Nejhorší nehody v historii NASCAR VI. (1999-2012)
Poslední, prodloužený díl těch “nej“ nehod v nejvyšších sériích NASCAR.
V únoru, roku 2000 se udála nehoda, kterou rozhodně nemůžeme nepřipomenout. Hlavním aktérem byl New Yorský rodák Geoffrey Eli Bodine (nar. 18. dubna 1949), který v nejvyšší sérii NASCAR působil od roku 1979 do roku 2011. Za tu dobu si celkem osmnáctkrát dojel pro vítězství. Následující nehoda se udála během závodu trucků, vůz vyletěl z trati a prudce narazil do lemující kovové sítě, která auto roztrhala na kusy. Vrak se poté vrátil zpět na trať a demoloval další a další auta.
Ihned po nehodě se nikdo nedomníval, že by řidič uvnitř trosek mohl být ještě na živu, ale všichni se mýlili. Bodine si z děsivě vyhlížející kolize odnesl “jenom“ sbírku zlomenin.
V roce 2001 vyhasl život jednoho z nejlepších závodníků své doby, už když se zmíní rok 2001 v návaznosti na NASCAR, každému se vybaví jeho jméno, vzpomeňme proto na Ralpha Dale Earnhardta, Sr. (29. dubna 1951 – 18. února 2001), který si díky svému agresivnímu stylu jízdy vysloužil přezdívku Intimidator.
Rodák ze Severní Karolíny zahájil svou kariéru v NASCAR roku 1975 závodem World 600 v Charlotte. Označení “nejlepší závodník své doby“ si určitě zaslouží, protože Dale má na svém kontě celkem 97 výher ze dvou nejvyšších sérií NASCAR (76x dnešní Sprint Cup a 21x Nationwide), dále je sedminásobným šampionem (tehdejšího) Wiston Cupu, tento nepřekonaný rekord sdílí s Richardem Pettym.
Závod Daytona 500 pro Earnhardta začal dobře, startoval ze sedmé pozice. Průběh byl standardní, ke konci závodu houstla atmosféra a právě poslední zatáčka, posledního kola se stala této legendě osudnou. Po kontaktu se Sterling Marlinem (nar. 30 června 1957) narazila jeho černá trojka do vnější lemující zdi a také došlo ke kolizi s vozem Kena Schradera. Oslavy vítěze závodu, Michaela Waltripa, zastínily tuto nehodu, která se stala ve čtvrté zatáčce. Dale byl po vyproštění z vozu ihned přepraven do Halifax Medical Centrer, v 17:16 byl prohlášen za mrtvého, příčina smrti byla bazilární fraktura lebky.
V tomto seriálu už jsme viděli spoustu nehod, kolizí, při nichž mrazilo v zádech, protože auta, která v nich účinkovala, létala vzduchem, dělala přemety, stávaly se z nich bezcenné, často ohořelé vraky a řidiči přežili! Tato nehoda děsivá není. Právě to bylo možná důvodem, proč se někdo zamyslel nad další bezpečností jezdců. Na scéně se tak objevuje HANS.
HANS je zkratka slov Head And Neck Support device (podpora (ochrana) krku (krční páteře) a hlavy). Myslím, že každý, kdo se jenom chvíli zajímal o nějaký motorsport, o tomto zařízení slyšel a ví, k čemu slouží, takže jenom ve zkratce. HANS je ochranná konstrukce, kterou nese jezdec na svých ramenou a pomocí pásků je připevněna k přilbě a samotným bezpečnostním pásům. Účinně potom tento systém při nárazu z jakéhokoliv úhlu brání poškození páteře. Původně bylo toto zařízení zkonstruováno jistým profesorem biochemického inženýrství doktorem Robertem Hubbardem, jeho prototypy ale tak zcela nevyhovovaly svou velikostí a tak dnešní HANS vypadá přece jenom jinak.
Z roku 2002 připomenu nehodu ze série NASCAR Busch North. Ve Watkins Glen se 10. srpna jel závod Little Trees 150, už v prvním kole ale došlo k velké nehodě. Navíc se bourání v NASCAR tak trochu vrátilo ke svým kořenům, protože jeden vůz přepadl přes lemující zeď ven z trati.
