního srovnání vozidel, který čerpá ze zkušeností mateřské série BES a předsezónních testů. Jediným dodavatelem paliva je titulární sponzor Total prostřednictvím společnosti Elf. Loňské problémy s trvanlivostí pneumatik vyústily ve výběr jediného dodavatele, jímž je Michelin. Přesto drtivá většina účastníků obutí od francouzského výrobce běžně používá. Výjimku představuje v BES pouze německý tým Black Falcon (Yokohama).

Místem závodu je 7 004 metrů dlouhý okruh v pohoří belgických Arden, Spa-Francorchamps (více o historii okruhu Zde).

Pohled do historie

Společným jmenovatelem vytrvalostních motoristických závodů a gétéček jsou 20. léta minulého století.

O něco dříve se začala psát historie vytrvalostních podniků. U francouzského městečka Le Mans byl uspořádán první 24 hodinový závod v roce 1923. Původně byl zaměřen na odolnost výrobků bouřlivě rozvíjejícího se motoristického odvětví než na podávání vrcholných sportovních výkonů. Již o rok později vyrostla francouzskému podniku na dlouhou dobu jediná konkurence právě poblíž belgických lázní Spa-Francorchamps (více o 24 hodin ve Spa Zde).

V následující tabulce je uveden přehled vítězných posádek z doby, kdy byl závod určen pouze vozům GT.

 Rok  Posádka  Vůz
2011  M.Ekström/G.Franchi/T.Scheider  Audi R8 LMS
2010  R.Dumas/J.Bergmeister/M.Ragginger/W.Henzler  Porsche 997 RSR
2009  M.Hezemans/A.Kumpen/J.Menten/K.Mollekens  Corvette Z06
2008  M.Bartels/A.Bertolini/S.Sarrazin/E.van de Poele  Maserati MC12
2007  J.D.Deletraz/M.Hezemans/F.Gollin/M.Fässler  Corvette C6R
2006  E.van de Poele/M.Bartels/A.Bertollini  Maserati MC12
2005  M.Bartels/T.Scheider/E.van de Poele  Maserati MC12
2004  L.Cappellari/F.Gollin/L.Bryner/E.Calderari  Ferrari 550 Maranello
2003  S.Ortelli/M.Lieb/R.Dumas  Porsche 996 GT3-RS
2002  C.Bouchut/D.Terrien/V.Vosse  Chrysler Viper GTS-R
2001  C.Bouchut/J.P.Beloc/M.Duez  Chrysler Viper GTS-R

Zbývá jen dodat, že seznam 24 hodin trvajících podniků rozšířil až v roce 1962 závod v americké Daytoně a nyní obsahuje včetně již nepořádaných událostí pouze dvanáct jmen. Mezistupněm mezi 1 000 km dlouhými závody (anebo 6 hodin trvání) je pět závodů v délce 12 hodin (první byl Sebring v USA, 1950).

Na počátku velkolepé pouti byl dodatek Gran Turismo u Alfy Romeo 6C z roku 1929. V začínajícím dělení závodů se jednodušší automobily přesouvaly na okruhy a položily základ dnešních formulových sérií. Lépe vybavené vozy GT našly uplatnění ve vytrvalostních podnicích, které se stávaly součástí závodů sportovních vozů.

Po druhé světové válce již byly zařazeny do samostatné třídy v těchto šampionátech a závodech. Po útlumu v 80. a 90. letech si kromě stálé součásti klání sportovních vozů vydobyly vlastní mezinárodní šampionát (BPR Global GT Series).

Podrobnější informace o vozech GT a jejich sportovním nasazení naleznete Zde.

Pořadatelská organizace

Organizaci světového šampionátu má na starosti Stéphane Ratel Organisation (SRO) a belgický Královský automobilový klub (RACB).

Zakladatelem společnosti SRO byl pořadatel pohárových závodů vozů Venturi a posléze spoluúčastník mezinárodního mistrovství BPR Global GT Series Stéphane Ratel. Bližší informace o francouzském podnikateli a jeho aktivitách mimo SRO naleznete Zde.

V roce 1995 jeho nově založená SRO začíná s pořádáním své první série, Lamborghini Supertrophy. O dva roky později se s pomocí Bernieho Eccelestona se svou společností ujímá nástupce šampionátu BPR, série FIA GT.

