Horký víkend na Lausitzringu
Připomenutí čtvrtého podniku ADAC GT Masters slovem i obrazem.
Po uplynulém víkendu na brandenburském automotodromu má německý šampionát gétéček za sebou první polovinu svého devátého ročníku. Do takřka desetileté historie ADAC GT Masters se víkend mj. zapsal rekordem v dosažené teplotě. Při sobotním závodě byla zaznamenána teplota vzduchu 37,4 °C a dráhy 51,4 °C. Zatímco v neděli teplota vzduchu poklesla na 36,2 °C, na dráze naměřili více - 52,8 °C.
Po dvou výletech do zahraničí se znovu před domácím publikem představilo oslabené pole původních dvou desítek stálých účastníků. Následky Russellovy havárie v belgické kvalifikaci se nepodařilo odstranit ani po necelých dvou týdnech práce německých techniků. Na Lausitzringu tak chyběl nejen tým Reiter, jediné lamborghini v poli, ale bohužel pro české fanoušky také Tomáš Enge.
K dalšímu poklesu počtu soutěžících došlo během pátku po potížích u týmu Molitor (též MRS GT). Jednak u německé stáje nebyli spokojeni s rozhodnutím ohledně požadavků na vyváženou výkonnost (údajné snížení plnícího tlaku turbodmychadel). Vše ještě umocnilo vzplanutí motoru jednoho z vozů v druhém tréninku, jak je zřejmé z níže pořízených záběrů.
Florian Strauss opouští v technické části prvního sektoru dráhu, aby mohl uniknout z kabiny zaplněné kouřem.
Pohotoví maršálové pokryli odstavený vůz vrstvou prášku z hasicích přístrojů.
Na místo mezitím dorazili hasiči, kteří po krátkém prolití přední části vodou začali na stále místy hořící vůz chrlit hasicí pěnu.
Svůj příděl pěny dostala také problematická část výfukové soustavy.
Před sobotním závodem byl vůz č. 23 očištěn od směsi hasicích prostředků. Zároveň bylo patrné z odmontovaných a zabalených zadních křídel obou vozů, že se tým nehodlá zúčastnit dalšího programu na Lausitzringu. V neděli již po nissanech týmu z Lonsee nebylo na okruhu ani památky.
Slunci, horku neporučíš…..
V této sezoně se pouze dubnový podnik na Oscherslebenu uskutečnil za snesitelných klimatických podmínek. Teplo panovalo již v podhůří Alp na Red Bull Ringu. Belgické Ardeny naopak nejen častými přeháňkami, ale i nízkými teplotami, účastníky německé série zchladily.
Letní termín čtvrtého podniku a umístění okruhu v Severoněmecké nížině naznačovalo možnost opakování rakouského scénáře. Horké počasí, pouze v pátek doprovázené alespoň trochu osvěžujícím prouděním vzduchu, panovalo po celý víkend a trápilo nejen všechny zúčastněné, ale také techniku.
Reportérka televize Sport 1, Julia Josten, využila při reportáži před prvním závodem největšího z mnoha bazénů rozmístěných v paddocku. Bitvy se odehrávaly nejen na rozpáleném asfaltu 3,442 kilometrů dlouhé dráhy, ale také s vodními pistolemi v paddocku. Sluncem rozpálený asfalt sváděl k pokusům o tepelnou úpravu vajíčka.
Budovy boxů vrhaly blahodárný stín, na roštu se jediným útočištěm stala zídka oddělující dráhu od boxové uličky.
Rahel Frey před startem sobotního závodu.
Zatímco se jezdci skrývali do posledních chvil ve stínu boxové zídky se staženými vršky overalů, „Speedway Mac“ se v neméně nepraktickém kostýmu řádně potil. Pro dokreslení zbývá dodat, že starty závodů probíhají v pravé poledne. Na maskota německého okruhu navíc bylo možné narazit nejen před samotnými závody.
Více jak půlhodinový pobyt hostesek na roštu se jim snažila vodním sprejem zpříjemnit jejich kolegyně. Za podobnou malou lahvičku s rozprašovačem si místní prodejci žádali pět euro.
Ventilátory jely na plné obrátky a podle potřeby ochlazovaly jezdce….
…anebo techniku. V tomto případě mechanici využívali menších časových nároků na rychlost zastávky a takto dodatečně chladili vozy během pobytu v boxovém stání.
U MS Racingu neváhali do otvoru v kapotě odvádějícím horký vzduch od chladiče vylít po zastavení kýbl vody. Zde je výsledek….
Sobotní závod
Pozice vybojované v páteční kvalifikaci (výsledky Zde) si většina účastníků dokázala uhájit. V úvodu prvního klání překonal v nájezdu do první zatáčky druhého Asche (č. 21, Zakspeed, Mercedes) Dobitsch (č. 100, MS Racing, Audi). Nejvýznamněji však zamíchal nejen pořadím ve středu pole, ale také průběhem závodu horlivý Alessi (č. 69, Callaway, Corvette).
Z desáté příčky startující Ital se po vydařeném startu snažil protáhnout vnitřkem úvodní zatáčky, přičemž narazil do zadní části Stollova audi (č. 24, MS Racing, ze 7. místa). Oba vozy se roztočily a mířily k vnější části zatáčky. Právě zde se snažil vyhnout kolizi osmý Wackerbauer (č. 1, C. Abt, Audi), ale záď Alessiho corvette zasáhla jeho vůz.
Situace v první zatáčce po startu.
S poškozeným vozem se Wackerbauer snaží vrátit na dráhu, aby se pokusil dojet k mechanikům.
