GT na dosah ruky v ADAC GT Masters
Informace k návštěvě Lausitzringu ve dnech 30. srpna – 1. září.
Již šestý podnik německého mistrovství se odehraje na okruhu Lausitzring, který se nachází několik kilometrů za Drážďanami. Svojí vzdáleností necelých 250 kilometrů od české metropole s převážnou většinou po dálnicích se jedná o zajímavou volbu především pro české fanoušky.
Automotodrom tentokráte nenabídne výrazné změny terénu, vzhledem k začlenění do oválu je zajímavá klopená zatáčka v nájezdu na cílovou rovinku. Souboje pestrého pole gétéček, účast řady významných pilotů, volný pohyb v zázemí anebo ve vybraných časech vstup do boxové uličky s nahlédnutím do garáží týmů jsou lákadla oblíbené německé série.
Tento článek Vám nabídne podrobnosti vhodné pro naplánování účasti na tribunách brandenburského automotodromu.
Doprava
Při plánování trasy s využitím některého z plánovačů cest se do místa cíle zadají slova Eurospeedway (Seznam, Google, Here) anebo Lausitzring (Google, Here). Dále lze zadat následující GPS souřadnice (51°32'17.787"N, 13°56'3.595"E), které vedou ke kruhovému objezdu (cca půl kilometru od hlavní tribuny) poblíž parkovišť pro návštěvníky. Další podrobnosti ohledně příjezdů nejen automobilem lze případně získat na stránkách okruhu (Zde).
Foto: Tomáš Krejčík
Cesta na okruh je jednoduchá i bez použití navigace. Sjezd č. 15 (Klettwitz/EuroSpeedway Lausitz) vede k této křižovatce, za níž je dobrým orientačním bodem čerpací stanice (Esso). Na snímku jsou patrné ukazatele včetně odbočení doprava na okruh (bílá tabule s černým písmem). Při zpáteční cestě se naopak jede směrem na Klettwitz a po podjetí mostem se najíždí na dálnici k Drážďanům.
Foto: Tomáš Krejčík
Ihned následuje další křižovatka, kde se odbočuje vlevo. Znovu s patrným vyznačením jména okruhu na cestu, která se stáčí směrem k parkovištím. Za povšimnutí stojí výrazná konstrukce větrné elektrárny, která zajišťuje proud pro německý okruh. Přestože se v blízkosti autodromu nejedná o jediné zařízení tohoto druhu (jak bude zřejmé na jednom z dalších snímků), svojí 70 metrovou výškou vyniká. Pokud budete studovat podrobněji mapu oblasti, můžete nabýt dojmu, že je vhodnější jet rovně. Jedná se však o uzavřený areál společnosti Dekra, který není průjezdný.
Výše poplatku za parkování je ve výši tři euro.
V případě využití hromadných dopravních prostředků lze využít vlak s možností přestupu v Drážďanech. Pro další cestu v Německu lze využít plánovače Deutsche Bahn Zde. Jako vhodnější se jeví cílová stanice Grossräschen, s použitím autobusu linky 610 (jízdní řád Zde) a výstupní stanicí Meuro, Mühle vzdálené deset minut chůze od okruhu. Při jízdě ze stanice Senftenberg autobusem linky 627 (jízdní řád Zde) se vystupuje již na zastávce Hörlitz, Apotheke, která je však vzdálena až tři kilometry od hlavní tribuny. Kyvadlová doprava ze Senftnbergu, o níž je stránkách okruhu zmínka, nebude o tomto víkendu zajištěna.
Obecné informace …. o německých komunikacích
Pojedete-li v Německu pouze na okruh, strávíte zde drtivou většinu času na dálnicích. Pouze doporučený limit (nikoliv povinný) o hodnotě 130 km/h je dostatečně známý, stejně jako (prozatím) volný pohyb bez nutnosti průjezdu mýtnicemi anebo kupování dálničních známek.
Pověstná je i menší hustota čerpacích stanic, v těchto případech jsou před pumpami umístěny orientační vzdálenosti k nejbližším dalším benzinkám. Nezřídka se tento údaj pohybuje nad padesáti kilometry. Německo však patří k jedné z mála sousedních zemí, kde je vyšší cena paliv než u nás. Spolu s přijatelnou vzdáleností okruhu nemusí být tudíž pro většinu vozů problém vystačit se zásobou paliva z našeho území.
Jestliže tankování nemusí být nutnou součástí cesty, kratší přestávky se mohou hodit. Základním stupněm je odpočívadlo označené pouze symbolem parkoviště, případně se symbolem WC. To bývá bezplatné, ale velmi jednoduše zařízené. Toalety jsou samozřejmostí nejen u pump, ale také u parkovišť se stravovacím zařízením. Poplatek za jejich použití se pohybuje okolo 70 centů, přičemž lístek z automatu může sloužit jako slevový kupon při následné objednávce stravování. Princip je podobný jako v případě některých našich řetězců rychlého občerstvení.
Na orientačních tabulích bývá pod čarou vyznačení vzdálenosti k místům, které se nachází mimo komunikaci, po níž právě jedete. Čísla sjezdů neoznačují jako u nás kilometr v jehož blízkosti se sjíždí, ale pořadí odbočky od určitého bodu na příslušné dálnici.
