Grand magazín 12/2013 (5. – 11. července)
Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.
Krátce ze světa
Přestože byla dlouho očekávána sedmá generace Corvette C7 představena teprve na jaře, přípravy vozu na závodní dráhu se již rozběhly. Výsledky vývoje společnosti Callaway Competition bude na okruhu ověřovat italský RC Motorsport. Corvette by se mohla objevit na okruzích ještě v letošní sezóně v sérii Superstars GT Sprint.
Výsledkový servis
FIA GT Series (3/6), Zandvoort
Kvalifikační závod
Seriál FIA GT měl před víkendem v Holandsku za sebou dvouměsíční přestávku. Řada účastníků sice nezahálela a vyplnila dlouhé volno účastí v jiných sériích, na dráze to vzhledem k divokému úvodu příliš poznat nebylo
Do úvodní zatáčky se vřítila po startu hned trojice vozů vedle sebe. Situace se stala osudnou z pole position startujícímu Parentemu (č. 9, PRO, McLaren, Sebastien Loeb Racing), který doplatil na svůj váhavý start. Zleva se na něj tlačil Simonsen (č. 2, PAM, Mercedes, HTP), vpravo jedoucí Vanthoor (č. 11, PRO, Audi, WRT) se musel částečně vyhýbat po trávě.
Manévr švédského pilota, po němž portugalský jezdce musel poškozený vůz odstavit, byl později potrestán komisaři průjezdem boxovou uličkou. Výsledkem byl propad z třetí na čtrnáctou pozici.
K dalším strkanicím došlo na pomezí prvního a druhého sektoru v zatáčce Scheivlak. Do Stumpfa (č. 7, PAM, Lamborghini, Rodrive) strčil Huisman (č. 40, PAM, Corvette, V8 Racing), přičemž na tuto kolizi doplatil ještě Reip (č. 32, PAM, Nissan, GT Academy).
Divočinu prvního kola tak záhy utnul výjezd bezpečnostního vozu. Ten na dráze setrval do pátého kola. Přestože po novém startu došlo ke zklidnění situace, na dráze nebyla nouze o zajímavé souboje.
V případě vedoucího Vanthoora (č. 11, PRO, Audi, WRT), kterého po širokém výjezdu v zatáčce Vodafone pohodlně zdolal týmový kolega Rast (č. 12, PRO), mohlo být pochyb zda nešlo o týmovou režii.
To však neplatilo v případě vedoucí trojice ve třídě smíšených posádek v podání Viery (č. 14, Audi, Novadriver), Onidiho (č. 51, Ferrari, AF Corse) a Baumanna (č. 25, Lamborghini, GRT). Zde došlo i na kontaktní souboje na nějž doplatil kolega našeho Salaquardy. Při proplétání esíčkem Audi nechal trochu prostoru na levé straně, kam se ihned posunul Baumann. Kontakt s levou zadní částí Italova ferrari jej spolu s natočením do levého oblouku otočil do protisměru na pomezí obrubníků a únikové zóny. Odsud byl vyproštěn později s pomocí komisařů a po problematické jízdě do boxů zde svůj vůz odstavil.
V-IMAGES/Fabre
Po povinných zastávkách to vypadalo na triumfální jízdu trojice audi stáje WRT ve vedení. Jiného názoru byl Buhk (č. 1, PRO, Mercedes, HTP), který snadno sesadil z bronzového stupínku Sandströma (č. 13, PRO). Mayr-Melnhof tradičně představuje tvrdší oříšek, výjimkou byl předchozí posun týmového kolegy Ortelliho do čela. Rakouského jezdce zdolal německý mladík až tři minuty před koncem po chybě Mayr-Melnhofa. Tu málem využil i Sandström.
Přestože se vedoucí Ortelli mohl dlouho soustředit na rychlou jízdu, po ujetí 33 kol činil jeho náskok necelou vteřinu.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
PRO
|
S.Ortelli/L.Vanthoor | Belgian Audi Club |
A
|
1:01:01.018
|
2.
|
PRO
|
M.Buhk/A.Day | HTP |
MB
|
+ 0.766
|
3.
|
PRO
|
N.Mayr-Melnhof/R.Rast | Belgian Audi Club |
A
|
+ 2.710
|
4.
|
PRO
|
E.Sandström/F.Stippler | Belgian Audi Club |
A
|
+ 3.129
|
5.
|
PRO
|
C.Bueno/A.Khodair | Team Brazil |
B
|
+ 6.517
|
6.
|
PRO
|
M.Parisy/A.Zuber | Loeb Racing |
Mc
|
+ 18.697
|
7.
|
PAM
|
S.Afanasiev/A.Simonsen | HTP |
MB
|
+ 19.354
|
8.
