Ohlédnutí za podnikem FIA GT na Slovensku
Průběh víkendu slovem i obrazem. Výsledky a popis závodů.
Čtvrtý podnik FIA GT Series odehrávající se u našich sousedů otevřel druhou polovinu sezóny této série krátkých závodů. Srpnová návštěva gétéček na Žitném ostrově se již pomalu stává tradicí, poprvé se však jednalo o událost řádně uvedenou v kalendáři vydaném před sezonou.
Účast tří amatérských a sedmi smíšených posádek nakonec doplnilo pouze 11 vozů s profesionály za volantem. Očekávaná premiéra ferrari týmu Race Alliance vedeného Pamelou Anderson se nakonec nekonala. Nedorazil ani účastník první poloviny sezóny, německý tým Phoenix. Tým s vozem audi vedla k neúčasti nespokojenost jezdců s nedávnou úpravou vyvážení výkonnosti, která poznamenala výkony stájí vyzbrojených ingolstadtstkými vozy v 24 hodin ve Spa.
Sobota
Formát víkendu byl nyní soustředěn pouze do dvou dní, takže čas pro kvalifikaci přišel až v sobotu večer. Její výsledky však byly poznamenány prohřešky nejlepších jezdců účastnících se jejího rozhodujícího dílu.
Mike Parisy dokázal v superpole docílit druhý nejlepší čas. Jeho úsilí zhatila zdánlivá maličkost v podobě výjezdu na dráhu mimo přesně stanovený čas. V tomto ohledu nebyl jediným provinilcem, ale po následném škrtnutí všech časů dosažených v této části následovalo určení dle pořadí z druhého dílu kvalifikace. Zde francouzský pilot dosáhl z hříšníků nejhoršího času, tudíž byl výsledkem propad až na desáté místo. Stejného prohřešku se dopustil také týmový kolega Parente, jenž přišel propadem o pět míst o vybojovanou třetí příčku v superpole.
Belgický tým WRT měl v závěrečném díle dvě želízka v ohni. Tím nejžhavějším byl vůz pilotovaný René Rastem. Ani Belgičané se nevyvarovali chybného načasování výjezdu, na což doplatil posunem ze čtvrté příčky o pět míst Vanthoor (na snímku).
Zpestřením sobotního podvečera se stalo využití jednoho z exponátů výstavy vojenské techniky k pózování. Nejprve se na středním tanku T55 uvelebil sličný doprovod týmu HTP…..
…, jenž si zvěčnil do paměti svého mobilního telefonu i šéf SRO Stéphane Ratel. Následně věnoval pozornost dodatečnému výkladu technických údajů od obsluhy….
….aby se posléze vyšplhal za pózujícími dívkami….
….Pak již tank obsadili vybrané posádky z týmů Reiter (Basseng, Von Thurn und Taxis), Grasser (Proczyk, Baumann), AF Corse (Onidi, Salaquarda), WRT (Mayr-Melnhof, Rast) a Team Brasil (Ebrahim, Sládečka).
Neděle
Kvalifikační závod
Přestože je dráha slovenského okruhu velkoryse široká, když se v úvodu vřítí do první zatáčky dvě desítky vozidel, je zde najednou málo prostoru. Na vnitřku se zdánlivě milosrdnější trávou a po startu s chybějícími pneumatikami se zde málokdo ocitne, častější jsou výlety na vnějšek rychlé pravé zatáčky. Zde je však zrádný kačírek, s nímž se musel vypořádat široký Rugolo (GTR, AF Corse)
S průjezdem na vnějšku si naopak bravurně poradil Parente (č. 9, PRO, McLaren, Loeb Racing), který se po startu z osmé příčky propracoval po levé straně na třetí pozici. Právě při průjezdu úvodní zatáčkou následně završil famózní start zajištěním druhé příčky.
Jakmile se roj gétéček prohnal první zatáčkou, dovezl personál okruhu na okraj dráhy pneumatiky, které měly krotit snahy jezdců krátit si dráhu.
Vnitřkem si zvolil průjezd vedoucí Rast (č. 12, PRO, Audi, WRT), kterého málem postrčil Afanasiev (č. 2, PAM, Mercedes, HTP). Ruský pilot následně ztratil pět míst po váhavějším výjezdu z úvodní zatáčky okruhu. Vprostřed jel Rosina (č. 24, PRO, Lamborghini, Reiter), který o jednu příčku propadl. Za ním se chvíli pohyboval Buhk, kterému uletěla kapotáž motoru z majestátní přídě jeho mercedesu.