Od roku 2000 se závod 24 hodin ve Spa stal vrcholným podnikem tohoto šampionátu, když převzal štafetu od cestovních vozů. Po jeho přeměně na MS GT1 v roce 2010 byl závod jedinou událostí poháru GT2 (s účastí GT3 a dalších tříd), od loňského ročníku je součástí Blancpain Endurance Series.

Podrobnosti o bývalých mistrovstvích SRO včetně FIA GT naleznete Zde, nynější série (včetně BES) jsou zmíněny Zde.

Belgický Královský automobilový klub (Royal Automobile Club of Belgium, RACB) byl založen již v roce 1896. Během své bohaté minulosti se zabýval problematikou silniční dopravy, rekreace a motorsportu. V této oblasti je belgickým zástupcem FIA a má na starosti organizaci národních sérií.

Od roku 1920 se předseda sportovní komise RACB, Henri Langlois van Ophem, spolupodílel na myšlence vytvoření okruhu v okolí belgických lázní Spa-Francorchamps. I přes počáteční obtíže byl úspěšný a již v roce 1924 zde navíc byla založena tradice 24 hodinových závodů.

Průběh závodního víkendu

Ještě než dojde na tvrdou práci, představí se účastníci závodu se svojí technikou v městečku Spa-Francorchamps. Událost proběhne odpoledne ve středu 25. července a její součástí jsou autogramiády anebo vystavení vozidel na odiv veřejnosti.

Podle pravidel je na pořadu dne dvojice tréninků (čtvrtek), každý z nich trvá minimálně 90 minut.

Ještě téhož dne je na pořadu dne kvalifikace. Skládá se ze tří částí v minimální délce 45 minut, jedna část musí probíhat v noci. Alespoň jedné z částí se musí zúčastnit každý pilot, všichni jsou také povinni absolvovat alespoň jedno měřené kolo v noci. Rošt je následně sestaven na základě nejlepšího času posádky.

Novinkou bez bližších podrobností je páteční Super pole v délce dvaceti minut. Lze očekávat účast osmi až deseti nejrychlejších posádek kvalifikace, které se utkají o čelní místa na roštu.

Podle zatím zveřejněného časového plánu došlo k úpravám. V případě předkvalifikačního tréninku bylo využito pravidlo pro tříhodinové závody (není uvedena minimální, ale maximální délka tréninku). Kvalifikace je v součtu delší, ale rozdělená pouze na dvě části. Rozvrh celého víkendu je v následující tabulce:

 Událost  Den  Čas
Volný trénink  Čtvrtek  9,45-11,15
Předkvalifikační trénink  Čtvrtek  18,20-19,20
První kvalifikace  Čtvrtek  20,20-21,35
Druhá kvalifikace  Čtvrtek  22,05-23,20
Super pole  Pátek  15,35-15,55
Zahřívací trénink  Sobota  9,05-9,25
Závod – 24 hodin  Sobota  16,00

V sobotu 28. července se po dvacetiminutovém zahřívacím tréninku závodníci postaví na rošt 24 hodinového závodu, který bude odstartován v 16,00 (časy přenosů budou uvedeny v samostatném článku).

Pilotem pro úvodní část závodu může být kterýkoliv člen posádky bez ohledu na čas dosažený v kvalifikaci. Odpočet začíná po protnutí startovní čáry na konci zahřívacího kola, po němž následuje letmý start.

Po ujetí minimálně dvou kol závodu je počet sad pneumatik a jejich výměna zcela na rozhodnutí týmu (do té doby jsou povoleny tři sady suchých pneumatik na předchozí části víkendu). Platí zde stejná pravidla jako např. ve světovém mistrovství: výměnu provádí pouze dva mechanici vybavení jednou utahovací pistolí. Dohlížet na ně může bez zásahu na voze vedoucí stáje a zároveň může probíhat výměna jezdců. Přítomnost jiných osob v pracovním prostoru je nepřípustná. Samozřejmostí je vypnutý motor a zákaz tankování.

Také doplnění paliva je plně na rozhodnutí týmu. Této procedury se mohou kromě dohledu vedoucího týmu účastnit čtyři mechanici: dva určení na obsluhu tankovacího zařízení, jeden pomocník s připraveným hasicím přístrojem a jeden člověk na mytí čelního skla, světel, výměnu láhve jezdci anebo pomoc při výměně pilotů. Během tankování musí stát vůz na kolech, mít vypnutý motor a být uzemněn. Jezdec může zůstat ve voze.