|
PRO
|
K.Chandhok/J.Seyffarth | Seyffarth |
MB
|
+ 28.758
|
9.
|
PAM
|
A.Ebrahim/M.Heemskerk | BMW Sports Trophy |
B
|
+ 33.387
|
10.
|
PAM
|
H.Proczyk/D.Baumann | Grasser Racing |
L
|
+ 34.987
|
11.
|
PAM
|
C.Campanico/C.Viera | Novadriver |
A
|
+ 36.260
|
12.
|
PRO
|
A.Kumpen/E.Ide | Phoenix |
A
|
+ 1:10.576
|
13.
|
PAM
|
L.Ordoñez/A.Buncombe | GT Academy |
N
|
+ 1 kolo
|
14.
|
PAM
|
P.Cunha/M.Stumpf | Rodrive |
L
|
+ 1 kolo
|
15.
|
GTR
|
P.Charouz/J.Šťovíček | HTP |
MB
|
+ 1 kolo
|
16.
|
PRO
|
R.Zonta/S.Jimenez | Team Brazil |
B
|
+ 5 kol
|
17.
|
PAM
|
F.Salaquarda/F.Onidi | AF Corse |
F
|
+ 21 kol
|
18.
|
PAM
|
M.Braams/D.Huisman | V8 Racing |
C
|
+ 32 kol
|
19.
|
PAM
|
M.Shulzitskiy/W.Reip | GT Academy |
N
|
+ 32 kol
|
Hlavní závod
Úvod hlavního klání si svojí divokostí nezadal se začátkem sobotního závodu. Ještě na cílové rovince prožil krkolomnou jízdu po travnatém pásu Zonta (č. 21, PRO, BMW, Team Brazil), kterého tam vystrčil Cunha (č. 7, PAM, Lamborghini, Rodrive).
Cílová rovinka přitahovala dramatické momenty i o kolo později. Nejprve na výjezd z poslední zatáčky vzal velmi zeširoka Afanasiev (č. 2, PAM, Mercedes, HTP) a zahalil zadní část rovinky oblaky zvířeného prachu.
Ruskému jezdci se tuto situaci podařilo zvládnout, hůře dopadl o pár stovek metrů dále Campanico (č. 14, PAM, Novadriver). Při brzdění do úvodní zatáčky Tarzan se jeho audi stočilo čelem přímo do bariéry. Po prudkém nárazu byl vůz odmrštěn do únikové zóny na druhé straně dráhy. Jezdec byl chvíli otřesen, ale z místa incidentu odešel po svých. Z osob přítomných za svodidly byl zraněn fotograf, který stál za bariérou přímo v místě nárazu (viz první obrázek na odkazu Zde).
Po chvilkovém účinkování bezpečnostního vozidla byl závod dočasně zastaven kvůli opravě svodidel. V tu chvíli byl na čele již Buhk (č. 1, PRO, Mercedes, HTP), který na brzdách předjel Ortelliho (č. 11, PRO, Audi, WRT). Po novém startu si německý pilot pohlídal vedení a monackému jezdci bylo jasné, že jej již nedostihne.
Foto: V-IMAGES/Fabre
Portugalský tým Rodrive nasadil v prvních dvou závodech Ford GT. S potenciálem amerického vozu spokojen nebyl, proto proběhlo během přestávky přezbrojení na Lamborghini. Prozatím bez znatelnějších výsledků.
Když Kumpen odstavil své audi s porouchanou převodovkou, vyvěšení žlutých vlajek neuposlechl Bueno (č. 0, PRO, BMW, Team Brazil). Z překonání čtvrtého Mayr-Melnhofa se tak dlouho neradoval kvůli trestu průjezdu boxovou uličkou.
Další dramatické chvilky si prožíval Afanasiev. Na výjezdu ze zatáčky Tarzan přetočil vůz. Zůstal stát na vnější části, takže soupeři neměli větší potíže s vyhýbáním. Když se o něco později ruský jezdec potýkal s defektem pneumatiky, stalo se tak před povinnými zastávkami.
Červené ferrari marně vyhlížel Onidi (č. 51, PAM, AF Corse), když jeho kolega Salaquarda skončil v kačírku úvodní zatáčky. Českého jezdce tam poslal Zonta (č. 21, PRO, BMW, Team Brazil) poté, co mu Salaquarda nechal trochu místa na vnitřku. Rast (č. 12, PRO, Audi, WRT) se sice svého vozu od Mayr-Melnhofa dočkal, daleko s ním se stávkující převodovkou nejel.
Po zastávkách se o drama na dráze staralo několik osamoceně bojujících dvojic. Z nadějného pátého místa Parenteho (č. 9, PRO, Sebastien Loeb Racing) sešlo po technických problémech mclarenu, když si předtím Portugalec dělal zálusk na čtvrté Seyffarthovo místo.
