Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Moonshine Runners

Moonshine Runners

Trocha historie o tom, co vedlo ke vzniku tolik milovaného závodění.

NASCAR, motoristická velmoc, která byla založena 21. února 1948. To je fakt, na který si vzpomene asi každý, když se ho někdo zeptá, kdy NASCAR vznikl a je to pravda. Jenomže co bylo před tím? Jaké události vedly k tomu, že tato asociace vůbec vznikla? A kdo za to mohl?

Pokud si budeme spojovat souvislost se souvislostí, dostaneme se daleko v lidské historii a také hodně daleko co se geografie týče, dokonce až na starý kontinent.

Irové a Skoti - ano tak právě u nich začneme. Přistěhovalci z těchto zemí, kteří se do Ameriky vydali hledat svobodu tak trochu roztočili kolotoč, z kterého po několika desítkách let vypadl právě NASCAR. Velké migrace z důvodu hladomoru v Irsku byly zaznamenány už v letech 1845, ale není jisté, jestli se již jednalo o Iry a Skoty, kteří se přičinili o vznik Moonshine Runners. Migrace trvaly přes padesát let a vlastně se ani nedá říci, že by někdy přestaly, ale právě v tomto období se budeme pohybovat. Přistěhovalci s sebou přinesli jedno velké umění a sice Whiskey. Především potom um ji vyrobit.

Naučili se ji vyrábět v Keltských kopcích a v Americe to byla velká neznámá, o kterou samozřejmě začal být velký zájem. A tak vznikl jeden velký pojem, již zmíněný Moonshine Runners, kultura, která je dnes považována za součást Appalachie, což je koloniální oblast na východě spojených států. Pro mnohé to ale byl především způsob života. Řady Moonshine Runners se rozrostly a s nimi i jak vaření, tak obchodování s alkoholem. Vařit Whiskey přitom mělo podle Moonshine několik zásad, především se vždy vařilo poblíž potoků, kde byla velká zásobárna vody. Whisky jako taková pochází z kyselého rmutu, ale další přísady byly často individuální a s nimi i receptura. Kukuřičná mouka, teplá voda, velké množství cukru a kvasinek, tato kaše byla skladována v dřevěných sudech a postupem se zpracovávala na kapalinu, která byla zchlazována a zase přiváděna k varu.

Vznik názvu Moonshine Runners se dá vysvětlit dvěma způsoby. Zaprvé tak, že vaření a destilace alkoholu a samotný oheň produkoval kouř a páru. Tento jev se tak vyskytoval v neobvyklých a tajných místech, které by mohli informátory, potažmo policii ale také daňové zástupce přivést na stopu, takže se vařilo po nocích, anebo ještě lépe v podzemí. Druhá varianta vzniku názvu je ta, že se alkohol pašoval po nocích, tedy za svitu měsíce a pašování muselo probíhat nenápadně a rychle, takže právě proto Moonshine Runners.

Samotné slovo „runner“ přitom můžeme také přeložit jako pašerák. Toto označení vzniklo za dob prvních kolonistů, kteří alkohol k domorodým kmenům nosili v botách.

Kolem roku 1920 bylo Moonshine zakázáno stejně jako prodej alkoholu a to bylo to nejlepší, co mohlo tyto pašeráky potkat. Museli proto vynalézt nový a lepší způsob jak vařit alkohol a jak za vyrobený alkohol dostat své zisky a nebýt při porušování zákona lapeni. Do nelegálního podnikání s Moonshine se svého času zapojil dokonce Al Capone, přilákaly ho sumy, které Moonshine za nelegální alkohol měli. Po čase byli kvůli zákazům a jejich práci na Moonshine vysláni federální a tajní agenti, nazývaní Revenuers a G-man. K čemu ale došlo? Místo toho, aby byli Moonshine pochytáni a jejich podnikání ukončeno, vše vedlo, jenom k zdokonalení a to nejen jejich systému prodeje nebo výroby ale především se zdokonalil způsob přepravy.

Auta byla snad tím nejpotřebnějším a nejdůležitějším prvkem. Moonshine používali auta nejstarších typů a to jak osobní, tak i malé (odvážím se říci) dodávky, nebo prostě auta s korbou. Na korbách vozů převáželi různý „náklad“, který ve skutečnosti ukrýval litry nelegálního alkoholu. Lidská vynalézavost nezná mezí.