Omezení při strategii se týkají posádek. Stejný pilot může strávit za volantem maximálně 3 hodiny – poté musí následovat minimálně jednu hodinu trvající přestávka v řízení. Zároveň je nutné dodržet maximální délku jednoho úseku (neboli stintu), která může trvat maximálně 65 minut (případně 70 minut při vyjetí zpomalovacího vozu). Za začátek této doby se počítá start závodu, posléze protnutí čáry na výjezdu z boxů. Konec této doby nastává v okamžiku protnutí čáry na začátku boxů anebo v závěru při průjezdu cílem. Posledním omezením je celková doba řízení jednoho pilota, jenž nesmí přesáhnout 14 hodin.

Překročení délky stintu je potrestáno buď průjezdem boxovou uličkou (překročení doby do 5 minut) anebo odpykáním trestu Stop and Go (více jak 5 minut), jenž může být prodloužena v závislosti na délce překročení limitu. Při opakovaném prohřešku u jedné posádky mají komisaři pravomoc prodloužit délku trestu, v krajních případech mohou posádku vyloučit ze závodu. V případě oznámení trestu deset minut před koncem závodu a méně se trest mění na přičtení 60 vteřin k výslednému času.

Již po uplynutí šesti hodin se přiděluje bodové hodnocení podle průběžného pořadí (12-9-7-6-5-4-3-2-1). Stejným způsobem bude znovu po dvanácti hodinách ohodnoecno devět nejlepších posádek ve třídě. Základní bodový příděl v plné výši je rozdělen po vypršení časového limitu a dokončení kola nejúspěšnějším vozem. V každé kategorii je body ohodnoceno deset nejlepších posádek (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1). Body se rozdělují rovnoměrně mezi všechny členy posádky (s výjimkou nedosažení minimálního doby řízení 20% času)

Rozdělení tříd v 24 hodin ve Spa

Převažující technikou jsou vozy třídy GT3 doplněné automobily z pohárových závodů Porsche Carrera Cupu.

Další členění GT3 je závislé na složení posádek. Ve třídě GT3 Pro se nebere ohled na rozdělení jezdců do kategorií dle výkonnosti. Je zde prostor pro profesionální jezdce mnohdy ověnčené vavříny z významných mezinárodních podniků. Maximální počet členů posádky jednoho vozu je stanoven na tři piloty.

U dalších kategorií se jedná o nejmenší povinný počet, maximálně mohou být v sestavě čtyři. První z nich je nejpočetnější GT3 Pro-Am určená smíšeným posádkám. V následující tabulce jsou v jednotlivých řádcích zmíněny maximální povolené kombinace pouze pro tento závod.

 platinový  platinový  bronzový  bronzový
 platinový  zlatý  stříbrný  bronzový
 zlatý  zlatý  zlatý  bronzový
 stříbrný  stříbrný  stříbrný  stříbrný

Podrobnější informace o požadavcích použitých při třídění závodníků do kategorií naleznete Zde.

Vozy GT3 využívá také Gentleman Trophy, jejich vybavení odpovídá starším technickým předpisům (do března 2010). Stejným způsobem jsou rozděleny posádky z třídy pro vozy z pohárových šampionátů Cup Class. Zde jsou maximální povolené kombinace pro tyto třídy:

 stříbrný  stříbrný  bronzový  bronzový
 stříbrný  bronzový  bronzový  bronzový

Ve všech výše uvedených případech je při povinné účasti pilota z bronzové kategorie stanovena minimální doba šest hodin během závodu. Navíc je nutné řídit minimálně jednu hodinu v každém z šestihodinových úseků závodu (16,00-22,00; 22,01-04,00; 4,01-10,00 a 10,01-16,00). Pokud je v posádce více jezdců s tímto typem licence, mohou se o tyto časy podělit. Porušením tohoto pravidla hrozí posádce ztráta všech bodů s výjimkou zásahu vyšší moci.

Startovní listina

V níže uvedené tabulce je oficiální startovní listina (vydání z 19. července) v pořadí dle startovních čísel bez ohledu na zařazení do třídy. Komentovaná startovní listina (aktualizováno 28. července) s rozdělením dle tříd a následně dle vozidel (včetně odkazů na popis vybraných modelů) je Zde.