Později uznaný viník kolize, Alessi, odstoupil s poškozenou přední i zadní částí po několika stovkách metrů. Wackerbauer se dostal až na komunikaci vedoucí do boxové uličky, přičemž se mu unikajícím olejem podařilo znečistit takřka celý okruh. Na dráhu vyjel bezpečnostní vůz, za nímž se seřadil zbytek pole včetně Stollova audi na 12. místě.
Po pěti kolech strávených za bezpečnostním vozidlem musel být závod po dvanácti minutách zastaven. Ještě než bylo zřejmé, že se neplánovaná přestávka protáhne na dlouhých 53 minut, vyrazil na dráhu televizní štáb.
Na čtyři desítky minut zkrácený závod byl odstartován po další fázi jízdy za bezpečnostním vozem. Tentokráte se obešel bez komplikací a díky větším rozestupům takřka beze změn pozic.
Záhy si jel odpykat trest za otočení Wirtha (č. 66, Callaway, Corvette) v úvodním kole Proper (č. 2, Abt, Audi). Průjezdem boxovou uličkou strávil necelých 27 vteřin a propadl se z devátého místa na poslední patnáctou příčku.
Rozestupy na čele byly až do zastávek minimální.
Brzkým zajetím čtvrtého Baumanna (č. 80, Schubert, BMW) do boxů se po završení výměn jeho kolega Klingmann ocitl ve vedení.
Boje probíhaly nejen v celkovém hodnocení, ale i mezi amatéry (respektive kolegy ze smíšených posádek). Sven Barth v corvette prozatím hájí své celkové 12. místo před Marioneckem v bmw týmu Šenkýř. Dvě kola před cílem jej pilot české stáje překonal, takže Jakub Knoll se mohl radovat z letošního prvního triumfu ve třídě amatérů.
Strhující souboj se odehrál o druhé místo, když Alzen (č. 19, Schubert, BMW) podlehl až v samotném závěru Simonsenovi (č. 42, HP Racing, Mercedes). Tato dvojice tak doplnila na podiu vítězné duo Klingmann/Baumann, jenž se po rozpačitém začátku sezony radovalo již z druhého letošního vítězství.
Úplné výsledky po ujetí 35 kol naleznete Zde. Záznam celého závodu je rozdělen na dvě části, první díl naleznete Zde, druhý díl je Zde.
Na závěr prvního závodu zbývá doplnit, že několik mechaniků strávilo opravou v úvodu poškozené Alessiho corvette asi deset hodin. Z veliké části se jednalo o partu českých techniků, jimž byl loni věnován tento článek (Zde). Samotný pilot (respektive celá posádka) byl potrestán poklesem o tři místa na startu druhého závodu.
Nedělní závod
Ještě na cílové rovince přišel o několik v kvalifikaci (výsledky Zde) vybojovaných míst Thiim. Pilot audi se z původní druhé příčky propadl až na pátou pozici. Situace využil Keilwitz (č. 66, Callaway, Corvette), který tak mohl již v šesté zatáčce okruhu překonat Ludwiga (č. 21, Zakspeed, Mercedes). A začal se odpoutávat od zbytku pole.
Prozatím vedoucí Ludwig, za ním je část Bachlerova porsche a Keilwitzovy corvette.
Smůlu měl hned v úvodu Marioneck (č. 12, Šenkýř, BMW), když se mu uvolnila na pravé straně kapota. V pátém kole zajel do boxů, kde strávil necelou minutu. Po vystřídání navíc chyboval v první zatáčce Knoll, takže se v tomto závodě musel spokojit s druhým místem mezi amatéry.
Ve čtvrtém kole po útoku Bassenga (č. 24, MS Racing, Audi) na Van der Lindeho (č. 1, C. Abt, Audi), německý pilot poškodil audi úřadujícího mistra. Jihoafrický pilot zamířil do boxů pro novou pneumatiku. Později z jeho vozu dokonce odpadl levý boční plát, jenž je pro R8 charakteristický.
Památka na útok na Van der Lindeho na Bassengově audi.
K trestu průjezdu boxovou uličkou za nedodržení startovní formace nakonec nedošlo u Simonsena (č. 42, HP Racing). Švéd mezitím musel odstavit svůj mercedes se závadou brzd.
Po chvíli se dokázal druhý Ludwig (č. 21, Zakspeed, Mercedes) postupně dostat do blízkosti vedoucího Keilwitze (č. 66, Callaway, Corvette). Na útok pomýšlel až střídající Asch (místo Ludwiga), který ihned dostal pod tlak z boxů vyjíždějícího Wirtha (místo Keilwitze). Ten se po chybě na výjezdu ze sedmé zatáčky musel vzdát vedení.
Jestliže si vedoucí dvojice vybudovala v závěru dostatečný odstup od soupeřů, mezi třetí a osmou příčkou byly rozestupy podstatně menší. Na obrázku je třetí Ragginger (č. 36), jenž se na chvíli dokázal zbavit dotírajícího Baumanna (č. 80). Dobitsch (č. 100) musel hlídat Stolla (č. 24). Podobně na tom byla dvojice Stolz (č. 7, Bentley, HTP) a Hürtgen (č. 19, Schubert, BMW).
Spokojenost s autem vyjádřil Asch poplácáním po zadním skle svého mercedesu.
Úplné výsledky po 44 kolech naleznete Zde. Záznam závodu můžete shlédnout Zde.
Profil šampionátu ADAC GT Masters (Zde)
V průběhu sezóny aktualizovaný článek zaměřený na hlavní informace o ADAC GT Masters. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.