S Buncombem se dlouho trápil Khodair. Pilot nissanu měl navrch na rovince, čímž znesnadňoval předjíždění na brzdách. Brazilci tak nezbylo než počkat z útokem do techničtější části okruhu, přesto se dopředu propracoval za cenu podstoupení kontaktního souboje.
Zatímco na čele se po 35 kolech mohl Day radovat z první výhry týmu HTP, druhého Vanthoora v závěru stíhal Stippler.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
PRO
|
M.Buhk/A.Day | HTP |
MB
|
1:27:51.001
|
2.
|
PRO
|
S.Ortelli/L.Vanthoor | Belgian Audi Club |
A
|
+ 6.667
|
3.
|
PRO
|
E.Sandström/F.Stippler | Belgian Audi Club |
A
|
+ 6.995
|
4.
|
PRO
|
K.Chandhok/J.Seyffarth | Seyffarth |
MB
|
+ 33.895
|
5.
|
PAM
|
H.Proczyk/D.Baumann | Grasser Racing |
L
|
+ 40.127
|
6.
|
PRO
|
R.Zonta/S.Jimenez | Team Brazil |
B
|
+ 41.218
|
7.
|
PRO
|
C.Bueno/A.Khodair | Team Brazil |
B
|
+ 55.861
|
8.
|
PAM
|
L.Ordoñez/A.Buncombe | GT Academy |
N
|
+ 58.858
|
9.
|
PAM
|
A.Ebrahim/M.Heemskerk | BMW Sports Trophy |
B
|
+ 1:00.473
|
10.
|
PAM
|
P.Cunha/M.Stumpf | Rodrive |
L
|
+ 1:12.200
|
11.
|
PAM
|
M.Shulzitskiy/W.Reip | GT Academy |
N
|
+ 1:17.169
|
12.
|
PAM
|
S.Afanasiev/A.Simonsen | HTP |
MB
|
+ 1:31.788
|
13.
|
GTR
|
P.Charouz/J.Šťovíček | HTP |
MB
|
+ 1 kolo
|
14.
|
PRO
|
S.Loeb/A.Parente | Loeb Racing |
Mc
|
+ 3 kola
|
15.
|
PRO
|
M.Parisy/A.Zuber | Loeb Racing |
Mc
|
+ 3 kola
|
16.
|
PRO
|
N.Mayr-Melnhof/R.Rast | Belgian Audi Club |
A
|
+ 21 kol
|
17.
|
PAM
|
F.Salaquarda/F.Onidi | AF Corse |
F
|
+ 22 kol
|
18.
|
PAM
|
M.Braams/D.Huisman | V8 Racing |
C
|
+ 23 kol
|
19.
|
PRO
|
A.Kumpen/E.Ide | Phoenix |
A
|
+ 32 kol
|
20.
|
PAM
|
C.Campanico/C.Viera | Novadriver |
A
|
+ 34 kol
|
Očekávané události
12. - 14. července - International GT Open (5/8), Silverstone
Jestliže šestice vozů třídy Super GT představuje již známé účastníky, třídu GTS čeká příliv staronových zájemců. Znovu se objeví porsche německé stáje Rinaldi, krajanům ze Seyffarth Motorsportu se podařilo obsadit druhý mercedes. Stejný vůz použije i rakouský tým Lechner, s ferrari se objeví již před sezonou oznámená stáj Balfe, v barvách týmu Leipert se s důvěrně známým vozem Lamborghini Gallardo objeví Peter Kox. Exotická Ginetta se již letos v sérii objevila, nyní ji nasadí domácí tým LNT.
Přenos závodu můžete sledovat prostřednictvím stránek pořadatele (Zde) anebo českého kanálu Sport 5. Časy vysílání naleznete v níže uvedené tabulce.
Událost | Den | GT Sport | Sport 5 | Start |
70´ závod | Sobota | 16,50-18,25 | 20,15-21,35* |
16,55
|
50´ závod | Neděle | 12,50-14,10 | 16,00-17,00 |
12,55
|
* nejedná se o přímý přenos
Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.
24. - 28. července - Blancpain Endurance Series (4/5), 24 hodin ve Spa
2. - 4. srpna - ADAC GT Masters (4/8), Nürburgring
Doplňující odkazy
Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období (27. června – 4. července) naleznete Zde.
Profily šampionátů
FIA GT Series (Zde)
Blancpain Endurance Series (Zde)
ADAC GT Masters (Zde)
International GT Open (Zde)
V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.
Zdroj: SRO, GT Sport, Sport 5, Endurance-Info, Motorsport, SWR, Formule