Byla penalizace férová?

Red Bull a McLaren se nedohodnou.
Oscar Piastri vyhrál Velkou cenu Spojených arabských emirátů s náskokem 2.8 sekundy před Maxem Verstappenem. Nizozemec stál na pole position a vedl pole až do zastávek v boxech, kde si musel odpykat 5sekundový trest udělený za souboj s Piastrim v první šikaně po startu. Jednoduchá matematika tvrdí, že nebýt trestu, byl by prvním v cíli Verstappen. Je pravda, že po startu druhou zatáčku vynechal a jel rovně, ale pravdou je také to, že na trati mu Piastri nenechal ani centimetr místa, naopak, sám částečně vyjel až za obrubník. Dva zúčastněné týmy mají absolutně opozitní úhly pohledu.
„Asi pro všechny by bylo lepší, kdyby si hned vyměnili pozice,“ řekl Zak Brown z McLarenu. "Trest byl rozhodně zasloužený, Oscar byl jasně na vnitřní straně, měl lepší start a bez využití trati to nešlo. Pět sekund nebo výměna pozic, na tom nakonec nesejde, ale zatáčka patřila Oscarovi a Max se měl včas stáhnout."
Šéf týmu Red Bull přišel před novináře dokonce se záběry z kamery umístěné na Verstappenově voze, aby ukázal, že jeho jezdec byl ve vrcholu první zatáčky malinko vpředu, takže to byla jeho zatáčka.
"Bylo to velmi tvrdé. Nevrátili jsme pozici, protože jsme věřili, že jsme neudělali nic špatného. Je vidět, že Max je v apexu první. Pravidla soubojů byla diskutována nedávno a tohle bylo velmi tvrdé rozhodnutí. A kdybychom vrátili pozici, dostali bychom se do špinavého vzduchu, a ještě mohli mít problém s Georgem (Russellem), tak jsme dostali penalizaci. Oscar byl v cíli o 2.6 sekundy dříve, takže bez pětisekundové penalizace bychom vyhráli my.“
Piastri si zabral celou trať pro sebe a vyhrál. Foto: McLaren
"Problémem je, že se s vámi nemohu podělit o svůj názor, protože bych mohl být znovu potrestán. Raději budu zticha," řekl Verstappen odkazujíc na to, jak FIA omezuje svobodu projevu jezdců. Musíme pouze tipovat, zda se Max obával trestu za urážku činitele FIA, za hrubé vyjadřování nebo za něco jiného, nebo třeba i kombinaci.
"Jakmile jsem už byl na (jeho) vnitřní straně, věděl jsem, že ve výjezdu ze zatáčky nebudu druhý. Jel sem naplno. Samozřejmě museli být zapojeni komisaři, ale bylo myslím patrné, že jsem byl dostatečně vedle něj. To mi nakonec i vyhrálo závod. Jsem nesmírně šťastný, jakou práci jsme odvedli na startech.“
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Red Bull