Vysvětlivky zkratek použitých v tabulce:

Třídy (včetně barevné kombinace startovních čísel na vozech):

GT3 Pro Cup (PRO; černé číslo na bílém podkladu), GT3 Pro AM Cup (PAM; bílé číslo na černém podkladu), Gentleman Cup (GEN;*), Cup Class (CUP;*)

* Vozy této třídy mají shodnou kombinaci. Správně by se mělo jednat o bílé číslo na červeném podkladu. V předchozích letošních závodech nebylo toto pravidlo vždy striktně dodrženo.

Vozy:

Audi R8 LMS (A), Audi R8 LMS ultra (Au), Aston Martin V12 Vantage GT3 (AM), BMW Z4 GT3 (B), Dodge Viper Competition Coupé (D) Ferrari 458 Italia GT3 (F), Ferrari F430 GT3 (430), Ford Mustang FR500C GT3 (FM), Jaguar XKR GT3 (J), Lamborghini Gallardo LP600+ (L), Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (MB), McLaren MP4-12C GT3 (Mc), Nissan GT-R GT3 (N), Porsche 911 GT3-R (P), Porsche 997 GT3 Cup S (PS; pouze v kategorii Gentlemen), Porsche 997 GT3 Cup (PC; pouze v kategorii Cup)

Doplňující informace k rozdílným verzím jednoho modelu (týká se především značky Porsche) naleznete Zde.