Rok 2003, sezóna klasicky začíná v Daytoně závodem Daytona 500, se svou dvanáctkou děsivě řádí Ryan Newman (nar. 8. prosince 1977). Vše po kontaktu s Kenem Schraderem a Bobby Labonteem. Jeho vůz nejdříve naráží do horní lemující zdi, potom míří dolů a na trávníku se jeho auto pokouší vzlétnout, naštěstí marně. Tragédie je zakončena šesticí přemetů, při kterých z vozů létají části jako například kola nebo i celá zadní náprava.
V tom samém roce 2003 předvedl mistrovský přemet Elliott Sadler (nar. 30. dubna 1975). Kde jinde by se taková událost měla odehrávat než na Talladega Superspeedway. Závod EA Sports 500 přerušila nehoda poté, co se Sadler dostal do konfliktu s Earnhardtem Jr. a Kurtem Buschem. Jeho vůz vzlétl a rozhodl se pro sérii šesti přemetů.
Ukázková The Big One, tentokráte z Doveru. Závod 2004 MBNA American ASTH 400 a více jak desítka vozů v problémech.
Z roku 2004 přeskočíme rovnou do roku 2008. Kvalifikace na závodění v Texasu se příliš nepovedla mladému Michaelu McDowellovi (nar. 21. prosince 1984). Na závod Samsung 500 byla kvalifikace naplánována na 4. dubna 2008. McDowell se dostal do problému poté, co mu pravděpodobně praskl přední stabilizátor na pravé straně vozu. V rychlosti okolo 266 km/h tak McDowell naráží do horní lemující zdi, následně se vůz přetáčí na střechu a pokračuje sérií hrůzně vypadajících přemetů. Při tom všem neštěstí, se motor vozu #00 začíná zmítat v plamenech. McDowell opustil zdemolovaný vůz po svých, v šoku, ale bez vážných zranění ještě zamával přihlížejícímu davu, který ho obdaroval zaslouženým aplausem. Kromě zničeného auta byl na trati ještě značně poškozen Safer, který musel být opraven.
Rok 2009 se zapsal do pamětí fanoušků NASCAR díky Carlu Edwardsovi (nar. 15. srpna 1979) a jeho slavnému letu, který se dodnes používá při reklamních spotech. V posledním kole závodu Aarons´s 499 na Talladega Superspeedeay se Edwards dostal do konfliktu s Bradem Keselowskim, který se chtěl dostat před něj. Edwards mu ale nehodlal uhnout a tak Keselowski použil svůj nárazník. Ford s #99 se otočil a vzlétl tak, jak snad ještě nikdo nikdy neviděl, ke všemu mu ještě trochu dopomohl Ryan Newman. Vůz si to namířil do ochranné kovové sítě a naprosto zdemolovaný skončil asi dvacet metrů před cílovou čárou. V hledišti bylo zraněno malými kousky vozu, které prolétly sítí, osm fanoušků. Nejhůře na tom byla žena, která musela být transportována se zlomeninou čelisti. Tím ale tato událost nekončí, Edwards totiž udělal ještě jednu věc, kterou si vysloužil jásot a obdiv fanoušků ve stoje. Opustil vrak a i přes to, že by se měl nechat podrobit vyšetření lékaři, začal utíkat. Nikdo nejdřív netušil, kam běží, ale Carl Edwards se prostě rozhodl, že závod dokončí.
Rok 2010 byl na nehody poměrně bohatý. Prvním zmíněným kouskem bude nehoda, která se stala v Poconu. V hlavních rolích Kurt Busch (nar. 4. srpna 1978) a Elliott Sadler (nar. 30. dubna 1975). Sto šedesáté páté kolo závodu přineslo nejdříve nepatrný konflikt mezi #48 a #2, největší roli potom měl vůz #33. Kurt Busch si to chtě nechtě namířil do horní lemující zdi a zpět dolů na trávník, kde jeho vůz přišel o kolo a stal se naprosto nepojízdným poté, co ještě stihl narazit do spodní lemující zdi. Jenomže všem tak nějak unikalo dějství o kousek dál. Elliott Sadler se svou patnáctkou tvrdě narazil do spodní lemující zdi a to naprosto čelně. Navíc do míst, kde není Safer, ale bariéra je vyztužena zeminou. Náraz musel být opravdu tvrdý. Dokazuje to i ten fakt, že motor ze Sadlerova vozu ležel o kus dál, než zbytek vraku a samotný řidič se při opouštění vozu netvářil vůbec šťastně.