Na čele rychle ujíždějícího Rasta přibrzdil již ve čtvrtém kole výjezd zpomalovacího vozu. Příčinou bylo na nepoužívané dráze odstavené dýmající Ebrahimovo bmw.
Filip Sládečka v tuto chvíli věděl, že se v kvalifikačním závodě nesveze. Jeho kolega Ebrahim odstavil vůz s poruchou motoru již po třech kolech. Přestože se o vůz startující pod hlavičkou BMW Sports Trophy Team India stará zkušený personál stáje Vita4One, závadu a následky hašení se v šibeničním termínu před odpoledním hlavním závodem nepodařilo odstranit.
Naložení nepojízdného vozu se protáhlo, takže čtvrthodiny trvající neutralizace závodu posunula účastníky před okamžik povinných výměn jezdců a pneumatik. Pole se rozdělilo na dvě části, jedna odbývající si zastávky ihned, druhá snažící se zůstat co nejdéle na dráze.
V zástupu vyjíždějících vozů byl příliš horlivý Sandström (č. 13, PRO, Audi, WRT), který ve snaze předjet Zubera (č. 10, PRO, McLaren, Loeb Racing) přejel bílou čáru na výjezdu z boxové uličky. Následný trest s vynuceným novým průjezdem boxy stál švédského jezdce deset míst, když ještě předtím spěšně zdolal čtvrtého Zubera.
Nepříliš povedenou zastávku měli za sebou u týmu Grasser. Baumann (č. 25, PAM, Lamborghini) vedl řadu vozů do boxů jako první (ze čtvrté příčky), Proczyk se však vracel až pátý. Ještě hůře dopadl Chandhok (č. 28, PRO, Seyffarth), který si za volantem mercedesu užil pouhých padesát metrů jízdy, než závada hnací hřídele zastavila jeho vůz.
Co největší náskok na čele se snažil získat Rast (č. 12, PRO, Audi, WRT) pro svého pomalejšího kolegu. Podařilo se mu vybojovat čtyři vteřiny na Parenteho (č. 9, PRO, McLaren, Loeb Racing), takže se Mayr-Melnhof po dokončení výměn ocitl ve vedení.
Přitahovat pozornost nikoliv svými výkony se dařilo Vierovi (č. 14, PAM, Audi, Novadriver). Po výjezdu z dráhy v šesté zatáčce se po chvíli blýskl přesunutím plachty sponzora z Blancpain šikany na příď svého vozu. Na levé straně bylo patrné poškození po kontaktu s bariérou.
O vedení se krátce po výměnách strhl zajímavý souboj. Loeb se dostal do čela, když využil na cílové rovince závětří za audi Mayr-Melnhofa. Než se však stihl výrazněji odpoutat, začal na něj dorážet rakouský jezdec ve snaze dobýt zpět ztracenou pozici. Dohady komentátorů o technických problémech se nepotvrdily, francouzský jezdec byl pouze příliš opatrný v úseku s vlajícími žlutými vlajkami.
Loebovi se podařilo Mayr-Melnhofa definitivně setřást po dvou kolech. Rakouský jezdec naopak musel hlídat Daye (č. 1, PRO, Mercedes, HTP). Izraelský jezdec byl nakonec v osmé pomalé levé zatáčce úspěšný, bohužel po lehkém smýknutí zádě jeho mercedesu na výjezdu došlo ke kontaktu s audi. Následný krátký výlet Mayr-Melnhofa mimo dráhu, po němž se propadl na páté místo, zaujal komisaře. V nelehkém rozhodování se nakonec přiklonili k potrestání Daye. Přestože k průjezdu boxy došlo takřka v závěru , výsledkem byl propad ze stříbrné příčky na desáté místo.
V bojích o cenné body a umístění se činili také smíšené posádky. První místo v celkovém hodnocení potvrzoval zpočátku vedením ve třídě Proczyk (č. 25, Lamborghini, Grasser), než jej po zakolísání v táhlém oblouku šesté zatáčky zdolal ve vracečce Simonsen (č. 2, Mercedes, HTP). Pilot lamborghini dostal po chvíli v desáté zatáčce hodiny a propadl se ještě hlouběji do pole.