č.
 kat.  Tým
Vůz
 Posádka
1
PRO
 Audi Sport WRT
Au
 Haase/Mies/Ortelli
2
PRO
 Audi Sport WRT
Au
 Bonanomi/Sandström/Vanthoor
3
PRO
 Marc VDS Rac. Team
B
 Palttala/Leinders/Martin
4
PRO
 Marc VDS Rac. Team
B
 Longin/Hezemans/Moser
5
PAM
 Boutsen Ginion Rac.
Mc
 Verdonck/Mondron/Clarke/van de Poele
6
PRO
 Audi Sport Phoenix
Au
 Fässler/Kristensen/Lotterer
7
PAM
 ARC Bratislava
P
 Konopka/Mikuláško/Crotti/Corten
8
PAM
 Haribo Racing Team
P
 Riegel/Stursberg/Menzel/Alzen
9
PRO
 Gulf Racing UK
Mc
 Wainwright/R.Bell/Meyrick
10
PAM
 Team SOFREV-ASP
F
 Panis/Barthez/Debard/Traffort
11
PAM
 Sport Garage
F
 Beroujon/Corbel/Duquene/Vaissiere
12
PAM
 ART Grand Prix
Mc
 Amato/Demoustier/Tappy/Parisy
14
PAM
 KRK Racing
MB
 R.Vanthoor/Wauters/Retera/Kumpen
15
PAM
 Boutsen Ginion Rac.
Mc
 Bovy/Broggi/Thirry/Vignali
16
PRO
 Audi Sport Perf. Team
Au
 A.Piccini/Rast/Stippler
17
PAM
 Insight Racing
F
 Andersen/Jensen/Dockerill
18
PAM
 Black Falcon
MB
 Curtis/Jans/Cheng/Bleekemolen
19
PAM
 Black Falcon
MB
 Morley/Rösler/Heyer/Metzger
20
PAM
 Team SOFREV-ASP
F
 Beaubelique/Goueslard/Badey/Vautier
21
PAM
 MTECH
F
 Cameron/Griffin/Edmonds/Cadei
23
PAM
 United Autosports
Au
 Patterson/Meins/Li/Blundell
24
PAM
 Blancpain-Reiter
L
 Hayek/Kox/Menten/von Thurn und Taxis
25
GEN
 First Motorsport
PS
 van Bellingen/Redoint/Flumal/Vanloo
29
PAM
 Roal Motorsport
B
 Coronel/Colombo/Liberati/Cerutti
30
PAM
 GT3 Racing
A
 Wilkins/Belshaw/Scott/Keen
32
CUP
 Pro GT by Alméras
PC
 J.L.Alloin/J.Alloin/Vaxivière/Ferte
33
PAM
 Pro GT by Alméras
P
 Tuchbant/Dermont/Leclerc/Perera
34
PAM
 Pro GT by Alméras
P
 Bervillé/Hassid/Beltoise/Armindo
35
PAM
 GT Academy Team RJN
N
 Ward/Mardenborough/Buncombe/Ordonez
36
PRO
 DB Motorsport
B
  Lémeret/van Hooydonck/den Boer
37
PAM
 DB Motorsport
B
 Danyliw/Habets/Knap/Rijnbeek
40
PRO
 Sainteloc Racing
Au
 Guilvert/Lunardi/Albuquerque
41
GEN
 Sainteloc Racing
A
 Marie/Hissom/P.Hirschi/Demay
42
PAM
 Sport Garage
F
 Brandela/Comole/Despinasse/Petit
47
PAM
 ASM Team
Mc
 Lamy/Silva/Santo Bravo/Ojjeh
49
PAM
 AF Corse
F
 Mallegol/Bachelier/Blank/Perrodo
50
PAM
 AF Corse
F
 Gerber/Ide/Cioci/Giammaria
51
PAM
 AF Corse
F
 Ciro/Ardagna Perez/Brown/Vilander
52
PAM
 AF Corse
F
 Hommerson/Machiels/Bertolini/Pier Guidi
57
PAM
 Vita4One Team Italy
F
 Amos/Bonacini/Petrobelli/J.Hirschi
58
GEN
 Exagon Engineering
P
 Kelders/Desbruéres/Blanchemain/Muller
59
PAM
 Vita4One Team Italy
F
 Bonetti/Ceccato/Lyons/Salaquarda
60
PAM
 Von Ryan Racing
Mc
 J.Draper/M.Draper/Jelley/Dusseldorp
62
PAM
 Lapidus Racing
Mc
 Hummel/Quaife/Mullen/Christodoulou
66
PRO
 Vita4One Rac. Team
B
 Lauda/Franchi/Kechele
69
PRO
 Gulf Racing UK
Mc
 Goethe/Hall/Campbell-Walter
70
PAM
 Race Art
B
 Grouwels/Catsburg/van Lagen/Nearn
71
PRO
 Kessel Racing
F
 Rigon/Gatusso/Zampieri
72
PAM
 Kessel Racing
F
 Rostan/Bruneau/Gosselin/Bontempelli
73
GEN
 Kessel Racing
430
 Andreasi/Paladino/Caccia/G.Piccini
74
PAM
 ProSpeed Competition
P
 Derdaele/van Splunteren/Soulet/Bouvy
75
PRO
 ProSpeed Competition
P
 Hennerici/Maassen/Goossens
76
CUP
 Race Art
PC
 Harkema/Geoffroy/Brody/Richard
80
PAM
 Emil Frey Racing
J
 Frey/Maritz/Gardel/Barth
81
GEN
 ALFAB Racing
A
 Behrens/Ros/Skoog/Öhman
82
GEN
 Bull Fight Racing/GCR
D
 Vannelet/Decultot/Lesoudier/Fontaine
83
PRO
 SMG Challenge
P
 Gache/Clément/Pla
85
GEN
 VDS Rac. Adventures
FM
 van der Straten/de Crem/Close/Bailly
86
CUP
 RMS
PC
 Loger/Mouez/Stepec/Salini
87
CUP
 RMS
PC
 Nicolaidis/Spirgi/Feller/Baron
88
PAM
 Von Ryan Racing
Mc
 Parente/Barff/Goodwin/Wills
89
PAM
 GPR Racing
AM
 Verbergt/Dupont/Latine/Baguette
90
PAM
 Preci-Spark
MB
 D.Jones/G.Jones/Jordan/Schneider
94
CUP
 SpeedLover
PC
 Balthazard/Bigourie/Renmans/Vleugels
98
GEN
 JB Motorsport
A
 Brunstedt/Bender/Mangs
107
PAM
 Beechdean - AMR
AM
 Adam/Dryburgh/Gaw/Howard

Přehled úspěšných závodníků

Údaj v závorce za jménem pilota je startovní číslo vozu, v němž se jezdec účastní závodu 24 hodin ve Spa. Jezdci jsou seřazeni podle abecedy

