Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Rozhovor: Felipe Massa

Rozhovor: Felipe Massa

O spolupráci s Robem Smedleym a sezóně 2008.

Felipeho Massu již lze považovat za veterána Formule 1. Brazilec debutoval v roce 2002 a má za sebou úctyhodných 193 velkých cen a po začátcích v týmu Petra Saubera a osmi letech u Ferrari, přestoupil do další tradiční stáje - Williamsu. Spolu s ním se přesouvá i jeho dlouholetý závodní inženýr, Rob Smedley, který však dostal ve Williamsu pozici šéfa výkonnosti vozu a bude nadřízeným Massova závodního inženýra - Andrewa Murdocha.

Ve Ferrari jste rychle změnili závodního inženýra a začali spolupracovat s Robem Smedleym. Jak se to stalo?

První čtyři závody roku 2006 neproběhly podle mých očekávání. Měl jsem problémy s nastavením, nemohl jsem najít správné vyvážení. Konzultoval jsem to s Rossem Brawnem a on mi nabídl spolupráci s Robem. Bylo to jen na zkoušku, ale hned v dalším závodě jsme získali pódium. Navzájem jsme se pochopili, chápal můj přístup k řízení vozidla a vše se změnilo k lepšímu.

Rob je silná osobnost a velmi přímý člověk, ale zároveň velice vyrovnaný a já potřebuju někoho, kdo mi rozumí a poradí mi. A myslím, že nám to spolu šlo velmi dobře.

Bylo velmi zajímavé, když vám v roce 2008 v Monaku Smedley poradil, abyste do St. Devote brzdili co nejpozději a pak jste si vyjeli pole position. Jak to probíhalo?

V Monaku se mi nikdy nedařilo. Měl jsem problém s průjezdem několika zatáček, ne jen se St. Devote. Ale Rob řekl: "Poslyš! Můžeš uspět. Už jsi vyhrál kvalifikace na jiných tratích a víš jak na to. Musíme jen pochopit, jakým způsobem je zde třeba jezdit."

Tak jsme začali pracovat na jedné zatáčce a pak jsme se zaměřili na další a stále jsem si při tom zlepšoval časy. Kompletně jsem změnil svůj styl a později vyhrál kvalifikaci. V neděli ale přišel déšť. Byl jsem na prvním místě, když Lewis Hamilton havaroval. Okamžitě však zamířil do boxů a když se vrátil na trať, vyšlo i bezpečnostní vozidlo, takže byl najednou první on a já jsem ztratil několik pozic. Je to škoda, protože jsem byl na nejlepší cestě ten závod vyhrát.

Lidé pořád mluví o tom, jak jste ztratili titul mistra světa sezóny 2008 v poslední zatáčce. Ale ještě předtím se konal závod v Singapuru, kde Nelson Piquet jr. úmyslně havaroval a vy jste přišli o vedení a pokazili zastávku v boxech, když jste roztrhli tankovací hadici…

Věřte mi, že je mi to líto. Startoval jsem z pole position, měl na kontě nejrychlejší kolo a jezdil na prvním místě. Pokud uděláte všechno, ale i tak přijdete o vítězství v šampionátu, tak to není porážka. I když mi bylo líto, že to Lewis v poslední zatáčce (v Brazílii) zvládl, dokázal jsem víc, než ode mě můj tým očekával. Byl to perfektní výsledek a titul jsem neztratil v posledním závodě. Hodně jsem ztratil i v jiných závodech. V Maďarsku se mi tři kola před koncem pokazil motor, kvůli neobvyklému problému s pístem. V dalším závodě totéž postihlo Kimiho, protože nasadil motor, který byl vyroben ve stejném čase.

Ale přesto, Singapur velmi vážně ovlivnil výsledky šampionátu a vy jste to nemohli ovlivnit.

Ano. Lidé diskutovali o jezdcích Renaultu, ale zapomněli, jaký dopad to mělo na šampionát. Z mého pohledu je velmi nespravedlivé, že FIA v té chvíli nepodnikla žádné kroky. Nebylo to správné.