Vzájemný souboj v této kategorii sváděli také Reip (č. 35, Nissan, GT Academy) se Salaquardou (č. 51, Ferrari, AF Corse).
Po dlouhém čekání si po ujetí 27 kol připsal Loeb s Parentem body a zároveň získali výhodnou startovní pozici v lépe bodovaném odpoledním klání.
Z třetího místa před domácími fanoušky se mohl radovat Rosina.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
PRO
|
S.LoebA.Parente | Loeb Racing |
Mc
|
1:01:58.216
|
2.
|
PRO
|
S.Ortelli/L.Vanthoor | Belgian Audi |
A
|
+ 4.753
|
3.
|
PRO
|
P.Kox/Š.Rosina | Reiter |
L
|
+ 5.354
|
4.
|
PRO
|
A.Zuber/M.Parisy | Loeb Racing |
Mc
|
+ 8.107
|
5.
|
PRO
|
N.Mayr-Melnhof/R.Rast | Belgian Audi |
A
|
+ 13.701
|
6.
|
PAM
|
A.Simonsen/S.Afanasiev | HTP |
MB
|
+ 14.195
|
7.
|
PRO
|
C.Bueno/A.Khodair | Team Brazil |
B
|
+ 14.797
|
8.
|
PRO
|
R.Zonta/S.Jimenez | Team Brazil |
B
|
+ 20.053
|
9.
|
PRO
|
E.Sandström/F.Stippler | Belgian Audi |
A
|
+ 21.023
|
10.
|
PRO
|
A.Day/M.Buhk | HTP |
MB
|
+ 25.029
|
11.
|
PRO
|
A.Thurn Taxis/M.Basseng | Reiter |
L
|
+ 29.960
|
12.
|
PAM
|
W.Reip/A.Buncombe | GT Academy |
N
|
+ 33.191
|
13.
|
PAM
|
F.Salaquarda/F.Onidi | AF Corse |
F
|
+ 33.658
|
14.
|
PAM
|
H.Proczyk/D.Baumann | Grasser Racing |
L
|
+ 49.833
|
15.
|
PAM
|
M.Stumpf/P.Cunha | Rodrive |
L
|
+ 52.633
|
16.
|
GTR
|
C.Sdanewitsch/M.Rugolo | AF Corse |
F
|
+ 1:50.174
|
17.
|
PAM
|
C.Viera/C.Campanico | Novadriver |
A
|
+ 1 kolo
|
18.
|
GTR
|
P.Charouz/J.Šťovíček | HTP |
MB
|
+ 1 kolo
|
19.
|
GTR
|
Y.Michael/H.Haupt | Seyffarth |
MB
|
+ 10 kol
|
20.
|
PRO
|
K.Chandhok/J.Seyffarth | Seyffarth |
MB
|
+ 17 kol
|
21.
|
PAM
|
A.Ebrahim/F.Sládečka | BMW Sports Trophy |
B
|
+ 24 kol
|
Přestávku mezi závody vyplnila autogramiáda pilotů FIA GT. Dle očekávání byl hlavní hvězdou Sébastien Loeb, který měl plné ruce práce s rozdáváním autogramů.
Afanasiev si z pilotů týmu HTP nejvíce užíval pózování s hosteskami české stáje.
Na roštu se hledala trocha stínu pod rozžhaveným sluncem jen pod reklamními deštníky. René Rast odpočívá opřen o dveře svého vozu, v němž čekal startující Mayr-Melnhof.
Najít místo na sezení na tribunách podél cílové rovinky během hlavního závodu nebylo možné. Dopolední závod se jel s menší diváckou kulisou. Na ní je kladen důraz i při výběru okruhů do kalendáře. Přestože Ratel naznačoval v příštím roce přesun na známější okruhy, na úkor těch menších, mezi něž Slovakia Ring patří, na sobotní tiskové konferenci naznačil pokračování na Slovensku i v příštím roce.
Hlavní závod
Jestliže byl loni Slovakia Ring pro BMW zemí zaslíbenou, letos se vystoupení mnichovského výrobce nevyvedlo. Jediný vůz týmu Indie se nepodařilo opravit po závadě na motoru v kvalifikačním závodě. Na startovní rošt hlavního klání nakonec nedojel jeden z vozů stáje v barvách Brazílie pilotovaný Khodairem (č. 0, PRO). Brazilský pilot jej po závadě na zavěšení zaparkoval bez kola a kapoty v kačírku u osmé zatáčky.