Ten samý rok, Pocono, podruhé! Green-White-Checkered restart a velká nehoda v posledním kole závodu.
A co by to bylo za sezónu, kdyby se nestala The Big One v Daytoně. Takže tady je:
Jedna z těch “veselejších“ nehod se stala roku 2011. Hlavními aktéry pánové Brian Vickers (nar. 24. října 1983) a Tony Stewart (nar. 21. května 1971). V průběhu závodu si pánové porůznu “škodili“ a slovo “blokování“ bylo jedním z nejpoužívanějších v radiových komunikacích. Oplácení sem a oplácení tam, vše dopadlo tak, že se vůz Tonyho Stewarta usídlil na vyrovnaných pneumatikách, které sloužily jako ochranná bariéra. Stewart nemohl v té chvíli absolutně nic dělat, takže čekal, až jej přijede někdo sundat dolů.
Rok 2012 zahájíme v Daytoně s Jeffem Gordonem (nar. 4. srpna 1971). Bitva v posledních kolech závodu si vybrala svou daň. Gordon dorážel na Kyla Busche a snažils se tak dostat za vedoucího jezdce. Kyle Busch, ale drobný šťouchanec nezvládl vzhledem ke klopení a vyjel mimo hrozen vozů, Gordon se pro změnu vydal prudce vzhůru, kde se střetl s dalšími vozy. Šest vozů se zapojilo do hromadné nehody a Jeff Gordon skončil po několik přemetech na střeše.
Okamžik, který si rozhodně z loňské sezóny musíme připomenout, bude neuvěřitelný dojezd závodu Good Sam 500 v Talladeze. Na plánu byl GWC restart. První zelené kolo bylo neuvěřitelně dramatické a neobešlo se bez malých konfliktů. Jezdci se nebáli jet na trati čtyřřad. Bílé kolo bylo ještě dramatičtější, vozy se semkly do tak těsného paklu vozů, že se všem tajil dech. Někteří si říkali: „Tohle nedopadne dobře.“ A rozhodně se nemýlili. Na čele závodu došlo ke konfliktu a vše vyústilo v ukázkovou The Big One.
Jako poslední si připomeneme mistrovský ohňostroj, který vykouzlil Kolumbijec Juan Pablo Montoya (nar. 20. září 1975). Vše se událo v Daytoně, během zahajujícího závodu. Nehoda je o to kurioznější, že se událo už během žluté fáze, a sice ve sto šedesátém kole. Montoya se dostal do smyku poté, co ho zradilo zavěšení zadních kol. Pro Monotoyu to byl jenom začátek jeho problémů, protože si to jeho neovladatelný vůz namířil přímo do vysoušecího vozu, který jel před ním. Unikající kapaliny a páry se ihned vznítily a nad tratí se objevil neuvěřitelný sloupec ohně. Montoya byl v pořádku, ale závod musel být přerušen červenou vlajkou.
Tímto seriál vybraných nehod z nejvyšších sérií NASCAR končí. Samozřejmě, že děsivých nehod se udály stovky a možná, že i nebyly zmíněny, ty, které se zapsaly právě do vašich pamětí. Určitě, pokud máte pocit, že zde nějaká významná nehoda, nebo konflikt chybí, napište do komentářů LINK.
Na trati se dočkáme všeho, bojů, konfliktů, smyků, vítězství, radostí a nehod. Doufejme, že vývoj událostí přispěl k tomu, že jezdci jsou dnes ve svých vozech v dokonalém bezpečí, a že na tratích nebudou vyhasínat životy nadějných závodníků. A někdy neuškodí, když se na trati objeví i něco trochu podivného…