Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

"Fernando je rychlejší než ty."

"Fernando je rychlejší než ty."

Přiznání Roba Smedleyho.

Byl to Rob Smedley, Massův dlouholetý závodní inženýr a dobrý přítel, kdo musel Felipemu Massovi říci slova, která se černým písmem vryla do paměti fanoušků brazilského závodníka i mnohých z fanoušků Ferrari. "Fernando je rychlejší než ty. Potvrď, že jsi pochopil," slyšel Massa ve sluchátkách, když byl ve vedení Velké ceny Německa 2010. Massa příkaz uposlechl a celý nešťastný se postavil na druhý stupínek stupňů vítězů. Mohlo to být jeho první vítězství po zranění v roce 2009 a od té doby už velkou cenu nikdy nevyhrál. Rob Smedley, který se po Massově odchodu z F1 vzdává místa výkonnostního šéfa Williamsu, potvrdil, že to byl zlomový okamžik jezdcovy kariéry.

"Ocitl se v náročné situaci. Náročné, protože to byl zlomový moment. Po něm si uvědomil, co tým chce," řekl Smedley Motorsportu. "Víte, neříkám, že to bylo špatné nebo dobré, že se tým zaměřil na Fernanda. Také si myslím, že Fernando je skvělý jezdec, už jsem to řekl mnohokrát. Takže těžko říct, jestli to bylo správné pro tým, ale když Felipe pochopil, jak se věci mají, těžko se z toho sbíral."

Smedley se Massovi omluvil hned po protětí cílové čáry. Světu tak dal na vědomí, že on sám s rozhodnutím nesouhlasil a nepřímo potvrdil, že se jednalo o týmovou režii, která byla v té době zakázána.

"Ve vysílačce jsem dal jasně najevo nesouhlas s rozhodnutím, pak mě ve Ferrari čekaly velmi těžké časy. Ale podle mě se to dalo udělat lépe. Rozdíl v jejich závodní rychlosti nebyl velký. V jedné části závodu byl Felipe rychlejší a v jiných částech byl rychlejší Fernando. Felipe se s tím těžko vyrovnával, byl zmatený. Víte, před závodem jsme měli dohodnutou strategii, pravidla hry, která nebyla dodržena.

Myslím, že ho to zmátlo. Byl ve vedení závodu a vzdaloval se (Sebastianovi) Vettelovi (jezdícímu na třetím místě). Měl problém pochopit… Proč jsme to udělali? Jaký to mělo smysl? Víte, bylo to Německo, nebyl to poslední závod sezóny. Byli jsme uprostřed sezóny. Takže proč? Myslím, že právě proto se s tím nevěděl vyrovnat."
 
VC Německa - Ferrari - Alonso - Massa

A nejen Massa, ale i jeho závodní inženýr měl problém rozdýchat nečekaný úder.

"Nakonec jsme asi oba udělali správnou věc. Může to vyznít tak, že nejsem týmový hráč. Ale já jsem týmový hráč a ve Ferrari jsem hrál mimořádně týmově a dělal jsem to rád. Každý může být šťastný, pokud hraje hru s jasnými pravidly. Kdyby byla pravidla jasně napsaná… Ale když se pravidla mění uprostřed hry a vy nevíte, že pravidla se změnila a druhá skupina to ví, tak si asi lidé dokážou představit, že nebylo jednoduché smířit se s tím.

Je to, jako kdybyste hráli fotbal, derby dvou milánských klubů a jeden z hráčů najednou vzal míč a hodil ho do branky. Stěžujete si, že to není dovoleno, jenže rozhodčí řekne, že to je v pořádku. Samozřejmě, kdybychom to věděli, přizpůsobili bychom se tomu."

Sezóna 2010 byla první společnou sezónou Felipeho Massy a Fernanda Alonsa. Ferrari nakonec týmová režie k titulu nepomohla, Vettel nasbíral o 4 body více než Alonso.