Jezdci v GT3 Pro Cup

 Jméno  Úspěchy v závodech sportovních vozů
 Bell, Robert (9)  mistr LMS 2007 a 2008 (kategorie GT2)
 Campbell-Walter, Jamie (69)  mistr FIA GT 2000 (třída GT i celkově)
 Fässler, Marcel (6)  vítěz 24 hodin Le Mans 2012 a 2011 (LMP1 i celk.)
 Franchi, Greg (66)  mistr LMS 2007 a 2008 (kategorie GT2)
 Haase, Christopher (1)  mistr ME GT3 2009
 Kristensen, Tom (6)  mistr ALMS 2002 (kategorie LMP900 i celkově)
 vítěz 24 hodin Le Mans 1997 (LMP i celk.)
 vítěz 24 hodin Le Mans 2000-2002 (LMP900 i celk.)
 vítěz 24 hodin Le Mans 2003 (LMGTP i celk.)
 vítěz 24 hodin Le Mans 2004 a 2005 (LMP1 i celk.)
 vítěz 24 hodin Le Mans 2008 (LMP1 i celk.)
 Lotterer, André (6)  vítěz 24 hodin Le Mans 2012 a 2011 (LMP1 i celk.)
 Mies, Christopher (1)  mistr ME GT3 2009
 Moser, Henri (4)  mistr ME GT3 2007
 Ortelli, Stéphane (1)  mistr FIA GT 2002 a 2003 (kategorie N-GT)
 mistr LMS 2007 (kategorie GT1)
 vítěz 24 hodin Le Mans 1998 (GT1 i celk.)
 Pla, Olivier (83)  mistr LMS 2009 (kategorie LMP2)

Celkem čtyři jezdci se mohou pochlubit celkovým vítězstvím právě ve Spa (v éře GT): Stéphane Ortelli ( č. 1; 2003), Mike Hezemans ( č. 4; 2007 a 2009), Marcel Fässler ( č. 5; 2007) a Greg Franchi ( č. 66; 2011).

Jezdci v GT3 Pro AM Cup

 Jméno  Úspěchy v závodech sportovních vozů
 Alzen, Uwe, (8)  vítěz 24 hodin Le Mans 1999 (třída GT)
 Bertolini, Andrea (52)  mistr FIA GT 2006, 2008, 2009 (GT1 i celk.)
 mistr MS GT1 2010
 Bleekemolen, Jeroen (18)  mistr ALMS 2010 (třída GTC)
 vítěz 24 hodin Le Mans 2008 (třída LMP2)
 Blundell, Mark (23)  vítěz 24 hodin Le Mans 1992 (třída C1 i celk.)
 Buncombe, Alex (35)  úřadující mistr BES 2011 (kategorie GT4)
 Gardel, Gabriele (80)  mistr FIA GT 2005 (kategorie GT1)
 mistr LMS 2006 a 2010 (kategorie GT1)
 vítěz 24 hodin Le Mans 2010 (kategorie GT1)
 vítěz 24 hodin Le Mans 2011 (kat. GTE-AM)
 Goueslard, Patrice (20)  mistr FIA GT 2000 (třída N-GT)
 mistr LMS 2008-2010 (kategorie GT1)
 Hommerson, Niek (52)  úřadující mistr BES 2011 (třída GT3 Pro-Am)
 Kox, Peter (24)  vítěz 24 hodin Le Mans 2003 (kategorie GTS)
 Lamy, Pedro (47)  mistr FIA GT 1998 (kategorie GT2)
 mistr LMS 2004 a 2006 (kategorie GT1)
 mistr LMS 2011 (kategorie LMP1 i celkově)
 vítěz 24 hodin Le Mans 2012 (kat. GTE-Am)
 Machiels, Louis (52)   úřadující mistr BES 2011 (kategorie GT3 Pro-Am)
 Ojjeh, Karim (47)  mistr LMS 2011 (kategorie LMP2)
 vítěz 24 hodin Le Mans 2011 (kategorie LMP2)
 van de Poele, Eric (5)  vítěz 24 hodin Le Mans 1998 (kategorie LMP1)
 vítěz 24 hodin Le Mans 2001 a 2002 (celk. i LMGTP)
 Schneider, Bernd (90)  mistr FIA GT 1997 (GT1 i celkově)
 Vilander, Toni (51)  mistr FIA GT 2007 a 2008 (kategorie GT2)
 vítěz 24 hodin Le Mans 2012 (kategorie GTE-Pro)
 Ward, Chris (35)  úřadující mistr BES 2011 (kategorie GT4)

Také v této třídě nalezneme čtyři celkové vítěze z belgického závodu: Eric van de Poele ( č. 5; 2005, 2006 a 2008), Anthony Kumpen ( č. 14; 2009), Jos Menten ( č. 24; 2009) a Andrea Bertolini ( č. 52; 2006 a 2008).

