Posledních pět trofejí pro účastníky ME GT3
Kandidáti na umístění na stupních vítězů v celkovém hodnocení.
Ve včerejším předposledním závodě letošní sezóny a celého šampionátu v cestě za titulem nezaváhala vedoucí dvojice Baumann/Buhk a stala se sedmou nejúspěšnější dvojicí v sérii. S náskokem 43 bodů na druhou posádku si mohou dovolit výpadek – ve hře je maximálně 25 bodů. Rakousko německá dvojice ovšem letos bodovala ve všech závodech. Zde je krátký profil již úřadujících mistrů Evropy.
Dominik Baumann Hall, 4. října 1992 (www.dominik-baumann.at)
Mladý Rakušan začínal v roce 2003 na motokárách, v nichž úspěšně působil pět let. Následně přestoupil do německého mistrovství ADAC Formel Masters. V doprovodné sérii německých gétéček zůstal dvě sezóny.
V loňském roce se objevil jak v německém mistrovství GT, tak v ME GT3. Zde se mu dařilo více, když skončil celkově čtvrtý a zároveň přispěl k titulu pro tým Heico. Jeho kolegou byl Lucemburčan Brice Bossi. V německém mistrovství byl kolegou nejen loni, ale také letos jeho soupeř z GT3, krajan Harald Proczyk. Loni skončili celkově pátí, letos se jim zdaleka tolik nedaří, protože před posledním závodem jsou patnáctí. Neúspěch v ADAC GT Masters si tak vynahradil v evropském šampionátu.
Maximilian Buhk Reinbeck, 9. prosince 1992 (www.maximilian-buhk.de)
Kariéra německého pilota má podobný scénář jako u jeho kolegy. V motokárách závodil tři sezony od roku 2006. Loni byl účastníkem ADAC Formel Masters. Letos naskočil ve stáji Heico do ADAC GT Masters a do ME GT3. V německém mistrovství jsou s Andreasem Simonsenem celkově osmí.
Klasifikace jezdců
Nyní budete seznámeni s kandidáty na zisk zbývajících trofejí, startovní pozicí do rozhodujícího závodu a fotografiemi vozů. Dalším údajem bude počet výher anebo druhých míst, jenž rozhoduje v případě rovnosti bodů. Uvedená startovní pozice souvisí s umístěním v rámci pole GT3 na základě výsledků druhé části kvalifikace, nikoliv v celkovém umístění na roštu. Zde budou seřazeny nejprve vozy světového šampionátu podle výsledků kvalifikačního závodu.
Mistři ME GT3 2012 (143 bodů, 5 vítězství). Start z 1. místa, Mercedes SLS č. 101.
Dominik Baumann /Maximilian Buhk
2. místo (146 bodů, bez výhry, tři 2. místa, dvě 3. místa). Start z osmé příčky, Ferrari 458 č. 151.
Michael Lyons /Stefano Gai
Britsko-italská posádka včera skončila na druhé pozici, čímž si vytvořila menší odstup od svých pronásledovatelů. Ten činí 11 bodů na celkově třetí posádku. V porovnání s ní má tato velmi spolehlivá posádka bez výpadků horší startovní pozici. Teprve posun minimálně o pět míst výše zajistí sestavě italské stáje stříbro bez ohledu na výsledek posádky Mengesdorf/Proczyk. Ohrozit pozici na stupních vítězů pak mohou pouze týmoví kolegové, jistotu zaručí umístění od sedmé příčky výše.
3. místo (135 bodů, 1 vítězství, čtyři 2. místa, dvě třetí místa). Start z 5. místa, Lamborghini Gallardo č. 111.
David Mengesdorf /Harald Proczyk
Piloti lamborghini se na stupně vítězů dostali díky řadě umístění do třetí příčky. Navíc se vůbec nezúčastnili úvodního víkendu v Nogaru, přesto se jim podařilo vyšplhat v prořídlém poli až na třetí stupínek. Udržení stávající pozice před pronásledovateli zajistí umístění od druhého, respektive šestého místa výše. Nebezpečnější se jeví sestava týmu AF Corse nejen kvůli menší ztrátě, ale také lepší bilancí umístění (s výjimkou druhých pozic) a hlavně lepší startovní pozicí.
4. místo (125 bodů, 2 vítězství, jedno 2. místo, tři 3. místa). Start z 2. místa, Ferrari 458 č. 150.
Giuseppe Cirò /Gaetano Ardagna Perez
Mimořádně vydařený druhý víkend v Zolderu znamenal celkové vedení. Následně se dvojice přetahovala o vedení se současnými mistry. Neúspěch v závěrečné třetině šampionátu sesadil italsko-venezuelskou dvojici ze stupňů vítězů. Stříbro je dosažitelné pouze v případě výhry a neúspěchů výše umístěných soupeřů. Zisk bronzového kovu zajistí umístění od pátého místa výše v případě výpadku celkově třetí posádky. Posádce italského týmu stačí i případná rovnost bodů, pokud Mengesdorf s Proczykem nevyhrají. Tím by srovnali počet výher, u druhých míst již mají soupeři výhodu jejich většího počtu.
5. místo (120 bodů, 1 vítězství, jedno 2. místo, jedno 3. místo). Start ze 7. příčky, Audi R8 LMS č. 114.
Ni Amorim /César Campanico
Portugalská posádka se dostala na celkově páté místo díky trpělivému sbírání bodů bez jediného výpadku. Cesta k bronzu je spíše v teoretické rovině kvůli nutnosti umístění na prvních dvou příčkách. Důvodem je již 15 bodů ztráty, horší bilance druhých míst (proto nestačí třetí místo v případě výpadku celkově třetí sestavy) a nevýhodná startovní pozice.