Mezi auta, která Moonshine Runners upřednostňovali a dlouhá léta používali, patřil například Ford Bussines Coupe z roku 1941.

Hlavně především proto, že auta na sebe neměla upoutat žádnou pozornost a tento typ Fordu byl v té době jedno z nejčastějších aut, které jste na silnici mohli potkat. Ford měl motor V8 Flathead a hlavně velký zavazadlový prostor.

Mezi další používané vozy patřil následně i Oldsmobile Rocket 88s, Chevrolet Coupé nebo i Dodge.



Všimněte si, že zmíněné automobilky Ford, Chevrolet a Dodge stály již na počátku historie NASCAR a dodnes v NASCAR účinkují. Roku 1961 byl dokonce použit i Chrysler New Yorker (jel s ním Will Clay Call (Call a Johnson jsou jedna z nejznámějších jmen z řad Moonshine Runners)), což bylo ve své době jedno z nejluxusnějších aut a G-man skvěle oklamal, ale to už jsme se dostali hodně dopředu.

Moonshine Runners se museli neustále zdokonalovat. V autech dělali tajné skrýše na alkohol a především modifikovali motory, které posilovali. Zesilovali zavěšení kol, přidávali karburátory, aby auta mohla spalovat více benzínu. Byly přidávány nová sací potrubí, která vyráběly firmy Edelbrock nebo Offenhauser. Přidávány a vyměňovány byly i kompresory a turbodmychadla. Další modifikace byly pro zvýšení výkonu motoru a nakonec došlo k vyměňování celých motorů.

Samozřejmě, že důležitá byla i cesta, nemohlo se jezdit po hlavních silnicích a tak se jezdilo těmi málo známými, zadními a polními cestami. Runners na svá auta stoprocentně spoléhali a když došlo na honičku, měli před pronásledovateli navrch vybavením vozu. Problém nastal ve chvílích, kdy Revenuers dlouhé dny mapovali cesty a začali používat vysílačky. Následně byli schopni odříznout cestu pašerákům a polapit je.

Po nocích Moonshine obchodovali s alkoholem, honili se s agenty a o víkendech se mezi sebou dohadovali a hádali se, kdo má auto lepší, rychlejší. Dohady se vedly i o tom, kdo je lepší řidič. To vedlo k zahájení náhodných závodů na polích a prašných cestách, které se konaly většinou ve večerních hodinách. Někteří v tom postupně viděli možnost vydělání peněz a tak na tyto nelegální závody začali prodávat vstupenky (na svá pole a pozemky). Všeobecně se začala šířit informace, že Moonshiners závodí v továrních automobilech a lidi to lákalo.

Jeden z prvních závodů:

 

A tak se postupně auta přestala honit se zákonem a začala se honit mezi sebou. Z mnoha Moonshine pašeráků se tak staly závodní hvězdy. V Detroitu potom došlo k velkému zlomu, kdy se do všeho zamotali sponzoři a jezdci už nejezdili pro zábavu nebo pouze pro peníze, které byly připraveny pro vítěze. Jezdci začali díky penězům od sponzorů jezdit na plný úvazek. Mezi vůbec první sponzory patří tzv. „The Big Three“ nebo také „Detroit Three“, což je trojice automobilek Ford, General Motors a Chrysler.

Kromě toho se na scéně objevil William „Bill“ Henry Getty France Sr., muž, díky kterému vznikla asociace NASCAR. Jeho matka byla Irka, jmenovala se Emmy Graham, takže další odkaz na starý kontinent. France se ujal jak závodění, tak i pořádání a organizování závodů, které se stoupající oblibou začalo být poněkud náročné a tak se 14. prosince 1947 setkal s dalšími subjekty, s kterými jednal a 21. února 1948 bylo dojednáno.

Přitom stačilo tak málo k tomu, aby se běh historie změnil, a kdyby k tomu došlo, NASCAR by dnes vůbec nemusel existovat.


Doporučuji: Film Země bez zákona (Lawless), který se právě tématikou obchodu s nelegálním alkoholem zabývá a krásně ukazuje situace, které museli řešit i samotní Moonshine Runners.


Zdroje fotografií: www.newsfeed.time.com, www.kentuckymonthly.com, www.whitakerridge.us, www.rodsnsods.co.uk