V neméně divokém stylu proběhlo i formovací kolo před startem, kdy Ortelli (č. 11, PRO, Audi, WRT) několikrát předjel vedoucího Loeba (č. 9, PRO, McLaren, Loeb Racing). V čele byl i na výjezdu z poslední zatáčky, čímž Loeb předpokládal odložení startu. Protože nedošlo k naplnění domněnek váhajícího francouzského pilota, ocitl se v první zatáčce v nepřehledné vřavě lépe startujících soupeřů.
Původně z prvního místa startující Loeb se ocitl v nájezdu do první zatáčky v sevření mnoha soupeřů.
Lehký náraz do zádě Koxova lamborghini (č. 24, PRO, Reiter) následně odstartoval řetězec dramatických událostí. Rozhozený Kox sice dokázal zkrotit svůj vůz, neubránil se však kontaktu s Dayem (č. 1, PRO, Mercedes, HTP), který skončil v kačírku na vnější straně . Lamborghini nevyvázlo z kolizí bez šrámů, takže Holanďan musel ihned navštívit mechaniky. Poškozené zavěšení levého předního kola se ukázalo jako nepřekonatelná překážka v pokračování v závodě.
Kačírek v úvodní zatáčce slovenského okruhu se dá se štěstím zdolat pouze přímou jízdou. Day však zde skončil po smyku v důsledku postrčení Koxem, takže jeho možnosti úniku byly prakticky nulové.
Ještě větší smůlu měl Loeb, kterému po nárazu poničená karoserie rozdírala pneumatiku. Navíc s poškozeného levého předního blatníku začaly při průjezdu druhou zatáčkou šlehat plameny, takže Francouz spěšně odstavil vůz před umělou šikanou. Za daných podmínek byl nevyhnutelný výjezd zpomalovacího vozu.
Po novém startu za vedoucím Ortellim (č. 11, PRO, Audi, WRT) se v jeho blízkosti držel Simonsen (č. 2, PAM, Mercedes, HTP), který po očekávaném přidělení a odpykání trestu za ulitý start vyklidil vedoucí pozici. Na dráhu se vrátil zpět až dvanáctý.
Mimo záběry kamer se objevil zajíc pobíhající v kačírku uprostřed areálu půlhodiny po startu závodu…
…mnoho gétéček, zajícova smrt. Přestože mířil do dráhy blížícímu se Von Thurn und Taxisovi (č. 23, PRO, Reiter)…
…. dokázal se včas vyhnout. Mezitím se ze zatáčky vynořilo Sandströmovo audi (č. 13, PRO, WRT)…
…nicméně ani třináctka se pro ušáka nestala osudnou. Rychlá smrt po nárazu do přední části následovala po kontaktu s blížícím se Proczykovým lamborghini (č. 25, PAM, Grasser).
Zastávky se tentokrát obešly bez dramatičtějších okamžiků. Riskantní strategie dlouhého pobytu na dráze se nevyplatila Stumpfovi (č. 7, PAM, Rodrive). Brazilec se sice dostal až na druhé místo, po převzetí následovala Cunhova jízda na jedenáctém místě, ale za pozdní vjezd do boxů během povinných výměn následoval trest průjezdu boxovou uličkou.
Nevydařenému víkendu BMW dokázal vzdorovat pouze Zonta jízdou na třetím místě. Méně zkušený Jimenez se však po převzetí vozu, s výjimkou zdolání Parisyho na ještě nezahřátých pneumatikách, propadal pořadím dolu.
Ozdobou závodu se stalo předjetí dvou amatérských mercedesů dvojicí audi týmu WRT. Manévru neubralo na působivosti ani fakt, že se jednalo o předjíždění o kolo. Do umělé šikany vjížděl za Šťovíčkem (č. 3, HTP) Haupt (č. 29, Seyffarth), který příliš nebral ohled na rychlá audi za svou zádí a začal na druhém oblouku českého jezdce předjíždět. Rastovi (č. 12, PRO, WRT)se podařilo protáhnout okolo obou amatérů vpravo. Stippler (č. 13, PRO, WRT) se prosmýkl nejprve okolo Šťovíčka, posléze předjel Haupta, aniž by náročným manévrem výrazněji ztratil na svého kolegu.
