Smedley vzpomíná na Massovy začátky ve Ferrari
Jean Todt mu nedal na výběr.
Vzpomínajícího Roba Smedleyho jsme včera opustili, když domluvil o mladém Brazilci, který v první sezóně horko těžko udržel vůz na trati a po roce s testovacím týmem Ferrari se vrátil na závodní okruhy, aby v Sauberu dokázal, že je výjimečně rychlý a dostal smlouvu na místo závodního jezdce Scuderie. Jeho první závody ale nedopadly zrovna nejlépe…
"Nebyl jsem hned jeho závodním inženýrem, za tím je další příběh. Jeho závodní inženýr byl dobrý inženýr, chlápek jménem Gabriele delli Colli. Na začátku sezóny to ale on a Gabriele nevzali za správný konec a mě si k sobě zavolal Jean Todt (šéf týmu)," vzpomíná Smedley. "Měl jsem jít do kanceláře Jeana Todta. Já, který jsem byl ve Ferrari jen pár let a v kanceláři Jeana Todta jsem chtěl strávit tak málo času, jak jen bylo možné. Jean tam nebyl sám, byl tam s ním Ross (Brawn, technický ředitel a hlavní závodní stratég) a řekli mi: "Víme, že si do Ferrari přišel, protože si chtěl skončit se závody." Byla to pravda. Byl jsem v testovacím týmu a byl jsem s tou prací velmi spokojený. U Jordanu mě velmi rychle přešla chuť pracovat v závodním týmu.
"Víme, že si do Ferrari přišel, abys pracoval v testovacím týmu, ale mi bychom ti velmi chtěli nabídnout místo v závodním týmu, abys byl Felipeho závodním inženýrem. Co tomu říkáš?" Typický Jean. Dostal jsem ze sebe jen něco jako: "Ach, mm, já… jsem vlastně se svou prací spokojený. A on: "Skutečně? Dobře, tak se tě zeptám znovu! Co si o tom myslíš?" "Takže mi říkáte, že bych to měl vzít?" zeptal jsem se. "Vlastně ano," odpověděl. Vůbec jsem neměl na výběr!
"Nebyl jsem hned jeho závodním inženýrem, za tím je další příběh. Jeho závodní inženýr byl dobrý inženýr, chlápek jménem Gabriele delli Colli. Na začátku sezóny to ale on a Gabriele nevzali za správný konec a mě si k sobě zavolal Jean Todt (šéf týmu)," vzpomíná Smedley. "Měl jsem jít do kanceláře Jeana Todta. Já, který jsem byl ve Ferrari jen pár let a v kanceláři Jeana Todta jsem chtěl strávit tak málo času, jak jen bylo možné. Jean tam nebyl sám, byl tam s ním Ross (Brawn, technický ředitel a hlavní závodní stratég) a řekli mi: "Víme, že si do Ferrari přišel, protože si chtěl skončit se závody." Byla to pravda. Byl jsem v testovacím týmu a byl jsem s tou prací velmi spokojený. U Jordanu mě velmi rychle přešla chuť pracovat v závodním týmu.
"Víme, že si do Ferrari přišel, abys pracoval v testovacím týmu, ale mi bychom ti velmi chtěli nabídnout místo v závodním týmu, abys byl Felipeho závodním inženýrem. Co tomu říkáš?" Typický Jean. Dostal jsem ze sebe jen něco jako: "Ach, mm, já… jsem vlastně se svou prací spokojený. A on: "Skutečně? Dobře, tak se tě zeptám znovu! Co si o tom myslíš?" "Takže mi říkáte, že bych to měl vzít?" zeptal jsem se. "Vlastně ano," odpověděl. Vůbec jsem neměl na výběr!
Jel jsem tedy na Nürburgring, to byl náš první závod. Měl za sebou pár opravdu špatných výsledků, ale jenom potřeboval, aby ho někdo uklidnil. Byl totálně vystresovaný. Vzpomínám si, že před Nürburgringem byl strašně rozrušený a nervózní kvůli jeho výsledkům. Myslel si, že musí porazit Michaela Schumachera a vyhrávat závody. Říkal jsem mu něco jako: "To přijde, ale teď musíme položit základy, jinak nemáš žádnou šanci."
Pokud bych byl skromný, tak řeknu, že to nejdůležitější, co jsem pro něj udělal, bylo to, že jsem mu stanovil realistické cíle. Řekl jsem mu: "Toto jsou nyní naše cíle, tohle chceme dosáhnout během tohoto období." Najednou z něj bylo někdo jiný a jen proto, že mu někdo položil ruku na rameno a řekl mu, že to dokáže. Že je před ním strašně moc práce, že ještě není připravený, ale že to jednoho dne dokáže, pokud se bude držet plánu. V tom závodě jsme získali místo na stupních vítězů. Michael vyhrál a Felipe byl na pódiu a pak už do sebe všechno zapadalo."
Felipe Massa se v Abú Zabí rozloučí s F1 a Rob Smedley oznámil, že už nebude cestovat se závodním týmem Williamsu a konečně si udělá čas na rodinu.
Pokud bych byl skromný, tak řeknu, že to nejdůležitější, co jsem pro něj udělal, bylo to, že jsem mu stanovil realistické cíle. Řekl jsem mu: "Toto jsou nyní naše cíle, tohle chceme dosáhnout během tohoto období." Najednou z něj bylo někdo jiný a jen proto, že mu někdo položil ruku na rameno a řekl mu, že to dokáže. Že je před ním strašně moc práce, že ještě není připravený, ale že to jednoho dne dokáže, pokud se bude držet plánu. V tom závodě jsme získali místo na stupních vítězů. Michael vyhrál a Felipe byl na pódiu a pak už do sebe všechno zapadalo."
Felipe Massa se v Abú Zabí rozloučí s F1 a Rob Smedley oznámil, že už nebude cestovat se závodním týmem Williamsu a konečně si udělá čas na rodinu.