Užitečné odkazy

24 hodin ve Spa

Total 24 hours of Spa Zde

Odkaz na úvodní stránku oficiální stránky závodu, která nabízí možnost volby pouze ve francouzštině anebo holandštině. Naleznete zde informace nejen o aktuálním ročníku, ale částečně také pohled do minulosti.

Přímý odkaz na oficiální startovní listinu (pdf; možný tisk): Zde

Přímý odkaz na startovní listinu (stránky BES): Zde

Okruh Spa-Francorchamps: Zde

Úvodní stránka belgického okruhu nabízí volbu informací ze čtyř jazyků: angličtina, němčina, francouzština a holandština. Kromě obvyklých informací o okruhu a programu jsou zde i odkazy, jenž ocení návštěvníci nejen tohoto závodu.

Sledování závodu

BES (ve spodní části stránky): Zde

Ustream: Zde

Časomíra: Zde

Wikipedia: Zde

Ve známé encyklopedii lze nalézt stránku věnovanou předchozím ročníkům závodu. Výhodou je snadná dostupnost řady doplňujících informací.

Blancpain Endurance Series

Web: Zde

Oficiální stránky šampionátu světového mistrovství. Najdete zde informace z dění v šampionátu a z předchozích závodů. Probíhají zde přenosy závodů s možností sledování přes internet.

Twitter: Zde

Wikipedia: Zde

Ve známé encyklopedii lze nalézt stránku věnovanou nejen letošnímu ročníku. Výhodou je snadná dostupnost řady doplňujících informací. Za zmínku stojí aktualizované přehledné změny ve složení posádek, ale i další informace o probíhající sezóně.

Sport 5 Zde

Český televizní program zaměřený na motorsport zajišťuje i v letošním roce přenosy ze závodů BES a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a Jiří Čermák.

You Tube Zde

Staronové úložiště vybraných videonahrávek zajišťuje opět kanál You Tube. Nejsou zde přenosy předchozích závodů.

Daily Motion Zde

Loňský partner světového mistrovství gétéček nabízí na svých stránkách videonahrávky z předchozího roku včetně záznamu některých závodů. Jsou zde i jednotlivé části z loňského ročníku závodu (4 díly v celkové délce devět hodin)

24 hodin ve Spa 2011: Zde

Sestřih loňského závodu v přijatelné délce 52 minut.

Souhrn odkazů k letošnímu ročníku

 Obsah článku  Odkaz
 Dějiny okruhu Spa-Francorchamps  Zde
 Historie předchozích 63 ročníků 24 hodinového závodu v Belgii  Zde
 Popis jednotlivých úseků okruhu  Zde
 Startovní listina, poslední vydání (Blancpain Endurance Series)  Zde
 Komentovaná startovní listina  Zde
 Rozdílné verze stejných modelů  Zde
 Tisková zpráva stáje Vita4one o účasti Filipa Salaquardy  Zde
 Fotogalerie ze středeční přehlídky ve Spa  Zde
 Průběh a výsledky kvalifikace  Zde
 Tisková zpráva týmu ARC Bratislava po kvalifikaci  Zde
 Průběh prvních šesti hodin závodu  Zde
 Situace po polovině závodu  Zde
 Průběh druhé poloviny závodu  Zde
 Výsledky závodu 24 hodin ve Spa  Zde
 Tisková zpráva ARC Bratislava s podrobnějším popisem a fotografiemi  Zde

Závěr

Odkaz na tento článek bude součástí článků věnovaných závodu. V průběhu roku může být součástí vybraných článků vydaných na zdejším portálu. V případě změn informací dojde k úpravě a jejich vyznačení pro snadnější rozpoznání.

Seznam aktualizací

23. července: doplnění informací o pátečním Super Pole. Informace byla doplněna do textu a vložena do tabulky časového rozvrhu. V tabulce byl opraven čas předkvalifikačního tréninku

23. července: přidán odkaz na webové stránky belgického okruhu

23. července: přidán odkaz na startovní listinu zveřejněnou na stránkách šampionátu

27. července: upravená startovní listina dle údajů z tréninků a kvalifikace

8. srpna: doplnění tabulky se souhrnem odkazů k letošnímu ročníku

Zdroj: RACB, BES, Wikipedia, Sport 5, Endurance-Info, Formule