Souboj smíšených posádek mezi AF Corse a GT Academy se odehrál i v odpoledním závodě. V obou případech měli navrch piloti britské stáje.
S celkově třetím místem v cíli (druhým ve třídě PRO) mohla být dvojice týmu WRT velmi spokojená. Výhodnou výchozí pozici zahodil ulitým startem Ortelli. Když přebíral vůz Vanthoor, ztrácel na své kolegy devět vteřin. Ztrátu se mu podařilo nejen smazat, ale ještě v závěru předstihl rivaly v boji o titul, Stipplera a v boxech odpočívajícího jeho kolegu Sandströma.
Ve spanilé jízdě Simonsena (PAM, HTP) pokračoval po zastávkách i jeho kolega Afanasiev. Před svými pronásledovateli si oba udržovali pětivteřinový náskok, což byl výborný výkon především od ruského jezdce. Ten měl za sebou dlouho i velmi rychlá audi týmu WRT. Z vítězství nejen ve třídě se mohli u české stáje radovat po ujetí 27 kol. Švédsko-ruská sestava se vydařeným výkonem posunula do vedení v celkovém pořadí ve své kategorii.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
PAM
|
A.Simonsen/S.Afanasiev | HTP |
MB
|
1:00:45.730
|
2.
|
PRO
|
N.Mayr-Melnhof/R.Rast | Belgian Audi |
A
|
+ 4.148
|
3.
|
PRO
|
S.Ortelli/L.Vanthoor | Belgian Audi |
A
|
+ 4.991
|
4.
|
PRO
|
E.Sandström/F.Stippler | Belgian Audi |
A
|
+ 5.422
|
5.
|
PRO
|
R.Zonta/S.Jimenez | Team Brazil |
B
|
+ 15.356
|
6.
|
PAM
|
H.Proczyk/D.Baumann | Grasser Racing |
L
|
+ 22.783
|
7.
|
PRO
|
A.Zuber/M.Parisy | Loeb Racing |
Mc
|
+ 27.438
|
8.
|
PAM
|
W.Reip/A.Buncombe | GT Academy |
N
|
+ 41.578
|
9.
|
PAM
|
F.Salaquarda/F.Onidi | AF Corse |
F
|
+ 44.835
|
10.
|
PRO
|
K.Chandhok/J.Seyffarth | Seyffarth |
MB
|
+ 59.922
|
11.
|
GTR
|
C.Sdanewitsch/M.Rugolo | AF Corse |
F
|
+ 1:13.654
|
12.
|
PAM
|
M.Stumpf/P.Cunha | Rodrive |
L
|
+ 1:55.441
|
13.
|
GTR
|
Y.Michael/H.Haupt | Seyffarth |
MB
|
+ 1 kolo
|
14.
|
GTR
|
P.Charouz/J.Šťovíček | HTP |
MB
|
+ 1 kolo
|
15.
|
PRO
|
A.Thurn Taxis/M.Basseng | Reiter |
L
|
+ 9 kol
|
16.
|
PAM
|
C.Viera/C.Campanico | Novadriver |
A
|
+ 22 kol
|
17.
|
PRO
|
P.Kox/Š.Rosina | Reiter |
L
|
+ 26 kol
|
Audi se po nepříliš vydařeném závodě ve Spa, mj. v důsledku méně příznivého vyvážení výkonnosti, vrátilo ke starší specifikaci vozu. Ta se osvědčila, protože ingolsatdtské vozy byly rychlostí znovu schopny bojovat o čelní příčky. V neděli se mj. díky vyřazení favoritů jednalo v závěru o spanilou jízdu hned trojice německých vozů. Díky rozdělení do tříd dle posádek se mohli profesionálové z týmu WRT těšit na tučný bodový příděl a užít si jednobarevné stupně vítězů. Zleva Ortelli, Vanthoor, Mayr-Melnhof, Rast, Sandström, Stippler.
Jestliže byla v loňském roce pro hostesky pozice vedle stupních vítězů nevděčnou kvůli záplavě šampaňského, letos byla dívka ušetřena přívalu lepkavého moku. Zde blahopřeje Ortellimu, kterého ještě čekal dvojitý polibek.
Hostesky týmu HTP doprovodily své jezdce i na stupně vítězů.
Zdroj: SRO, Endurance-Info, Formule