Příjemná je kvalita povrchu (byť mnohdy záplatovaného), která i na úsecích s rychlostí zpravidla omezenou na 130 km/h (doplněná značkou Strassen Schaden) převyšuje standard naší dálniční sítě. Je-li tato značka mimo dálnici, lze však očekávat výtluky důvěrně známé z našich cest. Obce mimo dálnice jsou vymezeny žlutými tabulemi s černým písmem.
Jestliže milým překvapením je minimální množství rušivých reklamních poutačů, nahrazují je viditelně vyšší počty policejních hlídek. Alespoň jeden vůz často číhá v blízkosti hranice. V Německu není povinné denní svícení, takže přibližující se vozidla na dálnicích jsou hůře viditelná. Na silnicích průjezd křižovatkou automaticky neruší pokyny dle značek před ní umístěných, jak je zvykem v naší domovině.
Vstupenky
Páteční volné tréninky a pozdně odpolední kvalifikace jsou přístupné zdarma. Vstupné na jeden den (sobota nebo neděle stejně) je 20 euro. Za víkendovou vstupenku zaplatíte 30 euro. Za poslání do ciziny se připlácí 5 euro. V ceně všech vstupenek je zahrnut vstup do paddocku.
Foto: Tomáš Krejčík
Uzavřené parkoviště po skončení závodu bývá zprvu v obležení dychtivých fanoušků. Zájem postupně opadá, ti nejtrpělivější se po jeho otevření mohou odstat k samotným vozů velmi blízko. Snímek je mířen západním směrem, kde jsou pro Německo typické turbíny větrných elektráren.
Děti do 12 let mají vstup na okruh zdarma, ale jen na místa na stání. Osoby upoutané na invalidním vozíku a jejich případný doprovod mají vstup zdarma.
Podmínky kladené na návštěvníky se na stránkách okruhu nenachází. Na dotaz byly sděleny následující pravidla. Z bezpečnostních důvodů není možné vnášet skleněné láhve, objem plastových může být až jeden litr na osobu. Není povoleno vnášení velkých deštníků kvůli omezení výhledu diváků. Doma je nutné ponechat psy a jiné domácí mazlíčky, protože jim škodí hluk, který je nedílnou součástí této akce.
Program víkendu
Podle výběru z předběžného časového plánu (verze č. 2 z 16. srpna) je v níže uvedené tabulce rozpis, kdy bude možné vidět vozy ADAC GT Masters v akci. Celý časový rozvrh závodního víkendu naleznete Zde.
Událost | Den | Čas |
1. volný trénink | Pátek | 8,00 – 9,00 |
2. volný trénink | Pátek | 11,15 - 12,15 |
Kvalifikace | Pátek | 15,55 – 17,05 |
První závod | Sobota | 12,15 - 13,15 |
Zahřívací trénink | Neděle | 9,00 – 9,15 |
Druhý závod | Neděle | 12,15 - 13,15 |
Tradičními doprovodnými sériemi ADAC GT Masters jsou závody cestovních vozů ADAC Procar anebo pohárových vozítek Mini. Šampionáty otevřených vozů představují Formel Masters a F3. Při ostré přehlídce výtvorů automobilek z východního bloku si mohou někteří diváci připomenout časy svého mládí. Modely aut z Historic Tourenwagen Cupu kdysi brázdila i naše silnice, zvlášť závodí i starší formule.
Doprovodný program
Foto: Tomáš Krejčík
Na návštěvu boxové uličky je v sobotu vyhrazen čas mezi 9,45 – 10,15, v neděli mezi 10,10 – 10,35.
Akci Meet the drivers lze navštívit v sobotu odpoledne v 16,00 před stanem ADAC Hospitality v paddocku. Na ní se lze setkat s trojicí nejúspěšnějších posádek a vítězem kategorie amatérů v sobotním klání. Mohou být přítomni také vítězové jiných sérií, pokud jim to umožní časový rozvrh.
Ubytování
V případě, že se rozhodnete strávit oba dny na Lausitzringu a nebydlíte poblíž hranic, nabízí se různé druhy ubytování.
Ekonomicky a časově zajímavé je využití kempu vedle hlavní tribuny. Při ubytování od pátku nebo soboty do neděle se platí 25 euro, od čtvrtka až do konce víkendu jde o 35 euro.
V případě ubytování v místních hotelích se pohybují ceny od cca 1 300 Kč/noc/osobu výše. K vyhledávání lze využít následující stránky Zde anebo Zde. Stránky jsou v češtině s možností úpravy filtrů. K zadání lze využít názvu dvou blízkých míst Senftenberg anebo Meuro (pouze u druhého odkazu) .
Cenově výhodnější, ale vzdálenější volbou je využití služeb našich zařízení v cenách začínajících na částce 500 Kč. Vzdálenost do Ústí nad Labem je však okolo 125 kilometrů, do Teplic je to o dalších 15 kilometrů dále. Pro českou nabídku lze zvolit např. Zde.
Užitečné odkazy
Okruh Lausitzring Zde
Přímý odkaz k víkendu Zde
ADAC GT Masters Zde
Oficiální stránky německého mistrovství.
Doplňující informace o závodech GT na Formuli.cz
Profil šampionátu ADAC GT Masters (Zde)
V průběhu sezóny aktualizovaný článek zaměřený na hlavní informace o ADAC GT Masters. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.
Zdroj: ADAC GT Masters, Eurospeedway, Mapy, Google, Here, Formule