Hodnocení týmů
Situace v hodnocení týmů může být přímo na okruhu nepřehledná v důsledku nezařazení některých vozů do týmového hodnocení (Audi R8 stájí Sainteloc a Novadriver). Maximálně lze vybojovat 43 bodů.
1. místo (326 bodů, 6 vítězství, jedno 2. místo, tři třetí místa). Start z 1. místa (č. 101), start ze 4. příčky (č. 102).
Heico Gravity-Charouz Racing Mercedes SLS AMG GT3.
2. místo (313 bodů, 2 vítězství, čtyři 2. místa, pět třetích míst). Start z 2. místa (č. 150), start z 8. místa (č. 151).
AF Corse Ferrari 458 GT3.
Obě stáje se mohou v boji o týmový titul soustředit pouze vzájemně na sebe, protože před pronásledovateli mají doslova propastný náskok. V lepší situaci je spolehlivější český tým díky třinácti bodům náskoku, lepším startovním pozicím a počtu vítězství v případě rovnosti bodů.
3. místo (171 bodů). Start z 5. místa (č. 111), start z 10. místa (č. 112).
Rhino´s Leipert Motorsport Lamborghini Gallardo LP560-4.
4. místo (136 bodů). Start z 6. místa (č. 105), start z 9. místa (č. 104).
Russian Bears Motorsport Ferrari 458 GT3.
Šance ruské stáje snižuje ztráta 35 bodů. Její překonání by umožnilo pouze dvojité vítězství, což je nepravděpodobné vzhledem k dosavadním výsledkům.
Rozloučení s příchutí hořkosti
U nové série s požehnáním FIA a statusem evropského mistrovství využil Ratel zkušeností získaných pořádáním národních sérií vozů GT. Přestože byl šampionát založený v roce 2006 označován jako průkopnický díky krátkým závodům, ve skutečnosti se jeho hlavní přínos ukazuje až po letech v jiné oblasti. Je jím vznik kategorie pohárových vozů s označením GT3.
Cenově dostupné automobily mnoha modelů se v nebývalé míře rozšířily do národních i mezinárodních sérií, ať už se jednalo o šampionáty pořádané SRO anebo konkurencí. V současnosti se více jak dvacet modelů představených během posledních sedmi let stalo náhradou zvolna umírající královské, ale drahé GT1. Nová kategorie dokázala otřást také jistou pozicí GT2, která se potýkala s výraznějším zájmem pouze Ferrari a Porsche.
Bohatě obsazené pole stalo vhodným doprovodem dospělejšího FIA GT, později MS GT1. S rozmanitou nabídkou modelů se mohli setkat také návštěvníci brněnského autodromu (2007, 2008 a 2010) anebo zánovního Slovakia Ringu (2011). Díky umístění v paddocku se jednalo o dostupnou sérii pro zvídavé návštěvníky.
Zkušenosti nabyté v této sérii se stávaly odrazovým můstkem do vyšších šampionátů nejen pro závodníky, ale také týmy anebo úpravce. Úspěchy plného pole se zároveň staly inspirací pro pořadatele.
Rozsáhlá nabídka sérií v Evropě, nepříznivá ekonomická situace, ale také přesuny stájí pro uskutečnění světového šampionátu vedly k náhlému a výraznému poklesu účastníků. Původně zamýšlené spojení obou příbuzných sérií se dočkalo naplnění teprve v závěru a po představení nových plánů pořadatelské SRO.
Dnes se 68. závodem uzavře jedna kapitola závodů gétéček. Jejími autory bylo během sedmi ročníků 530 jezdců využívajících podpory 73 týmů včetně zástupců naší země. Přehled nejúspěšnějších je v následujících tabulkách.
Rok | Jméno | Vůz |
2012 | Dominik Baumann | Mercedes SLS AMG GT3 |
Maximilian Buhk | ||
2011 | Francesco Castellacci | Ferrari 458 Italia GT3 |
Federico Leo | ||
2010 | Christian Hohenadel | Corvette Z06R GT3 |
Daniel Keilwitz | ||
2009 | Christopher Haase | Audi R8 LMS |
Christopher Mies | ||
2008 | James Ruffier | Corvette Z06R GT3 |
Arnaud Peyroles | ||
2007 | Henri Moser | Ferrari 430 GT3 |
Gilles Vannelet | ||
2006 | Sean Edwards | Porsche 997 GT3 Cup |
Rok | Název týmu | Vůz |
2012 | Heico Gravity-Charouz Team | Mercedes SLS AMG GT3 |
2011 | Heico Motorsport | Mercedes SLS AMG GT3 |
2010 | Prospeed Competition | Porsche 997 GT3R |
2009 | Hexis Racing AMR | Aston Martin DBRS9 |
2008 | Matech Racing | Ford GT GT3 |
2007 | Martini Callaway Racing | Corvette Z06 GT3 |
2006 | Tech 9 Motorsport | Porsche 997 GT3 Cup |
Doplňující informace o závodech GT na Formuli.cz
GT3 Zde
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o ME GT3. Jeho součástí je kalendář šampionátu, účastníci a jejich technika a jezdecké obsazení. Dále zde naleznete odkazy k článkům s doplňujícími údaji, zpravodajskými souhrny anebo technikou uveřejněných na zdejších stánkách. Jsou zde také odkazy na jiné zajímavé stránky zabývající se závody třídy GT3.
Zdroj: GT3, Dominik Baumann, Maximilian Buhk, ADAC GT Masters, Wikipedia, Formule